Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu är en 220AC beställd från England till priset av £1597.54 varav £35 utgör fraktavgift. Första gången jag ser fram emot att klippa gräset :)
 
Fick hem min 230 från vårservicen och tydligen har Husqvarna (äntligen) bytt design på framhjulen till en rejälare modell med gummering. Så nu kanske dom inte spricker fullt så lätt!
 
Mätte min slinga nu och det verkar vara avbrott på något ställe efter vinter.

Någon som har tips på något bra instrument för att lokalisera vad det är som inte är allt för dyrt att köpa, kan vara bra att ha i framtiden.

Kabelfinnare tonsändare eller vad ska man köra med ?

/Lejon
 
Ola78
Vi funderar på att köpa en automover men det jag sitter och funderar över nu är om slingan tål att man kör över den även om man gräver ner 10 cm som Husqvarna menar att man kan göra. Anledningen till att jag undrar är att vi brukar ha våran husvagn stående bakom huset, men för att komma ut måste vi åka över en bit gräs där slingan kommer behöva grävas ner. Tack på förhand.
 
Om det inte är en massa vass sten i materialet där du ska lägga tråden ser inte jag det som ett problem.

Vill du vara säkrare borde det fungera att dra tråden i en trädgårdsslang eller liknande som ett extra mekaniskt skydd.
 
Ola78
Tack för svaret, smart tanke med trädgårsslang. Tror du det funkar med kabelskyddsrör med, har nämligen några meter liggande. Eller är risken att röret skärmar så att slingan inte funkar som den ska.
 
Det bör nog vara ett rör/slang som kan flexa lite utan att spricka.
Menar du Gul kabelslang kanske det funkar men dom tål väl inte heller så mycket innan dom deformeras.
VP-rör tror jag riskerar att spricka då dom har en tendens att bli lite sköra särskilt om du haft dom liggande ett tag och varit utsatta för solljus.

Om något ska skärma av magnetslingan måste det innehålla magnetisk metall. Om du skyddar kabeln kanske du inte heller behöver begrava den så djupt.
 
Ola78
Det var sån gul kabelslang jag tänkte på. Då får det bli trädgårdsslang istället. Tack för hjälpen.
 
En husvagn är inga problem. Det kan vara ide att lägga kabel i rör under t.ex. trädgårdsplattor eller asfalt för att slippa gräva upp om det skulle hända något, men i gräsmatta finns det ingen anledning.
 
Detta kanske har tagits upp i någon av trådarna om AM, men jag kan inte hitta det så jag skriver nytt.

Jag funderar på att snarast inhandla en 220AC och tänkte bygga ett hus för att skydda den från väder och vind. Kommer den att hitta in i huset om jag bygger den som ett garage med öppen kortsida, eller måste jag ha öppet på långsidorna också för att den skall hitta in?
 
nosslo77 skrev:
Detta kanske har tagits upp i någon av trådarna om AM, men jag kan inte hitta det så jag skriver nytt.

Jag funderar på att snarast inhandla en 220AC och tänkte bygga ett hus för att skydda den från väder och vind. Kommer den att hitta in i huset om jag bygger den som ett garage med öppen kortsida, eller måste jag ha öppet på långsidorna också för att den skall hitta in?
Det är inga större problem, men du får tänka lite på hur du lägger begränsningskabeln, och du får programmera klipparen att backa lite längre efter laddning. Det finns bra beskrivet i manualen hur du gör. Bygg inte huset i metall så ska det funka fint.
 
Gjorde rent "Valle" minutiöst idag och upptäckte att det sitter en neodymmagnet fastsnäppt på den främre högra karosspelaren. Vad gör den för nytta? En balansering av maskinens hallsensor som läser slingan?
 
  • Gilla
kvist1234
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Gjorde rent "Valle" minutiöst idag och upptäckte att det sitter en neodymmagnet fastsnäppt på den främre högra karosspelaren. Vad gör den för nytta? En balansering av maskinens hallsensor som läser slingan?
På motsvarande ställe innanför chassit sitter lyftsensorn som känner av magneten. Plockar du bort magneten kommer det stå "klipparen lyft" och den kommer inte fungera.

Drar man åt skruven till pelaren för hårt kan pelaren vrida sig och då blir det samma fel. Det är därför det sitter taggbrickor mellan kaross och pelare. Jag kan meddela att man känner sig som en idiot när man felsökt "klipparen lyft, skruvat isär chassit och bytt lyftsensorkort innan man kommer på det där med magneten och vriden pelare :)
 
Nonkan skrev:
På motsvarande ställe innanför chassit sitter lyftsensorn som känner av magneten. Plockar du bort magneten kommer det stå "klipparen lyft" och den kommer inte fungera.

Drar man åt skruven till pelaren för hårt kan pelaren vrida sig och då blir det samma fel. Det är därför det sitter taggbrickor mellan kaross och pelare. Jag kan meddela att man känner sig som en idiot när man felsökt "klipparen lyft, skruvat isär chassit och bytt lyftsensorkort innan man kommer på det där med magneten och vriden pelare :)
Aha! Naturligtvis eftersom det inte sitter några synliga sensorer som rapporterar läge.
Jo, jag insåg också att pelaren vred sig och var noga med att hålla den i läge nä den skruvades åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.