Åh hjälp!
Har efter många råd från färghandlare nu bestämt att hela huset får bli vitt 0500 vitt ....Är rädd att det kommer att bli för vitt men vill samtidigt absolut inte ha gulvit som ev 0502 kan bli har jag förstått.
1/2 huset är puts och andra är funkispanel...Modernt hus dock ej funkis helt ut...tror ni det håller eller får jag sälja rubbet på blocket...

Har någon erfarenhet av 0500 på utomhusfasad.
 
Ska oxå måla vitt, men kommer välja äggvit om jag förstod rätt. Vill inte heller ha att färgen bli gulaktig, men äggvit ska vad jag förstå vara en lugn vit och inte kritvit och färgbeständig... har jag rätt ?

Kritvitt är inte snyggt.
 
Hemmakatten
0500 kommer att bli kritvitt och upplevas som de vita hus man ser i Grekland, vilket är snyggt i Grekland med all dess sol men inte i Sverige.

Varför prövar du inte med 1002-Y, den kommer garanterat att upplevas som vit. Vet det själv eftersom vi målade vårt föra hus med den färgen. Vi hade hjälp av arkitekter som bestämt hävdade att den lilla provbit jag såg, och då tyckte att det såg lite grått ut, inte var så det skulle se ut på en stor fasad.

Med så pass mkt grått i färgen (10) så behövs det lite gult (02-Y) för att färgen skall kännas "lättare". En vit färg utan något gult i sig alls upplevs som "hård" och kan upplevas som "dyster" i annan väderlek än strålande sol.

Vårt nuvarande hus är svart, eller rättare sagt upplevs som svart men ändå som en "mjuk" färg. Vi kallar den sotgrå. Vår svarta färg innehåller, förutom svart, även en del vitt och gult, just för att tona ned hårdheten.

Ja, det är inte lätt att beskriva färg. Hoppas du förstår hur jag menar.
 
  • Gilla
tgh
  • Laddar…
Ingen fara, vi har målat vårt stenhus i 0500 vit. Med gråa fönster så blev det kanon!

Bara att tuta och köra!

/Matt
 
Tusen tack, inser att jag nog måste provmåla...burkarna alla kommer på torsdag. Brutna och klar, kan jag få de mer brutna om jag känner att jag måste i med mer svart och ev gult i?

Fler 0500 husmålare och hur ser era hus ut? (matt?)
 
Om du frågar hur vårt hus ser ut, så är svaret ett 1,5 plans med vinkel. Stor glaspartier, men fönster som sagt i grått. På min blogg finns en bild på fasaden i vitt.

/Matt
 
Att du inte vill ha S-0502 kan jag förstå, den är verkligen gul, men det finns fortfarande ställen där du kan få 0502 bruten (alltså inte S-0502 utan den gamla "standardvita"), och den skulle jag faktiskt rekommendera. Beijers kan hjälpa dig, t.ex. Rekommenderas!
 
Det är så pass lite brytpasta i 0500 så visst kan du öägga i mer om du skulle vilja. Alla färghandlare är dock inte så flexibla. 0500 är en kall vit tycker jag och utomhus kommer du uppleva en 0502-y som vit. Men som sagt prova dig fram 1002-y tycker jag blir för stor brytning om du vill ha vit. Äggskal kan vara allt från blått till gult eller grönt beroende på vilkens äggskal det är.
Lycka till!
 
Vi körde Alcro Bestå "Bruten Vit" tror jag den hette. Den skulle i stort sett vara som 0502-Y. Jag upplever det inte som gult.
 
  • bild1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SteeB
  • Laddar…
Jag har målat mitt hus med alcro bestå helt obruten, det är fantastiskt snyggt, målade med 0502 först och det var snyggt så länge det var solljus, men så fort det blev dåligt väder (2/3 av året...) så såg det gult och smutsigt ut. så måla på med jättevit färg, det blir kanon!!!
 
Tusen tack!
Matt och bennysofia, vad fina hus!

Skulle gärna se fler 0500 vita hus om någon vill dela med sig, imported-peter kanske?
 
Personligen gillar jag inte 0500. Tycker det är alldeles för vitt och sticker i ögonen. 0502-y är helt ok utomhus enligt mig, och jag har aldrig upplevt den som gul. Det finns säkert andra brytningar som är trevliga också, men 0500 är inte snyggt enligt min åsikt. Sorry...
 
En personlig favorit är halv 0502-y. Man tar helt enkelt halva receptet. Gulare än 0500-n -vitare än 0502-y.
 
Matt23 skrev:
Ingen fara, vi har målat vårt stenhus i 0500 vit. Med gråa fönster så blev det kanon!

Bara att tuta och köra!

/Matt
Hej Matt!

Såg att du har ett vitt stenhus med gråa fönster. Vi är själva i färd med att bygga stenhus och går i valet och kvalet om vi ska vit fasad/ vita fönster eller vit fasad och gråa fönster. Du har möjligen inga bilder på hur ditt hus blev med de gråa fönstren?

MVH

Tove
 
Matt23 skrev:
Inte så lätt att se kanske, men här ligger lite bilder:

[länk]
[länk]
[länk]

Lycka till!

/Matt
Tack vad snällt! För vår det lutar det åt att köra vita fönster/vit fasad, röd parytterdörr. Då kan vi ju måla om utsidan av fönstren om vi vill senare i rött el. grått. Våra fönster kommer vara i kittade träfönster med spröjs för få ett lite äldre intryck, ytterdörren lika så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.