Status
Tråden går ej att kommentera.
bra-byggare skrev:
Men nu drabbar det ju kunderna som köper material, varför är det bättre då? Sen är det ju en del som vägrar ta jobb där de inte får sälja material, deras kunder skulle inte bli drabbade.
Men jösses...förstår du inte att det handlar om lika för alla istället som du vill ha det att vissa får stå för andras kostnader? Och åter igen, kunder kollar timpris så att höja är inte aktuellt för många företag mister då kunder till de som har låg timkostnad och drar in pengar på materialet och köra med olika priser per timme till olika kunder är ju idiotiskt, hur reagerar en kund som får reda på att den betalat mer per timme än sin granne????
 
Nu vänder urban igen förut påstod han att kunderna skulle betala nån form av självkostnadtimpeng vilket han inte kan prismässigt värdera
Nu anser han att i rättvisans namn ska alla kunder betala högre timpeng för att slippa matrialpåslag "vilket som paul påpekar drabbar kunder som inte köper matrial"
Det är rättvisa det Jag tror att det är missundsamheten o tron på att hantverkare tjänar storkovan som styr bröderna bygg

Nu herr urban fram med sanningen vilket pris har du på timpengen "givetvis självkostnad"
Rejäla hantverkare vill inte pungslå kunderna
Mina kunder får som sagt handla matrial var dom vill
Mvh Tille
 
Finns det fler med samma erfarenheter som silverscreen
Väntar på spänning vad bröderna bygg svarar
Mvh Tille
 
Vilka är bröderna bygg?
För det är väl inte så att vi ska börja med tillmälen?
 
A
Glufsglufs skrev:
Men jösses...förstår du inte att det handlar om lika för alla istället som du vill ha det att vissa får stå för andras kostnader? Och åter igen, kunder kollar timpris så att höja är inte aktuellt för många företag mister då kunder till de som har låg timkostnad och drar in pengar på materialet och köra med olika priser per timme till olika kunder är ju idiotiskt, hur reagerar en kund som får reda på att den betalat mer per timme än sin granne????
Nu fattar jag inte. Lika för alla är det väl om alla betalar samma timpenning och ingen blir uppskörtad på materialet?
 
Det var inte menat som tillmäle jag förkortade i hop för att jag var lat
Mvh Tille
 
bra-byggare skrev:
Nu fattar jag inte. Lika för alla är det väl om alla betalar samma timpenning och ingen blir uppskörtad på materialet?
Alla betalar samma för timme och samma för material, det har vi ju sagt hela tiden men det började pratas om att höja timkostnaden och ha olika timdebiteringar beroende på om kunden köper material själv eller inte. Ser du inte att ni börjar prata runt er själva och säga emot er lite fram och tillbaka. Jag med flera har hållit oss på ett spår hela tiden och ni andra ändrar och diskuterar runt och komemr med nya förslag hela tiden, kanske enklast att hålla sig till ett koncept som är rakt och ärligt som kunder accepterar och förstår, alltså ett system som vi redan använder oss av.

Skulle vara kul att höra något från företagare i andra brancher hur dom ser på att göra förtjänst i företaget eller om dom i sina brancher går runt på själkostnadspriser.
 
tille1 skrev:
Finns det fler med samma erfarenheter som silverscreen
Väntar på spänning vad bröderna bygg svarar
Mvh Tille
En inte allt för vild gissning är att jag är bröderna bygg, eller kanske en del av bröderna:x Du har kallat mig både det ena och det andra i tråden så om du håller dig till att kalla folk efter deras nick och föra en saklig diskussion så blir det lättare att hänga med!

Jag vet uppriktigt inte vad du med spänning väntar på. Men jag har väldigt svårt att förstå syftet i många av dina inlägg så du kanske kan vara lite tydligare så är det möjligt att jag kan ge dig ett svar.
 
mr_bygg skrev:
En inte allt för vild gissning är att jag är bröderna bygg, eller kanske en del av bröderna:x Du har kallat mig både det ena och det andra i tråden så om du håller dig till att kalla folk efter deras nick och föra en saklig diskussion så blir det lättare att hänga med!

Jag vet uppriktigt inte vad du med spänning väntar på. Men jag har väldigt svårt att förstå syftet i många av dina inlägg så du kanske kan vara lite tydligare så är det möjligt att jag kan ge dig ett svar.
Spelar väl ingen roll om du tycker tille1 är otydlig eller inte för du svarar ju ändå inte på direkta frågor du får.
 
Om jag är otydlig
Jag skulle vilja veta vad du anser är rimlig timpeng om hantverkare inte ska tjäna något på matrialet ? är jag tydlig nog
O en sak till varför tycker du det är bra att kund a får högre timpeng för att jag ska kompensera att jag inte lägger på något på matrialet., När kund a håller med eget matrial ?
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Om jag är otydlig
Jag skulle vilja veta vad du anser är rimlig timpeng om hantverkare inte ska tjäna något på matrialet ? är jag tydlig nog
O en sak till varför tycker du det är bra att kund a får högre timpeng för att jag ska kompensera att jag inte lägger på något på matrialet., När kund a håller med eget matrial ?
Mvh Tille
Jag har skrivit tidigare att jag tycker absolut att en hantverkare ska ta betalt, så tar man inte ut det på materialpriset så får man istället ta ut det på timkostnaden. Jag tycker personligen att det är tydligare mot kund att ta ut en högre timkostnad och sälja materialet utan påslag eller med ett lite mindre påslag som innebär att hantverkaren tjänar på materialet tack vara rabatten och kunden tjänar på det eftersom han/hon inte får betala mycket mer än om man köpt materialet själv.

Det är inget annat än min åsikt. Jag har varit glasklar med att jag respekterar andra som uppskattar ett annat upplägg och hantverkare som uppenbarligen inte gillar en modell med inga eller små påslag och att man redovisar sitt faktiska påslag ut till kund.

Det finns uppenbart båda modellerna och jag vet inte riktigt var du vill komma i den här diskussionen. Tycker du att jag har fel som inte har samma åsikt som dig. Vill du att jag ska erkänna att eftersom jag bara är en okunnig kund så har jag inte rätt att tycka som jag gör för det finns flera hantverkare som anser att så funkar det inte?
 
Glufsglufs skrev:
Spelar väl ingen roll om du tycker tille1 är otydlig eller inte för du svarar ju ändå inte på direkta frågor du får.
Jag tycker jag svarat på dina inlägg ett flertal gånger och har du inte fått svar på dina frågor som du ställt till mig så ber jag om ursäkt och du får gärna ställa dom igen om du är genuint intresserad av min åsikt;)
 
Dags att stänga den här tråden. TS frågeställning är besvarad så långt det är möjligt sen länge. Ni som debatterar kommer inte att komma närmare varandra än i början av den här sidan (14) och de senaste inläggen tillför inte nåt.
Jag tackar för att Ni alla faktiskt hållit en mycket bra nivå på inläggen trots ett lätt infekterat ämne och jag förmodar att vi alla träffas igen i liknande spörsmål ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.