Har anlitat ritfirma, hårt knuten till en husleverantör, för bygglovsritningar.
Nu när vi vill gå vidare och anlita en annan byggare vägrar ritfirman att ge oss dwg-filerna.

Vad är gängse i branschen, att få ritningar i pappers- .pdf- och dwg-format? Det är i alla fall vad vi väntat oss.....Tyvärr har 'formatfrågan' ej formulerats i avtal ej heller berörts muntligen.

Hur hård kan man vara på att få ut originalformatet från cad-systemet?

/Lurad?
 
Vi fick pappersritningar på A3 från Rörvikshus när vi funderade på att bygga nytt ifjol. Jag bad att få ut dem digitalt för jag ville göra lite justeringar men de sa nej. Då lade jag dem i scannern och vektoriserade hela rasket, gjorde ändringarna och mailade tillbaka de ändrade ritningarna som PDFer. De blev lite uppskakade, men gjorde ändå om hela grejen; gjorde om ändringarna i sitt CAD-program och gav oss pappersritningar för påseende. :)

Men annars tycker jag nog att ni borde få ut ritningarna om ni nu betalat en ritfirma för att ta fram dem. Kruxet är väl om ritningen är baserad på en befintlig ritning från den "gamla" husleverantören och de inte vill släppa de delarna, det är främst första undantaget Upphovsrättslagens 12§ som ställer till det. Då har ritfirman förmodligen inte rätt att släppa de delarna utan bara era ändringar, som ju är rätt meningslösa utan basritningen. Notera också att i det fallet har ni inte rätt att bygga det ritade huset med en annan husfirma utan måste rita om det.
 
Tack för svar!

Grejen är att vi kom med ett helt eget arkitektritat hus (från den arkitekten som vi först anlitat). Det fanns redan bygglovshandlingar framtagna så 'ritfirman' behövde bara lägga in det i sitt ritprogram och justera efter husleverantörens ytter- och innerväggsmått. Så i så fall har även ritfirman gjort sig skyldiga till upphovsbrott.....

Inser i att principer fortfarande kan vara styrande (inte lämna ut .dwg) och att gamla rävar inte hänger med i it-utvecklingen :rolleyes:

Blir förstås nyfiken på hur du vektoriserade det inscannade materialet ;) finns någon trevlig länk?
 
Problemet är klassiskt. Den som äger upphovsrätten måste inte nödvändigtvis samtidigt äga lagringsmediet, där verket ligger lagrat. En konstnär som säljer en tavla kvarstår som upphovsrättsägare. Men den fysiska tavlan ägs av konstsamlaren. Vill konstnären ställa ut (eller ens fotografera) sin egen tavla måste han/hon därför snällt be (den materialrättslige) ägaren att få låna tavlan en stund.
 
det behöver inte ens vara så krångligt.

om man har ritningarna i pdf-format (vilket är ett vektorbaserat filsystem) så kan man öppna dem i adobe illustrator och sedan exportera till dwg. de flesta har adobe illustrator, om så inte är fallet kan du maila pdf till mig så gör jag om ritningarna på 3 min

gängse är dock att aldrig lämna ut .dwg filen, eftersom det är orginalritningen. samma sak som att om arkitekten ritar för hand så kommer du aldrig få hans handritningar utan bara kopior... det handlar om saker som upphovsrätt samt att arkitekten har ansvar för sin design och inte vill få den förvanskad eftersom de fortfarande har ett ansvar för resultatet.
papper och pdf skall man dock alltid få.
 
Vad fick ni ut från den förste arkitekten, var det bara papperskopior eller något digitalt format?

Jag scannade mina i hög upplösning (största utmaningen var att få alla streck raka istället för en aning sneda) och vektoriserade dem i Illustrator.
PDF behöver för övrigt inte alls vara vektorbaserat, det går fint att bädda in bitmaps i PDF-filer om man är på det humöret.
 
Förste arkitekten lämnade A3-kopior på handritade planlösningar/fasader/sektion samt en pdf-fil innehållande desamma.

btg308, har du scannat från A4 format eller A3? Vilket blir bäst, eller spelar det ingen roll? Tror öppna pdf i lämpligt program skulle ge färre avvikelser.
 
är det handritade ritningar kommer du inte kunna göra om dem till dwg... då måste någon rita av dem i cad.

scanna och vektorisera, alternativt göra pdf till dwg kommer bara att fungera på vettigt sätt om det är datorritat från början.

jag menade såklart att pdf stödjer vektor-grafik vilket gör att man ur en pdf kan plocka ut lika exakta ritningar som de som finns i ursprungs-dwgn.
 
Förstår!

Den andra ritfirman (som tråden startade med) har caddat upp de handritade ritningarna så vi har även .pdf skapad från ritprogram.
 
Jag scannade från A3. Ju större desto bättre eftersom man kan få mer upplösning ur större ritningar.

Har du tur så innehåller dina PDFer ritnngarna i ett hanterbart format. Hur stora är filerna? Generellt så blir vektorformat betydligt mindre än bitmappade, även om det beror på kompressionsgrad osv. Kan du zooma långt in i dem utan att diagonala linjer blir "kantiga"?
 
Jobbar på arlitektkontor. Vi lämnar aldrig ut DWG-filer, om det inte specifikt är avtalat i kontraktet. Möjligtvis att vi lämnar ut det till annan arkitetkkontor, men då är det "tjänster och gentjänster" som gäller.
 
Overlander skrev:
Jobbar på arlitektkontor. Vi lämnar aldrig ut DWG-filer, om det inte specifikt är avtalat i kontraktet. Möjligtvis att vi lämnar ut det till annan arkitetkkontor, men då är det "tjänster och gentjänster" som gäller.
Varför? Tycker rent ut sagt att det är helt fel att jag som kund inte kan få dem, jag vill ju oftast använda de vidare i processen, ex el och vvs.
 
Ett uppdragsresultat får användas till avtalat syfte. Exempelvis är det ju självklart att man får använda ritningarna som arkitekten uppdragits att ta fram när man sedan får hjälp att konstruera huset. Oftast övergår dock bara nyttjanderätten till uppdragsresultatet. Den nyttjanderätten hänger ihop med syftet vilket innebär att det oftast inte är OK att låta någon annan dra nytta av dem för sitt husbygge.

Vill man överta alla rättigheter får man se till att avtala om det. Namnrätten låter sig dock inte övertagas.

Man kan ju vända på det lite. Som konsult vill man gärna kunna återanvända tekniska lösningar, dokument och annat. Det är ju en konkurrensfördel att veta att man har en del stoff redan innan man sätter igång. Om man tänker sig att man överlåtit äganderätten till handlingarna på kunden så hade det ju varit vanskligt att återanvända de lösningar man själv en gång tagit fram.
 
jag förstår att man såklart vill använda dwg-filerna till el vvs mm. Men jag kan tycka att det blir lite bakvänt när man anlitar en arkitekt för att rita huset, får bygglovshandlingar och säger tack och adjö och vill ha med sig cad filerna på vägen.

Om arkitekten däremot är fortsatt inblandad i själva projekteringen så skall du nog se att det inte är några problem att få iväg cad-filer till diverse ingenjörer. Arkitekter är måna om husen de ritar, men om de kopplas bort från processen redan i tidigt stadie vill de såklart ha extra betalt för cad-filerna för ett hus de inte får färdigställa själva. Be arkitekten själv maila cad-filen till din konstruktör eller byggare, de gör dom säkert gärna.

Och som sagts innan, man betalar arkitekten för att rita ett hus, inte för att producera en cad-fil, har du fått ritningarna har du alltså fått det du avtalat om och betalat för. Dessutom tillkommer det väldigt mycket juridiska frågor, upphovsrätt mm om man lämnar ifrån sig cad-filen, något man helst vill undvika, särskilt om man inte vet vad som händer med ritningarna. Om du ändrar in en cad-fil så gör du dig skyldig till upphovsrättsbrott, ett intrång som arkitekter gärna garderar sig mot genom att helt enkelt inte lämna ut cadfilen.
 
Är detta en rekomendation från ex. SAR?
Jag förstår inte kopplingen mellan dwg format och upphovsrätt. Om jag måste ändra i ritningarna gör jag ju det oavsett format, enda skillnaden är att det hade varit smidigare om i dwg.

Om det är så här man jobbar, vad skulle ett avtal kosta extra för att få tillgång till dwg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.