Ska i framtiden sätta en gärdesgård runt tomten men mycket av tomten är rent berg så vad jag förstår kan man då borra ner armeringsjärn i berget och fästa stolparna i. Jag antar att detta kräver en borrhammare men hur stor behöver den vara? Tar gärna emot förslag på märke och modell.
 
raveper skrev:
[länk] och eller [länk] så går det nog lätt.
Ha! Det där var ju liiite over the top så att säga - Det går bra att borra i sten med en "vanlig" borrhammare - Med vanlig så menar jag en vettig maskin med SDS fattning för borr - Typ denna: http://www.toolab.se/?category_id=470&item_id=HR2470FT
Med två chuckar så kommer den säkert till användning till annat - Dessutom bilfunktion som gör att man kan skaffa en mejsel och bila mindre saker. Prima maskin!

Det finns ju SDS MAX borrar som är avsedda för just sten med 4 skär istället för det mer klassiska SDS Plus som jag tror bara har 2 skär.

Svårare än så behöver det inte vara! d^_^b

Kyler man borren så lever den säkert lite längre....
 
Redigerat:
Allvarligt grabbar - Så stora maskiner för armeringsjärn?
Jag tycker att ni överdriver... jag har borrat fast armeringsjärn med en liten Hilti TE-2M i sten och även spräckt större stenar med samma maskin! Innan den så körde jag med en TE5 på batteri och den klarade samma jobb (om än nu batterierna tröttade ur ganska snabbt).

Jag har kvar TE2'an men använder för det mesta Makitan HR2470 numer... Störtkär i bilfunktionen och snabbchuckar!
 
Redigerat:
Hur grovt armerings järn hade du tänkt använda?
 
Beror nog på vilka antaganden om jobbet man gjort eftersom trådskaparen inte har sagt något om mängden hål och dimensionen på järnen samt borrdjupet.

Mitt antagande (som självklart kan vara fel) var över 50 hål ("runt tomten") med stolphållare som har 16mm järn i botten och skall ner 200mm. Till det jobbet skulle jag personligen vilja ha en så stor maskin som möjligt även om det tekniskt sätt går med mindre, även en julaborrhammare klarar av det på pappret.
 
slacker skrev:
...........Det finns ju SDS MAX borrar som är avsedda för just sten med 4 skär istället för det mer klassiska SDS Plus som jag tror bara har 2 skär.
.............
OfT:
Jag har en massa Hilti hammarborrar med 4 skär så jag kan bekräfta att det finns 4 skär även till SDS+
Men ärligt talat så har jag inte märkt någon nämnvärd skillnad i mindre dimensioner.

OnT:
För vanlig armeringsjärn som jag förmodar att det är någonstans mellan 8-32 mm klarar du dig fint med en vanlig borrhammare. Är det engångsjobb så hyr en stor maskin så blir du klar snabbt, om inte så köp vilken borrhammare som helst, bara den har slirrkoppling (skydd mot fastkörning), är det mellan 8-25 mm så kan du välja SDS+, är det grövre tycker jag du ska sikta på en maskin med SDS-max istället.
 
W
Har kört med Julas kraftigaste borrhammare för att borra i berg. både för att sedan spräcka med kilar samt för stolpskor och liknande. Tror jag gav 995 för maskinen och hål upp till 14mm e ju som smör med den. För 24mm hål så tar det lite längre tid men inget direkt att orda om. Har nog gjort ett par hundra hål vid det här laget och det e klart en större maskin hade kanske sparat några minuter men det hade jag förlorat på att åka och hyra den.
Man behöver inte så stor som man först kan tro.
 
Det är också viktigt vilken borr man sätter på maskinen. Satsa på kvalitet där, det kommer du inte att ångra.
 
Jag skulle nog satt mig mer in i hur man bygger en gärdesgård innan jag postade denna tråd för jag har egentligen igen aning om hur grova armeringsjärn som ska användas eller hur det ska fästas i själva gärdesgården:blushing: Det jag vet är att på den sidan tomten där det är berg, den är 100m lång så det blir ju lite hål. Men jag hade inte tänkt köra allt på en gång utan lite i taget då jag får tid. Anledningen till att jag ställer frågan nu är för att jag i sommar ska gjuta plint till ett bodbygge och då tänkte jag använda borrhammaren att blanda betong med, så jag hade tänkt att köpa en maskin inte hyra.
 
Har en gärdesgård som är satt i berg och sten. Firman som gjorde jobbet hade en batteridriven Hilti. Armeringsjärnen är 10-12 mm. Vet inte exakt.
I varje "stolpe" i gärdesgården är det borrat ett hål som järnet trycks in i. Järnet går in 15-20 cm i stolpen.
 
Att använda en borrmaskin för att blanda betong är värdelöst...ska du blanda mindre mängder i taget så köp säckar med tex grov betong och blanda i en skottkärra med hjälp av en spade....glöm inte att skölja av innan dagen är slut :D
 
Patrick E skrev:
Har en gärdesgård som är satt i berg och sten. Firman som gjorde jobbet hade en batteridriven Hilti. Armeringsjärnen är 10-12 mm. Vet inte exakt.
I varje "stolpe" i gärdesgården är det borrat ett hål som järnet trycks in i. Järnet går in 15-20 cm i stolpen.
Jaha det är så man gör, tack för informationen.
 
Enk Projektet skrev:
Att använda en borrmaskin för att blanda betong är värdelöst...ska du blanda mindre mängder i taget så köp säckar med tex grov betong och blanda i en skottkärra med hjälp av en spade....glöm inte att skölja av innan dagen är slut :D
Det hade jag inte ens tänkt på att man kunde göra:blushing:(för andra gången), men det låter ju mycket enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.