Bandet skall centreras på hjulets mitt. Då kommer du inte att få några större problem med "drift" Du centrerar efter att du har spänt bladet, eftersom bladspänningen påverkar hur bladet centrerar på hjulet. Om du kollar i länken i inlägg 27 ovan så finns det lite mer att läsa om maskinen.
 
stejan55 skrev:
Har nu köpt en Hammer n 4400

ytan på hjulet verkar vara väldigt hård och platt, är det så att tänderna på bandsågsbladet skall sticka utanför hjulet (tänker på skränkningen)
I övrigt så längtar jag efter att elektrikern skall komma och dra 360 uttaget dit jag vill ha det, så jag kan provköra, har ställt in bord så att det är i vinkel mot bladet och justerat styrrullar, något annat som man borde tänka på, utöver det förstnämnda med hjulet

stefan
Lånar tråden till ungefär samma ämne. Ser att ett antal personer har Hammer N4400, och det finns en kronkurskampanj just nu där den är billigare. Efter att ha läst har jag förstått att jag inte behöver fundera så mycket på om den är bra.

Men det jag funderar på är anhållen. Man måste betala extra för ett geranhåll. Skall man köpa det som finns från Hammer, eller skall man köpa ett annat? Eller inte alls? Det följer just nu med tre olika sågklingor (elle vad det heter), så min fundering är framförallt kring anhåll, vad skall man ha?

--- Mats ---
 
mattiasp skrev:
Det som man kan köpa till lär inte ha den precision som jag tror att du förväntar dig. Jag har skrivit lite mer om inställning av sågen här:
[länk]
Bra och intressant inställning, läst hela artikeln. Om jag köper en såg kommer jag att följa det (och jag köper nog väldigt säkert en såg). Även där nämner du Laguna driftsmaster, men om jag förstått det rätt är det normalanhållet.

Är det generellt att ett geranhåll på Hammer N4400 inte har precision, eller är det Hammers geranhåll som inte har precision? Man kanske helt enkelt inte ha nytta av ett geranhåll på en bandsåg?

--- Mats ---
 
Jag har oxå en N4400 och med tanke på att jag har ganska liten erfarenhet innan den av badsågar så borde jag kanske vara nöjd... Vill börja med att tacka mattiasp som varit till stor hjälp både via artikeln han skrivit samt hjälp via mail
Dock har jag fortfarande problem med min såg... Har följt mattiasp inställningsinstruktion och tycker mig ha centrerat hjulen bra, dock så vibrerar maskinen ganska mycket har provat spänna och släppa på spänningen utan framgång. Parallelanhållet är inget vidare heller, man lossar spännskruven flyttar anhållet till önskad plats och då vrider den upp sig 90 grader, dvs man får jucka lite fram och tillbaka tills den är där man vill ha den. Dessutom så undrar jag om det är normalt när man stänger av maskinen och bandet kommit till stopp att den sågen låter i 5-10 sekunder, ungefär som att spänningen är tillslagen eller att "motorn-vill-gå-igång-men-bromsas" kinda ljud?!
I övrigt är jag nöjd :)

Det är inget snack om att maskinen är robust och helskön men jag tycker faktiskt att det är fan att man ska behöva lägga så mkt tid på att få den i ordning...
 
Masses skrev:
Jag har oxå en N4400 och med tanke på att jag har ganska liten erfarenhet innan den av badsågar så borde jag kanske vara nöjd... Vill börja med att tacka mattiasp som varit till stor hjälp både via artikeln han skrivit samt hjälp via mail
Dock har jag fortfarande problem med min såg... Har följt mattiasp inställningsinstruktion och tycker mig ha centrerat hjulen bra, dock så vibrerar maskinen ganska mycket har provat spänna och släppa på spänningen utan framgång. Parallelanhållet är inget vidare heller, man lossar spännskruven flyttar anhållet till önskad plats och då vrider den upp sig 90 grader, dvs man får jucka lite fram och tillbaka tills den är där man vill ha den. Dessutom så undrar jag om det är normalt när man stänger av maskinen och bandet kommit till stopp att den sågen låter i 5-10 sekunder, ungefär som att spänningen är tillslagen eller att "motorn-vill-gå-igång-men-bromsas" kinda ljud?!
I övrigt är jag nöjd :)

Det är inget snack om att maskinen är robust och helskön men jag tycker faktiskt att det är fan att man ska behöva lägga så mkt tid på att få den i ordning...
Att lägga tid på att få maskinerna i ordning har jag accepterat som en nödvändighet. Håller med dig om att det inte är bra, men det var först när jag började slipa hela hyvlar som jag fick dem attt fungera, Festoolarna numera kräver inställningar, och till och med min Hammer hyvel blev fantastiskt mycket bättre efter inställning i enlighet med den hjälp jag fick från Bengtn. Så jag är numera inställd på att ställa in alla prylar jag köper. Sidoeffekten är intresant, min billiga Best Tool kap/gersåg är väldigt bra, eftersom den innehöll så många justerskruvar att den gick att få att bli väldigt exakt.

Längdanhållet vet jag att mattiasp löst med en Laguna driftsmaster, men längdanhållet följer med sågen, så det är något jag kan köpa till i efterhand.

Men du har inget geranhåll du heller? Det är alltså inget man använder på en bandsåg?

-- Mats ---
 
Masses skrev:
Dessutom så undrar jag om det är normalt när man stänger av maskinen och bandet kommit till stopp att den sågen låter i 5-10 sekunder, ungefär som att spänningen är tillslagen eller att "motorn-vill-gå-igång-men-bromsas" kinda ljud?!
I övrigt är jag nöjd :)
Det är normalt, ljudet du hör är den mekaniska bromsen.
 
phl skrev:
Det är normalt, ljudet du hör är den mekaniska bromsen.
Liknande "motorbroms" sitter på många olika maskiner och jag har aldrig reflekterat över detta men du skriver "mekanisk" är den verkligen de eller är den elektriks broms, alltså någon form av spolvändning i motorn? Om det är en mekansik broms, var slår bomsen till? på axeln? kan ju knappast vara på klingan (om det är en justersåg vi pratar om)
 
Det är en bandsåg vi pratar om, och det är en elektrisk broms. Om jag har förstått det rätt så använder man en av faserna för att stanna trefasmotorn. Exakt hur det går till vet jag inte för tillfället. Jag har ett kopplingsschema någonstans. Jag återkommer med det när jag hittar det.
 
Redigerat:
jo jag vet att vi pratar om bandsågar men jag antog att principen är den samma, det var som jag misstänkte, en elektrisk broms alltså inte en mekanisk broms.
 
Inser att jag skrev fel i mitt inlägg. Syftade på elektrisk broms men skrev av någon anledning mekanisk broms. Ursäkta.
 
mattiasp skrev:
Det som man kan köpa till lär inte ha den precision som jag tror att du förväntar dig. Jag har skrivit lite mer om inställning av sågen här:
[länk]
En fråga kring under hjulet: Hur vet du att det är vinklen som skall ändras, och inte hela hjulet som skall fasförskjutas?

--- Mats ---
 
Fick i ett nyhets mail från ngn Woodworking där dom hade lagt en länk till en video om hur man justerar sin bandsåg. Denna man menade att det var inte alls viktigt att justera underhjulet utan enbart se till att bladet spårade fint på topphjulet. Smt tt se till att bladstyrningen var justerad.
 
Jag tycker att det låter knepigt. Min erfarenhet är att man slipper de flesta problem med "drift" om man ställer in så att man centrerar bandet på båda hjulen.

Mats fråga om fasförskjutning har vi redan avhandlat muntligen, men för er andra så menade Mats att man kanske kunde lösa eventuella centreringsproblem på det undre hjulet genom att flytta det axiellt genom att placera mellanlägg (shims) på axeln.

Mitt svar är att det kunde vara möjligt, men att det är lättare att justera vinkeln på den undre hjulet. Eftersom vinkeln på båda hjulen är vertikalt justerbara är det möjligt att justera dem så att de hamnar i ett plan. Det planet är inte med nödvändighet vinkelrätt mot sågen bord, men det kan justeras genom att trimma in bordet.
 
Masses skrev:
Jag har oxå en N4400 och med tanke på att jag har ganska liten erfarenhet innan den av badsågar så borde jag kanske vara nöjd... Vill börja med att tacka mattiasp som varit till stor hjälp både via artikeln han skrivit samt hjälp via mail
Dock har jag fortfarande problem med min såg... Har följt mattiasp inställningsinstruktion och tycker mig ha centrerat hjulen bra, dock så vibrerar maskinen ganska mycket ...

Jag har en Felder bandsåg i samma storleksklass som N4400, som också vibrerar... Den står inte på det mest stadiga underlaget men det borde inte påverka? Eller?
Maskinen och själva bordet börjar nästan självsvänga vid tomgång, jag är mycket noga med injusteringarna och använder sågband av bra kvalitet och kan inte begripa vad som är fel?
När jag sågar och trycker mot bordet upphör vibrationerna nästan helt.
Det tråkiga är att jag kastade ut min Clas Ohlson maskin av just denna anledning och trodde att 20 000:- Felder skulle innebära hög kvalitet, men jag har bara fått en större maskin och lika mycket vibrationer...
Någon som vet vad felet är? Ska man ta loss hjulen och balansera dom hos ett maskinproffs eller däckfirma? (haha!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.