Mikael_L
Hej.
Jag har ett 110 avlopp från övervåningen som går i en vägg precis nära matplatsen.
Det vore givetvis trevligt om inte allt för mycket ljud kommer fram.

Ursäkta den kassa bilden, men som synes finns det inte mycket plats för dämpmaterial runt röret, säg en 1-2 cm.
Sen kommer röret täckas in av 11mm OSB + 13mm gips.

Är det någon vits att göra mer ljuddämpningsåtgärder?
Ska jag i såfall peta in så mycket mineralull som möjligt eller snurra in röret i ett liggunderlag eller ...?
 
  • avloppet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnsrör?
 
Mikael_L
Fel svar *beeeep*
Men tack för din medverkan ... :)

Inga exklusiva material i vårt hus, serru ...
Men nu blev jag nyfiken, finns det fortfarande att köpa gjutjärnsrör?

Annars tänkte jag höra om någon testat lite ljuddämpning av avloppsrör eller hört om något lyckat eller misslyckat försök.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Annars så finns det "tysta" aloppsror att köpa. Jag vet, inte det svaret du ville ha, men det var tyvärr det jag kunde bistå med...
 
Mikael_L
Precis, jag har ju redan köpt och monterat röret.
Men visst går det fortfarande rätt lätt att ta bort.

En tanke jag har är faktiskt att ta bort det och sen spruta på tjocka lager med underredsmassa och återmontera.
Men är ju inte riktigt sugen, dels för oron att det kan lukta länge om underredsmassan.

Ja får jag inga bra tips så trycker jag bara in så mycket minerull jag får dit och håller tummarna.
Jag tror nämligen att jag gör ett problem av en petitess, fast jag tycker alltid det är kul att göra det lilla extra, så länge det inte antar helt orimliga proportioner.
 
Det är ingen petitess! Odämpade avlopp på fel plats är inte trevligt!

Eftersom det är ont om plats skulle jag kolla upp om dämpade avloppsrör skulle få plats (frågan är alltså om de är reducerade invändigt eller om de tar extra plats utvändigt...). Det är en kort sträcka det handlar om så även om det är dyra delar kan det inte gärna bli mycket pengar.

Därefter skulle jag köra med vanlig isolering och lägga lite extra tid på att fylla alla små hålrum.
 
Med risk för att bli "beeepad" igen.. :)

Fixa det ordentligt nu, eller reta dej på det resten av livet.

Vi har ett PVC rör som går ner i badrummet från toan på andra våningen, helt oinbyggt visserligen, och det hörs ordentligt.

Spelar inte sååå stor roll när man själv sitter på muggen, men sitter man käkar korv vid bordet så är det nog inte så kul.. :x
 
öronproppar
 

Bästa svaret

"Vanlig" isolering, dvs mineralull, dämpar ljud väldigt dåligt.
Det ska till tunga mtrl med låg styvhet för att få bra dämpning.
Isoleringsmattor för bil/båt kan vara ett alternativ.
Blyplåt runt röret, fast säkert både dyrare och jobbigare än att byta till tysta rör.
Om det går för utrymmet så är inklädning med flera lager gips på alla sidor ett bra sätt att få tyst på spolningarna.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja ni börjar göra mig alltmer orolig nu. :S

Kanske lika bra att fixa riktigt ordentlig ljuddämpning med en gång ... :|

Är sådana där "tysta" avloppsrör alltså mer tysta än ett vanligt avloppsrör som man lindar något ljuddämpande runt?




Fasting65 skrev:
Byt röret mot ett Rehau Raupiano plus.
[länk]
Det finns säkert andra tillverkare som också gör tystare rör, men detta har vi monterat på en ljudlig plats.
Valsir Triplus, t.ex.
http://www.billigtvvs.se/kategorier/1284/inomhus-ljudisolerade
http://www.valsir.it/eng/prodotti/triplus/presentazione.htm
 
Redigerat:
Jag vet inte hur mycket det tystar. Vet dock att vi monterade vanligt grått rör i en stam. Där fick jag lov att ösa in massor med isolering för att slippa skvalet. Långt senare när allt var klart upptäckte jag Rehau-rören.

Har ingen aning om vilken grad REHAU-rören dämpar, men jag hade gärna sluppit fylla schaktet med isolering...
 
Mikael_L
Fasting65 skrev:
Jag vet inte hur mycket det tystar. Vet dock att vi monterade vanligt grått rör i en stam. Där fick jag lov att ösa in massor med isolering för att slippa skvalet. Långt senare när allt var klart upptäckte jag Rehau-rören.

Har ingen aning om vilken grad REHAU-rören dämpar, men jag hade gärna sluppit fylla schaktet med isolering...
Men du har i alla fall uppfattningen att det är en inte obetydlig skillnad mellan vanliga gråa och ljuddämpade rör?
 
Hej mikael.

Så här hade jag löst det.

Innifrån och ut.

isolering, ram med lp50 vinklar och gips. foga runt om, en till ram ca 30mm utanför med lp50 och gips, avsluta med fog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.