(Postade först i denna tråd: men layouten blev riktigt skum och jobbigt att läsa, vet inte om det beror på min webbläsare eller om det är bugg i forumskripten, så jag skapar en ny tråd istället.)


Nu har jag fått hem CMS med OF1400. Insåg ganska snabbt att man behöver en del tillbehör för att kunna utnyttja systemet fullt ut.
Än så länge känner jag mig rätt vilsen i alla dessa alternativ som finns. Återförsäljarna har inte tillräckligt med kunskap för att besvara frågorna så jag hoppas att någon här kan vägleda mig.

  • Första frågan jag ställde mig själv, behöver man bordsbreddare? Räcker det inte med rullbockar eller något annat i samma höjd som CMS? Och när ni pratar om bordsbreddare, vilken menar ni? Festool har flera varianter:
    VB - Länk till bordet
    VB-CMS - Länk till bordet
    VB-CMS/CS50 - Länk till bordet
    VL - Länk till bordet
    AF - Länk till produkten

    Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan VB och VB-CMS, annat än att det skiljer sig lite skärbredd, VB= 610 mm och VB-CMS= 570 mm, men annars samma mått på bägge och dessutom samma pris. Har jag missat något?

  • Nästa fråga blir diverse anslag... Verkar vara en hel religion på vad man ska ha. Var först inne på vinkelanslag WA (Länk till produkten) och var nära att lägga en beställning på det men efter att ha läst igenom tråden tycks några förkasta den och rekommenderar istället längdanslag LA (länk till produkten). Men jag förstår inte riktigt hur man jämför dessa med varandra. Det är väl två helt olika produkter? LA används väl enbart om man vill kapa/fräsa utan vinklar? Är jag ute och cyklar igen?
    Saken är den att jag vill kunna fräsa på kortsidorna i ämnet, ungefär som på denna bild:

    p2010_broschcms_se.jpg

    Där ser man att de har ett justerbord ST (Länk till produkten) och vinkelanslaget WA. Skulle man kunna använda LAjusterbordet ST istället för att åstadkomma samma sak som på bilden?

    Anledningen till att jag frågar detta är att jag funderade först på att skaffa en CMS-modul för TS55 då det ingår vinkelanslaget WA och köpa till ett justerbord ST som på bilden men börjar bli tveksam då några forummedlemmar menar att ett dedikerat sågbord är bättre än CMS+ TS55. Funderade på detta för jag har redan en TS55. Så om det visar sig att längdanslaget LA går att använda på det sättet som på bilden ovan så hoppar jag över sänksågmodulen till TS55 och antingen skaffar TS75 för bordsmontering eller ett riktigt sågbord i framtiden.

    Vad använder ni för tillbehör för att använda CMS+ sänksåg som ett justerbord? Är det samma justerbord som på bilden? På bilden används en fräs i kombination med justerbordet men frågan är om det inte finns bättre justerbord som tillbehör för att få bordssågfunktionen? Exempelvis Basis SAS 500 (Länk till produkten), den är egentligen inte CMS-tillbehör men det kanske passar?
Det blev många frågor, hoppas ni orkar läsa :)
 
End skrev:
(Postade först i denna tråd: men layouten blev riktigt skum och jobbigt att läsa, vet inte om det beror på min webbläsare eller om det är bugg i forumskripten, så jag skapar en ny tråd istället.)


Nu har jag fått hem CMS med OF1400. Insåg ganska snabbt att man behöver en del tillbehör för att kunna utnyttja systemet fullt ut.
Än så länge känner jag mig rätt vilsen i alla dessa alternativ som finns. Återförsäljarna har inte tillräckligt med kunskap för att besvara frågorna så jag hoppas att någon här kan vägleda mig.

  • Första frågan jag ställde mig själv, behöver man bordsbreddare? Räcker det inte med rullbockar eller något annat i samma höjd som CMS? Och när ni pratar om bordsbreddare, vilken menar ni? Festool har flera varianter:
    VB - Länk till bordet
    VB-CMS - Länk till bordet
    VB-CMS/CS50 - Länk till bordet
    VL - Länk till bordet
    AF - Länk till produkten

    Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan VB och VB-CMS, annat än att det skiljer sig lite skärbredd, VB= 610 mm och VB-CMS= 570 mm, men annars samma mått på bägge och dessutom samma pris. Har jag missat något?

  • Nästa fråga blir diverse anslag... Verkar vara en hel religion på vad man ska ha. Var först inne på vinkelanslag WA (Länk till produkten) och var nära att lägga en beställning på det men efter att ha läst igenom tråden tycks några förkasta den och rekommenderar istället längdanslag LA (länk till produkten). Men jag förstår inte riktigt hur man jämför dessa med varandra. Det är väl två helt olika produkter? LA används väl enbart om man vill kapa/fräsa utan vinklar? Är jag ute och cyklar igen?
    Saken är den att jag vill kunna fräsa på kortsidorna i ämnet, ungefär som på denna bild:

    [bild]

    Där ser man att de har ett justerbord ST (Länk till produkten) och vinkelanslaget WA. Skulle man kunna använda LAjusterbordet ST istället för att åstadkomma samma sak som på bilden?

    Anledningen till att jag frågar detta är att jag funderade först på att skaffa en CMS-modul för TS55 då det ingår vinkelanslaget WA och köpa till ett justerbord ST som på bilden men börjar bli tveksam då några forummedlemmar menar att ett dedikerat sågbord är bättre än CMS+ TS55. Funderade på detta för jag har redan en TS55. Så om det visar sig att längdanslaget LA går att använda på det sättet som på bilden ovan så hoppar jag över sänksågmodulen till TS55 och antingen skaffar TS75 för bordsmontering eller ett riktigt sågbord i framtiden.

    Vad använder ni för tillbehör för att använda CMS+ sänksåg som ett justerbord? Är det samma justerbord som på bilden? På bilden används en fräs i kombination med justerbordet men frågan är om det inte finns bättre justerbord som tillbehör för att få bordssågfunktionen? Exempelvis Basis SAS 500 (Länk till produkten), den är egentligen inte CMS-tillbehör men det kanske passar?
Det blev många frågor, hoppas ni orkar läsa :)
Bilden du har med är en viktig del i svaret. Längdanslaget är inte användbart till fräsning annat än ihop med bordsbreddare och för att få repetitiv fräsning av spår på långa avstånd från kanten på brädan. Längdanslag och bordsbreddare har jag, använder ibland till fräsen, men de är oumbärliga för bordssågen (där jag har en TS75 istället för TS55 och det är en enorm skillnad. TS75 i CMS ör mycket bra). Så lägg dem på hyllan tills du vet om du vill ha en bordssåg i CMSen (det är en suverän lösning, men som alltid med Festool kostar det mycket pengar). Det viktiga med bordssågen i CMS är att allt du köper till den eller fräsen har du nytta av för fräsen eller den. Båda är svindyra, men alla investerigar hjälper den andra. Eftersom du har en CMS skall du mycket fundera på om inte bordssågen skall vara där med, annars riskerar du att du till slut skaffat grejer till fräsen som du inte kan nyttja till bordssågen.

Fräsningen som visas på bilden kan göras utan justerbordet, man lägger en träbit som är vinkelrät (eller samma vinkel som din kant om den skiljer) bakom brädan och föser båda två framåt längs fräsanhållet. Så du har redan allt du behöver för att kunna göra fräsningen. För att inte få utslag vill du ha en bräda bakom den du fräser på, så väldigt ofta fräser man en bräda och har nästa bakom, den blir då stöd för både att få biten ligga bra mot fräsanhållet, och för att hindra utslag. Skulle du råka vingla till gör det inget, du kan inte fräsa för långt in, och det är bara att fräsa om biten en gång till. Vänder du brädan på högkant så går den in i jacket mellan de två anslagen på fräsanhållet, så du behöver en stor MDF som du ibland spänner på framför. Så du behöver inte köpa mer för att redan nu fräsa.

Köper du justerbordet så köp det långa om du skall skaffa bordssågen. justerbordet ihop med vinkelanslaget är bra ju smalare bräda du fräser på (när kanten är liten vinglar du lätt, och justerbordet hindrar det). Du vill trots det gärna ha en bräda till bakom. Jag använder vinkelanslaget på justerbordet väldigt mycket till mina smala ramar, men inte alls till fräsning på skivor. Jag använder justerbordet väldigt mycket til bordssågen, även där ihop med vinkelanslaget. Jag använder dessutom vinkelanslaget som en stopp på fräsen, som ett staket till fräsen att fräsa mellan fräsanhåll och vinkelanslag (långa spår i brädor utan att de löper fel eller kastar).

Så den nästa investering du har störst nytta av för fräsen är vinkelanslaget (för vissa saker), plus justerbordet (vissa andra saker). Och går du till det sista, fundera då mycket på det långa och att välja CMSen för bordssågen. Du komer nog inte att ångra det sista, men det komemr att kosta dig en förmögenhet till.

Dock, som tips: börja fräsa med det du har. Till en fräs måste man vänja sig vid att ha en brädbit extra, och stopp och mothåll kan du lösa genom att spänna fast brädbitar på bordet. Jag har det mesta till CMSen (i princip allt), det fungerar otroligt bra, men ändå spänner jag ibland på saker med enhandstvingar. Det mesta kan man göra med enbart dem, det är bara en aning bökigare. Det jag använder mest när jag fräser utöver det du redan har är vinkelanslag plus justerbord. Jag har faktiskt ingen bordsförlängare, kör med två Best Tool rullar, tyckr det är bättre än förlängaren. Men jag har breddaren, i själva verket har jag två, men det är för bordssågdelen i huvudsak (använder det dock till fräsen ibland).

--- Mats ---
 
Jag skrev sågbord, vid två tillfällen. Menade givetvis BORDSÅG. Men det förstod ni säkert.
 
För att inte bli förvirrad nu så undrar jag följande:

Mats Bengtsson skrev:
Bilden du har med är en viktig del i svaret. Längdanslaget är inte användbart till fräsning annat än ihop med bordsbreddare och för att få repetitiv fräsning av spår på långa avstånd från kanten på brädan.
Vilken längdanslag menar du nu? Syftar du på Längdanslag LA? Vilken bordsbreddare? Festool kallar nästan allt för bordsbreddare men med olika modellbeteckningar och suffix, så det vore skönt om du kunde säga vilken du menar.



Mats Bengtsson skrev:
Längdanslag och bordsbreddare har jag, använder ibland till fräsen, men de är oumbärliga för bordssågen (där jag har en TS75 istället för TS55 och det är en enorm skillnad. TS75 i CMS ör mycket bra). Så lägg dem på hyllan tills du vet om du vill ha en bordssåg i CMSen (det är en suverän lösning, men som alltid med Festool kostar det mycket pengar). Det viktiga med bordssågen i CMS är att allt du köper till den eller fräsen har du nytta av för fräsen eller den. Båda är svindyra, men alla investerigar hjälper den andra. Eftersom du har en CMS skall du mycket fundera på om inte bordssågen skall vara där med, annars riskerar du att du till slut skaffat grejer till fräsen som du inte kan nyttja till bordssågen.
Om man redan har en sänksåg och CMS så är det faktiskt billigare att köpa en sänksågsmodul och utöka användningsområdet i CMS:en men det som säger emot i dagsläget är att TS55 kanske har lite för låg kaphöjd som bordssåg samt att jag inte är helt övertygad om precisionen. Känns som att ett riktigt bordssåg har bättre precision och bättre inställningsmöjligheter, med bättre menar jag typ flera och/eller mindre krånglig. Men jag vet inte, det är bara en magkänsla (som förmodligen är det enda som håller mig kvar på jorden. Hjärnan är helgad hos Festool). Det sista i citaten som jag ändrade till kursiv var precis vad jag menade, nästan som att du tog orden ur min mun, vilka CMS tillbehör är användbara både till TS55/75 och OF?



Mats Bengtsson skrev:
Fräsningen som visas på bilden kan göras utan justerbordet, man lägger en träbit som är vinkelrät (eller samma vinkel som din kant om den skiljer) bakom brädan och föser båda två framåt längs fräsanhållet. Så du har redan allt du behöver för att kunna göra fräsningen. För att inte få utslag vill du ha en bräda bakom den du fräser på, så väldigt ofta fräser man en bräda och har nästa bakom, den blir då stöd för både att få biten ligga bra mot fräsanhållet, och för att hindra utslag. Skulle du råka vingla till gör det inget, du kan inte fräsa för långt in, och det är bara att fräsa om biten en gång till. Vänder du brädan på högkant så går den in i jacket mellan de två anslagen på fräsanhållet, så du behöver en stor MDF som du ibland spänner på framför. Så du behöver inte köpa mer för att redan nu fräsa.
Det är riktigt bra tips! Men jag tänkte mer på om det är riktigt smala ämne vars kortsida ska passera stora frässtålar så skulle jag föredra vinkelanslag som åker längs någon paralllell bana att lägga ämnet mot. Vilket du också tar upp nedan. Men för att få ett hum om saken, ungefär när anses ämnet vara för smalt för att köras utan justerbord och vinkelanslag? 5, 10, 15 cm?



Mats Bengtsson skrev:
Köper du justerbordet så köp det långa om du skall skaffa bordssågen. justerbordet ihop med vinkelanslaget är bra ju smalare bräda du fräser på (när kanten är liten vinglar du lätt, och justerbordet hindrar det). Du vill trots det gärna ha en bräda till bakom. Jag använder vinkelanslaget på justerbordet väldigt mycket till mina smala ramar, men inte alls till fräsning på skivor. Jag använder justerbordet väldigt mycket til bordssågen, även där ihop med vinkelanslaget. Jag använder dessutom vinkelanslaget som en stopp på fräsen, som ett staket till fräsen att fräsa mellan fräsanhåll och vinkelanslag (långa spår i brädor utan att de löper fel eller kastar).
Vad heter den långa? Jag hittar inte något sådant annat än justerbord ST.

Förstod inte riktigt det där med stopp, menar du att du använder vinkelanslaget som featherboard?



Mats Bengtsson skrev:
Så den nästa investering du har störst nytta av för fräsen är vinkelanslaget (för vissa saker), plus justerbordet (vissa andra saker). Och går du till det sista, fundera då mycket på det långa och att välja CMSen för bordssågen. Du komer nog inte att ångra det sista, men det komemr att kosta dig en förmögenhet till.
Samma sak, vilken är den långa?



Mats Bengtsson skrev:
Dock, som tips: börja fräsa med det du har. Till en fräs måste man vänja sig vid att ha en brädbit extra, och stopp och mothåll kan du lösa genom att spänna fast brädbitar på bordet. Jag har det mesta till CMSen (i princip allt), det fungerar otroligt bra, men ändå spänner jag ibland på saker med enhandstvingar. Det mesta kan man göra med enbart dem, det är bara en aning bökigare. Det jag använder mest när jag fräser utöver det du redan har är vinkelanslag plus justerbord. Jag har faktiskt ingen bordsförlängare, kör med två Best Tool rullar, tyckr det är bättre än förlängaren. Men jag har breddaren, i själva verket har jag två, men det är för bordssågdelen i huvudsak (använder det dock till fräsen ibland).
Skönt att få höra det...tror jag. Kanske jag som inte definierat arbetstypen. De närmast kommande arbetsuppgifter varierar en del i storlek men några av dem kommer att vara fräsning av långa ämnen på långsidorna. Typ 2400 x 300 mm. Även kortsidorna ska fräsas. Har ingen blekaste aning om hur jag ska gå tillväga. Det enda jag vet är att jag inte kommer kunna göra det ensam utan kommer be någon om hjälp med att flytta ämnet samtidigt som jag styr vid fräsningen. Det var delvis därför jag funderade på bordsförlängare och liknande men jag förmodar att det inte kommer göra någon större skillnad.
Men vid 2400x300 mm där kortsidan ska fräsas antar jag att ett justerbord och vinkelanslag gör lite nytta?
 
End skrev:
För att inte bli förvirrad nu så undrar jag följande:



Vilken längdanslag menar du nu? Syftar du på Längdanslag LA? Vilken bordsbreddare? Festool kallar nästan allt för bordsbreddare men med olika modellbeteckningar och suffix, så det vore skönt om du kunde säga vilken du menar.





Om man redan har en sänksåg och CMS så är det faktiskt billigare att köpa en sänksågsmodul och utöka användningsområdet i CMS:en men det som säger emot i dagsläget är att TS55 kanske har lite för låg kaphöjd som bordssåg samt att jag inte är helt övertygad om precisionen. Känns som att ett riktigt bordssåg har bättre precision och bättre inställningsmöjligheter, med bättre menar jag typ flera och/eller mindre krånglig. Men jag vet inte, det är bara en magkänsla (som förmodligen är det enda som håller mig kvar på jorden. Hjärnan är helgad hos Festool). Det sista i citaten som jag ändrade till kursiv var precis vad jag menade, nästan som att du tog orden ur min mun, vilka CMS tillbehör är användbara både till TS55/75 och OF?





Det är riktigt bra tips! Men jag tänkte mer på om det är riktigt smala ämne vars kortsida ska passera stora frässtålar så skulle jag föredra vinkelanslag som åker längs någon paralllell bana att lägga ämnet mot. Vilket du också tar upp nedan. Men för att få ett hum om saken, ungefär när anses ämnet vara för smalt för att köras utan justerbord och vinkelanslag? 5, 10, 15 cm?





Vad heter den långa? Jag hittar inte något sådant annat än justerbord ST.

Förstod inte riktigt det där med stopp, menar du att du använder vinkelanslaget som featherboard?





Samma sak, vilken är den långa?





Skönt att få höra det...tror jag. Kanske jag som inte definierat arbetstypen. De närmast kommande arbetsuppgifter varierar en del i storlek men några av dem kommer att vara fräsning av långa ämnen på långsidorna. Typ 2400 x 300 mm. Även kortsidorna ska fräsas. Har ingen blekaste aning om hur jag ska gå tillväga. Det enda jag vet är att jag inte kommer kunna göra det ensam utan kommer be någon om hjälp med att flytta ämnet samtidigt som jag styr vid fräsningen. Det var delvis därför jag funderade på bordsförlängare och liknande men jag förmodar att det inte kommer göra någon större skillnad.
Men vid 2400x300 mm där kortsidan ska fräsas antar jag att ett justerbord och vinkelanslag gör lite nytta?
Ja, längdanslag LA som du länkar till. Det går från ena änden av CMS till andra, och det fäster i båda ändarna så att det inte ger med sig, en mycket stabil motpunkt, både för bordssågen, där du vill hålla materialet pressat mot längandslaget och då inte vill att det flyttar på sig, och för routern, där det mer ofta är korsidans kant du håller mot längdanslaget, men inte alltid (om jag skall fräsa spår en bit bort från brädans kant räcker inte alltid fräsanhållet till. Hellre än att fräsa mot ett vinkelanslag till vänster tar jag då bort fräsanhållet och fräser mot längdanslaget. Bordsbreddaren jag har är den du länkar till under "VB-CMS". Det är ingen (troligen) skillnad mellan den och VB-CMS, men de är angivna på två sidor. Detta för att om man monterar den på CS får man 610 bredd, och monterar man den på CMS får man 570 bredd (sågen sitter lite mer till höger i modulplattan på CMSen, så det är inte bordsbreddaren som skiljer). Skälet till att inte ha ben på den är att vilja kunna lyfta och flytta bordet enkelt.

Du tappar en viss precision på att lyfta i och ur en CMS modul kontra att ha en separat CMS (men mycket lite, om du sätter i den genom att pressa mot slutände och inåt innan du spänner skruvarna pratar vi om glappet från gång till gång mellan aluminium och aluminium förutom de två mjuka flärparna den vilar på. Ingen precisionsförlust jämfört med vad trä skiljer sig. Du har ingen precisionsförlust mot någon av de bordssågar jag tittat på innan jag köpte (Metabo, Makita, blå bosch, det kan du enkelt övertyga dig om genom att känna på dem). Du har möjligen, möjligen inte en skillnad till din nackdel mot Dewalten (snickarboden gillar den, jag tittade på den med, men valde bort den för att anliggningsytan blev för liten för mina önskemål). Du har en definitiv förlust mot Hammer eller Felder. Kom dock ihåg att den enda förlust du har av att lyfta i och ur sågen är i absoluta tal. Du har samma precision i sågning efter sågning när sågen sitter i, och det är där du behöver precisionen. Det kvittar om dina saker blir 476.3 eller 476.4 långa. Det är däremot viktigt att om en av dem jhar ett mått, har alla andra samma mått. De saker som kan återanändas mellan fräs och bordssåg är i princip alla: Längdanslaget, justerbordet, vinkelanslaget (jag har två), bordsbreddaren (jag har två), Aluminiumskenan på längdanslaget passar i vinkelanslaget, så du kan få ett mycket brett vinkelanslag, anslagsryttarna (stoppen), samt vad du än skaffar som är relaterat till v-spåren i bordet. TS75 är inte klen, bara TS55, jag har ingen extra TS55, bara en TS75 som jag lyfter ur de få gånger jag behöver det, men har funderat på att köpa en TS55 extra dock finns inte behovet ofta nog. Du kan gå motsatt väg om du har TS55, använd den tills du köper en TS75.

När är ämnet för smalt? Det är en fråga om teknik. Om du pressar ämnet mot bordet närmast dig tills spetsen når bordet efter stålet, och därefter ämnet mot bordet på andra sidan stålet (precis som på en rikthyvel med inbord och utbord) så tar du en risk om övergången måste göras med små marginaler. Om du fräser med en 10 mm fräs och har den en bit bakom fräsanhålet kan man säga att 15 mm är för smalt. Men om du då har en 400*400 MDF sågad vinkelrätt som du håller mot fräsanhålet, och pressar din 15 mm bit mot, är du lika stabil som om du hade ett justerbord. Om öppningen mellan borden är för bred och inte kan gå till ett mindre stål, sätt en vertikal MDF mot borden, så finns det ingen öppning. Om inte det räcker, spänn temporärt ihop två 15 mm bitar så fräser du något som är 30 mm. Så spontant, du klarar dig alltid med MDF, så det finns ingen gräns när du behöver justerbordet. Om jag istälet tittar på när tycker jag inte två bitar bakom varandra är breda nog för att köra för sig själva, så är det runt 80 mm jag börjar föra med justerbordet, men det kan ersättas med en MDF (till och med lättare, den har 90 grader mot fräsanhållet, justerbordet måste stälas in mot fräsanhållet som inte lär vara i vinkel mot bordet).

Ja, jag använder vinkelanslaget som featherboard, men ofjädrande (dock har jag ett med ett featherboard påskruivat utanpå).

Måste rusa, hoppas någon aan svarar på resten.

--- Mats ---
 
End skrev:
De närmast kommande arbetsuppgifter varierar en del i storlek men några av dem kommer att vara fräsning av långa ämnen på långsidorna. Typ 2400 x 300 mm. Även kortsidorna ska fräsas.
Om jag skulle fräsa en sådan stor skiva så skulle jag köra handhållet, känns mycket enklare och säkrare. Om det nu inte är så att du ska fräsa med ett så biffigt stål att det är att rekommendera att köra i bord för den sakens skull.
 
Mats Bengtsson skrev:
TS75 är inte klen, bara TS55, jag har ingen extra TS55, bara en TS75 som jag lyfter ur de få gånger jag behöver det, men har funderat på att köpa en TS55 extra dock finns inte behovet ofta nog. Du kan gå motsatt väg om du har TS55, använd den tills du köper en TS75.
--- Mats ---
Om det vore så väl. Jag har också en TS55 och är i behov av bordssåg och fräsbord och har därför sneglat på CMS (är trångbodd). Tanken var att köpa ett fräspaket och kompletera med en modulhållare för sågen. För att sedan en bit in framtiden (när den ekonomiska chocken har lagt sig) köpa en TS75 att ha CMSen, eftersom TS55 är lite i det minsta laget för det. Men det går ju inte, för då måsta man köpa en ny modulhållare (det är inte samma till TS55/TS75). Då vart jag lite grinig och lade helt ner tanken på ett CMS.

/Otto
 
ottot skrev:
Om jag skulle fräsa en sådan stor skiva så skulle jag köra handhållet, känns mycket enklare och säkrare. Om det nu inte är så att du ska fräsa med ett så biffigt stål att det är att rekommendera att köra i bord för den sakens skull.
Eftersom jag tänkte köra mitrelock till denna applikation kommer en frihandskörning inte funka. Hade varit en annan sak om det var t.ex. avrundningar eller spår.
 
ottot skrev:
Om det vore så väl. Jag har också en TS55 och är i behov av bordssåg och fräsbord och har därför sneglat på CMS (är trångbodd). Tanken var att köpa ett fräspaket och kompletera med en modulhållare för sågen. För att sedan en bit in framtiden (när den ekonomiska chocken har lagt sig) köpa en TS75 att ha CMSen, eftersom TS55 är lite i det minsta laget för det. Men det går ju inte, för då måsta man köpa en ny modulhållare (det är inte samma till TS55/TS75). Då vart jag lite grinig och lade helt ner tanken på ett CMS.

/Otto
Ja precis, känns rätt dumt att investera i en CMS-modul för TS55 samtidigt som modulen inkl. TS75 kostar facila priset 9000 kr, då frågar man sig om inte en riktig bordssåg eller
en naken sänksågsmodul till TS55 för 3000 kr skulle vara bättre. Jag har ingen bordssåg och dessutom känns det drygt att köpa en del tillbehör till CMS+fräsen som man har begränsad användning av om man inte har sänksågsmodulen. Ganska låst läge...

Men måste fråga er, hur enkelt är det att montera sänksågen i modulen? Är det pilligt så att man låter den sitta kvar eller tar man gärna sågen i och ur modulen när det behövs?
 
Tack Mats! Som vanligt leder svaren till flera frågor :D


Mats Bengtsson skrev:
Ja, längdanslag LA som du länkar till. Det går från ena änden av CMS till andra, och det fäster i båda ändarna så att det inte ger med sig, en mycket stabil motpunkt, både för bordssågen, där du vill hålla materialet pressat mot längandslaget och då inte vill att det flyttar på sig, och för routern, där det mer ofta är korsidans kant du håller mot längdanslaget, men inte alltid (om jag skall fräsa spår en bit bort från brädans kant räcker inte alltid fräsanhållet till. Hellre än att fräsa mot ett vinkelanslag till vänster tar jag då bort fräsanhållet och fräser mot längdanslaget.
Du som har LA, vad har den för inställningsmöjligheter? Får inte riktigt kläm om det. När man läser andras inlägg verkar det som om den fungerar som substitut för vinkelanslaget WA men blir inte klokare av att läsa vidare eller titta på bilderna.

Fräsanslaget är ju typ lika lång som CMS bordet, eller menar du att fräsanslaget inte går att backa tillräckligt långt från frässtålet och då använder du LA?



Mats Bengtsson skrev:
Bordsbreddaren jag har är den du länkar till under "VB-CMS". Det är ingen (troligen) skillnad mellan den och VB-CMS, men de är angivna på två sidor. Detta för att om man monterar den på CS får man 610 bredd, och monterar man den på CMS får man 570 bredd (sågen sitter lite mer till höger i modulplattan på CMSen, så det är inte bordsbreddaren som skiljer). Skälet till att inte ha ben på den är att vilja kunna lyfta och flytta bordet enkelt.
Det förklarar skillnaden i skärbredd, låter mycket logiskt!
Hur stabila är dessa bord utan ben? Blir de helt i plan med resten av bordet?
Verkar i alla fall bra om man ska fräsa saker som är något större än bordet, t.ex. 60 cm köksluckor men vid större ämnen, skulle då inte rullbock eller ett bord lika hög som CMS vara bättre? VB-CMS/CS 50 känns som en mellanting som jag inte riktigt kan motivera priset men detta bord kanske har andra fördelar? För profilerna i kanterna liknar CMS-bordet så man kanske får större användningsområde ändå?



Mats Bengtsson skrev:
Du tappar en viss precision på att lyfta i och ur en CMS modul kontra att ha en separat CMS (men mycket lite, om du sätter i den genom att pressa mot slutände och inåt innan du spänner skruvarna pratar vi om glappet från gång till gång mellan aluminium och aluminium förutom de två mjuka flärparna den vilar på.
Ingen precisionsförlust jämfört med vad trä skiljer sig. Du har ingen precisionsförlust mot någon av de bordssågar jag tittat på innan jag köpte (Metabo, Makita, blå bosch, det kan du enkelt övertyga dig om genom att känna på dem). Du har möjligen, möjligen inte en skillnad till din nackdel mot Dewalten (snickarboden gillar den, jag tittade på den med, men valde bort den för att anliggningsytan blev för liten för mina önskemål). Du har en definitiv förlust mot Hammer eller Felder. Kom dock ihåg att den enda förlust du har av att lyfta i och ur sågen är i absoluta tal. Du har samma precision i sågning efter sågning när sågen sitter i, och det är där du behöver precisionen. Det kvittar om dina saker blir 476.3 eller 476.4 långa. Det är däremot viktigt att om en av dem jhar ett mått, har alla andra samma mått.
Med lyfta i och ur menar du plocka isär maskinen och sätta tillbaka eller ta ut hela CMS-modulen inkl. maskinen och sedan sätta tillbaka modulen? Det sista borde inte påverka precisionen.
Har jobbat en hel del med Felder så jag har en lite kanske för hög tröskel men så här långt är jag nöjd med CMS:en, men det jag undrar är om precisionen ni pratar om handlar om ren bekvämlighet som leder till precisionen eller om CMS faktiskt är mindre exakt i sig? För Felder är otroligt lätt att ställa in vinklar, höjd m.m. Det kanske inte är lika enkelt med CMS men om man lägger lite mer tid så kanske man får samma resultat?



Mats Bengtsson skrev:
De saker som kan återanändas mellan fräs och bordssåg är i princip alla: Längdanslaget, justerbordet, vinkelanslaget (jag har två), bordsbreddaren (jag har två), Aluminiumskenan på längdanslaget passar i vinkelanslaget, så du kan få ett mycket brett vinkelanslag, anslagsryttarna (stoppen), samt vad du än skaffar som är relaterat till v-spåren i bordet. TS75 är inte klen, bara TS55, jag har ingen extra TS55, bara en TS75 som jag lyfter ur de få gånger jag behöver det, men har funderat på att köpa en TS55 extra dock finns inte behovet ofta nog. Du kan gå motsatt väg om du har TS55, använd den tills du köper en TS75.
Hur ställs ryttaren? Ställs den på valfritt ställe i anslaget eller endast på slutet av anslaget och därefter får man ställa in hela anslaget på rätt position? Är det bland annat ryttaren du tänkte på när du sa att du ibland hellre spänner fast MDF bitar med tving på bordet?



Mats Bengtsson skrev:
När är ämnet för smalt? Det är en fråga om teknik. Om du pressar ämnet mot bordet närmast dig tills spetsen når bordet efter stålet, och därefter ämnet mot bordet på andra sidan stålet (precis som på en rikthyvel med inbord och utbord) så tar du en risk om övergången måste göras med små marginaler. Om du fräser med en 10 mm fräs och har den en bit bakom fräsanhålet kan man säga att 15 mm är för smalt. Men om du då har en 400*400 MDF sågad vinkelrätt som du håller mot fräsanhålet, och pressar din 15 mm bit mot, är du lika stabil som om du hade ett justerbord. Om öppningen mellan borden är för bred och inte kan gå till ett mindre stål, sätt en vertikal MDF mot borden, så finns det ingen öppning. Om inte det räcker, spänn temporärt ihop två 15 mm bitar så fräser du något som är 30 mm. Så spontant, du klarar dig alltid med MDF, så det finns ingen gräns när du behöver justerbordet. Om jag istälet tittar på när tycker jag inte två bitar bakom varandra är breda nog för att köra för sig själva, så är det runt 80 mm jag börjar föra med justerbordet, men det kan ersättas med en MDF (till och med lättare, den har 90 grader mot fräsanhållet, justerbordet måste stälas in mot fräsanhållet som inte lär vara i vinkel mot bordet).
MDF löser det mesta uppenbarligen. När du fräser på högkant riskerar ämnet att slungas in i öppningen mellan de två anhållen. Är det oavsett hur tjock ämnet är? En 16 mm MDF känns ändå rätt stabilt och om öppningen är.. säg 45 mm och skivans höjd är typ 10 cm varvid 2 cm på nedre kant (mot bordet) ska fräsas ser jag ingen risk att ämnet skulle slungas in i fräsen?
 
End skrev:
.
.
.
Vad heter den långa? Jag hittar inte något sådant annat än justerbord ST.

Förstod inte riktigt det där med stopp, menar du att du använder vinkelanslaget som featherboard?





Samma sak, vilken är den långa?





Skönt att få höra det...tror jag. Kanske jag som inte definierat arbetstypen. De närmast kommande arbetsuppgifter varierar en del i storlek men några av dem kommer att vara fräsning av långa ämnen på långsidorna. Typ 2400 x 300 mm. Även kortsidorna ska fräsas. Har ingen blekaste aning om hur jag ska gå tillväga. Det enda jag vet är att jag inte kommer kunna göra det ensam utan kommer be någon om hjälp med att flytta ämnet samtidigt som jag styr vid fräsningen. Det var delvis därför jag funderade på bordsförlängare och liknande men jag förmodar att det inte kommer göra någon större skillnad.
Men vid 2400x300 mm där kortsidan ska fräsas antar jag att ett justerbord och vinkelanslag gör lite nytta?
Justerbordet finns visst i en enda längd, 830 millimeter snitt. Det räcker. Jag fick från bilden för mig att det som användes var mycekt kortare än mitt, men det var som jag lurade mig.

Vad gäller featherboard så är det en viss skillnad på ett featherboard och ett rejält anhåll. Vinkelanslaget är stabilt och kan hindra att du får kast, som du hade kunna få med ett featherbard. Så förutom att använda vinkelanslaget som ett featherboard så använder jag det även som ett stopp, där jag vet att jag behöver ett starkt mothåll, till exempel om jag vill fräsa ett spår inne på ett ämne från fel håll.

Du har redan fått ett svar från ottot som säger att om det är så långa fräsningar som skall göras, eller bredder i så långa ämnen, så fundera på att göra det med ämnet liggande och fräsen lös. Om det inte går, så istället för att använda stöd med rullar, använd stöd med rullager som löper åt alla håll. En rulle före och en efter löser mycket på en bordssåg. På en fräs kan det bli svårt att pressa ner ämnet över fräsen och du kan behöva ha två extra rullar för att slippa en nedhängning i kanten som resulterar i att du inte får ner ämnet ända ner till fräsbordet (detta kan lösas med hela rullbord, men rullar kan man köpa billigt på till exempel KRauta (jag använder Best Tool). Rullar gör det lättare att flytta materialet än bordsbreddare och förlängare. Vinkelanslag och justerbord kommer inte göra så stor nytta på så stora saker. Du har redan en sida (300) som är lång nog att styra efter. Det är lättare att få det rätt genom att pressa mot anhållet, än att förlita sig till att vinkelanslaget skall orka hålla emot ett så stort ämne utan glapp.

--- Mats ---
 
End skrev:
Ja precis, känns rätt dumt att investera i en CMS-modul för TS55 samtidigt som modulen inkl. TS75 kostar facila priset 9000 kr, då frågar man sig om inte en riktig bordssåg eller
en naken sänksågsmodul till TS55 för 3000 kr skulle vara bättre. Jag har ingen bordssåg och dessutom känns det drygt att köpa en del tillbehör till CMS+fräsen som man har begränsad användning av om man inte har sänksågsmodulen. Ganska låst läge...

Men måste fråga er, hur enkelt är det att montera sänksågen i modulen? Är det pilligt så att man låter den sitta kvar eller tar man gärna sågen i och ur modulen när det behövs?
Ja det var snopet, tur ottot visste. Eftersom skenan är standardbredd trodde jag modulfästena för sågen var samma, antar att fästena helt enkelt sitter några centimeter längre fram på TS75an.

Det där med sågen är en vana, och en ovana. Jag använder sänksågskniven i bordssågsläget. Detta för att bordssågskyddet är klumpigt. Det är en ovana, men det gör bytet lättare. Det är sällsynt jag pillar ur min sänksåg ur bordssågen, men det är inte otroligt svårt:

  • Skruva loss de två skruvarna som håller modulen i CMS bordet, halvt varv vardera, 10 sekunder
  • Slit bort plastknappen som pressar på avtryckaren, 5 sekunder
  • Ta ut metallknappen i snöret som sitter på samma band, 5 sekunder till (men 10 sekunder tillbaka i, lite tryck skall till)
  • Skruva av höjdinställningen, det ä en enda skruv, gör man det med skruvdragaren och sexkantbit är det inte mer än 10 sekunder (men det är mer i, för den är lite svår att få träff på. säkert en hel minut eller mer)
  • Skruva loss sågen från modulen, 4 plastrattar som skall lossas, och en plastkläpp som skal tryckas nedåt framåt (1 minut, görs för hand)
  • Lossa skenspännena (de som gör att sågen inte glappar sidled på skenan) om de inte sitter för hårt, 10 sekunder till.
  • Så det tar ett par minuter, det är ett ställmoment. Skall man byta kniv kommer det till en eller två minuter till. Det är inget man drar sig för, men det är inget som är lämpligt att göra ofta heller. Å andrs sidan, med sågen ur så har man en såg på skena, och man behöver inte skruva i den igen innan den behövs i bordet.
Det jag gör ofta är att byta från fräsmodul till sänksågsmodul, men det tar inte någon nämvärd tid, 2 skruvar ett halvt varv för vardera, då tar det mer tid att hantera sladden.

Jag brukar säga att CMS kostar nära som en Hammer men inte är i närheten i precision. Dock tar den också mycket mindre plats, och för mig är det viktigt, jag har inte plats til en Hammer.

--- Mats ---
 
End skrev:
Tack Mats! Som vanligt leder svaren till flera frågor :D




Du som har LA, vad har den för inställningsmöjligheter? Får inte riktigt kläm om det. När man läser andras inlägg verkar det som om den fungerar som substitut för vinkelanslaget WA men blir inte klokare av att läsa vidare eller titta på bilderna.

Fräsanslaget är ju typ lika lång som CMS bordet, eller menar du att fräsanslaget inte går att backa tillräckligt långt från frässtålet och då använder du LA?





Det förklarar skillnaden i skärbredd, låter mycket logiskt!
Hur stabila är dessa bord utan ben? Blir de helt i plan med resten av bordet?
Verkar i alla fall bra om man ska fräsa saker som är något större än bordet, t.ex. 60 cm köksluckor men vid större ämnen, skulle då inte rullbock eller ett bord lika hög som CMS vara bättre? VB-CMS/CS 50 känns som en mellanting som jag inte riktigt kan motivera priset men detta bord kanske har andra fördelar? För profilerna i kanterna liknar CMS-bordet så man kanske får större användningsområde ändå?





Med lyfta i och ur menar du plocka isär maskinen och sätta tillbaka eller ta ut hela CMS-modulen inkl. maskinen och sedan sätta tillbaka modulen? Det sista borde inte påverka precisionen.
Har jobbat en hel del med Felder så jag har en lite kanske för hög tröskel men så här långt är jag nöjd med CMS:en, men det jag undrar är om precisionen ni pratar om handlar om ren bekvämlighet som leder till precisionen eller om CMS faktiskt är mindre exakt i sig? För Felder är otroligt lätt att ställa in vinklar, höjd m.m. Det kanske inte är lika enkelt med CMS men om man lägger lite mer tid så kanske man får samma resultat?





Hur ställs ryttaren? Ställs den på valfritt ställe i anslaget eller endast på slutet av anslaget och därefter får man ställa in hela anslaget på rätt position? Är det bland annat ryttaren du tänkte på när du sa att du ibland hellre spänner fast MDF bitar med tving på bordet?





MDF löser det mesta uppenbarligen. När du fräser på högkant riskerar ämnet att slungas in i öppningen mellan de två anhållen. Är det oavsett hur tjock ämnet är? En 16 mm MDF känns ändå rätt stabilt och om öppningen är.. säg 45 mm och skivans höjd är typ 10 cm varvid 2 cm på nedre kant (mot bordet) ska fräsas ser jag ingen risk att ämnet skulle slungas in i fräsen?
LA funktion: Flytta i sidled längs v-spåret, till vänster eller till höger om sågen (jag är till vänster 99.99% av tiden). Spänn med en ratt i botten, samma metod som för WA. Lås bortre sidan med en spak så den inte kan glappa i sidled lägs från ratten. Spänn en mikrometer separat, släpp båda de andra fästena, och veva in eller ut anhållet en tiondels millimeter i taget enligt skalan. Lossa aluminiumanhållet med två rattar, flytta det så att det tar slut innan sågen, så man kan måtta mot anhållet när man använder justerbordet, utan att riskera kast från sågen när man sedan sågar av någonting som man för med hjälp av justerbordet.

Fräsanhållet: Jepp. Det sitter i två spår med två skruvar. Skruvarna kan flyttas run 5 centimeter, spåren är runt 5 centimeter. så totalt kan man flytta det en 10 centimeter eller så. Skall man längre, ta av det helt, och använd längdanhållet. Inget jag skulle köpa bara för en fräs, då skulle jag spänna fast en rak bräda istället, men har man det fungerar det bra, och det är suveränt till sågen.

Om man köper breddare utan ben så är de så stabila att allt man får plats med på bordet hittills har vägt för lite för att tippa det. Däremot, om jag lutar mig mot yttersta kanten tippar det. Min extra breddare har jag satt ben på. Planheten är ok. Man kan justera den om det behövs, måste vara de enda skruvar jag inte ställt in på CMSen.

Enda skälet till att jag har breddarna är att de ger mig skalan och stabiliteten för längdanslaget, det vill säga i huvudsak för bordssågen. Även den breddaren har v-profil i kanten.

Lyfta i och ur, där tänkte jag på modulen, men det är samma sak med att lyfta ur sågen. Sågen sitter i de spår som används för skenan, och spänns med de spännen som skapar anhåll mot skenan, så precisionen för att komma tillbaka rätt är mycket hög.

Jag har ställt in skalan, vinkeln på justerbordet, vinkeln på längdanhållet och vinkeln på vinkelanslaget i båda riktningarna. Allt det har justerskruvar, även om jag behövde schimsa vinkelanslaget i ena riktningen. Det är inte en Felder, inte ens en Hammer, men det slår det mesta annat om man väl ställt in det, mycket små glapp. Själva modulfästet däremot har ingen bra justering i höjd och vinkel, det är därför jag alltid lägger i det på samma sätt.

Ryttaren kan ställas var som helst fram till vinkelskalan på vinkelanslaget (där tar grejerna emot), och var som helst längs hela längdanslaget. För dessa använder jag aldrig MDF, utan ryttare, utom om jag behöver vara på vinkelanslagsskalan. Kan oftast lösas genom att flytta vinkelanslaget i längsled och sätta ryttaren på andra sidan skalan.

MDF använder jag på fräsanhållet som längdstopp, utom om jag sätter dit ett vinkelanslag. MDF med en wolfcraft är rätt smidigt.

När jag fräser på högkant kör jag i pincip alltid med en vertikal MDF, då kan inget slungas in, men med ett 16 mm tjockt ämne på högkant kommer ämnet att vilja gå in i springan om springan är 16 mm tjock (och den blir tjock om du har en 15 mm bit för att fräsa en tapp. Ännu värre, har du inte nått till utbordet med ämnet och råkar vinkla det, fräser du en bit in på ämnet, tryggheten vid fräsning att man kan göra om gäller bara så länge du vickar mot den bit som redan ligger på inbordet eller utbordet, då går ämnet längre från fräsen, annars kommer det närmre. Med ämnet liggandes ner är det inget problem med springan i ditt exempel, men du måste upp på högkant för att fräsa av tappar från kanterna.

Jag har lagt upp några bilder här i forumet, det är lite svårt att förklara den vertikala MDFen i text. Jag kan hitta bilden om ovan blev oklart.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
  • Skruva av höjdinställningen, det ä en enda skruv, gör man det med skruvdragaren och sexkantbit är det inte mer än 10 sekunder (men det är mer i, för den är lite svår att få träff på. säkert en hel minut eller mer)
    .........
  • Så det tar ett par minuter, det är ett ställmoment. Skall man byta kniv kommer det till en eller två minuter till. Det är inget man drar sig för, men det är inget som är lämpligt att göra ofta heller. Å andrs sidan, med sågen ur så har man en såg på skena, och man behöver inte skruva i den igen innan den behövs i bordet.

--- Mats ---
Hej!

Fick min TS75 mod och TF1400 för någon vecka sedan och bara funktionstestat dem men något jag blev lite irriterad över är de två punkterna ovan.

Gällande fästa höjdinställningen, har du funderat på att sätta en mutter i basplattan på sågen för att kunna skruva fast höjdinställningen enklare? Tycker det var rackligt att vända runt CMS-modulplattan.

Lyckades ej få dit stora klyvkniven om jag inte tog bort klingan, är det en vanesak eller inbyggt feature?

Fö. kan jag inte förstå varför CMS-bordet inte har samma djup som MFT, som extra irritation är benfästerna vinklade och benen i sig svåra att få bort så det är svårt att få CMS dikt an MFT. Enda ljusningen är att vinkelanslaget som följer med CMS passar bättre på MFT och vise versa.
Justerbordet snålade jag in på men är fortfarande osäker om det var smart eller dumsnålt. Tänger mig bygga två "cross cut" jiggar för 90 och 45 grader som jag låter löpa i V-spåret.
 
Jonstorp skrev:
Hej!

Fick min TS75 mod och TF1400 för någon vecka sedan och bara funktionstestat dem men något jag blev lite irriterad över är de två punkterna ovan.

Gällande fästa höjdinställningen, har du funderat på att sätta en mutter i basplattan på sågen för att kunna skruva fast höjdinställningen enklare? Tycker det var rackligt att vända runt CMS-modulplattan.

Lyckades ej få dit stora klyvkniven om jag inte tog bort klingan, är det en vanesak eller inbyggt feature?

Fö. kan jag inte förstå varför CMS-bordet inte har samma djup som MFT, som extra irritation är benfästerna vinklade och benen i sig svåra att få bort så det är svårt att få CMS dikt an MFT. Enda ljusningen är att vinkelanslaget som följer med CMS passar bättre på MFT och vise versa.
Justerbordet snålade jag in på men är fortfarande osäker om det var smart eller dumsnålt. Tänger mig bygga två "cross cut" jiggar för 90 och 45 grader som jag låter löpa i V-spåret.
Det är nog mycket en vanesak. Jag har vant mig att lyfta i och ur modulerna genom att greppa i hålen på sidorna, vinkla upp runt 30 grader, sedan lyfta ut och lägga modulen på tvärsen av CMS-bordet (jag har både breddare och justerbord, så den blir liggande stabilt vilken sida jag än står på). Sedan använder jag "den där spaken för klingbyte" till att fälla ner sågen halvvägs. Det gör det i mitt tycke mycket lättare att hantera höjdinställningsskruven. Så nej, jag har inte funderat på att modda efter jag fick in metoden.

Stora klyvkniven är annorlunda än lilla klyvkniven. Man kan ta på och av den utan att ta av klingan, men man måste skruva ut knivskruven mycket längre. Tittar du på dem ser du att den ena har en skåra, den andra ett fyrkantigt hål. Numera anväder jag inte stora klyvkniven (jo just nu sitter den i, första gången på två år, men det kommer att gå två år till till nästa gång tror jag). Gissar att om man såga om klyvknivens fyrkantiga hål till en skåra blir den mycket enklare att hantera.

Vad gäller justerbordet har jag en enorm nytta av det. Jag retade mig länge på bristen på t-spår och funderade på många jiggar. Men till slut bet jag i det sura äpplet (ekonomiskt) och köpte ett extra vinkelanslag. Justerbordet är bra, och ihop med ett extra vinkelanslag har man otroligt mycket av det man behöver i CMSen, allt i aluminium och ställbart med rattar. T-spår vore bättre, men Festool har inte visat några starka tendenser att följa standards. Det nämsta de kommit är väl MFTs hål där hålen bara skiljer en millimeter från standard. Men visst, utnyttjar du v-spåret så kan du få till bra jiggar, skulle dock tro det är ännu lättare då att utnyttja v-spåret på utsidan av justerbordet så slipepr du få till ett v-spårsfäste som är skjutbart.

Intressant du skulle nämna detta med olika djup på CMS och MFT. Det ger mig osökt en möjlighet att kommentera det. Jag kan dock i förbigående ha nämnt det kort någon gång tidigare i en annan tråd, så härmed en varning till känsliga läsare. Detta är vad Festool numera kallar "systemtänk". I gamla dagar fanns basismodulen och alla grejer passade ihop, vilket var dåvarande definition på systemtänk. Sedan skapade de CMS modulen som var fösta gången saker slutade fungera till basis modulen, men det var lätt att se att de hade en massa nya saker som passade ihop, de hade bara gjort en uppgradering av hopsättningsmetoderna, och de pratade fortfarande om systemtänk som viktigt. Med MFT, och sedermera MFT/3 (nya fästen, nya höjder, nya bredder, ...) fick vi sedan lära oss en temporär omdefinition av ordet systemtänk. I den nya versionen innebär det att varje gång man köper en ny pryl från Festool måste man köpa alla grejer på nytt för att de skall passa ihop tills nästa pryl kommer ut. Titta bara på fästanordningarna, som ingenstans kallas eller passar till t-spår och som kommer ut med nya versioner för nya produkter. Som exempel, problemet du har med CMS mot MFT kan lösas genom att sluta använda de gamla CMS-sakerna och köpa den nya CMS-anpassnngen till MFTn, de är så nära på kompatibla att man vill och försöker, men så långt ifrån att man retar sig. Och jag tror att du helt måste ge upp längdanslaget som ännu inte finns i en CMS och MFT ihop kompatibel version.

Undantaget är stickkontakten som ännu inte finns i version 2, här är kompatibiliteten god. Det senaste är att de till TS55 gjort en ny standard för sågklingans bredd som genom att göras smalare innebär att inte ens den så pålitliga skenan med sin gummilist är kompatibel utan att uppgradera med nya gummilister. Observera också att man inte gjort samma förändring på TS75, har man två sågar bör man ha två uppsättningar skenor. Egentligen tre, det kan vara bra att köpa till ett par skenor i samma längder som man redan har om man vill ha tillgång till 32 mm hålen i sina skenor.

Observera att Festool inte längre har ordet systemtänk som ett viktigt ord i sin marknadsföring. Precisionen är dock fortfarande otroligt god. Så jag njuter varje gång jag jobbar med mina Festool prylar, de är bra, men jag håller mig mycket medveten om att de styrs av marknadsfolket. Se det från andra sidan: Hade de inte gjort om standarderna hela tiden, vad skulle det då finnas för anledning att köpa nya festool prylar? Skulle jag vilja ha något bättre skulle jag bli tvungen att köpa minst Hammer.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.