enda bilden jag hittade så jag får ta nya snart. om jag kommer ihåg rätt så är det 5 rum+ en före detta toalett på nedervångingen och 3 rum och 4 kallvindar på övervåningen.
dsc00374cu.jpg
 
Redigerat:
vilket oerhört vackert hus du har fått tag på! Hoppas att renovering/restaureringen går bra! En sak jag har lärt mig med gamla hus är gör inget förhastat utan låt huset tala om för dig hur det ser ut. Det är alltid mer arbete än man tror men är man beredd på det kan det bli helt sagolikt. Själv har vi inte heller så mycket pengar att röra oss med när det gäller renoveringen men vi har hittat en liten bondsåg där vi köper billigt och bra virke, köper mycket från blocket och tradera, letar rivningskåkar och letar efter andra lösningar. Nyttja dina kontakter och låt allt ta den tid det tar. Lycka till!
 
Vilket charmigt hus du ska fixa till! Det här ska bli spännande att följa... :)
 
knäppte lite bilder förut men hann inte med så mycket inuti idag.
p1000834i.jpg

p1000835h.jpg

p1000837.jpg

p1000840.jpg

p1000841m.jpg

p1000842vz.jpg

p1000843f.jpg
 
Redigerat:
Köket ser ju enormt läckert ut IMHO med spiskåpan och hörnskafferiet...hoppas att de går att behålla!
 
jaa det tycker jag stort och rymligt :) ska göra mitt bästa för att behålla det, men jag har funderat på hur man ska lösa det när man ska lyfta huset men har inte kommit fram till någon bra lösning än.
 
Hoppas du inte glömmer ladugårdarna, de är också en del av huset.

(Starta gärna meningarna med STOR bokstav. Då tar det bara halva tiden att läsa inläggen.)
 
Snyggt hus, rätt rymligt också. Lite synd med fönstren, men bättre än nya ur estetisk synvinkel. Skulle tro att det är rätt bra virke i de där, var noga när du målar dem så du kör med bra färg. Jag skulle valt linoljefärg till det mesta i det huset, men det är jag det. :D

Många inom byggnadsvården hävdar att man ska börja renovera uthusen eftersom de oftare är i sämre skick än boningshuset. Uthusen är en mycket viktig del av gårdsmiljön i mitt tycke. Har själv inte mindre än 8 (!) byggnader på min gård (bostadshus, gäststuga, vedskjul med dass, smedja, spannmålsmagasin med jordkällare, ladugård, svinstia och ett garage) Skulle inte vilja vara utan något av dem, tänk också på att det blir rent otroligt mycket bråte när man river... och den bråten ska ju bort.. :x

Huset lyfter du med domkraft, kolla gärna in bokserien "Byggnadsvård i praktiken" där finns det mycket bra tips.
 
Det vore ju kul att kunna bevara ladugårdarna men jag tror det blir lite väl mycket jobb då det enda som går att återanvända är i stort sett plåttaket och några enstaka plank det, betonggolvet i stallen har gått i tusen bitar, hela stommen är uppröten och teglet är sprucket och har ramlat ner på de flesta ställen. Däremot har jag planerat ett stort garage med ett utseende som ett stall, jag hittade en bild på ett här på hemsidan för ett tag sen som jag tyckte såg snyggt ut i den miljön, alternativt att man renoverar ladugårdarna och bygger in ett garage i ena delen kanske. Men klart att det bästa vore att behålla ladugårdarna men frågan är hur mycket extra jobb det blir eftersom stugan kräver riktigt mycket jobb som det är nu redan?

själva lyftet och palla upp samt laga/byta stockvarv och skräda stockar vet jag hur det går till och så men det är när jag ska frilägga murstockarna som jag är lite osäker på än om det går utan att riva spiskåpa mm.? men tackar för tipset på bokserien :)
 
Hallå säkra ladugårdarna enkelt om taket är tätt och takstolarna intakta och hammarbanden justa så behöver du bara fixa stöttor i form av plintar med stolpar..rikta kan du göra senare med domkrafter!

När det gäller själva huset...fixa taket alltid nr 1...sedan grunden nr 2 därefter stommen nr 3
Under tiden du håller på torka ur med luftavfuktare sorbtionsteknik och installera en sådan där solvärmebox..så att huset får stå och torka ordentligt innan du börjar riva.
Tänk på att du kan ha sorkar inne så när du river se upp för sorkfeber ha andningsskydd.
Sätt upp en ultraljuds skrämmare mot råttor..så blir du av med sorkarna..möss

Se till att ta bort alla växter som står för nära huset för det håller kvar fukt..

lycka till
 
hej, just nu så ser ladugårdarna så dåliga ut att jag knappt vågar gå in i dom pga. rasrisk. Hela stommen är rötskadad intill hörnet där de båda ladugårdarna sitter ihop eller satt ihop rättare sagt. Men som sagt så vore det ju kul att kunna behålla dom så jag ska forska lite mer i hur dåliga de verkligen är bara denna snön försvinner :)

ang. avfuktare är det något liknande denna du hade tänkt då? http://shop.onoff.com/Produkter/Vit...IBRO_SORBTIONSAVFUKTARE_DD108/prd1386723.aspx

tackar för tipsen
 
Grattis till ett spännande hus som verkar ha mycket potential Mycket bra sagt redan. Steg 1 är ju alltid att stoppa förfallet, dvs minimera alla skaderisker. Tätt tak, ingen växtlighet precis vid huset och så. Ofta brukar marknivån ha höjts så att stommen suger fukt från marken - fram med spaden. Du nämner att grunden behöver fixas och att någon grundsten fallit ut. Om det är akut eller inte beror mycket på om det är vid en knut eller inte. Det är ju i princip bara knutstenarna som är bärande på en timmerkåk. De andra är mest utfyllnad.
 
Ett alternativ till rivning av ladugårdarna är ju, om nu det är så att det bara är en del av dem som är bortom räddning, att riva den dåliga delen och smälla upp en ny vägg i "hålet". Min erfarenhet är att man behöver lite bra förvaringsutrymmen och det är ju skönt att slippa riva och bygga nytt.

Solvärmebox, kan det vara ett sånt här bygge tro? http://24volt.eu/solfangare.php Har själv skaffat grejorna till en liknande, men tummen har fastnat där bak för tillfället.. ;)
 
Det var fina uthus! Inte ironiskt menat, utan de är fina i stil och proportioner. Eftersom det är plåttak på dem gissar jag att rötan kommit sig av att de sjunkit ner i marken i första hand. Utan att ha sett dem i verkligheten vill ändå säga att ofta är skicket mycket bättre än det verkar, och visst är det en del jobb, men nuförtiden är uthusen ännu mer utrotningshotade än gamla hus, och gårdsbilden kanske kan betraktas som en del av byggnadsvården. Sen finns det givetvis gränser för arbete och pengar att använda, men kolla läget noga, innan ni river dem. Kanske går att stötta upp dem tillsvidare och skjuta på beslutet.

Våra uthus har liknande problem fast de inte satt sig riktigt så mycket, och vi har bara delvis hunnit att åtgärda det, det är väldigt stora uthus, men utrymmet är guld värt.
 
Mr Handyman skrev:
Det var fina uthus! Inte ironiskt menat, utan de är fina i stil och proportioner. Eftersom det är plåttak på dem gissar jag att rötan kommit sig av att de sjunkit ner i marken i första hand. Utan att ha sett dem i verkligheten vill ändå säga att ofta är skicket mycket bättre än det verkar, och visst är det en del jobb, men nuförtiden är uthusen ännu mer utrotningshotade än gamla hus, och gårdsbilden kanske kan betraktas som en del av byggnadsvården. Sen finns det givetvis gränser för arbete och pengar att använda, men kolla läget noga, innan ni river dem. Kanske går att stötta upp dem tillsvidare och skjuta på beslutet.

Våra uthus har liknande problem fast de inte satt sig riktigt så mycket, och vi har bara delvis hunnit att åtgärda det, det är väldigt stora uthus, men utrymmet är guld värt.
Kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag försökte tidigare, men detta var ju precis vad jag menade! Tummen upp, leve uthusen! d^_^b (ludwig med 6 uthus) :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.