Hej!

Vore tacksam för lite input kring detta:

Vi har nyligen köpt ett hus som ligger nära en väg där det passerar en del tung trafik. Ganska snart upptäcker vi att kraftiga vibrationer uppstår av den tunga trafiken och huset gungar och skakar.

Självklart blir vi oroliga för hur huset egentligen mår av vibrationerna (äldre trähus, ligger i en sluttning).

Vi undrar också varför säljaren, i ärlighetens namn, inte informerat oss om vibrationerna så att vi kunde ta ställning till dessa innan husköpet. Har säljaren ingen skyldighet att informera?? Att det tidigare upplevts som ett problem vet vi då vi bland husets papper hittat äldre besiktningsprotokoll där vibrationerna mätts.

Vår överlåtelsebesiktning utfördes av fackman vid en tidpunkt då ingen tung trafik passerade. Likaså var visningarna vi gick på förlagda till helger med lugn trafik.

Vad råder ni oss att göra? När det kommer till kritan handlar det för oss om ekonomi... Huset var ganska dyrt och vibrationerna tycker vi påverkar värdet (vem vill bo i ett gungande och skakande hus??) q(;^;)p, vi kanske vill sälja någon gång.

Tack
 
O
Hur huset mår det är en bra fråga, som jag inte kan svara på. Men Det är inte svårt att upptäcka att det går tung trafik utanför, krävs ingen besiktningsman för att upptäcka det. Säljaren har skyldighet att informera men inte lika långtgående skyldig som ni har att undersöka huset. Frågade Ni säljaren om vibrationer från trafiken?
Juridiskt finns det inget att hämta. Ligger det flera hus längs med vägen? I sådana fall så kan ni gå ihop och skriva till kommunen och kanske påverka tjänstemännen där att kanske sänka hastigheten på vägen utanför.
 
Tack för svaret!

Nej, vi frågade inte säljaren om vibrationer. Jag inser nu att vi missat att göra research kring vilken typ av trafik som passerar på vägen - mätningar har gjorts av vägverk/kommun antar jag.

Dock kan jag inte förstå hur vi skulle kunna upptäcka vibrationerna (trafiken är en sak). Det krävs att man bor ett par dagar i huset. Om det är ett uppenbart problem, som säljaren känner väl till men som är omöjligt för mig som köpare att upptäcka innan köpet, bär säljaren då inget ansvar att informera?

Det är en fartgräns på 30km/h, så jag betvivlar att kommun/vägverk tänker göra mer än så tyvärr.
 
Jag tror iofs. att Odjuret har rätt här ovan. Men detta känns inte som ett klockrent fall. Det finns ex. ett case som refererats här tidigare med en person som köpte en villa som stördes av en närliggande motorsportsbana. Köparen fick där rätt för att säljaren inte hade informerat om bullerstörningarna från banan. En skillnad mot det fallet var att banan inte var synlig från huset, så köparen kunde inte lätt inse att det fanns en bullerkälla.

Om man i det här fallet kan fundera över om vibrationerna är värre än man borde kunna förvänta sig med det avstånd till vägen som finns så kanske. Men det känns som en rejäl uppförsbacke att bevisa något sådant.
 
Bosätter man sig vid en väg får man nog tyvärr förvänta sig en del oväsen och buller. man får helt enkelt vara ifrågasättande och kritiserande och vända på alla stenar man hittar. I detta fallet hade jag som säljare inte legat sömnlös över att inte ha berättat om vägen Förmodligen har vederbörande bott där så länge att denne har vant sig vid det. Se till att man mäter upp hur snabbt bilarna egentligen kör... känns konstigt att hela huset ska skaka om en lastbil glider förbi i 30 km/h. Då är någonting annat fel.

Min kusin bor 50 meter från en järnväg där tågen dundrar förbi i 70 km/h. Lite oväsen blir det men inga vibrationer...

/S
 
Det lär ju bero på markförhållandena (både väg och hus ligger på lera antar jag?) och det är nog mycket svårt att åtgärda, annat än att antingen riva huset och istället påla till fast berg innan man bygger nytt hus, eller få den tunga trafiken att flytta någon annanstans.
 
Det är en korsning med lite uppförsbacke, varför fordonen både bromsar och accelererar och därav vibrationer från tyngre trafik. Och visst, särskilt yrkeschaufförer verkar bry sig föga om hastighetsgränsen här.

Så om jag förstår saken rätt så handlar det om "man kan förvänta sig" vibrationer i huset utifrån läget och omständigheter? Vem kan avgöra den saken? Vi förväntade oss en del buller men inte så kraftiga vibrationer - då hade vi definitivt avstått köp.

Det som också gör att det känns extra deppigt är att problemet, till skillnad mot många andra husproblem, inte lär gå att åtgärda. Är det dessutom skadligt för byggnaden så står vi oss ganska handfallna.
 
O
Var det inte så i det fallet som hempularen refererar till att säljaren hade sagt att det inte var nått buller... har för mig att det i just det fallet fanns någon vink... eller att köparen frågat.

Tror att du i det här fallet har ett väldigt svårt case. Inget är klockrent, jag är ganska säker på att det inte finns nått alls...
 
Om det är en 30-väg tycker jag inte att man kan utgå ifrån att det kommer att vara tung trafik som skapar olägenhet i huset. Hos mig skulle det inte larma några klockor att göra vidare undersökningar. Tvärtom, på sådana vägar ska det ju gå sansat till. ;)

Men vad är nära? 2 m? 10 m ? 50 m?
Hur ofta kommer det tung trafik? 1 gg dagligen? 1 i timmen? 1 var 5:e minut?
Vilken typ av trafik? Är det ett bygge nära så att det upphör inom ett år? Eller är det en fabrik som har dagliga leveranser dag ut och dag in?

Beroende på svaren kan man kanske tycka att säljaren skulle informerat bättre.
 
BorpP: Från hus till väg är det 7,4 meter på kortaste stället. Huset ligger i ett litet samhälle, vid bykorsningen så att säga. Jag uppskattar att det kommer en långtradare ca var 5:e minut på dagarna, glesare på kvällar och helger. Även om det är en liten väg verkar det som mycket av den tunga trafiken använder vägen som en genväg mellan två europavägar.
 
Se om du kan få ihop tillräckligt många så att ni tillsammans kan kontakta kommunen och be om förbud för genomfart för tung trafik. Det genomfördes i Rydbo norr om Stockholm där lastbilarna använde Rydbovägen som genväg mellan nya Vaxholmsvägen och Arninge, Ullnatippen och Ballasts anläggning. Efter förbudet stod polisen på begäran i några dagar och informerade lastbilar att det inte sågs med blida ögon att bryta mot förbudet.

Jag har förstått att läget är betydligt bättre efter det.
 
Redigerat:
Hur länge har vägen funnits där, med den nuvarande trafikbelastningen? Du skriver att huset är ett äldre trähus, och visserligen så kanske trafiken vid vägen ökar en del år för år, men om det alltid funnits trafik där och huset fortfarande står utan synliga skador så kanske det inte är ett så stort problem. Jag förstår dock om du tycker att det känns obehagligt när huset skakar till, vi bor själv i ett hus som svajar rejält när större fordon passerar. Inte alltför ofta som tur är, vårt hus har 150+ år på nacken.
 
<========= (Hurra för mig förresten)
 
Det fanns ett vibrationskänsligt ställe med kullersten bredvid ett äldre hus där den tunga trafiken inte höll hastighetsgränsen. Ansvarig för fastigheten lyckades på något sätt få låna en fartkamera från polisen för att mäta hastighet och föra statistik för att sedan kunna ha det i kontakt med kommunen för underlag om diskussioner om att tung trafik skulle hänvisas till att ta en annan väg.
 
Jag är lite nyfiken, hur fungerar det med vibrationer i fall som detta? Vad jag förstår från det pavement skriver är att den tunga trafiken accellererar från korsningen i uppförsbacke, och att vibrationerna till stor del kommer sig av detta. Är sådana vibrationer något som fortplantas i marken, eller fortplantas det i luften och får huset att vibrera genom att ljudvågorna slår mot väggarna? Jag tänker på att man ofta kan känna vibrationer när det passerar en motorcykel med stor motor, dålig ljuddämpning och låga varvtal, och i det fallet finns det ju i alla fall ingen enorm vikt som borde leda till vibrationer via marken utan det borde snarare vara det lågfrekventa bullret som är boven.

Om det skulle vara så att det är luftburna vibrationer som är boven, kan man då göra något åt det med bullerplank eller jordvallar? Eller är sådana åtgärder bara effektiva när det gäller mer högfrekventa ljud som vägljud och liknande, och skulle vara meningslösa mot lågfrekvent buller?

Bara lite tankar/frågor som jag började undra över när jag läste tråden, i övrigt håller jag med de som är inne på att få kommunen att leda bort den tunga trafiken, sån trafik brukar inte höra hemma på 30-vägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.