Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Om ett företag inom byggbranschen gör upp om ett avtal på löpande räkning gentemot ett annat företag så fungerar det så här (lite förenklat):
Byggnadsfirman får betalt för sina självkostnader som löner, material, underentreprenörer, hyror, arbetsledning m.m. Detta måste kunna verifieras. På detta läggs ett överenskommet procentpåslag som kallas för entreprenörarvode. Jag tror inte att det brukar ligga högre än 10%.
Inga hemligheter här alltså.

VARFÖR skall privatkunder behandlas annorlunda?
 
qrz skrev:
Gg, snickarboden m.fl.

Det finns ingenting som säger att man inte kan/får/bör diskutera en offert efter accept, det är snarare väldigt vanligt i större projekt. Har varit med om husbyggen, större renoveringar med mera. I nästan alla fall har man diskuterat materialkostnader mm efter projektets början. Varför? Jo för att frågor uppkommer som man inte hade tänkt på, kunden vill ha lite finare virke, kunden vill ha billigare, kunden vill göra vissa moment själv, ja listan kan göras lång...

Av det ni skriver låter det inte riktigt som att ni får nöjda kunder, vissa kunder vill ni inte ha och det betyder väl egentligen bara att efterfrågan idag tyvärr är lite för stor jämfört med tillgången på bra hantverkare. I andra brancher skulle ni vara borta för länge sen om ni inte lyssnade på kunders önskemål...

En offert är en offert, take it or leave it... Vad är det för skitsnack? En sån firma vill man ju verkligen inte ha att göra med, stor varning!!!

Sen materialgrejen då. Om du säger jag bygger din altan för 100kkr så är detta ok. Det är ditt pris. Om du säger att du tar 100kkr varav 50kkr är material så är det däremot oklart om materialkostnaden är en faktiskt materialkostnad eller en ren försäljning av material. Men givet är att det är ett enkelt sätt att skinna kunder på pengar och är det bara det man tycker är viktigt så går det ju bra enligt nuvarande lagar och regler. Lyckligtvis tänker de flesta större företagen lite längre än så...

Så mitt generella tips i dessa frågor är väl att vända sig till den stora firman även för mindre ärenden. Det kanske tar längre tid att få det gjort, men du slipper allt småfixartjabbel och får jobbet vettigt utfört...

GG, så gått som alla kunder stirrar blint på timpriset... Så är det knappast efter införandet av ROT, alla ROT-jobb är det ju snarare tvärt om, det är materialet man kollar på... Men du kanske ligger ett par år efter...
Nja, ju större företag du har att göra med ju mer mån är dom om att omsätta större summor så där är det snävare att försöka sig till någon förhandling, det är betydligt lättare med mindre firmor.

Sen kan jag inte påminna mig något om att jag nämnt att stirra på timpris är relaterat till ROT, vad fick du det ifrån? I övrigt kan jag säga att det kunder som jag haft som ska nyttja ROT så är det fortfarande timpriset som är prio ett, materialpriset är ja...inte så viktigt helt enkelt, tänk på att de hantverkare du här talar med har ett antal 100 kunder per år, du själv kanske nyttjar 5-10 st under en livstid så att dra dina personliga erfarenheter om hur du tänker applicerar på ett väldigt fåtal av hantverkarnas kunder i många fall.

Om det skulle vara så som du vill ha det att det ska diskuteras efter accept av offert så undrar jag om det är lika ok för dig om företaget missat räkna in 40 timmar och lägger till det till fakturering?
Ändringar och ev förbättringar som önskas av kund är tillval/avvikelser och ligger utanför offert, priserna på dessa relaterar så klart till vad kostnaden redan är på offerten för just det som ska göras med ökat pris eller minskat, beror ju på vad som ska göras men det har inte med offertens totalpris att göra utan en helt egen grej på sidan om.

I övrigt så tolkar du det snett med om kunder är nöjda eller om man vill ha dom osv, du vill ju inte ha en hantverkare du får dåliga vibbar av, firmorna vill inte ha kunder som kanske har betalningssvårigheter/KF skulder eller som man får vibbar av att det här blir krångel hur man än gör, dom hoppar man över och har sen fler nöjda kunder istället utan att det är några problem för vare sig kund eller företag.
 
bra-byggare skrev:
Okej, men jag är bara intresserad av att betala för elektrikerns kompetens per timme och däri ligger hans förmåga att välja korrekt material till mitt projekt. Jag är dock totalt ointressead av att köpa material av elektrikern till tredubbla priset mot i vanliga handeln eftersom jag inte får någonting för prisskillnaden. Det är grossisten som gör det stora jobbet med att se till att material finns lagerhållet, har ett stort urval, kan få fram specialgrejor och kan leverera snabbt, och ha butiker på tillgängliga ställen, inte elektrikern. Och grosistpriset är i det flesta fall lägre eller i paritet med priset hos bygghandlarna (om man bortser från listpriserna utan verklighetsförankring). Elektrikern tillför ju i princip inget annat än transporten av materialet från grossisten till mitt hus, och den får man ju ändå betala timpris till elektrikern för, och milpengar.

Lägg därtill det svåra i att veta vad man kommer få betala. Det är elektrikern som har kompetensen att välja materialet så kunden måste förlita sig på det. Om kunden hade kompetensen skulle han kunna sitta och hitta leverantörer och förhandla priser själv, men måste förlita sig på sin elektriker. Och vad gör elektrikern, jo han väljer den dyraste leverantören i stan, som till råga på allt är elektrikern själv :O!? Är det att ta tillvara kundens intressen?

Har du verkligen inte någon förståelse för varför just materialpriser från hantverkare kan sticka i ögonen på folk?
Ja, när det är löjligt dyrare än vad andra tar för samma saker så, men i övrigt nej och där kan jag ju gå till mig själv då jag säljer varorna för ungefär samma pris som nätbutikerna.
Om du själv kan handla hos grossist och därmed kan köpa sakerna för låt säga 50% lägre än genom elektrikern så gör det, ingen säger något om det, det är förståerligt. Däremot om du betalar i samma nivå som i butiiker med fasta priser och eller hos grossisten men utan rabatt så förstår jag inte, alla inkl elfirman är ju säljare av elmaterial.
 
Snickar-Urban skrev:
Det här var mycket märkligt. Man kan lämna offert på fast pris eller löpande räkning.
När anbudet är taget så är fast pris = fast pris och löpande räkning = löpande räkning.

Om företaget har kundperspektiv:
I offerten på löpande räkning redovisas timkostnad och x% påslag på materialet (på hantverkarens inköpspris). Då finns det en rimlig chans för kunden att jämföra mellan olika hantverkare.
Jag har sett i andra trådar att du använder dig av ord i vissa sammanhang som blir fel, jag förstår vad du menar men som sagt fel i ord i sammanhanget och i det här fallet så tror jag du använder ordet offert lite svävande och så kanske du inte är 100 på vad ordet anbud egentligen står för. Jag skriver inte en offert för löpande arbeten, däremot får kunden ett kostnadsförslag på timpris och materialpris om dom vill det, oftast så accepterar dom timpriset och säger att man ska köra på. Hur många % påslag är ju fel väg att gå om man vill veta vad man ger för materialet, företagen har ju olika inköpspriser på olika grossister så tex på ett vägguttag för en elektriker så kan det kanske slå på 100 kr fast alla elfirmor redovisar ett påslag på tex 20%, det har ju med inköpspriset att göra. Däremot om det skrivs att "påslag görs med 10% på Ahlsells prislista" så ligger ju alla lika (men dyra). Därför måste ju kund som ska handla på löpande jämföra dels timkostnaden (och hur lång tid hantverkaren uppskattar att det tar) samt vad de exakta priset kunden får betala för varje vara som ska användas, sånt kan man inte skriva offert på för man kan helt enkelt inte låsa sig på ett löpande jobb men som jag skrev, kostnadsförslag kan man ge.

Wikipedias förslag på vad en offert är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Offert
 
Jag började fundera på om det kanske gällde andra villkor för elektriker men så var det inte. Jag tog kontakt med EIO (branschorganisation för elinstallatörer) och det visade sig att de förespråkade Hantverkarformuläret och ABS vid avtal med privatkunder.
Det innebär att även elektriker, som följer branschrekommendationen att använda sig av dessa avtal, måste kunna visa sina kostnader för materialet och ha en och samma påslagsprocent på material och annat inköp till kund.
Som ett litet tillägg så vill jag delge er vad Elbranschens bok Företagshandboken (EIO 2007) skriver under rubriken Leveransvillkor:
Som en gyllene regel gäller att alltid se till att varje förfrågan, offert, och order följer de leveransavtal som branschen tillämpar.
Tänk så självklart, nästan vackert :)
 
Redigerat:
Snickar-Urban skrev:
Om ett företag inom byggbranschen gör upp om ett avtal på löpande räkning gentemot ett annat företag så fungerar det så här (lite förenklat):
Byggnadsfirman får betalt för sina självkostnader som löner, material, underentreprenörer, hyror, arbetsledning m.m. Detta måste kunna verifieras. På detta läggs ett överenskommet procentpåslag som kallas för entreprenörarvode. Jag tror inte att det brukar ligga högre än 10%.
Inga hemligheter här alltså.

VARFÖR skall privatkunder behandlas annorlunda?
Nu pratar du ju om ramavtal som man kan ha (oftast till offentlig sektor) mot annan momsregistrerad kund. Det är ju en helt annan sak och en helt annan reglering gällande anbudsförfrågan. I det där fallet så brukar det stå i 9 av 10 ggr att maxpåslag på material ska vara högst 10% på X grossistens prislista, dvs 10% påslagen på grossistens GNP och det är alltså dyrare material än vad privatkund oftast får samma saker för, däremot så strider man ju mot andra företag med timpenningen och ligger lågt där så det man förlorar i kronor på timpenningen till sin omsättning tas ju då in genom påslaget på material. Så kan man ju inte arbeta mot privatkunder.
 
Snickar-Urban skrev:
Jag började fundera på om det kanske gällde andra villkor för elektriker men så var det inte. Jag tog kontakt med EIO (branschorganisation för elinstallatörer) och det visade sig att de förespråkade Hantverkarformuläret och ABS vid avtal med privatkunder.
Det innebär att även elektriker, som följer branschrekommendationen att använda sig av dessa avtal, måste kunna visa sina kostnader för materialet och ha en och samma påslagsprocent på material och annat inköp till kund.
Som ett litet tillägg så vill jag delge er vad Elbranschens bok Företagshandboken (EIO 2007) skriver under rubriken Leveransvillkor:
Som en gyllene regel gäller att alltid se till att varje förfrågan, offert, och order följer de leveransavtal som branschen tillämpar.
Tänk så självklart, nästan vackert :)
Nu är ju då EIO en intresseorganisation som elfirmor inte måste vara medlemmar hos, elektrikers branchrekomendationer styrs i grunden av myndigheters texter, det du hänvisar till är rekomendationer från en arbetsgivarorganisation inom elyrket. Vill kund att man ska följa ett visst formulär så gör man ju det om man vill ha jobbet, det har väl ingen nekat till och det med fetstil är ju just det som gäller inom branchen, rabatt hos grossist och påslag till försäljning så inget konstigt med det.
 
Glufsglufs skrev:
Jag har sett i andra trådar att du använder dig av ord i vissa sammanhang som blir fel, jag förstår vad du menar men som sagt fel i ord i sammanhanget ...
Kan du ge mig några andra exempel på ord jag inte behärskar så vore jag tacksam.

... och i det här fallet så tror jag du använder ordet offert lite svävande och så kanske du inte är 100 på vad ordet anbud egentligen står för.
Fast jag är nog ganska säker på att jag vet vad ord som anbud och offert står för.

däremot får kunden ett kostnadsförslag på timpris och materialpris om dom vill det
Det här är ett anbud. Oavsett om det är skriftligt eller muntligt.
 
Det här är intressant tråden bara rullar på
Här framkastas ord som nettopriser tex o sen kommer det självkostnadspris
Anses det av er "Experter"att vi "specialister" ska när folk frågar vad det kostar säga
Timpriset är "Självkostnad" o matrialpriset är "Netto + 10%"

Då tror jag kunden säger "goddag yxskaft"
kan ni inte bara erkänna att ni målat in er i det berömda hörnet
mvh Tille
 
Glufsglufs skrev:
I det där fallet så brukar det stå i 9 av 10 ggr att maxpåslag på material ska vara högst 10% på X grossistens prislista, dvs 10% påslagen på grossistens GNP ...
Driver du med mig?
Kolla in LR 06:
http://www.bygg.org/Files/Affärsavtal/Formular_LR06_med_2010_ars_procenttal.pdf
Se även sista sidan. Där finns ett utdrag ur AB 04 som är mycket intressant i det här sammanhanget.

För småhusentreprenader gäller ABS 09 där står:
"Kostnader för material, varor, hjälpmedel, överenskomna underentreprenader och övriga kostnader debiteras med självkostnad med tillägg för entreprenörarvode på självkostnaderna om X% Därutöver tillkommer mervärdesskatt.
Beställaren äger rätt att granska samtliga originalverifikationer avseende arbetena."
(Kanske behöver vi slå upp ordet självkostnad men jag ids inte.)
 
qrz du skulle gilla mig som hantverkare jag har inga problem med att du köper matrialet själv
Jag kan även åka på av dig betald tid runt o kolla var allt är billigast om du själv inte har lust
Mvh Tille
 
Glufsglufs skrev:
Nu är ju då EIO en intresseorganisation som elfirmor inte måste vara medlemmar hos, elektrikers branchrekomendationer styrs i grunden av myndigheters texter, det du hänvisar till är rekomendationer från en arbetsgivarorganisation inom elyrket. Vill kund att man ska följa ett visst formulär så gör man ju det om man vill ha jobbet, det har väl ingen nekat till och det med fetstil är ju just det som gäller inom branchen, rabatt hos grossist och påslag till försäljning så inget konstigt med det.
Från www.eio.se : Elektriska Installatörsorganisationen EIO är en opolitisk och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag.
 
tille1 skrev:
Det här är intressant tråden bara rullar på
Här framkastas ord som nettopriser tex o sen kommer det självkostnadspris
Anses det av er "Experter"att vi "specialister" ska när folk frågar vad det kostar säga
Timpriset är "Självkostnad" o matrialpriset är "Netto + 10%"

Då tror jag kunden säger "goddag yxskaft"
kan ni inte bara erkänna att ni målat in er i det berömda hörnet
mvh Tille
Slå upp ordet synonym. Du kommer att bli förvånad.
 
Gillar dig urban du för tråden så fint framåt vore jättekul att få göra en profil av dig
Mvh Tille
 
Snickar-Urban skrev:
Kan du ge mig några andra exempel på ord jag inte behärskar så vore jag tacksam.

Fast jag är nog ganska säker på att jag vet vad ord som anbud och offert står för.

Det här är ett anbud. Oavsett om det är skriftligt eller muntligt.
Jag kommer tyvär inte på tråden nu jag tänkte på och kan citera exakt för jag skrev själv inget i det men det var i alla fall el-relaterat och där också något med kostnader och faktureringar. Det är inte så att du inte gör dig förstådd eller så utan att tex du och jag arbetar väldigt olika med olika förutsättningar och olika erfarenheter av typer av kunder och avtalshantering. I grunden menar vi säkert samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.