Vad gäller ang fuktspärr på en vanlig toalett? Inget badrum utan en vanlig gäst wc.

Ska man ha fuktspärr? Går det att ha vanlig tapet på väggen? Ska man ha fuktspärr bara bakom handfatet?
 
Golvet och 10 cm upp på väggen ska ha fuktspärr.
 
Ericc
Ska du föjla BKR-s regler är det fuktspärr hela golv och 5cm upp på vägg. Detta innebär även folieduk om du har träbjälklag.
Det känns ju lite väl häftigt kanske, men så är nya reglerna som börjar hårddras 31 juli först.
 
C
Ericc skrev:
Ska du föjla BKR-s regler är det fuktspärr hela golv och 5cm upp på vägg. Detta innebär även folieduk om du har träbjälklag.
Det känns ju lite väl häftigt kanske, men så är nya reglerna som börjar hårddras 31 juli först.
Står mig veterligen precis likadant i dom gamla reglerna från 2007..

Jo, det gör det (första stycket/paragrafen):

Reglerna tillämpas även för golv i toaletter
och för golv i tvättstugor samt för golv i
utrymmen med varmvattenberedare (ej våtrum),
där tätskikt dras upp min. 50 mm på
vägg.
Gamla branchreglerna:
http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf

Nya branchreglerna:
http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
 
Redigerat av moderator:
Ericc
cheetah1 skrev:
Står mig veterligen precis likadant i dom gamla reglerna från 2007..
.
Men inte zon-indelningarna med folie va?
 
C
Ericc skrev:
.
Men inte zon-indelningarna med folie va?
Nej, den biten med alla dom vackra beteckningarna för olika sorters tätskikt är väl ny, verkar det som, men man ska fortfarande ha tätskikt på golvet på en toalett, även enligt dom gamla reglerna, det var det jag ville komma fram till. Misstolkade kanske ditt inlägg lite.
 
Tack för svaren. Är detta med folien något man kan göra själv?
 
Ericc
cheetah1 skrev:
Nej, den biten med alla dom vackra beteckningarna för olika sorters tätskikt är väl ny, verkar det som, men man ska fortfarande ha tätskikt på golvet på en toalett, även enligt dom gamla reglerna, det var det jag ville komma fram till. Misstolkade kanske ditt inlägg lite.
Jo, men det var ju det jag menade, att man måste folieklä hela golvet på en gästmugg. Men vill man tolka saker annorlunda så går det oxå tydligen. Ja du misstolkade mig:), men så blir det ju ofta, speciellt på detta forum.d^_^b.
 
Ericc
M.Åhlander skrev:
Tack för svaren. Är detta med folien något man kan göra själv?
Ja, det kan du göra enkelt med lite tips och råd av försäljare och beskrivningar.
Jag antar att du inte har någon brunn heller och behöver inte fippla med klämringar och brunnsmanschett så då är det mycket enklare.
 
Redigerat:
Men folieduken på träbjälklag kan man ju skippa om man skyndar sig på (innan 31/7), det känns väldigt overkill. Jag är precis klar med underarbetet på vår gästtoa och skall flyta & fuktspärra till helgen och planerar köra rollat.

Vilket leder mig till en liten bifråga, någon som vet vilket system som blir billigast när man bara behöver tätskikt till 1 kvm, att köpa 8 kg förpackningar känns ju som bortkastade pengar.
 
Lip har ju 3Kg i alla fall.
 
Jo det är ju sant, tog ju i lite med 8 kg kanske. Men ändå så är åtgången av VS20 bara 0.3kg / kvm vilket innebär att 90 % måste kasseras. Hur är det förresten med förbrukningstiden? Hur länge kan Lip's produkter stå öppnade innan de måste användas?
 
Jag lyfter den här gamla tråden då jag har en liknande situation

Huset byggt 1950
Gästtoalett ~1,5kvm. Träbjälklag med en gjuten betongplatta på toalettgolvet (ca 5cm tjock)

Avloppet är bytt, vattenrör kommer gå genom en vägg och vara utanpåliggande i intillliggande klädkammare istället för de gamla rören som låg i bjälklaget.

Ska ha klinkers på golvet och kakel 1,5m upp på väggarna precis som det var innan renovering,
Frågan är vad jag ska ha under klinkersen.
Fuktspärr känns väl rimligt, men behöver jag verkligen något tätskikt?

När jag rev golvet så låg det 2 lager med klinkers ovanpå betongplattan, så när jag nu ska lägga på nytt klinkers kommer jag gjuta lite extra på plattan för att kompensera för "höjdförlusten" från det första lagret med klinkers.
 
Jag patade med min rörmokare här om dagen och ha sa att i alla utrymmen det finns vatten kopplat skall det finnas tätskikt och någon form av golv brunn....
 
det är nog dags att tätskikta köksgolvet och sätta en brunn mitt i !!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.