Kommer bygga mitt eget garage till större delen själv.
Men för att hejda mig själv så det inte spårar ur storleksmässigt skulle jag behöva ha en ca pris vad varje extra kvm kostar att bygga.:cool:

Om vi pratar bra isolerat garage med platta på mark och golvvärme.
Vad skulle jag kunna använda för ca pris per / kvm för att kunna uppskatta kostnad när det ökar i storlek?
 
Bra fråga, något som jag också skulle vilja veta innan man kastar sig in i årets projekt. Vi har en platta gjuten (yttermått 60m2) och har fått in anbud från en firma på ett lättbetongsgarage, med väggar och tak komplett (takstolar på plats, takpannor, väggar putsade in och utsida). Det som inte ingick är golvet (klinkar själv), el (drar själv), VVS (bekant fixar) och plattan som var gjuten som sagt.

Hantverkaren ville ha 397.000:-
Plus moms.

Skulle ge ett kvadratmeterpris på över 8.000 på hans del.

I min värld är detta åt helvete, men man kanske inte skall säga för mycket innan man fått in de andra anbuden.
 
man brukar räkna på ca 15000 kr kvm. då är elektriker inräknad me har jag för mig.. bygger du själv så är de ju betydligt billigare. en kompis byggde garage på 60 kvm i lösvirke tror slutnotan sluta på 160000 ink gjuten platta, el, isolering. ja allt..
 
15.000 / m2??? Det är ju i klass med ett hus vilket jag inte kan förstå.
 
15k/kvm låter helt galet. Jag betalade ca 4k/kvm för ett med platta, isolerat men utan värme. I samband med husbygge, nyckelfärdig förutom målning och spackling.
 
Matt23 skrev:
15.000 / m2??? Det är ju i klass med ett hus vilket jag inte kan förstå.
vad är skillnaden på garage o hus då menar du? tjockare platta i garage, sen då?
 
obba skrev:
vad är skillnaden på garage o hus då menar du? tjockare platta i garage, sen då?

Skillnaden är väl att du slipper stora/dyra poster som våtutrymmen, vitvaror, kök, el, belysning, innerväggar etc. etc.
 
W
Betalade ca 4000 kr/kvm för ett varmgarage på ca 65 kvm + övervåning = totalt ca 100kvm med takkupa (beskrivet i en annan tråd). Lejde bort allt inkl målning, el etc. Platta givetvis isolerad + golvvärme. Priset är dock utan värmepumpen (som inte änne finns på plats).

15000 låter helt sinnesjukt dyrt i mina öron. Ett skal som ett garage igentligen är, är billigt att bygga. Badrum, kök etc är dyrt.
 
Suhagg skrev:
Kommer bygga mitt eget garage till större delen själv.
QUOTE]


Där har vi väl den springande punkten, Hur mycket gör du själv?

Sågar virket?
Gjuter platta?
Drar el/vvs?

Sedan är ju kvalitékraven, isolering, portar etc. avgörande.


M.a.o hur långt är ett snöre? ;)


(dubbla längden från mitten):p
 
Kommer bygga mitt eget garage till större delen själv.
Där har vi väl den springande punkten, Hur mycket gör du själv?

Sågar virket?
Gjuter platta?
Drar el/vvs?

Sedan är ju kvalitékraven, isolering, portar etc. avgörande.


M.a.o hur långt är ett snöre? ;)


(dubbla längden från mitten):p
Jo jag vet att det är svårt.:S
Har räknat 10papp för de om kommer göra jobbet under gjutningen, samt slip efter det. Kommer ta 150 snickartimmar och kanske några få timmar VVS.
Arbete på el blir inkoppling i central resten själv så 5000kr på det.

Så frågan kanske skulle vara hur mycket extra kostar materialet för bygget för varje kvm jag ökar.
 
Redigerat:
MrTim skrev:
Skillnaden är väl att du slipper stora/dyra poster som våtutrymmen, vitvaror, kök, el, belysning, innerväggar etc. etc.
så du menar att man inta har el,belysning o innerväggar i ett garage? snackar du carport eller?
 
obba skrev:
så du menar att man inta har el,belysning o innerväggar i ett garage? snackar du carport eller?
Att smacka upp 6st lysrör och dra lite utanpåliggande el i ett garage kanske inte går att jämföra kostnadsmässigt på hur det drar iväg i ett hus.

Som i mitt fall på 70kvm garage smäller jag upp en enda innervägg och en enkel innerdörr. På samma yta i ett hus drar det väl iväg en hel del mer.
 
Jag har då aldrig sett ett 60 m2 garage som kostat 900 000:- vilket det skulle landa på om man räknar på 15 000:-/m2.

Mitt landar på 4 000-4 500:-/m2, då bygger jag "allt" själv, har god takhöjd och har inte snålat någonstans. Innan jag började räknade jag på om jag hade haft hantverkare till allt, då kom jag fram till att det skulle bli 7 500-8 000:-/m2.
Lika hög standard som ett vardagsrum, men det är inte heller dyrt att bygga, det som är dyrt är våtutrymmen som kök och badrum, även tvättstuga. Det är det som gör att snitt-m2-kostnaden drar iväg.

Tjockare platta har man inte heller i garage normalt. Man brukar däremot dra ner lite på isoleringen och lägga ett lager mindre cellplast.
 
Redigerat:
Byggagarage skrev:
Jag har då aldrig sett ett 60 m2 garage som kostat 900 000:- vilket det skulle landa på om man räknar på 15 000:-/m2.

Mitt landar på 4 000-4 500:-/m2, då bygger jag "allt" själv, har god takhöjd och har inte snålat någonstans. Innan jag började räknade jag på om jag hade haft hantverkare till allt, då kom jag fram till att det skulle bli 7 500-8 000:-/m2.
Lika hög standard som ett vardagsrum, men det är inte heller dyrt att bygga, det som är dyrt är våtutrymmen som kök och badrum, även tvättstuga. Det är det som gör att snitt-m2-kostnaden drar iväg.

Tjockare platta har man inte heller i garage normalt. Man brukar däremot dra ner lite på isoleringen och lägga ett lager mindre cellplast.
Vad har du för storlek på ditt garage och kanske lite mer spec på vad du gjort. Intressant att se för mig som försöker få fram vad mitt kommer kosta.
 
Suhagg skrev:
Vad har du för storlek på ditt garage och kanske lite mer spec på vad du gjort. Intressant att se för mig som försöker få fram vad mitt kommer kosta.
Mått:
7,2x11,8 m
Innertakhöjd 3,35 m
Taklutning 15 grader

Plattan:
Grävning och bortforsling av jord löste vi själva.
85 m2 platta, köpte 300 mm kantelement och lade 200 mm isolering under plattan
En 4 m golvränna (typ aco-drain)
En golvbrunn
Ljus garageklinker

Väggarna:
Murat 900 mm högt med 190 mm bred leca som skall kaklas invändigt och utvändigt 70 mm isolering med minerit utanpå.
Ovanpå det träregelväggar med utifrån sett träpanel med hattläkt, 28x70, asfaboard, stående 145x45-stomme, ångspärr, liggande 45x45 invändigt för installationer, OSB, gips, glasfiberväv.
2 byggmax-dörrar 10x21
1 Isolerad vikport 5x3,2 m

Taket:
Takgips
28x70
Ångspärr
400 mm lösull
13 st färdiga takstolar från Onsalavillan (XL-bygg)
22 mm råspont
YAP 2200 underlagspapp
Tegelpannor
Ventotech ventilation på vinden

El/installationer:
15 st dubbla 230v-uttag
7 st 16A uttag
Alla uttag utom 2 har en egen säkring i centralen
3 slingor med belysning i taket, totalt 24 2x36w lysrörsarmaturer
General luft-luft-värmepump

Skrev upp det jag hade i huvudet.

Gör arbetet själv och tycker inte jag behöver snåla på standarden då... :)
Arbetet pågår, det är därför jag inte vet exakt vad det landar på.

Inväntar faktura på elen och har även köpt luftvärmepumpsinstallationen, den får man inte göra själv längre. När jag satte in en i huset för något år sedan var det fritt fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.