Jag har en relativt ny Hitachi C6BU2 i vilken klingan inte sitter parallellt med sulans kant. Jag har försökt att justera sulans vinkel gentemot klingan, men hittar inget sätt att göra det på. Jag tycker det borde gå och dessutom borde det vara rätt enkelt. Jag har därför förberett mig mentalt på att bli idiotförklarad i denna tråd.

Hur får jag sulans kant och klingan att vara parallella?
 
Jag undrar om det går. Jag har iofs föregångaren C6BU och där finns det en insexskruv i sulan för att justera klingan vinkelrätt mot sulan. Däremot att justera parallelliteten ser jag inte att det finns ngn möjlighet till.

Det luktar servicebesök om detta.
 
Om det inte går att justera skulle jag försöka byta sågen.

Går ju inte att köra tillfredställande i "jiggar" och mot skena annars

Speciellt inte mot skena om det inte är "toe in" den lider av
 
Jag vet att jag hållt i en C6BU och verifierat i tanken att det skulle gå justera parallelliteten, jag minns det det därför att jag just då hade en B&D grön cirkelsåg som ej var parallell och var jättestörd på det. Jag minns inte hur jag fick för mig att man gjorde, men jag är helt säker på att jag tänkte "det är ju bara..".
 
Kanske är det nåt som går bryta till bara? (Förutsätter att om det gick på C6BU så går det även på C6BU2)
 
Hur märker man att den inte är parallell? Jag misstänker nåt liknande på min maskin då snitten blir allt annat än jämna trots styrskena.
 
I mitt fall med glapp&läckern knuffade den ofta undan styrskenan hur jag än kämpade med att tvinga fast den, och när skenan var på andra sidan ville den ge sig ut och frisåga lite. Att den inte var parallell var också lätt mätbart med skjutmått.
 
Jag har precis samma problem med min c6bu2. Om man mäter från klingans (från sidan då alltså) främre och bakre kant till bordets kant (sidan på bordet) så stämmer måtten inte. Sågar man efter skena så blir typ de första 100mm i snittet snett. När sen sågen ätit sig in i ämnet så blir snittet rakt men det är ju uppenbart att man måste tvinga sågen mer än man normalt bör.

Ingen som lyckats komma på något sätt att justera eller måste man lämna in på service? Jag hoppas verkligen kunna får detta som en garantireparation.
 
Jag vände mig direkt till Hitachi powertools knappt tre år efter att jag köpt den och fick den reparerad utan kostnad. Den blev bättre, men inte bra. Hade jag varit ute lite tidigare hade jag stått på mig och bett att få den fixad igen.

Om jag inte missminner mig pratade jag med Magnus på kundtjänst, men jag kan minnas fel. Jag hittade inget sätt att justera vinkeln och säljaren på Småmaskinservice gjorde det inte heller. Den person jag pratade med på Hitachi påstod dock att det finns en insexskruv på sulans undersida. Någon sådan hittade jag dock inte och skickade in sågen.

Nämnas bör också att jag även fick prata med något stolpskott på Hitachi powertools som inte känner till begreppet reklamationsrätt utan bara malde på om "ett års garanti". Jag kringgick problemet genom att ringa igen någon dag senare.

Trist på en sån dyr såg att en så elementär funktion som att såga rakt fram längs en linjal inte fungerar från fabrik, och än värre, inte går att trimma in efter att den lämnat fabriken.

PS.
Om någon moderator läser detta är jag tacksam om h*n fixar till min misslyckade stavning av Hitachi i ämnesrubriken.
DS.
 
Redigerat:
Jag har precis pratat med Hitachi och fick reda på att då sågen är precis över ett år gammal så ska jag helt enkelt bara lämna in den för garantiåtgärd. Kontaktade servicepartnern här i Malmö och de sa samma sak så jag räknar alltså glatt med att få detta fixat utan större problem.

Ang. insexskruven på undersidan så måste ju din "kompis" ha förstått det hela fel. Det finns ju en insexskruv för att finjustera lutningen på bordet men det är ju en helt annan femma.
 
Som beskrivet ovan så var det alltså parallelliteten mellan klingan och bordet som var problemet här. Bordet sitter fäst i växelhuset och om detta av en eller annan anledning är snett så finns det inte någon möjlighet att justera detta via insexskruvar, woodo eller våld. Reparation (läs byte av växelhus) gäller. Värt att notera är att växelhuset är gjutet i aluminium så det är inte en del man bockar till själv.

Hur som så är det en fantastisk såg ute på bygget, kanske den bästa konventionella cirkelsågen som finns.
 
Mikael_L
Hur mycket oparallellitet är OK då?
Jag har snabbkollat min Hitachi C6BU och C6MFA.

Båda har ett litet fel, har inte mätt vrålnoga, men ca 1/2 mm skillnad i klingans framkant och bakkant rör det sig om.

Jag har inte upplevt några speciella svårigheter då jag sågar.
 
Hade en c6bu2:a som var helt skev och den bytte de utan vidare, men jag undrar om inte den nya har lite av samma problem fast inte alls lika mycket. Ska kolla det.
 
Mikael_L skrev:
Hur mycket oparallellitet är OK då?
Jag har snabbkollat min Hitachi C6BU och C6MFA.

Båda har ett litet fel, har inte mätt vrålnoga, men ca 1/2 mm skillnad i klingans framkant och bakkant rör det sig om.

Jag har inte upplevt några speciella svårigheter då jag sågar.
Så lite diff kanske du inte märker av men innan du sätter igång och kapar något dyrare material eller något där du behöver precision så är kanske ett provsnitt i en gammal bit MDF att rekommendera. Som det står tidigare i tråden så märkte jag inte mycket av det (mer än att jag tyckte att sågen jobbade lite väl hårt) då jag sågade på fri hand, men efter att ha spännt fast en festool-skena på ämnet och försökt såga efter den så insåg jag problemet. Du märker garanterat om din såg har samma problem. Snittets första ca 150mm kommer vara dragna och först då hela klingan arbetat sig in i materialet går den rakt. Dock kommer klyvkniven försöka dra åt ena hållet.
 
En grej som jag störde mig på när min C6BU2 var ny var att klyvkniven inte var i linje med klingan. Så klyvkniven gick inte in i snittet, vilket ledde till att när man började såga kunde man såga några centimeter innan det blev stopp. Då fick man stanna sågen och böja klyvkniven så den kom in i snittet. Sedan starta sågen och fortsätta. Jag trodde det var fel på klyvkniven, att den var böjd, så jag fick en ny av inköpsstället, men det var samma sak med den. Klyvknivarna visade sig vara helt plana. Så det är väl fästet som är skevt. Nu löste jag det genom att permanent böja klyvkniven så att den kom i linje med klingan. Hur proffsigt känns det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.