Jag tycker att produkten är mycket trevlig till ytbehandling av alster i hårdträ. Däremot gillar jag inte penslar rent generellt. OHVO är visserligen ganska förlåtande i sidenmatt utförande, men man kanske kan spraya?
Någon som har testat? Produkter är ju inte tixotrop, så vissa förutsättningar finns. Jag skulle helst späda med något som dunstar hyfsat snabbt. Kanske 10%?
 
Jag använder alltid trasa till hårdvaxoljan. Det ger jämn och bra yta. Vill man ha den blankare går det polera upp den efter att den torkat i ett par veckor.
/B
 
Jag gör som bengtn, kör med trasa och tunna påstrykningar. Det blir bra tycker jag. Om jag hade använt en pensel för att lägga på hårdvaxoljan hade jag avslutat med en trasa för att undvika ränder.

Detta innebär förstås inte att tanken med att spruta är ointressant, men det skall nog vara ganska stora ytor det handlar om för att vara värt det extra besväret.
 
nu har jag bara vaxat stora ytor som golv, och då använde jag en tapetborste... en sådan tunn och avlång.. blev kanon!
tror att du sätter igen sprutan om du använder vaxet i den...
 
Jag kör med trasa och tycker det funkar utmärkt.
 
Du kan köpa osmo olja som är för sprutning. Ring Welin & Co AB det är dom som osmo hänvisar till i sverige.

Welin & Co AB

Stenhagsvägen 45-47
18433 Åkersberga
Phone: 0046 8 544 10 440
Fax: 0046 8 544 10 459
Web: www.welinoco.com
 
Kan bara sälla mig till trashankarna.
 
M
Grön svamp, sådan dä man har i köket till det rostfria, när man har lite jobbig fiberresning, annars trasa.
 
Jag anser att osmo bör gnuggas in med trasa iom att den skall appliceras tunt och man liksom jobbar in den snarare än att bara smälla på...

Theofils sålde ju ut all sprut-osmo för att ingen köpte den.
 
Då får jag ta till trasan till nästa gång. Jag har ju penslat på smörjan eftersom jag en gång blev tillsagd att göra så när jag höll på med ett golv. Ytan när man penslar blir ungefär som lackad. Det skall bli intressant att se hur den blir när man trasar ut produkten.
 
MathiasFr skrev:
Grön svamp, sådan dä man har i köket till det rostfria, när man har lite jobbig fiberresning, annars trasa.
Trasa är aldrig fel, grön svamp funkar nog också. Vid fiberresning brukar jag sätta röd nylonslipduk (korn 240) på en klots mha karborretejp och sedan efterpolera med vit nylånputsduk (00).

/woodchuck
 
För att få bästa resultat av Osmo skall den appliceras i två steg, men med olika medtoder:

Första skiktet Osmo skall helst masseras in med ett Scotch "skurblock" vit, antingen på en handhållen platta eller en med skaft (Doodlebug). Finns hos de flesta färgaffärer. Det är här viktigt att inget överskott lämnas kvar.
(För stora ytor behöver man polermaskin och vit skurrondell.)

3M_Doodlebug_Cover.gif

Andra skiktet Osmo applicerar man tunnt (efter torkning) antingen med bredpensel, microfiberroller, eller bredspackel.
 
Redigerat:
Raceman skrev:
För att få bästa resultat av Osmo skall den appliceras i två steg, men med olika medtoder:

Första skiktet Osmo skall helst masseras in med ett Scotch "skurblock" vit, antingen på en handhållen platta eller en med skaft (Doodlebug). Finns hos de flesta färgaffärer. Det är här viktigt att inget överskott lämnas kvar.
(För stora ytor behöver man polermaskin och vit skurrondell.)

[bild]

Andra skiktet Osmo applicerar man tunnt (efter torkning) antingen med bredpensel, microfiberroller, eller bredspackel.
Det var intressant, hade jag ingen koll på. Jag har kört med trasa som vanlig olja (och iofs varit nöjd med den). Hur skiljer sig resultaten?
 
Daniel_N skrev:
Det var intressant, hade jag ingen koll på. Jag har kört med trasa som vanlig olja (och iofs varit nöjd med den). Hur skiljer sig resultaten?
Har du kört ett skikt, eller två med torkning mellan varven?
 
Raceman skrev:
Har du kört ett skikt, eller två med torkning mellan varven?
Oftast ett mkt tunnt skikt, eventuellt borttorkning, sen väldigt försiktig slipning, sen ett tunnt skickt till med lite "polering" efteråt. Oftast brukar jag ta så lite att det knappt behöver torkas bort något överflöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.