Status
Tråden går ej att kommentera.
byggarätt skrev:
Det som borde gälla är att en faktura ska ta upp arbete och specificera det i timmar(datum,klockslag) och kostnad..sedan ska fakturan ta upp material som ska specificeras med ingående kvitto och ev transportkostnad.
Om man givit en offert så ska fakturan stämmas av mot offerten både med förbrukade timmar och förbrukat material så att kunden ser hur mycket arbete som återstår.
Är du beredd att betala hantverkarens lön under den tid han sammanställer denna detaljerade faktura? Förstår du hur mycket jobb det skulle vara att specificera allt på det där sättet?
 
Glufsglufs skrev:
Jag ögnade igenom lite snabbt det jag missat de senaste dagarna och såg något jag fick rysningar...
Jag förstår inte riktigt varför man inte skulle vilja ha insikt i en privat verksamhet eller veta vad ett företag tjänar på affären. Jag är själv företagare och har full förståelse för om folk ställer frågor om materialkostnader, timkostnader osv. Jämförelsen med en politkerlön var kanske inte helt rättvis men det känns som att man ofta glömmer att även privata företag har ett allmännyttigt ansvar i samhället.

Återigen är ledordet *skäligt*. Ockerpris är väl visserligen inte förbjudet i svensk lag, men det är omoraliskt och tom förbjudet i flera andra länder så det är ju knappast självklart att man som företagare kan ta vilket pris man vill...

Sen handlade ju den här tråden om en hantverkare som först sa att han inte hade några materialpåslag och sen vägrade berätta hur han hade räknat...
 
silverscreen skrev:
Att en hantverkare backar ur för att enbart redovisa materialpriset i en offertförfrågan som är godkänd och klar så att säga verkar för mig otroligt.
Att du dessutom varit med om detta i flera omgångar är nästan fantastiskt.
Förra gången det hände frågade jag inte specifikt om materialet utan frågade om det var möjligt att få en uppdelning på ett par olika arbetsmoment, helt enkelt för att kunna välja bort delar av arbetet.

Det var ungefär ett år sedan jag frågade, har ännu inte hört ett knysst...

En sak har dock hantverkarna gemensamt, båda har annonserat ut sina tjänster på blocket och drivit sina firmor som enskilda firmor... Småfixare alltså...
 
silverscreen skrev:
OK, du har jagat hantverkare på blocket? Är det korrekt?
Till altanprojektet ja, kändes som ett ganska trivialt arbete...
 
Du måste skilja på att få veta vad en vara eller tjänst kostar för konsumenten mot att ha full insyn i företagen
Mvh Tille
 
qrz>Ursäkta men varför skall en kund ha insyn i ett företags kostnader? Skall kunderna då även kunna ifrågasätta de anställdas löner, företagets bilval, lokalval, verktygsval osv?
Å andra sidan så ser jag på resten av ditt inlägg att du vill att staten skall lagstifta om hur mycket ett företag skall få lova att tjäna. Men helt ok, börja med Microsoft då *S*

/Kent som föredrar Linux
 
mr_bygg skrev:
Hur hanterar man som förtegare ett löpande jobb med hantverkarformuläret 09 som avtal där det uttryckligen står att material debiteras med redovisad självkostnad + X % påslag? Vägrar de flesta hantverkare använda mallen eftersom inköpspriserna och påslaget måste redovisas? Fördelen med ett sånt avtal är ju att kunden svart på vitt ser vilket påslag hantverkaren lägger på och kan ta ställning till både timkostnaden och påslaget innan man skriver på.
När jag byggde på min övervåning så avtalade vi just så material med påslag i % + underlleverantörer med påslag i %. Då skulle också min leverantör samordna allt.

jag fick kopia på alla fakturor med påslaget.

i vissa fall köpte jag materialet själv och då blev det inget påslag (också inskrivet i avtalet som en möjlighet)

arbetstimmarna fick jag också specade per vecka per person - helt enkelt via kopia av leverantörens interna spec som varje snickare skriver vart denna jobbat en viss dag.

jag föreslår att ni gör likadant skriv in i avtalet vad som gäller så blir det transparant för både beställare och lev.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Intressant om du kan upplysa oss kunder vad som egentligen gäller och vilka missuppfattningar eller missförstånd som finns i tråden.
Det tycker jag att jag försöker förklara i så gott som alla inlägg jag gör samt att tex tille1 gör detsamma så det är bara att glana igenom en gång till om du inte förstår riktigt vad hantverkarna i tråden menar.
 
qrz skrev:
Jag förstår inte riktigt varför man inte skulle vilja ha insikt i en privat verksamhet eller veta vad ett företag tjänar på affären. Jag är själv företagare och har full förståelse för om folk ställer frågor om materialkostnader, timkostnader osv. Jämförelsen med en politkerlön var kanske inte helt rättvis men det känns som att man ofta glömmer att även privata företag har ett allmännyttigt ansvar i samhället.

Återigen är ledordet *skäligt*. Ockerpris är väl visserligen inte förbjudet i svensk lag, men det är omoraliskt och tom förbjudet i flera andra länder så det är ju knappast självklart att man som företagare kan ta vilket pris man vill...

Sen handlade ju den här tråden om en hantverkare som först sa att han inte hade några materialpåslag och sen vägrade berätta hur han hade räknat...
Att vilja och vad man har rätt till är olika saker, det måste man tänka på. Det som hänt dig är ju underligt i sig men hur som helst så när det gäller offentliga saker så har du rätt att se, när det gäller privata har du absolut ingen rätt och företaget har ingen skyldighet då vissa saker kan ses som äffärshemligheter.
 
JanneSjo skrev:
När jag byggde på min övervåning så avtalade vi just så material med påslag i % + underlleverantörer med påslag i %. Då skulle också min leverantör samordna allt.

jag fick kopia på alla fakturor med påslaget.

i vissa fall köpte jag materialet själv och då blev det inget påslag (också inskrivet i avtalet som en möjlighet)

arbetstimmarna fick jag också specade per vecka per person - helt enkelt via kopia av leverantörens interna spec som varje snickare skriver vart denna jobbat en viss dag.

jag föreslår att ni gör likadant skriv in i avtalet vad som gäller så blir det transparant för både beställare och lev.
Det där är ju en bra grej om man vill ha koll på sakerna, huvudsaken att allt sådant tas upp innan projektet startat. Det verkar som de flesta som anlitar hantverkare och sedan anser att något är fel tar upp det under och efter projektet och då är det ju lite sent att börja diktera nya krav osv.
 
JanneSjo skrev:
När jag byggde på min övervåning så avtalade vi just så material med påslag i % + underlleverantörer med påslag i %. Då skulle också min leverantör samordna allt.

jag fick kopia på alla fakturor med påslaget.

i vissa fall köpte jag materialet själv och då blev det inget påslag (också inskrivet i avtalet som en möjlighet)

arbetstimmarna fick jag också specade per vecka per person - helt enkelt via kopia av leverantörens interna spec som varje snickare skriver vart denna jobbat en viss dag.

jag föreslår att ni gör likadant skriv in i avtalet vad som gäller så blir det transparant för både beställare och lev.
Tack för att du berättar.

Det är precis så här det skall fungera.
Och det är företagarnas/hantverkarnas ansvar att det blir så. En seriös företagare har kundperspektiv och då finns det inga alternativ som är bättre.

Men jag undrar om detta inte är en generationsfråga. Vi som varit med ett tag har fått lära oss hur det skall fungera medan de nya företagarna (verksamma mindre än 10 år) famlar lite i blindo och bara tror att de vet hur det skall fungera.
 
Glufsglufs skrev:
Det tycker jag att jag försöker förklara i så gott som alla inlägg jag gör samt att tex tille1 gör detsamma så det är bara att glana igenom en gång till om du inte förstår riktigt vad hantverkarna i tråden menar.
Jag har inte missat att du försökt att förklara hur du tycker det ska fungera och jag har inte heller missat att tille i så gott som alla inlägg idotförklarat mig och andra för att de inte tycker som er. Många hantverkare har dessutom helt andra åsikter än er två och ur ett kundperspektiv så är det väl minst lika viktigt vad kunderna anser. Det har visat sig gå alldeles utmärkt att sälja material med litet eller inget påslag ut till kund. Det har också visat sig fullt möjligt att ha ett fast påslag på sina materialinköp ut till kund. Flera hantverkare kunder vittnar också om att det fungerar alldeles utmärkt att ha en öppen och transparant debiteringsmodell ut mot kunderna där alla kostnader och påslag framgår.

Jag har upptäckt att jag i princip är helt överens med Snickar-Urbans åsikter och resonemang hur det ska fungera och är glad att det uppenbart finns hantverkare som använder den typen av modell som jag och andra tycker är bra, så jag förstår inte vart du vill komma. Tråkigt att få svarat på och diskuterat de frågor som Snickar-Urban ställt om man nu inte håller med istället för att svepande kalla alla som inte tycker som dig (och tille1) för okunniga etc. Jag har full respekt att du inte tycker om det sätt som många kunder vill att det ska fungera på och på det sätt som uppenbart många hantverkare redan idag arbetar efter och kunder uppskattar. Men att kalla de hantverkare eller kunder som inte använder "rätt" modell för mer eller mindre idioter och påstå att det är misstag och missförstånd när både hantverkare framgångsrikt använder andra modeller och kunderna uppenbart uppskattar dom.

Jag håller helt med Snickar-Urban om att det många gånger saknas kundperspektiv i diskussionen och många hantverkare är rätt öppna med att privatkunder är det värsta som finns och blir uppenbart provocerade över att vi kunder har åsikter om hur vi vill att tjänsten som vi köper ska fungera och hur vi vill att exempelvis påslag etc. ska hanteras och redovisas.
 
qrz skrev: Jag förstår inte riktigt varför man inte skulle vilja ha insikt i en privat verksamhet eller veta vad ett företag tjänar på affären. Jag är själv företagare och har full förståelse för om folk ställer frågor om materialkostnader, timkostnader osv. Jämförelsen med en politkerlön var kanske inte helt rättvis men det känns som att man ofta glömmer att även privata företag har ett allmännyttigt ansvar i samhället.

Återigen är ledordet *skäligt*. Ockerpris är väl visserligen inte förbjudet i svensk lag, men det är omoraliskt och tom förbjudet i flera andra länder så det är ju knappast självklart att man som företagare kan ta vilket pris man vill...

Sen handlade ju den här tråden om en hantverkare som först sa att han inte hade några materialpåslag och sen vägrade berätta hur han hade räknat...
-----------------------------------------------------------------------------------------------



Sorry, men jag förstår varför din hantverkare inte tog jobbet.....

om man som kund ska se in i företagens ekonomi som du tycker är en självklar rättighet
tycker du då också det omvända?

Dvs.

kund 1 tjänar 20000brutto
kund 2 tjänar 40000brutto

alltså då får kund 1 jobbet gjort för 400kr/tim och kund 2 för 800kr/timme för det har han råd med (bägge får ungefär lika mycket kvar av lönen efter att hantverkaren är betald ! )

Vad företagen tjänar på enskilda jobb har man inte som kund med att göra! (totalt sett i verksamheten gå in på allabolag.se om det är AB ) om man är intresserad

Så länge hantverkarnas antal jobb överstiger vad de hinner med så kommer kunder som du att sållas bort, och det inte för att hantverkaren skulle dolt något i mtrlpriset utan för att du ses som en besvärlig kund, som inte kan speca upp i förväg i offertförfrågan vad man vill ha spec på, ifrågasätta överenskommen offert, vad han har i vinst och vad vet jag mer...
 
JanneSjo skrev:
När jag byggde på min övervåning så avtalade vi just så material med påslag i % + underlleverantörer med påslag i %.
Detta är väl mycket vanligt. Om man väljer "Löpande räkning" i Hantverkarformuläret 09 är det ju obligatoriskt att kryssa för rutan "Material och hjälpmedel debiteras med redovisad självkostnad med tillägg om ... %".
Själv har jag avtalat om påslag med 12 %.
 
jag anser att det är okej att debitera påslag på matrial (annars finns det ingen vits att sälja) Jag anser ochså att slutpriset för mig är viktigast inte hur mycket firman jag köper av lägger på
jag frågar innan jag köper en tjänst eller vara vad den kostar är det för dyrt avstår jag
Jag anser att man skall icke lura någon men man har rätt att överleva ekonomiskt
Mvh tille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.