Vi lejde en firma för att helrenovera badrummet på bottenvåningen. I samband med detta frågade vi firman om man inte skulle byta ut gjutjärnsröret mot ett plaströr. Men "nej då, det behövs inte".

Nähä.

I höstas märkte vi dessvärre att det uppstått sprickbildning i fogarna runt det rörschakt som inrymde gjutjärnsröret. Hej och hå, naturligtvis hade gjutjärnsröret spruckit sönder i anslutning till toaletten på övervåningen varpå vattenläckan blev ett faktum. Nu står vi med ett brutet tätskikt och det konstiga är att vårt försäkringsbolag godkänt besiktningsmannens förslag om att "klippa och klistra" till enbart området som berörs av rörschaktet (som nu inrymmer ett plaströr...).

Någon som råkat ut för ungefär samma sak? Hur ska man resonera kring det här? Tips, råd?

/Pernilla
 
är det långt mellan duschplats och rörschaktet?
tätskiktet på wcn det måste förmodligen göras om
 
Krilleman
Vilken vettig rörfirma rekomenderar att bygga in ett gammalt gjutgärnsrör som är i drift vid en renovering????
 
Var det ett stående eller liggande gjutjärnsrör?

Har hört att om det är ett stående rör kan man låta det vara, men om det ligger/lutar ska det bytas.

Vilket försäkringsbolag har ni? Är det verkligen OK att bryta tätskiktet och "bara" laga?
 
Krilleman
Är det gjutgärn BYTER man röret vid en renovering! Väldigt onödigt att snåla på en så liten sak i helheten!
 
krilleman_215 skrev:
Vilken vettig rörfirma rekomenderar att bygga in ett gammalt gjutgärnsrör som är i drift vid en renovering????
Det gör en rörfirma som drivs av en fullfjädrad gås. Man borde bygga in honom som tätskikt; allt rinner av...
 
  • Gilla
Dan.S
  • Laddar…
duetten skrev:
Var det ett stående eller liggande gjutjärnsrör?

Har hört att om det är ett stående rör kan man låta det vara, men om det ligger/lutar ska det bytas.

Vilket försäkringsbolag har ni? Är det verkligen OK att bryta tätskiktet och "bara" laga?
Gjutjärnsröret var stående; går nerifrån källaren upp till det nyrenoverade badrummet på bottenvåningen och vidare upp till den lilla toaletten på övervåningen.

Jag tycker också det känns konstigt att "bara laga". Vi ska ta kontakt med försäkringsbolaget (Folksam) för att helt säkert veta vad som gäller vid eventuella framtida vattenskador.

Suck.
 
nino skrev:
är det långt mellan duschplats och rörschaktet?
tätskiktet på wcn det måste förmodligen göras om
Från duschväggen till början av hörnet på rörschaktet är det cirka 80 centimeter.
 
krilleman_215 skrev:
Är det gjutgärn BYTER man röret vid en renovering! Väldigt onödigt att snåla på en så liten sak i helheten!
Den här näringsidkaren ÄR tydligen väldigt ... närig. Tidigare anställda hos honom har sagt upp sig, helt enkelt på grund av att deras yrkesheder krockat med hans "yrkesheder".

Det är väl fan att man som privatperson inte kan spå i kula. :@
 
Krilleman
Att byta ut det är ju bara fördelar för alla, företaget får en liten extra slant i kassakistan samtidigt som man lämnar en bättre anläggning till kunden!
 
Är det nån skillnad på om det är stående eller liggande gjutjärnsrör?

Visst, nytt är ju nytt men varför byta rör om det håller många år till? Det kan väl knappast rosta hål i ett stående gjutjärnsrör? Eller spricker de "av sig själva" efter typ 60 år?

Mina kanske lite naiva frågor kommer av att jag har påbörjat en renovering av en liten toalett på bottenvåningen och avloppet till toaletten på övervåningen passerar genom toan och det är ett stående gjutjärnsrör. Problemet är bara att det är fastgjutet i golvet mot källaren (armerat betongbjälklag mellan bottenvåning och källare). Avloppen till den lilla toaletten ansluter inte till detta rör utan går ner i källaren på ett annat ställe. Dvs jag behöver inte röra gjutjärnsröret för att renovera klart toan.

Vill helst inte ge mig på att bryta loss gjutjärnsröret då det är svårt att koppla ihop det med toaletten ovan, där är det plaströr men jag kommer alltså inte åt "skarven" utan att riva taket på toan.

Är det värt det?
 
tror man ska renovera så att det ska hålla i typ 50år, bygger man in ett rör som redan är 50-60år så är det ju som att be om problem
Kapa röret så högt upp du kan, sätt på en fremcokoppling eller en jetkoppling, sen spräcker du röret där det går ner i golvet och drar ett nytt ner i källaren, när du ev. ska renovera badrummet upp så kommer du förhoppningsvis att byta även den kvarvarande stumpen, så här gjorde jag på ett jobb nyligen
 
Krilleman
Det finns hur många ståendes gjutgärnsstammar som helst som är i uselt skick! Ingen skillnad på ståendes eller liggandes, kvaliten kan vara väldigt ojämn! Varför ens chansa?
 
OK, panelen verkar vara enig vad gäller gjutjärnsrör.

Vill bara öka spänningen i tråden och meddela att mitt försäkringsbolag (LF) idag sa till mig att det är helt OK att lämna dem vid en renovering. De tyckte att risken var rätt liten med stående rör jfrt med liggandes. Dessutom finns ingen anslutning mellan dessa stående rör och bottenvåningens blivande toalett. Det avloppet går en annan väg ner i källaren där alla rör är bytta.

Men hur är det då med vattenledningsrör? Bredvid min stående gjutjärnsrörstam så har jag två kopparrör varav den ena med vit plast på utsidan (vad de nu kallas). Gäller samma sak där, byt om möjlighet finns?

Dessa rör är också ingjutna i betongen där de går ner mot källaren men gissar att de är några år yngre än gjutjärnet, men kanske har jag fel? Rören som går upp mot övre badrummet (nyrenoverat) kan jag ändå inte byta helt och hållet, bara upp till det som jag kommer åt under innertaket. Lägger jag till en skarv måste den ju enligt de nya reglerna vara inspekterbar, dvs in med en lucka på kakelväggen.

Vad säger ni, byta eller behålla äldre vattenledningsrör i koppar? Är risken med dessa rör lika stor som med stående gjutjärnsrör?
 
  • P1040692.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040693.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man byter allt gammalt som sen ska byggas in igen, självklart i min värld. Varför skulle man bygga in gamla rör som man haft framme vid en renovering???? kostnaden är försumbar sett till helheten, dumsnålt är bara förnamnet oavsett vad försäkringsbolaget säger. Dessutom skulle jag säga att ditt försäkringsbolag ljuger men kanske kinglolle kan svara bättre på det.
Försäkringsbolag har ju ALLTID nedskrivningsregler för allt som är gammalt så får man problem med vatten i en sån renovering skulle jag tro att man tar alla chanser att använda gamla rör som ursäkt, den risken skulle jag aldrig ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.