Vad gör man då man har massor med jobb kvar i badrummet men ingen lust eller ork att göra klart det? Behöver ju det verkligen men känner att jag orkar inte. Hur får jag lust att börja igen... :-[
 
Tänk på att det kunde varit värre!! Det finns dem som har mer att göra än vad du har?? Tänk på hur gött det kommer att vara att ligga i badkaret kanske bubbla eller rent av få massage från jet strålar eller av någon när och kär??
Gaska upp dig, ta tag i dina kakelplattor och gå vidare!! :cool:
 
ta en paus (någon vecka), under tiden kan du använda kommunens simhall och bastu.
Det är nog viktigt att få lite distans ibland. :cool:
 
Mitt "trick" när motivationen tryter är inte att lägga allt åt sidan utan att göra bara lite. Struntar man i det helt har man inte kommit nånvart när man väl tänkt dra igång igen och då är det ännu trögare.

Små delmål (gör dom så små att du är säker på att få det klart under kvällen), många gånger är mitt tips.

Sedan ska man inte underskatta nyttan med att titta i andras projekttrådar här på forumet för då hittar man alltid nån som har det värre..... funkar alltid.... ;)
 
Just det. När jag tittar upp på mitt halvfärdiga badrumstak och suckar. då brukar jag gå in här och bläddra fram till mathias tråd och konstatera att han inte heller är färdig än. :cool: ;D ;D
 

Knega på och tänk på detta som en smärtsam erfarenhet att inför nästa projekt t ex ta ut ledighet eller annat för att kunna avsluta det inom rimlig tid.

Jag har själv lagt de senaste fyra helgerna på att kakla om och lite annat i köket. Men det känns som längre för att det har blivit så utdraget.

En annan grej som brukar hjälpa mig är någon som sagt att renovering *alltid* är jobbig när man är inne i själva arbetet. Så att det känns uselt just nu är normalt. Du kommer säkert bli jättenöjd när det är klart och dra på smilbanden när du går in i badrummet när det väl är klart.
 
tynnis skrev:
Just det. När jag tittar upp på mitt halvfärdiga badrumstak och suckar. då brukar jag gå in här och bläddra fram till mathias tråd och konstatera att han inte heller är färdig än. :cool: ;D ;D
Jaja.... nångång ska jag förklara varför det tar två år att bygga ett badrum.... :cool:
 
Jag som tidsoptimist trodde också att badrummet självklart skulle kunna bli klart på 1½ månad om jag gjorde det själv, men tjenare, det tar tid och jag har ibland funderat på varför jag gav mig in i ett sådant projekt men nu när slutfasen är inledd ser jag tillbaka på tiden som lärorik.

Renovering tar tid och tid får man ta sig......
 
Jo, nog fan är det tungt ibland., Speciellt som "ingen" riktigt förstår hur mycket jobb det egentligen är ;)

Nåja - det gäller att knega på. Som Mathias sa, lite i taget är nog modellen!

Ibland måste man dock unna sig att ta en dag off och åka och tröstköpa något verktyg eller liknande. Det gäller ju att få lite distans till det man gör, när väl huset är tätt och värderat finns det ju ingen anledning att tokjobba längre ;)

Dessutom har man ju tillgång till världens bästa husforum där det finns "galningar" som bilar/handgräver ut gamla husgrunder i redan befintliga hus och får till en ny källare riktigt bra. Då känns mitt "lilla" nybygge som en skitsak ;D

Nej, nu skall jag ut och fixa till de sista fönsterfodren på gaveln, som sagt lite i taget :)
 
Jag kan efter snart 8 års försök till inredande av övervåningsh*lv*t*t säga att enda sättet att inte krokna är att helt enkelt ta pauser och bara låta saker ligga, ibland i flera månader. Det här vanliga att "jag går ut i solen när jag blivit färdig med det jag gör just nu", innebär att man aldrig ser solen...det kommer alltid något annat man bara skall bli färdig med. Smakar det trä, TA PAUS! Strunta i att det inte är färdigt, ta det lugnt, vila upp dig och fortsätt när du fått nya krafter, du skall hinna leva också, inte bara jobba, jobba, jobba.

/ama
 
Mitt badrum har snart stått i 10 månader med ett halvt urbilat golv. Hade bra tempo och kände stor lust precis innan jag började.
Skulle flytta ett avlopp för att badrummet skulle bli perfekt och allt passa enligt våra önskemål. MEN där toa avloppet skulle mynna i golvet hade någon j***el gjutit in ett el rör och på vägen ytterligare ett. Jag orkade helt enklet inte att flytta på rören.

Nu mera har vi fått ett nytt förråd ;D

Efter julens ledigheter så skall det f*n till om inte orken kommer tillbaka ;D. Vi gjorde i ordning övervåningen med tapetsering och nytt golv mm. Mitt tips är att flytta fokus och gör mindre komplicerade saker ett tag, precis som MathiasS säger.

Peter
 
Sen finns ju en variant till och det är att göra andra små projekt som endast är roligt och går fort, lite för att få tillbaka glädjen, sk. inspirationsprojekt

Ett alternativ till är att skaffa barn, har inte haft några problem att i stort sett
sk*ta i tvrummet under 2 månader. Inte ett dugg intressant.
Även fast det ser ut som en bomb briserat där inne...

Men det gör sig påmint när det börjar bli kallt.
Rimfrost på tårna :)
 
Jag har otroligt svårt för att avsluta projekt. :-[
Som jag skrev ovan storrenoverade satte in bergvärme, konverterade till vattenburet med golvvärme i badrummet, helt nytt badrum. :). Allt detta gick på 1,5 månad, jan-feb. Kom halvägs med badrumstaket senaste halvåret. har gått emellan med att tapetsera barnens båda rum slipa hall/vardagsrumsgolvet. Sen dog jag. Senaste månaden så har jag bara tittat på äldsta flickans halvmålade säng (hon sover på madrass på golvet idag), sneglat på det halvfärdiga taket i badrummet.och konstaterat att jag nog hinner tapetsera en gång till i köket innan listerna runt dörrar o fönster är uppe. (4 år sedan jag gjorde köket).

Nu så har jag bestämt att jag skall ta en sak i taget. Dotterns säng har jag lovat vara klar med till Jul, sen så måste taket bli klart. innan jag börjar på något nytt. Listerna i köket lär nog dröja.
 
Åhh va ni är rara! TACK! Verkligen.. *små ler* :)

Känns lite bättre men är det nån i Örebrotrakten som känner sig sysslolös kan han/hon gärna få hjälpa till *flin*

Tar bilder på eländet ikväll så skal ni få se...
 
Jahapp.. ta´tt kort så nu ser ni varför lusten tryter... :-[
url]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.