Har inte lyckats så bra med min vaxning med Osmos hårdvaxolja på våra bänkskivor. Skivorna är först oljade med linolja tills de fått den färg vi önskar (skivorna är av Iroko) vilket enligt säljaren av bänkskivor skulle gå bra att behandla med först.

Först så vaxade jag 2 gånger med trasa men var nog för noggrann med att få det tunt och få bort överskottet då resultatet blev att ingenting egentligen hände, de var likadana efter behandlingen som innan.

Så då testade jag att på den minsta skivan nu lägga på tunt med pensel. Efter 12 timmar var det fortfarande väldigt kladdigt och efter 24 så tog jag en trasa och gnuggade bort det som fortfarande var kladdigt då. En del av skivan har blivit slät och fin men en del har blivit väldigt ojämn. Vet inte om det är träfiber eller penselstreck som orsakar det ojämna men det verkar inte gå att få bort. Testade ett slippapper men ingenting hände. Jag upplever också att glansen är ganska olika på olika ställen av skivan på den delen som känns bra om man känner med handen. Hur ska jag göra får att få det slätt?

Och framförallt. Hur ska jag göra för att få ett bättre resultat på de andra skivorna? Det här är en liten 50x60 cm skiva i hörnet som inte syns så bra. Men köksön på 180x120 cm vill vi absolut inte att den ska se ut så.
 
Hur var temperaturen när ni behandlade?

När jag hårdvaxade bänkskivorna i somras, behandlade jag en av skivorna i garaget, med kanske kring 16-18 grader och lite fuktigare luft i och resterande i normal torr rumstemp och upplevde att den temperaturskillnaden gjorde att vaxet torkade mycket, mycket långsammare och att resultatet inte alls blev lika bra vid den lägre temperaturen som i rumstemp.
 
Vi har så varmt inne att jag knappt vågar erkänna, går i shorts och barfota hemma året runt så det är nog inte för kallt. Antar att jag helt enkelt hade ett för tjockt lager. Men kan man slipa det som är ojämnt?
 
Ska testa en sådan där abralonduk. Var köper man det? Vaxet fick jag beställa på beijer så jag antar att deras andra produkter inte är så lätta att hitta heller. Är det någon skillnad på deras microfiberroller och de vanliga som säljs?
 
Abralon brukar finnas hos färghandlare. Jag har för mig att jag har sett det både hos Colorama och Beckers.
 
Ok. Då ska jag kolla där. tack.
 
Använde abralonduk, men bara en vanlig pensel av hög kvalitet till att lägga på vaxet. La på så tunnt och jämnt som möjligt med penseln, putsade ner med abralonet mellan varven. Fungerade hur bra som helst på skivorna som behandlades inomhus.
 
Jag hade en bra pensel, men tog nog för mycket. Då är det bara abralonduken jag behöver komplettera med.
 
Har äntligen köpt en abralonduk och fortsatt med min vaxning. Slipade och slipade tills det blev helt slätt och allt såg bra ut och torkade sedan bort slipdammet med en lätt fuktad trasa. Efter en halvtimme så hade trät rest sig på många ställen och var supertorrt så jag hade visst varit lite väl nitiskt i min slipning...

La i alla fall på ett tunt lager med pensel igen som jag sedan "smekte" med en trasa. Nu på morgonen såg det i princip bra ut. Lite skillnad i glansgrad på olika ställen som jag antar beror på att det var lite olika i underlaget efter min slipning. Slipade nu väldigt lätt med abralonduk (även nu mer smekning än slipning) och har nu lagt på ett andra lager på samma sätt men något tunnare. Om det verkar bra ikväll så vågar jag ge mig på den stora bänken då :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.