Som rubriken visar så funderar jag lite på det här med robotgräsklippare och nu i år verkar det ju ha kommit flera nya modeller i prisklasser som är lite vänligare. För mig är det stor skillnad rent likviditetsmässigt att betala 14 eller 20 tusen.

Så frågan är om någon har hört något om Automower 305 eller Robomow City 110, som de nya maskinerna ju heter. Dessa verkar ha alla funktioner som storasyskonen har, men inte klara så många kvadratmeter. Jag har bara ca 450 kvm, men det ser ständigt illa ut för gräsklippning är inte min bästa gren uppenbarligen...

Finns det några smarta tips och råd?

Tack på förhand.
 
Husqvarna har en stor fördel dom är helt tysta men dom har en nackdel också man bör klippa en gång i veckan men eftersom det går att programmera är det ju inget problem.
Om du tycker det verkar dyrt köp en begagnad.
Robbomow låter och det gör att du inte kan klippa på natten eller tidigt på morgonen vilket är en nackdel.
Automover kan du dessutom använda som snigeljägare dvs låta den köra varje natt eftersom den är tyst
 
"Snigeljägare" var ett fint namn... :) Det där med ljudvolymen är intressant, jag har sett att de har en Robomow (city 110) som kör på Hornbach, men den är väldigt tyst där, så jag undrar hur de har "fuskat"...
 
Vi har en Robomow som vi har kört i 5 år och är väldigt nöjda med den. Nu har jag inte jämfört med Husquarnas. När vi köpte Robomowen var Husquarna för dyra för att vara ett alternativ. Jag tycker den är väldigt tyst men de nya modellerna kanske låter mer.
 
6
Kolla in www.wiper.se också. De har kraftigare kniv som inte bryts av som rakbladsknivarna på Automower gör.

Wiper blitz finns både med automatisk laddning och manuell om du vill ha en i de lägre prisklasserna.
 
Vad jag kan se så har Wiper ingen modell som är i närheten av Automower 305 eller Robomow 400/C110. Wipers billiga modeller har inte alls de funktioner som jag kräver, själva automatiserandet är ju hela grejen, ska jag behöva gå och trycka igång gräsklipparen så kan jag lika gärna klippa själv också, lite så känns det... Eller har jag missuppfattat någon av klipparna? För de tre nämnda modellerna har väl alla funktioner som krävs för automatiserad klippning, och dessutom säkerhetsbitarna såsom larm etc?
 
6
yens skrev:
Vad jag kan se så har Wiper ingen modell som är i närheten av Automower 305 eller Robomow 400/C110. Wipers billiga modeller har inte alls de funktioner som jag kräver, själva automatiserandet är ju hela grejen, ska jag behöva gå och trycka igång gräsklipparen så kan jag lika gärna klippa själv också, lite så känns det... Eller har jag missuppfattat någon av klipparna? För de tre nämnda modellerna har väl alla funktioner som krävs för automatiserad klippning, och dessutom säkerhetsbitarna såsom larm etc?
Wiper Blitz XK har automatisk laddning, men ingen pinkods-skydd som Automower 305 har.
http://www.robotshopen.se/se/art/wiper-blitz-xk.php

Fördelen med Wiper Blitz XK är att du inte behöver gräva ner en slinga runt hela tomten.

Robomow City 110 eller City 120 verkar inte ha stöldskydd vad jag kan se på deras sida heller?
 
Redigerat:
matte75 skrev:
Wiper Blitz XK har automatisk laddning, men ingen pinkods-skydd som Automower 305 har.
[länk]

Fördelen med Wiper Blitz XK är att du inte behöver gräva ner en slinga runt hela tomten.

Robomow City 110 eller City 120 verkar inte ha stöldskydd vad jag kan se på deras sida heller?
Jag vet inte om jag ser det som en fördel att man inte gräver ner en slinga, jag tror mig behöva det på min tomt. Om City 110 inte har stöldskydd så går ju den bort, det lutar väl mer och mer åt att om jag ska ha någon, så är det Automower 305.

Tack för input.
 
Det där med att inte ha slinga är genialiskt i teorin. Det är en sensor som känner av om det är gräs eller inte helt enkelt. I praktiken är det lite annorlunda, för när klipparen kör in över t.ex. en plattgång så kan kniven släppa lite klippt gräs på plattorna när den vänder. Nästa gång den kommer till samma ställe så känner den av gräset och kör lite längre o.s.v. tills den byggt en "bro" av gräs att köra på.

Faktum är att Husqvarna ligger långt före sina konkurrenter just nu, men det behövs ändå konkurrens för att utvecklingen ska gå framåt. Det pratas lite om att bl.a. Bosch och Honda jobbar på robotklippare och då blir det riktigt spännande, för det är företag som dem som har tekniken och kapitalet att ge Husqvarna en match. Det är nog inte än på några år dock.
 
6
Nonkan skrev:
Det där med att inte ha slinga är genialiskt i teorin. Det är en sensor som känner av om det är gräs eller inte helt enkelt. I praktiken är det lite annorlunda, för när klipparen kör in över t.ex. en plattgång så kan kniven släppa lite klippt gräs på plattorna när den vänder. Nästa gång den kommer till samma ställe så känner den av gräset och kör lite längre o.s.v. tills den byggt en "bro" av gräs att köra på.

Faktum är att Husqvarna ligger långt före sina konkurrenter just nu, men det behövs ändå konkurrens för att utvecklingen ska gå framåt. Det pratas lite om att bl.a. Bosch och Honda jobbar på robotklippare och då blir det riktigt spännande, för det är företag som dem som har tekniken och kapitalet att ge Husqvarna en match. Det är nog inte än på några år dock.
Förra säsongen hade jag en Wiper Blitz och den släppte inget gräs på våra plattor när den vände. Den har ju sensorer som känner av om det är gräs eller inte under den. Sensorerna sitter ju utanför kniven så den stannar ju innan kniven kommer upp på plattorna.
 
Nonkan, vad säger du om 305:an då? Är den lika bra rent operativt som storasyskonen? Är det bara storleken på gräsmattan som skiljer, eller tappar man andra viktiga funktioner med den?
 
yens skrev:
Nonkan, vad säger du om 305:an då? Är den lika bra rent operativt som storasyskonen? Är det bara storleken på gräsmattan som skiljer, eller tappar man andra viktiga funktioner med den?
Den är oerhört mycket enklare att hantera, men har inte lika mycket inställningsmöjligheter som storasyskonen. Bl.a. klarar den inte lika smala passager och den använder alltid guidekabel. Liten och nätt, mindre än vad den ser ut att vara på bild.

Jag tycker de har gjort ett bra jobb, men det viktigaste är att man tittar på sin tomt och funderar lite. Generellt när det gäller AM ska man inte lägga sig precis på kvadratmetergränsen för då får klipparen jobba ganska hårt. Upp till 500 kvadrat tycker jag den är klockren, om man inte vill kunna nörda ner sig i inställningar och menyer, för då passar 220 bättre.
 
Nonkan skrev:
Den är oerhört mycket enklare att hantera, men har inte lika mycket inställningsmöjligheter som storasyskonen. Bl.a. klarar den inte lika smala passager och den använder alltid guidekabel. Liten och nätt, mindre än vad den ser ut att vara på bild.

Jag tycker de har gjort ett bra jobb, men det viktigaste är att man tittar på sin tomt och funderar lite. Generellt när det gäller AM ska man inte lägga sig precis på kvadratmetergränsen för då får klipparen jobba ganska hårt. Upp till 500 kvadrat tycker jag den är klockren, om man inte vill kunna nörda ner sig i inställningar och menyer, för då passar 220 bättre.
jag har inte ens det, skulle gissa på knappt 400 kvm gräsmatta, gräsmattan går i princip runt huset, på smalaste delen är den ungefär 3,5 meter, på bredaste runt 8-9. Givetvis gillar man att "nörda ner sig" men det är en fråga om kostnad också... :)
 
Då har du helt rätt tomtstorlek, så det finns ingen anledning att köpa större. Kostnaden glömmer man ganska fort faktiskt, jag bryr mig t.ex. inte idag om att jag för ett år sedan köpte en laptop för 15 000, för jag är fortfarande nöjd :)
 
Nonkan skrev:
Då har du helt rätt tomtstorlek, så det finns ingen anledning att köpa större. Kostnaden glömmer man ganska fort faktiskt, jag bryr mig t.ex. inte idag om att jag för ett år sedan köpte en laptop för 15 000, för jag är fortfarande nöjd :)
Japp, helt rätt, men pengarna ska upp också... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.