Hej
Jag har en gammal kulokabel i en garderob som är kopplad i en "porslindosa" o sen vidare upp på vinden, trådarna i kulokabeln verkar vara grå o svart men jag har inte lyckats lista ut vad som är fas o nolla. Nu har jag tänkt byta ut delen i garderoben o då tänkte jag få rätt fas o nolla på den, kan jag ta en skarvkabel från ett jordat uttag i ett annat rum och dra till garderoben och mäta på metallen i "hondelen" på skarvkabeln och till trådarna i kulokabeln för att ta reda på vilken som är fas resp. nolla i den? Hoppas någon förstår hur jag menar :blushing:
 
Ja det kan du.

Mvh
 
O
Jag ser inget problem med det. Men om du väntar lite kanske en riktigt elektriker kan komma med några invändningar! ;-)
 
Är väl mest att man kan skada sig med fel mätpinnar/instrument, Men vad skall kopplas in så det är så viktigt att ha pejl på fas/nolla?

/Kent
 
snickarboden skrev:
Är väl mest att man kan skada sig med fel mätpinnar/instrument, Men vad skall kopplas in så det är så viktigt att ha pejl på fas/nolla?

/Kent
Ja, man ska ju inte ha nolltändning.
 
Glufs>Nej det är lite dumt men står inget nånstans om en brytare så?

/K
 
snickarboden skrev:
Glufs>Nej det är lite dumt men står inget nånstans om en brytare så?

/K
Det låter som en vidarematning till vinden. På vinden kan det sitta en strömställare. osv

//Patrik
 
Vilket som är nolla och fas kollas (vid avsaknad av jord) enklast med Phasen. Den regerar på fas men inte på nollan.
 
Funkar fint med Fluke T140 också
 
snickarboden skrev:
Är väl mest att man kan skada sig med fel mätpinnar/instrument, Men vad skall kopplas in så det är så viktigt att ha pejl på fas/nolla?

/Kent
Tack för alla svar. Ska inte koppla in något nytt, bara byta ut några gamla kuloledningar mot infällt där jag har öppet just nu (gillar inte utanpåliggande) och då vill jag ha hyfsat rätt färg. Om jag drar fas ner till strömbrytare ska jag dra tändtråden direkt till lamputtaget i taket eller brukar man koppla om/byta färg på tråden i kopplingsdosan, isf vilken färg? Brukar man ha blå o brun tråd i takdosan eller är det blå o "tändtrådsfärg", eller så kanske kvittar det hur man gör? Kanske en dum fråga men vad menas med mellantråd som jag läst någonstans?
 
Det är bra, eftersom du drar FK så har du ju stor frihet att välja färg, eller jag menar, att inte välja olämpliga färger.
Du kan dra tändtråden hel hela vägen från brytaren, via dosan till lampan. Eller skarva, vilket som.
Kan du köpa en separat tändtrådsfärg, t.ex vilolett :)P) (men inte blå!) så är det ett plus.Det bör ju vara olika färger på fasledare och tändtråd mellan dosa och brytare.
 
mrfrenzy skrev:
Vilket som är nolla och fas kollas (vid avsaknad av jord) enklast med Phasen. Den regerar på fas men inte på nollan.
Dessa är inte tillförlitliga, jag har slutat helt med att använda mig av sådana och liknande produkter. Har t o m för mig att (om inte krav) dessa inte rekomenderas att användas proffesionellt från någon organisation/myndighet jag nu inte kommer ihåg till yrkeselektriker.
Kan säga att även med nya batterier så kan dom vägra samt att när det är trefaskabel tex så kan dom också få för sig att inte reagera.
 
Om phasen piper så kan man vara säker på att det finns spänning, däremot finns ingen garanti för att det är spänningslöst när den inte piper. För TS ändamål så duger det antagligen fint, vill man vara säker på att det är spänningslöst ska man såklart använda en riktig spänningsprovare.

Mäter du på en enskild ledare i en trefaskabel så reagerar pennan, men kanske inte om du har tre ledare som ligger tätt emot varandra - deras elektriska och magnetiska fält tar ju ut varandra.
 
Nu handlade väl tråden om att utröna vad som är fas och nolla i en kabel där ingen jord finns, och då fungerar det nog utmärkt med Phasen eller dylik enpolig spänningsprovare

Ett säkrare sätt är att dra fram tex en jordad skarvsladd och mäta mot

För att säkerställa att något är spänningslöst skulle iallafall inte jag förlita mig Phasen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.