Breddaren finns även hos fd-tools.de för drygt 3200:- ink moms (ex frakt).
/fth
 
Miles har i stort sett ingenting av Festools produkter på lager, vilket borde innebära att de kan ta hem vad som helst. Du får räkna med en viss leveranstid, kanske upp till ca två veckor. Men priserna är ju mycket bra. Om du har bråttom bör du beställa någon annanstans.
 
Mats Bengtsson skrev:
Reservdelslistorna hittar du från länken till reservdelskatalogen från denna sidan ([länk])

Håller helt med dig, skall man betala för alla delar av CMS ihop med MFT utan att det förblir flyttbart kan man köpa en Hammer för pengarna. Den är bättre, men då kan man inte flytta runt och man skall ha gott om plats.

Idén med att köpa bordet utan plattan är bra, för sent för mig nu, men ibland är reservdelar inte så dyra hos Festool. Jag kom aldrig på att försöka den lösningen, tog istället en extra bordsbreddare utan ben och satte på två träben på den yttersta av de två breddarna.

--- Mats ---
Ah, tack! Påminner om Bosch´s reservdelsdatabas. Riktigt bra med andra ord.
 
Hur kopplar ni dammsugaren till CMSen? Dammsugaren passar i alla fall inte rakt av. Krävs uppenbarligen någon typ av adapter men jag har inte lyckats lista ut vilken.

Enligt ett samtal med Festool ska man ha CS 70 AB så att man kan dammsuga både på under och översidan.

Så nu är jag nyfiken på hur ni med CMS gör...?
 
End skrev:
Hur kopplar ni dammsugaren till CMSen? Dammsugaren passar i alla fall inte rakt av. Krävs uppenbarligen någon typ av adapter men jag har inte lyckats lista ut vilken.

Enligt ett samtal med Festool ska man ha CS 70 AB så att man kan dammsuga både på under och översidan.

Så nu är jag nyfiken på hur ni med CMS gör...?
Jag har köpt det setet. Problemet är att den sida som skal sitta på klingskyddet uptill trillar av så snart man ändrar höjden. Det går att lösa. Nästa problem är att om den slagen kommer nedifrån så kommer ämnet, i alla fall om det är en skiva, att träffa och slita av slangen, så du måste göra någon typ av ställning. Nästa problem är att om du hänger båda slangarna ovanifrån får du samma problem med den smala slangen som sitter i sågen under bordet. Så du behöver arrangera sladdarna så att de kommer från sidan, en ovanför bordet, och en under bordet, och du måste göra ett bättre fäste till klingskyddet.

Klingskyddet i sig är så tjockt, och med vingskruven på höger sida, så det hindrar all klyvning av material smalare än 25 mm kvar, och gör det svårt innan. Så det jag gör är att ignorera klingskyddet, köra med den vanliga kniven, och köra med den vanliga slangen. Jag gjorde nyss en ansats att gå tillbaka till klingskyddet (det är dumt att vara utan), men när jag sedan direkt efter behövde montera ur sågen och köra sänksåg för att kapa ett srkivbord, så gick jag tillbaka till den vanliga kniven och är utan klingskydd igen.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jag har köpt det setet. Problemet är att den sida som skal sitta på klingskyddet uptill trillar av så snart man ändrar höjden. Det går att lösa. Nästa problem är att om den slagen kommer nedifrån så kommer ämnet, i alla fall om det är en skiva, att träffa och slita av slangen, så du måste göra någon typ av ställning. Nästa problem är att om du hänger båda slangarna ovanifrån får du samma problem med den smala slangen som sitter i sågen under bordet. Så du behöver arrangera sladdarna så att de kommer från sidan, en ovanför bordet, och en under bordet, och du måste göra ett bättre fäste till klingskyddet.

Klingskyddet i sig är så tjockt, och med vingskruven på höger sida, så det hindrar all klyvning av material smalare än 25 mm kvar, och gör det svårt innan. Så det jag gör är att ignorera klingskyddet, köra med den vanliga kniven, och köra med den vanliga slangen. Jag gjorde nyss en ansats att gå tillbaka till klingskyddet (det är dumt att vara utan), men när jag sedan direkt efter behövde montera ur sågen och köra sänksåg för att kapa ett srkivbord, så gick jag tillbaka till den vanliga kniven och är utan klingskydd igen.

--- Mats ---
Visst ja, min miss, det gäller sågen. På fräsen fungerar det utmärkt.

--- Mats ---
 
Hehe, men det var bra att veta att denna är mindre bra till sågen.
Behövs det verkligen två slang? Räcker det inte med att suga fräsflisor från ovansidan? D.v.s. genom det stora hålet bakom fräsanhållet.
 
End skrev:
Hehe, men det var bra att veta att denna är mindre bra till sågen.
Behövs det verkligen två slang? Räcker det inte med att suga fräsflisor från ovansidan? D.v.s. genom det stora hålet bakom fräsanhållet.
Det händer ofta att jag inte kopplar in dubbelslangen, men då kopplar jag faktiskt hellre in slangen til fräsen nertill. När du fräser så går frässpånen i de riktningar de kan. Utåt håller ämnet ofta emot, uppåt håller featherboardet ofta emot. I riktning mot det stora hålet skall trät oika långt beroende på vilken ring du satt in innan det "når fast mark". Ringarna är åtminstone i den gamla modulen underligt tänkta, de skall sättas in underifrån, efter att man demonterat fräsen. Så efter ett antal tester kom jag fram till att jag nästan alltid kan köra med den stora ringen. Med den stora ringen i skall dammet rätt långt förbi hålet neråt innan det når stora utsuget. Med en slang kopplad nedtill är det inte så mycket som tar sig över, och det som tar sig över har sällan hastighet att ta sig ut genom stora hålet.

--- Mats ---
 
Aha, då kanske jag väntar med CS 70 AB. Får läsa manualen igen, men vad jag minns så skrev de inget om hur dammsugarslangen ska kopplas till bordsmonterad fräs, nu menar jag CMS-modulens manual.
Men det står nog i fräsens egen manual.
 
End skrev:
Aha, då kanske jag väntar med CS 70 AB. Får läsa manualen igen, men vad jag minns så skrev de inget om hur dammsugarslangen ska kopplas till bordsmonterad fräs, nu menar jag CMS-modulens manual.
Men det står nog i fräsens egen manual.
Tycker jag är en bra idé, sedan vet du hur mycket som kommer genom det hålet, och hur viktigt det är att komplettera med slangen.

Tänk på att om du har en yslang och inte kopplar in den ena ändan, så läcker den ut sugkraft från dammsugaren, så det är inte bra att köpa den och bara koppla in ena sidan.

--- Mats ---
 
Jag köpte bara Y-delen från utsugssetet från Miles eftersom jag redan har både 27 och 36mm AS-slang, den kostade bara någon hundring, artikelnr FSP-450575.5

/fth
 
Jag använder CS 70 AB och är 92% nöjd. Blir näst på inget damm med fräsen i CMS men tillsammans med TS75 i CMS känns 27 för litet.
Men till fräsen är den kanon. Nya OF-CMS har förminskningsringar som sätts i ovanifrån. Sätter 36 till staketet och 27 till fräsen.
 
Testade nu med endast medföljande slangen till CTL 26:an som jag förmodar är 27 mm varianten, d.v.s. under bordet. Det var inte mycket spån i anhållets hål så jag tror jag kör utan CS 70 AB tills jag skaffar sänksågsmodulen.

Men allmänt så tycker jag inte CTL26:ans sugförmåga imponerar, inte ens i maxläge. Hushållsdammsugaren suger bättre...
 
Det beror på 27mm-slangen :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.