Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kul o se att några har lyckats med vad jag försökt men misslyckas med "sluta sova"
Jag återkommer med ett inlägg senare
"måste jobba lite"
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Det är skillnaden på oss ni raljerar o fräser runt på era höga hästar
O jag o GG o några fler gudbevars befinner oss på samma nivå som våra kunder
Vi vet vad kunderna vill ha o vi ger dom det
Det är det som gjort att vi har kunnat jobba på i ett antal år
Vi är raka o ärliga berättar vad vi behöver ha i betalt för att göra kvalificerade jobb
Vi döljer oss inte bakom floskler som "nettopriser" "Självkostnad" "entreprenörarvoden" tex
Det är synd att ni inte kan stanna upp en stund o reflektera över vad ni fått lära er här i tråden
Mvh Tille
Läs själv dina tre första rader.
Maken till dålig självdistans och tunnelseende!
Och jäklar vad du ser ner på andra synsätt än ditt sätt att driva firma.

Nu tror jag inte det var meningen, men jösses.....
 
Jösses..

Ska åka in till H&M och KRÄVA att få köpa ett par jeans till deras självkostnadspris. Torde vara ca 1 kr.

Sedan skall jag ringa en elgrossist och KRÄVA att få köpa väguttag till samma pris.

Ni som tycker att ni rätt att handla till absolut lägsta pris, varför accepterar ni att det finns en grossist som lägger på 1000% eller en importör??

Lyft luren till Kina själva.


Insyn i företags prissättning och vinster behövs när man handlar upp JAS från SAAB, inte när det finns en fungerande marknad med hundratals aktörer.

Det är just marknaden som garanterar att man får bästa pris.
 
tille1 skrev:
Det står inte att man skall uppge inköpspris och påslag eller hur
det står "det ska framgå hur priset beräknats"
Eftersom lagen inte är tydlig här så skall man inte vara så säker på hur en domstol skulle tolka. För att få mer vetskap så kan man läsa förarbetena till lagen. Där hänvisar man till "konsumentverkets författningssamling 1982:4". Den har jag tyvärr inte läst.

... om du herr urban köper bil kräver du att få se tillverkningskostnaden då ?
När du handlar på elgiganten kräver du att få se deras inköpspris då ?
jag skulle tro att svaret är nej
Den lag som hanterar försäljning av material när du jobbar med elinstallation till privatperson heter konsumenttjänstlagen. Den lag som hanterar detaljhandelsförsäljning till privatperson heter konsumentköplagen.
Därför haltar dina jämförelser.
 
Inser att vi borde avrunda debatten om materialpåslag.

En sammanfattning av hur jag ser på detta vi debatterat.

Kan det vara så att hantverkares kunskaper, i vad Konsumenttjästlagen innebär för dem som företagare, är starkt begränsad?
Det visar sig också tydligt att det är svårt för en del att skilja på vad som gäller vid detaljhandel och vid tjänsteförsäljning. Det går inte att jämföra en korv från ICA med ett fönster som monterats av snickare. Olika lagar och regler gäller.

Men det som förvånat mig mest är att tille1, Glufsglufs, Paul-Staffanstorp m. fl. förkastar det som Sveriges byggindustrier, EIO, Konsumentverket, Villaägarna m. fl. kommit överens om skall gälla vid försäljning av material när arbetet går på löpande räkning hos privatkund.
 
Snickar-Urban skrev:
Men det som förvånat mig mest är att tille1, Glufsglufs, Paul-Staffanstorp m. fl. förkastar det som Sveriges byggindustrier, EIO, Konsumentverket, Villaägarna m. fl. kommit överens om skall gälla vid försäljning av material när arbetet går på löpande räkning hos privatkund.
Det där är ju en ren osanning. Det konstaterades att du har övertolkat texten du hänvisade till.
Att materialkostnaden ska specas innebär INTE att man särskiljer de kostnader man själv har som leverantör/mellanhand utan helt enkelt att man redovisar separat vad som är material och vad som är kostnad.

Att man skickar med fakturan från bygghandeln till slutkunden är ju också ett sätt att dölja sanningen. Det är inte direkt ovanligt att man får en kreditering efter en längre tidsperiod som då är beroende på hur mycket man köpt. Ska man då skicka en ursäkt till slutkunderna och kreditera dem också?
 
L. Mäkinen skrev:
Det där är ju en ren osanning. Det konstaterades att du har övertolkat texten du hänvisade till.
Att materialkostnaden ska specas innebär INTE att man särskiljer de kostnader man själv har som leverantör/mellanhand utan helt enkelt att man redovisar separat vad som är material och vad som är kostnad.
Du blandar ihop lagtexten med rekommendationerna. Men för att förtydliga:

Tille1, Glufsglufs, Paul-Staffanstorp m. fl. förkastar det som Sveriges byggindustrier, EIO, Konsumentverket, Villaägarna m. fl. kommit överens om skall gälla vid försäljning av material när arbetet går på löpande räkning hos privatkund.
Eftersom de inte vill gå med på att redovisa materialpåslag som är förutsättningen när man använder sig av Hantverkarformuläret 09.
Hantverkarformuläret 09 förordas av Sveriges byggindustrier, EIO, Konsumentverket, Villaägarna m. fl. vid arbeten hos privatkund.
 
Att du vill avrunda Urban det skulle jag vilja med om jag var du
Som jag sa förut så inser mina kunder iallafall att det är bättre med klara fakta än snårig information
Sen förstår jag inte vad ni får kundförrakt i från gällande mig
jag lever av o med mina kunder. Visst det är inte välgörenhet jag bedriver men det står jag för har tillochmed redovisat här hur jag lägger på % på min matrialförsäljning
Bröderna bygg därimot har inte redovisat varken timersättning eller vad dod sysslar med
det visar väll vilken syn dom har. Jag är stolt över mina kunskaper o yrkesfärdigheter
I en annan tråd berättas det att en online affär för elartiklar konkat vad berodde det på
tydligen inte på ekonomin om man lyssnar på urban o grabbarna för då kan man gå runt på noll i påslag
Mvh Tille
 
A
Paul-Staffanstorp skrev:
Det räcker knappast att dra in en liten timpeng som täcker en rimlig lön per månad om man ska kunna bygga upp en långsiktig verksamhet och naturligtvis får man då försöka generera pengar på det man kan.
Men ta en större timpenning då,vad är det för fel på den affärsmodellen? Den används ganska framgångsrikt av datakonsulter, bokföringsbyråer, besiktningsmän, arkitekter, och andra.

Paul-Staffanstorp skrev:
Varför betalar folk 2:- /st för plastkassarna på Ica när de inte kostar handlaren mer än några ören i inköp...
Nog f*n kunde väl Icahandlaren sälja dessa till självkostnadspris... ?!

Det jag bli trött på är att vissa gång på gång älter om att hantverkaren ska handla på billigaste stället och nätbutiker...
VILKEN hantverkare skulle kunna bedriva en vettig verksamhet genom att beställa saker från en nätbutik och vänta på leveranser innan arbetet kan utföras...
Men det är väl INGEN i denna tråd som påstått att hantverkaren ska beställa från nätbutiker? Han kan ju handla från sina grossister till bättre priser än från nätbutiken.:wow:
Och vadå, jag brukar sitta och beställa data och nätverksutrustning från min elgrossist och datagrossist eller butik på nätet och hämta ut på grossistens butik nästa dag. Eller så levererar de med budrunda, eller så kommer det med paketbil nästa dag.
 
Redigerat av moderator:
tille1 skrev:
Att du vill avrunda Urban det skulle jag vilja med om jag var du
Härligt, då är vi överens om det i alla fall.

Bröderna bygg därimot har inte redovisat varken timersättning eller vad dod sysslar med det visar väll vilken syn dom har.
Är jag med i Bröderna bygg?

Jag är stolt över mina kunskaper o yrkesfärdigheter
Det skall man vara. Det är jag också.

... om man lyssnar på urban o grabbarna för då kan man gå runt på noll i påslag
Man kan faktiskt gå runt på 0% påslag på material om man i stället lägger det på timdebiteringen. Men det har det inte alls handlat om här.
 
Snickar-Urban skrev:
Men det som förvånat mig mest är att tille1, Glufsglufs, Paul-Staffanstorp m. fl. förkastar det som Sveriges byggindustrier, EIO, Konsumentverket, Villaägarna m. fl. kommit överens om skall gälla vid försäljning av material när arbetet går på löpande räkning hos privatkund.
Dra inte in mig i detta för jag har aldrig sagt att jag förkastar detta...
Dock använder jag mig inte av Hantverkarformuläret 09...
Jag skriver väldigt specificerade offerter och gör klart för kunderna att jag delar med mig av min ev. rabatt till dem på allt material som köps in...om det köps in något...


bra-byggare skrev:
Men ta en större timpenning då,vad är det för fel på den affärsmodellen? Den används ganska framgångsrikt av datakonsulter, bokföringsbyråer, besiktningsmän, arkitekter, och andra.

Men det är väl INGEN i denna tråd som påstått att hantverkaren ska beställa från nätbutiker? Han kan ju handla från sina grossister till bättre priser än från nätbutiken.:wow:
Och vadå, jag brukar sitta och beställa data och nätverksutrustning från min elgrossist och datagrossist eller butik på nätet och hämta ut på grossistens butik nästa dag. Eller så levererar de med budrunda, eller så kommer det med paketbil nästa dag.
Felet är att då drabbar det även de kunder som inte behöver material t.ex...
Eller du tycker då man ska hålla på att köra med olika timpengar...
...och jo, det har pratats om att handla på närbutiker också.

Nu tror jag dessutom det största problemet med detta ämnet är inom el och vvs-branscherna då det är där det finns en hel del olika system med rabatter och olika prislistor.
I rena bygghandeln är det inte mycket med rabatter och så på samma sätt...tyvärr...


Snickar-Urban skrev:
Man kan faktiskt gå runt på 0% påslag på material om man i stället lägger det på timdebiteringen. Men det har det inte alls handlat om här.
Som sagt så skulle det slå fel och att köra med olika timpengar är ohållbart tycker jag...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Dra inte in mig i detta för jag har aldrig sagt att jag förkastar detta...
Dock använder jag mig inte av Hantverkarformuläret 09...
Jag skriver väldigt specificerade offerter och gör klart för kunderna att jag delar med mig av min ev. rabatt till dem på allt material som köps in...om det köps in något...
Då ber jag om ursäkt för att jag har missuppfattat dig.
 
Snickar-Urban skrev:
Då ber jag om ursäkt för att jag har missuppfattat dig.

Det är lugnt men för att förtydliga så citerar jag ett inlägg jag gjort tidigare i tråden...


Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker det är enklast om kunden får betala vad de fått betala om de gått till respektive affär och handlat själv...

Rabatterna man som hantverkare förhandlat till sig behåller man själv och i vissa fall delar man med sig till kunderna...

Oavsett så blir det ju då inte dyrare för kunden än om de handlat själva...
 
Med tanke på Bra-Byggare:s inlägg en bit upp så kan man bara konstatera att det handlar om okunskap om hur handel med varor fungerar samt avundsjuka för att företag har möjlighet att tjäna pengar. Om inte rabattsystemet fanns för företagen så skulle priserna till slutkund vara dyrare för inte tror ni väl att grossisterna skulle sälja för det låga pris man som företag kan arbeta till sig genom att handla stora mängder. Grossisterna är säljare som ska tjäna pengar, hantverkarna köper av grossisterna i olika mängder och ska sälja till kund och vill tjäna pengar. Men, ni jämför ju med handeln, dvs butiker tillängliga för privatpersoner och jag kollade nu Julas hemsida och vi har som följande på några vanligt förekommande artiklar som jag använder i mitt arbete:

JULA/ MIN PRISLISTA
Dimmer ELJO 315W 485 kr / 315 kr (ELKO)
Infällda strömbrytare ELKO (ej D-trapp) 89 kr / 77 kr - 85 kr
Uttag infällt utan jord ELKO 75 kr / 97 kr
Uttag infällt med jord ELKO 125 kr / 113 kr
Uttag utanpåliggande 2-v m.jord ELKO 125 kr / 122 kr
Uttag utanpåliggande 4-v m.jord ELKO 199 kr / 230 kr
EKK 3G1,5 Kabel 50 meter 539 kr (10,78 kr/m) / 15 kr/m inkl klammer
EKLK 3G1,5 Kabel 50 meter 695 kr (13,90 kr/m) / 20 kr/m inkl klammer
EKRK 3G1,5 Kabel 50 meter 649 kr (12,98 kr/m) / 15 kr/m inkl klammer
FK 1,5 100 meter 249 kr / 252 kr

Sen ska man veta att Jula köper in betydligt större mängder under ett år än vad jag gör och har bättre inköpspriser än vad jag har, dom kanske t o m kan handla direkt från fabrikant så är det någonstans ni ska förhandla priser så är det ju med butiken. Vad gäller tex kabel så köper vi inte samma fabrikat så deras kvallité på den kan jag inte uttala mig om. Då säger ni "Jamen JULA har ju billigare artiklar också, typ fabrikatet Anslut" och då säger jag att köp gärna det men det är inget jag tar ansvar för och vill montera för jag vill lämna ett bra jobb efter mig med material jag kan stå för i kvallité.
Så, vad mer betalar ni då för att handla genom hantverkaren då? Ja, tillgången till mycket mer varor än vad butikerna har, kunskapen om vad som ska vara vart och hur, betydligt enklare tillvägagångsätt om en apparat måste bytas pga fel under garantitid samt transport och hantering av varorna. Beakta också att mina priser är inkl moms och styckepris, vill någon handla tex 30 st strömbrytare så är styckepriset billigare så klart, kan ni förhandla det med JULA?

Så, vad bråkar ni om egentligen?

Ja just det, en sak till, om skruvarna i er infällda dosa är för korta tex så har elektrikern det säkert i bilen och ni får köpa (får) två stycken istället för att åka iväg själv och köpa en ask med 100 st, detta och liknande saker gällande kompliterande material och reservdelar som man inte kan hitta i vanlig byggbutik.
 
Redigerat:
A
Paul-Staffanstorp skrev:
Dra inte in mig i detta för jag har aldrig sagt att jag förkastar detta...
Dock använder jag mig inte av Hantverkarformuläret 09...
Jag skriver väldigt specificerade offerter och gör klart för kunderna att jag delar med mig av min ev. rabatt till dem på allt material som köps in...om det köps in något...




Felet är att då drabbar det även de kunder som inte behöver material t.ex...
Eller du tycker då man ska hålla på att köra med olika timpengar...
...och jo, det har pratats om att handla på närbutiker också.

Nu tror jag dessutom det största problemet med detta ämnet är inom el och vvs-branscherna då det är där det finns en hel del olika system med rabatter och olika prislistor.
I rena bygghandeln är det inte mycket med rabatter och så på samma sätt...tyvärr...




Som sagt så skulle det slå fel och att köra med olika timpengar är ohållbart tycker jag...
Men nu drabbar det ju kunderna som köper material, varför är det bättre då? Sen är det ju en del som vägrar ta jobb där de inte får sälja material, deras kunder skulle inte bli drabbade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.