Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag läste i en tidning i går om en yrkeskvinna hon yttrade citat "jag är specialist för experter finns det överallt" slut citat jag tycker det stämmer bra på hur det funkar
Är du expert eller specialist ?
Mvh tille
 
mr_bygg skrev:
Jag har inte missat att du försökt att förklara hur du tycker det ska fungera och jag har inte heller missat att tille i så gott som alla inlägg idotförklarat mig och andra för att de inte tycker som er. Många hantverkare har dessutom helt andra åsikter än er två och ur ett kundperspektiv så är det väl minst lika viktigt vad kunderna anser. Det har visat sig gå alldeles utmärkt att sälja material med litet eller inget påslag ut till kund. Det har också visat sig fullt möjligt att ha ett fast påslag på sina materialinköp ut till kund. Flera hantverkare kunder vittnar också om att det fungerar alldeles utmärkt att ha en öppen och transparant debiteringsmodell ut mot kunderna där alla kostnader och påslag framgår.

Jag har upptäckt att jag i princip är helt överens med Snickar-Urbans åsikter och resonemang hur det ska fungera och är glad att det uppenbart finns hantverkare som använder den typen av modell som jag och andra tycker är bra, så jag förstår inte vart du vill komma. Tråkigt att få svarat på och diskuterat de frågor som Snickar-Urban ställt om man nu inte håller med istället för att svepande kalla alla som inte tycker som dig (och tille1) för okunniga etc. Jag har full respekt att du inte tycker om det sätt som många kunder vill att det ska fungera på och på det sätt som uppenbart många hantverkare redan idag arbetar efter och kunder uppskattar. Men att kalla de hantverkare eller kunder som inte använder "rätt" modell för mer eller mindre idioter och påstå att det är misstag och missförstånd när både hantverkare framgångsrikt använder andra modeller och kunderna uppenbart uppskattar dom.

Jag håller helt med Snickar-Urban om att det många gånger saknas kundperspektiv i diskussionen och många hantverkare är rätt öppna med att privatkunder är det värsta som finns och blir uppenbart provocerade över att vi kunder har åsikter om hur vi vill att tjänsten som vi köper ska fungera och hur vi vill att exempelvis påslag etc. ska hanteras och redovisas.
Halleluja! d^_^b
 
Det saknas kundperspektiv sägs det ?
Jag har sagt hela tiden att det kunden har mest nytta av är att få veta innan vad det kostar för att sen kunna ta ställning till om han/hon skall gå vidare
Sen finns det vissa här som hävdar att det är mer intressant för kunden att få veta hur mycket företagaren tjänar är det kund nytta ? Jag tycker det är nyfikenhet o missundsamhet
Sen är det märkligt att vi som jobbar i branchen o har hållit på några år själv har jag bara drygt 20 år vet ingenting pga av ungdom
Mvh Tille
 
mr_bygg skrev:
Jag har inte missat att du försökt att förklara hur du tycker det ska fungera och jag har inte heller missat att tille i så gott som alla inlägg idotförklarat mig och andra för att de inte tycker som er. Många hantverkare har dessutom helt andra åsikter än er två och ur ett kundperspektiv så är det väl minst lika viktigt vad kunderna anser. Det har visat sig gå alldeles utmärkt att sälja material med litet eller inget påslag ut till kund. Det har också visat sig fullt möjligt att ha ett fast påslag på sina materialinköp ut till kund. Flera hantverkare kunder vittnar också om att det fungerar alldeles utmärkt att ha en öppen och transparant debiteringsmodell ut mot kunderna där alla kostnader och påslag framgår.

Jag har upptäckt att jag i princip är helt överens med Snickar-Urbans åsikter och resonemang hur det ska fungera och är glad att det uppenbart finns hantverkare som använder den typen av modell som jag och andra tycker är bra, så jag förstår inte vart du vill komma. Tråkigt att få svarat på och diskuterat de frågor som Snickar-Urban ställt om man nu inte håller med istället för att svepande kalla alla som inte tycker som dig (och tille1) för okunniga etc. Jag har full respekt att du inte tycker om det sätt som många kunder vill att det ska fungera på och på det sätt som uppenbart många hantverkare redan idag arbetar efter och kunder uppskattar. Men att kalla de hantverkare eller kunder som inte använder "rätt" modell för mer eller mindre idioter och påstå att det är misstag och missförstånd när både hantverkare framgångsrikt använder andra modeller och kunderna uppenbart uppskattar dom.

Jag håller helt med Snickar-Urban om att det många gånger saknas kundperspektiv i diskussionen och många hantverkare är rätt öppna med att privatkunder är det värsta som finns och blir uppenbart provocerade över att vi kunder har åsikter om hur vi vill att tjänsten som vi köper ska fungera och hur vi vill att exempelvis påslag etc. ska hanteras och redovisas.
För det första har jag aldrig sagt att "min modell" är den rätta, jag försöker förklara helt enkelt hur jag och många med mig gör när det handlar om påslag. Sen är det skillnad mellan olika yrken också, jag är elektriker och förklarar självklart ur den synpunkten och de förutsättningar jag har mellan mina grossister och kunder. Jag driver också ett privat företag, inte något offentlig inrättning med skattefinansierad verksamhet så vad företaget drar in inkommsterna på exakt samt vad företaget gör i vinst och var denna vinst kommer ifrån har ingen kund med att göra.
Så istället att som "kund" fastna i att alla borde göra som du samt flera tycker så kanske ni kan läsa inläggen och se att det finns olika debiteringsmodeller där vissa inte tycker att ev påslag behöver visas öppet då utpris mot kund är det intressanta samt andra som har helt andra sätt att ta in sina inkomster på. Som sagt, det är privata företag det handlar om och alla gör som dom vill.
De som provoceras verkar vara mer sådana som du som absolut inte kan acceptera att företag/företagare som jag har en debiteringsmodell som funkar bra för mig och mina kunder.
Lite svårt att vara öppen och förklara sin egen sak där de som funderar inte är lyhörda över andra alternativ som redan finns och nyttjas i verkligheten utan låst sig totalt i en teoretisk utopi som bevisligen inte funkar för alla företag, däribland de flesta elfirmorna.

Jag tror du själv förstår att när det gäller hantering av material och ekonomin runt detta så kan man inte likställa el och vvs med exempelvis en målare eller kakelsättare.
 
Skillnaden i denna diskution är att ena sidan förstår vad den andra menar men förklarar varför man inte vill utföra saker på det sättet medans den andra då blir förbannad och anser att deras syn på saken är det ända rätta och helst borde lagstyras, samt som tille1 precis nämnt, att de utan att känna folk anser sig ha koll på både ålder och erfarenhet av andra.....

Att jämföra med andra brancher är tydligen fy fy det också, skulle ju vara fördjävligt om man kan applicera påslagsmodellen på material som säljs till alla brancher...bättre jämföra äpplen och päron istället för var för sig.

Sen när man ställer frågor om andras erfarenheter om företagande eller yrkeserfarenheter om just de yrken som diskuteras så är inte heller det relevant, men åsikter om hur saker ska skötas finns det ändå. Hur många har tagit inlägget där jag skrev att de skulle ta och tänka på hur det ser ut i sitt eget yrke till sig, har ni gjort det? Är det överpriser? Dyra omkostnader? Är kunderna nöjda med de priser som finns? osv osv.
Visst är detta ett forum för husbyggande och liknande och denna tråd om hantverkare men varför skulle den delen av sveriges yrkeskår behandla de ekonomiska aspekterna mot kunder på ett annat vis än alla annan handel? Därför, jämför med andra brancher som säljer saker.
 
Glufsglufs skrev:
Skillnaden i denna diskution är att ena sidan förstår vad den andra menar men förklarar varför man inte vill utföra saker på det sättet medans den andra då blir förbannad och anser att deras syn på saken är det ända rätta och helst borde lagstyras, samt som tille1 precis nämnt, att de utan att känna folk anser sig ha koll på både ålder och erfarenhet av andra.....
Ett tips i all välmening: Slå upp ordet självrannsakan.
 
Glufsglufs skrev:
Så istället att som "kund" fastna i att alla borde göra som du samt flera tycker så kanske ni kan läsa inläggen och se att det finns olika debiteringsmodeller där vissa inte tycker att ev påslag behöver visas öppet då utpris mot kund är det intressanta samt andra som har helt andra sätt att ta in sina inkomster på. Som sagt, det är privata företag det handlar om och alla gör som dom vill.
De som provoceras verkar vara mer sådana som du som absolut inte kan acceptera att företag/företagare som jag har en debiteringsmodell som funkar bra för mig och mina kunder.
Du citerade hela mitt sista inlägg i inlägget ovan, men med tanke på vad du skriver så undrar jag om du verkligen läst det. Jag är fullständigt medveten om att det finns olika debiteringsmodeller och jag respekterar att du inte gillar vissa av dem men jag som kund är glad att det finns olika varianter och vissa tilltalar mig mer än andra och där är vi helt enkelt inte överens, svårare än så är det inte.

Jag lyssnar på dina argument och förklaringar men tyvärr så håller jag inte med alla gånger och du har inte lyckats övertyga mig om att den modell du förespråkar tilltalar mig och det får du nog leva med. Men jag har inga problem att ändra mig om du kommer med andra argument som biter bättre;). Du vinner ingen diskussion på att förklara för mig att jag är "okunnig" att du har koll på branschen och därför har du rätt, det funkar inte så. Jag som kund vänder mig till hantverkare som har ett upplägg som jag kan acceptera och du som hantverkare använder dig av ett upplägg som du anser vara bäst och i vårt fall så överenstämmer inte kemin. Men jag tvivlar inte en sekund på att du har kunder som är nöjda med både dig och din debiteringsmodell på samma sätt som det finns alternativa debiteringsmodeller som andra använder sig av som tilltalar en annan kategori kunder.
 
tille1 skrev:
Sen är det märkligt att vi som jobbar i branchen o har hållit på några år själv har jag bara drygt 20 år vet ingenting pga av ungdom
Då är det märkligt att du inte känner till den debiteringsmodell jag förespråkar. Dessutom verkar det lite underligt att du inte kände till betydelsen av ordet nettopris.
Men vi är inte mer än människor och vi kan inte veta allt.
 
tille1 skrev:
Jag läste i en tidning i går om en yrkeskvinna hon yttrade citat "jag är specialist för experter finns det överallt" slut citat jag tycker det stämmer bra på hur det funkar
Är du expert eller specialist ?
Mvh tille
Jag är varken specialist eller expert. Men är det saker som fungerar dåligt så försöker jag ändra på dem på ett sätt som är bra för kunderna. Det gynnar även mig själv i slutändan.
Dessutom använder jag mig av allmänt vedertagna sätt att agera mot kunder om det är till gagn för kunderna.
Detta behöver man varken vara expert eller specialist för att förstå. Så därför passar det mig.
 
Snälla, försök att förstå att när det gäller el så kan inte gemene man själv gå ut och handla saker till en installation, i alla fall inte om det rör sig om något mer än att sätta ett vägguttag.
Regelverket är snårigt och det man köper förutom varan är även kunskapen att välja rätt materiel vid rätt tillfälle.
Det går inte att fråga i butiken vilken kabel skall jag ha för att sätta ett vägguttag eftersom det beror helt på var vägguttaget skall sitta och sen styr även typen av vägguttag, säkringsstorlek, förläggning osv osv...

Att det sen ser jäkligt ut att en elektriker debiterar 10:- för något som kostar 1.50:- är en sak men försök läsa in den kunskapen själv.

VVS är en annan sak som är oerhört svår att köpa in saker till själv, de jäkla gängorna och dimensionerna driver även mig till vansinne och då drar jag all VVS själv sen en hel del år.

Men visst, om elektrikern eller rörisen berättar exakt vad man skall köpa så är det klart man kan handla det billigare. Det roliga blir ju bara då att det som kunden vill ha gratis är i princip sådant som datakonsulter tar rätt många pengar för.

Och sen blir jag som snickare rätt lack på kunder som köpt virke på det billigaste stället men det har jag nämnt tidigare här.
/Kent
 
Glufsglufs skrev:
... att de utan att känna folk anser sig ha koll på både ålder och erfarenhet av andra.....
Om det är mitt inlägg du syftar på så vill jag påpeka att jag inleder det stycket så här: Men jag undrar om detta inte är en generationsfråga. Det var en fundering från min sida. Inte menat som något jag visste om.
 
Ett kort inlägg för att klargöra en sak som tydligen många missat.

Jag kräver inte insyn i företagets verksamhet, däremot är jag intresserad av insyn och ställer gärna frågor.
 
silverscreen skrev:
OK, när du nämner "trivialt arbete" så söker du billig arbetskraft från öst som jag antar offerterna har kommit ifrån? Är det korrekt?
Nej, både dessa företagare var svenskar..
 
V8dc skrev:
Ett tips i all välmening: Slå upp ordet självrannsakan.
Hmmm....just därför jag skrev det jag gjorde för att det finns andra som borde lära sig det kanske....det är ju inte jag som hetsar upp mig här pga olika åsikter.
 
mr_bygg skrev:
Du citerade hela mitt sista inlägg i inlägget ovan, men med tanke på vad du skriver så undrar jag om du verkligen läst det. Jag är fullständigt medveten om att det finns olika debiteringsmodeller och jag respekterar att du inte gillar vissa av dem men jag som kund är glad att det finns olika varianter och vissa tilltalar mig mer än andra och där är vi helt enkelt inte överens, svårare än så är det inte.

Jag lyssnar på dina argument och förklaringar men tyvärr så håller jag inte med alla gånger och du har inte lyckats övertyga mig om att den modell du förespråkar tilltalar mig och det får du nog leva med. Men jag har inga problem att ändra mig om du kommer med andra argument som biter bättre;). Du vinner ingen diskussion på att förklara för mig att jag är "okunnig" att du har koll på branschen och därför har du rätt, det funkar inte så. Jag som kund vänder mig till hantverkare som har ett upplägg som jag kan acceptera och du som hantverkare använder dig av ett upplägg som du anser vara bäst och i vårt fall så överenstämmer inte kemin. Men jag tvivlar inte en sekund på att du har kunder som är nöjda med både dig och din debiteringsmodell på samma sätt som det finns alternativa debiteringsmodeller som andra använder sig av som tilltalar en annan kategori kunder.
Men det är just det som inte går hem hos alla här, jag försöker inte övertyga någon, jag förklarar pga vilka anledningar jag och fler med mig inte vill/kan göra så som ni andra önskar att det skulle utföras, jag för inte debatten om vad som borde/måste, jag säger bara som det är, så som det arbetas och varför, det är alla andra som blir stötta när man säger "men så här funkar det" inte vi hantverkare för vi vet ju det och vi vet att kunder vill ha saker billigare men vi vill också tjäna penagar.
Sen är det inget konstigt med den modell jag arbetar med för ringer en kund och vill veta vad ett uttag kostar så slår jag bara upp priset på datorn så får dom sen själva bestämma om dom vill ha det av mig eller från ett annat ställe. Av alla tusentals produkter som jag kan sälja så har jag kanske de 5-600 vanligaste prissatta samt att ett tjugotal kan jag säga pris på en gång till kund och ingen ifrågasätter vad jag tjänar på det för det är företagets business.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.