Funderar på att köpa nytt tyg alternativt köpa ny soffa :-/ . De flesta jag pratat med verkar föredra skinnsoffa när man har barn. Eftersom våra barn nyligen ritade med kulspetspenna på vår soffa >:(, så känns det lite vanskligt att köpa nytt tyg. Visst fick de höra att så får man inte göra, men tyvärr kommer en 3-åring inte ihåg sådant så länge, så man kan inte vara säker på att det inte händer igen. Tål en skinnsoffa kulspetspennor? Annars är ett förslag att låsa in alla pennor och kritor ;) !

Pernilla
 
Jag förmodar att det rätta är att köpa en soffa där tyget är avtagbart o tvättbart.
 
Nope,inte ens en skinnsoffa tål kulspetspennor..utan det kan i bland bli värre på skinn.
Jag skulle satsa på antingen tvättbart tyg eller en färg där ev "saker" inte syns så bra ;)
Ju slätare tyg du väljer desto tydligare syns alla fläckar.(om det inte är mörkt vill säga)Så välj ett grövre tyg då det oftast också håller lite längre. :) Jeans sliter ju som bara den tex.Men det beror ju på hur länge man tänkt ha sofforna också ;)
 
Köp tyg, spara skinnsoffan tills barnen blir lite äldre ;)
 
Jag skulle helt klart satsa på skinn. Kulspetspenna är ju bland det värsta som man får på, men har man mörkt skinn så behöver det inte bli så att det syns om det inte hamnar på helt fel ställe.

Och för allt spill man får räkna med när man har barn så är skinn förstås överlägset. Vi har haft skinnmöbler sedan innan vår förstfödda kom till jorden och alla möbler lever än. En gång blev det kulspetspenna, men vi hade tur då det kom på ett ställe man inte ser det om man inte tittar väldigt noga. Med tanke på alla gånger någon spillt så hade tyg inneburit betydligt mer jobb.
 
Jag kan bara instämma med föregående talare - skinn är jättebra när man har småbarn. Hade vår soffa varit av tyg hade den haft xx antal fläckar av glass, choklad, saft, osv... Allt sådant är bara att torka bort från skinnet, inga problem med fläckar. Kulspetspenna har vi också fått lite grand, och det syns om man tittar noga. Men nu har det gått något år och dessa märken har liksom slitits bort (vi har en brun, ganska mörk soffa).

Tyvärr kan skinn kännas ganska klibbigt och personligen tycker jag tygsoffer är snyggare, men som praktisk småbarnsmamma röster jag trots allt för skinn. ;-)

/Lena
 
Det enda tråkiga med skinnsoffor som går att torka av med trasa är att det är så osköna att sitta i, 'halkiga och klibbiga', dessutom inte alls så snygga som de där mjuka fullanilinskinnen som är underbara att sitta i och som faktiskt åldras med behag, DOCK inte just under småbarnsåren ;), då de är för känsliga för fett och kladd, men normalt 'vuxenslitage' klarar de med den äran och blir faktiskt bara vackrare av att användas och att se använda ut :)

Jag skulle ta tygsoffa med avtagbar klädsel, men se isf. till att det är en klädsel som absolut tål vattentvätt, vilket är helt överlägset kem, spec. när det gäller de specifika fläckar som ffa. åstadkoms av småbarn ;)

MVH//Christina.
 
Hej,

Jag håller absolut med om att en tygsoffa med avtagbar maskintvättbar klädsel är det bästa! Jag har själv både beige och vita soffor, och de är hur lätta som helt att tvätta ( i 60 grader dessutom)

Det är ju många som tycker att just vita soffor och barn inte går ihop, men jag måste faktiskt säga att jag tycker att det är betydligt lättare att få bort fläckar etc på de vita sofforna än att försöka få bort dem på den beige, eftersom jag kan bleka de vita med klorin om så skulle behövas!

:)Roseanna
 
Det enda tråkiga med skinnsoffor som går att torka av med trasa är att det är så osköna att sitta i, 'halkiga och klibbiga', dessutom inte alls så snygga som
Hmm, nu känns det som om vi börjar komma längre från ursprungsfrågan om barn och soffor och in i subjektiva frågor som skönast och snyggast. :)

Personligen tycker jag att skinn i allmänhet är skönare att sitta på och oftast är snyggast, men just vad som är snyggast låter jag nog pillan avgöra eftersom det är hon som ska ha dem ;)

För barnvänligheten vidhåller jag fortfarande att skinn oftast är smidigare än tyg (och då menar jag avtagbart tyg), eftersom tyg ofta behöver tvättas vid spill, medan skinn torkas av.
 
Ksund skrev:
Hmm, nu känns det som om vi börjar komma längre från ursprungsfrågan om barn och soffor och in i subjektiva frågor som skönast och snyggast.

Personligen tycker jag att skinn i allmänhet är skönare att sitta på och oftast är snyggast, men just vad som är snyggast låter jag nog pillan avgöra eftersom det är hon som ska ha dem ;)

För barnvänligheten vidhåller jag fortfarande att skinn oftast är smidigare än tyg (och då menar jag avtagbart tyg), eftersom tyg ofta behöver tvättas vid spill, medan skinn torkas av.
Ojojoj så rätt du har Ksund.......... :-[, min tanke med det påpekandet var att även aspekten 'komfort/estetik' kan ju vara värd att beakta när man som småbarnsfamilj ska investera i en ny soffgrupp, vilket för de flesta familjer innebär en såpass stor investering att den oftast tvingas hänga med en bra bit bortom småbarnsåren.

Vad som sedan verkligen är bäst, överlåter även jag till pillan att avgöra ;), detta var bara min högst personliga uppfattning ang. vad som är både bekvämast, snyggast och samtidigt mest praktiskt för en barnfamilj :)

Men på en punkt ger jag dig helt rätt när det gäller de skinnsoffor som tål skurtrasa, nämligen praktikaliteten, där får de 10 poäng, på de andra punkterna så halkar de däremot efter ;)

MVH//Christina.
 
Tack för alla svar. Den soffan vi har nu har avtagbar klädsel, IKEA Tomelilla, men jag tycker inte det blir rent, och jag tycker det är inte miljövänligt att använda Klorin för att det ska bli rent. Dessutom är det bökigt att ta av och framför allt sätta på tyget igen. Tycke det lutar mest åt mörk skinnsoffa ändå.  :D

Pernilla

OBS! Mitt 100:ade inlägg!!!!
 
OBS! Mitt 100:ade inlägg!!!!
GRATTIS! Själv har jag en bra bit kvar... Lycka till med soffvalet...

/Lena
 
Man kan lägga ett skynke (eller en pläd eller nåt) över soffan som skydd. På en skinnsoffa glider det kanske runt, men på en tygsoffa stannar det kvar ganska bra i alla fall. Då ritar barnen förhoppningsvis på skynket i första hand, och kladd hamnar på skynket som är lätt att tvätta eller byta ut.
 
Vi köpte ny soffa för ett halvår sedan och är MYCKET nöjda med vår soffa i mörkblått skinn. Vi har inte bara barn utan även en liten hund och några katter som gillar att sitta i soffan (inte klösa, det gör de tack och lov ute) så skinn kändes som det vettigaste alternativet. Ännu har det varken blivit ritat eller spillt i soffan :surprised: faktiskt, och den är till och med skönt att sitta i om man har shorts på sig, vilket jag inte trodde. Så tummen upp för skinnsoffa tycker jag! :)
 
Jag röstar självklart på skinnsoffa med god kvalite! Det finns inget mer praktiskt. Mina barn börjar bli stora och vi har suttit många kvällar sedan de var små i vår bruna skinngrupp,men där finns inga spår av slitage eller fula märken och absolut inget bläckpennemärken. skulle det sedan vara så att gäster råkar spilla och inte barn, så är det trevligare att bara behöva torka av och den vuxne gästen slipper skämmas när hela tyget måste dras av och gästerna får sitta på golvet medan tyget tvättas. Jag menar en olycka kan ju hända alla. vänner till oss har en vit tygsoffa med barn på 2 och 4 år,men de får inte sitta i soffan alls, de får sitta på ovanvåningen för att inte fläcka ner,men då har det gått för långt. När jag hälsar på där, vågar jag knappt sitta i soffan... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.