Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Härligt att få läsa om andra hantverkare som verkar ha ett annat tänk. Tänk att de överlever :) Mer sånt! Jag blir glad i hela kroppen!
 
Kul att det finns några som blir nöjda "ler" intressant att läsa hur det har vänt i tråden
Jag är glad att nån läs (paul) tydligen har nått fram med det flera av oss framfört
Jag vet att ingen av oss hantverkare är lika Men jag är säker på att dom flesta inte är rötägg
Tyvärr finns det avarter i kåren men jag tror ochså att det beror på var man bor i storstads områden kan man bete sig värre tror jag i mindrs städer o samhällen bygger man relationer mellan sig o kunderna det funkar det inte att köra upp varann
Mvh tille
 
Hemmakatten skrev:
Det är helt uppenbart att den snickare vi nu anlitat i över 4 års tid måste vara en riktig idiot. !!
Långsam framför allt......:D
 
Håller med att det verkligen vänt i tråden med många bra exempel på hantverkare som använder sig av "alternativa" debiteringsmodeller och det fungerar utmärkt såväl i teorin som i praktiken. Flera säljer material utan påslag, många har inga som helst problem att redovisa sina rabatter eller påslag ut till kunden och det är fullt möjligt att ange ett fast påslag på sina materialinköp.

Jag kan säkert ha missuppfattat flera inlägg tidigare i tråden för jag håller helt med Paul att om hantverkaren tar ett påslag på materialet som innebär att materialet i praktiken blir lika dyrt som om kunden handlat det själv istället är en bra inställning som både kund och hantverkare tjänar på. (så länge vi inte pratar grossister och deras prislistor)
 
Redigerat:
Hmm, så om jag gör lite hyllor i t ex massiv alm och säljer dessa till ett fast pris så vill plötsligt nån ha redovisat för vad jag betalat för almen/eken etc?

Det är väl vid sådana tillfällen man vill slänga av ett lass okantat och be dem bygga hyllan själv och debitera dem kubikpriset för det okantade virket.

Jag förstår inte heller vad materialpåslag etc har med ett fast pris att göra. På löpande ja men knappast på ett fast pris men jag må vara komplett idiot.

Sen blir det väl "lite" märkligt om man skall jämföra priset på varor från en leverantör mot en annan?

/Kent
 
Redigerat:
A
snickarboden skrev:
Hmm, så om jag gör lite hyllor i t ex massiv alm och säljer dessa till ett fast pris så vill plötsligt nån ha redovisat för vad jag betalat för almen/eken etc?

Det är väl vid sådana tillfällen man vill slänga av ett lass okantat och be dem bygga hyllan själv och debitera dem kubikpriset för det okantade virket.

Jag förstår inte heller vad materialpåslag etc har med ett fast pris att göra. På löpande ja men knappast på ett fast pris men jag må vara komplett idiot.

Sen blir det väl "lite" märkligt om man skall jämföra priset på varor från en leverantör mot en annan?

/Kent
Eftersom staten har gått in och manipulerat marknaden med införandet av ROT så blir konsekvensen att normala marknadsprocesser blir delvis satta ur spel. Så man kan inte klaga på kunden för att den vill veta materialkostnaden även vid fast pris, utan man bör istället klaga på staten som infört ROT.
 
Alla>Jag förstår bägge sidor men jämför inte priser från lågpriskedjor och andra, det kan skilja en hel milt sagt.
Jag förstår om en del blir sura om reglar kostar 10:- på ett ställe och 15:- från hantverkaren men det kostar mycket mer att riva ner en vägg sen, dessutom är det inte ens kul att bygga med skräp.

Gissa varför jag sa att en del kunder blivit chockade när jag tagit med dem så de fått betala själva. Eller gjorde jag fel då med i och med att jag inte körde dem till nån lågprismarknad som jag inte kan rekommendera?

/Kent
 
bra-byggare>På exakt vilket sätt har normala marknadsprocesser satts ur spel med ROT? Möjligen mot svartjobb ja.

Men nej, jag klagar inte på att folk vill veta hur stor del som är material kontra arbete utan på att en del vill veta eventuella påslag etc och det har de inte med att göra på ett fast pris. Därav min jämförelse med t ex en hylla som inte ens kan omfattas av ROT om nu inte jag skall montera den med.
Vill de ha den hyllan gjord så kostar den si och så, noll chans jag diskuterar vad alm, ek etc kostar okantat eller i timmer om jag sågat det själv. Var går gränsen, skall de börja diskutera då varför jag inte valt en billigare hyvel och såg för att kunna få fram virke? Börjar vi där så kan de faktiskt få göra det själva.

Ännu roligare då om jag slänger av en stock och låter dem bygga hyllan av det *S*

ROT är enbart på vad som utförs i absolut närhet till kundens fastighet.

/Kent
 
U j uj, vad världen ser olika ut. Ska man köpa virke med kvalite eller det billigaste. Man blir ju konfus. Man ska ju stå för det man gör!? Även virket! Jag förstår att man vill ha det billigt men samtidigt så bra som möjligt. Hur ska man få ihop det!?
 
Sen gillar jag när kunden köper grejor själv, speciellt på 8'e våningen och där gips etc inte går in i hissen (.)
Observera nu att transportkostnader inte ingår i ROT och inte heller maskiner etc för att få upp eländet.

Folk får jättegärna bära upp det själva....

/Kent
 
A
snickarboden skrev:
bra-byggare>På exakt vilket sätt har normala marknadsprocesser satts ur spel med ROT? Möjligen mot svartjobb ja.
Satta ur spel såtillvida att kunden kräver att få specat materialkostnaden även vid fastprisuppdrag när det är ett ROT-jobb.
 
Träig snickare skrev:
U j uj, vad världen ser olika ut. Ska man köpa virke med kvalite eller det billigaste. Man blir ju konfus. Man ska ju stå för det man gör!? Även virket! Jag förstår att man vill ha det billigt men samtidigt så bra som möjligt. Hur ska man få ihop det!?
Min erfarenhet efter att ha byggt altan bastu mm är att ber man om en offert så är den lokala brädgården lika billig eller tom billigare än exempelvis byggmax. Virket till lavarna i bastun köpte vi på ett lokalt sågverk, både bättre och billigare än vad vi hittat på de lokala brädgårdarna. Och vissa dimensioner var bättre både gällande kvalitet och längder på byggmax än på de lokala brädgårdarna och omvänt. Så de flesta aktörer håller ungefär samma priser här i stan och ungefär samma kvalitet och vad jag känner till finns det inget annat ställe vad jag vet där man kan köpa "supervirket" med bättre kvalitet i området. På den största brädgården där vi också fick en bra offert kryllade det ofta av hantverkarbilar så där verkar flera handla sina byggvaror.
 
Har man en lokal brädgård i sin omgivning ska man välja den. Ofta bättre virke med bättre kvalitet än stora bygghandlar. Dom sågar själva och står för vad dom har i plocken. Själv blir jag glad att man har bra virke som man kan stå för.
 
bra-byggare>Nog väl rätt självklart att folk vill ha reda på vad de kan utnyttja mer på ROT eller?
Men visst, jag vet faktiskt inte om man kan anlita någon på RUT för att ta hem byggmaterial men på ROT går det i alla fall inte inte.

Vill sen nån bära upp typ 25 gips till 8'e våningen gratis så upp till dem...

Undrar nån sen varför det i en del fall är ett materialpåslag så kan det kanske bero på sådant här.

/K
 
Träig_snickare>Bara de hyvlar med, regla upp med ohyvlat är ingen direkt hit.
Nämner det bara så ingen får för sig att köpa ohyvlat regelvirke nånstans.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.