grävaren skrev:
Kan inte släppa tanken på innerväggar. Fördelen är att du skyddar vissa delar av verkstan vid smutsiga arbeten. Nackdelarna, att det blir svårjobbat. Ett alternativ skulle kunna vara presenning i glidskena i taket. Typ mellanvägg som man har vid svetsundervisning.
Har sett på bild någonstans att man kan sätta en stång i botten på pressänningen och rulla upp den men några linor, samma princip finns i bostadshusfönster.
Blir inte i vägen om man rulla upp till taket.

/K
 
Ok, jag kan heller inte förstå VARFÖR takstolen skulle försvagas av att sätta en innervägg, men jag vet att konstruktören där jag köpte takstolarna pratade om något sådant, antagligen är det bara ett enkelt missförstånd.
Jag bör väll iaf, maila o fråga så man får ett entydigt svar även därifrån.

Första anledningen till att jag vill ha mellanvägg är att det blir en bra förstärkning av takstolarna och loftet.

En andra anledning är att jag kan isolera mellanväggen och taket ovanför, åtminstone högra rummet där jag kommer montera luftvärmepumpen, vilket innebär att jag kan hålla högre värme i 1/6 del av totala garagevolymen och på så sätt spara en hel del energikostnad, eftersom jag antagligen klarar mig med det utrymmet mestadels tid på vintrarna.

En tredje anledning är att jag får ett slutet rum till vänster längst in, där jag kan ha ett bilprojekt och slipa och kanske även till viss del lacka med utsugsfläkt utan att då damm i hela garaget.
Detta rum kommer bli 6x3,5-(4) meter ungefär, vilket innebär att man bör få in en bil utan problem att komma åt runt om?
Ska man ha en bil där inne o komma åt att byta motor, ja då får man backa in bilen och ha porten öppen så kommer man åt att göra motorbyte utan att vara ivägen för pelarlyft osv i främre halvan.

Förutsatt att man har bra portar, enligt bilder i tidigare inlägg och inte placerar ut arbetsbänkar som är i vägen så är det nog inga problem.

Jag kommer få så mycket utrymme på loftet med hyllor att förvara småsaker, det är bara tunga saker som hamnar på undervåningen som motordelar, hjul och dyligt.

Alternativet med pressänning eller likande är bra, men jag tror ändå på isolerade portar med tätningslister..

Får se lite längre fram i vår när man kommer vidare i garaget hur det känns då! :)

Ska ju ha en trappa i högra rummet upp till loftet också, och då tänkte jag sätta en isolerad lucka upptill som man kan stänga igen på vintern för att inte all värme ska sticka upp där direkt, men samtidigt vill jag ju ha lite värmespridning till resten av garaget, så jag kommer inte isolera jättemkt.

I mellanvägg blir nog 75mm stående reglar o isolering lagom, och i taket något liknande, 100mm där kanske?
 
Nu har jag fått svar från arkitekten:
"När det gäller din takstol så är det ok att ha ett upplag från en vägg se
punkt 9, men ibland kan påkänningen bli för stor , om man inte har stöttor
som går till upplagspunkten."

Det står lite siffror, jag tolkar det som maxbelastningen är 13591N vid knutpunkterna utan stötta som minst och med stötta 13028N på högra sidan om stöttan är ca 75cm från mitten. Det blir inga större förändringar i hållfastheten alltså. Varje takstol pallar alltså minst ca 13 ton per halva och det är runt 6 kvadrat yta så 2 ton per kvadrat max.
Snölasten är räknat till 200kg/kvm.
Vad vikten på taket i sig är vet jag inte, men normallasten verkar vara ca 3200N så strax över 500kg/kvm.

Vikten på takstolen mindre än 50kg/halva, sedan tillkommer råspont 6kvm ca 66kg??? (500kg/kubik?), lite masonitskiva, plåt 40kg? (7kg/kvm?), bärläkt, ströläkt, det blir iaf runt 200kg, alltså bör takstolarna klara minst 100kg/kvm sedan, även om det ligger 200kg snö per kvm, vilket motsvarar 2 dm vatten, så mycket snö blir det aldrig med plåttak och 35 grader taklutning.
Det tillkommer endel vikt invändigt, men det är inte så mkt.

Funderar lite på var jag ska placera innerväggen i sidled.
En Volvo 740 som är en ganska stor bil är ca 4,8x1,75 meter, och innergaraget blir 6 meter långt med stängd dörr vilket ger 60cm frigång framåt/bakåt, eller ca 1m bakåt och 20cm framåt, och mer med öppen port.
I sidled går ha 3,75m 1m frigång på varje sida, då blir resterande maskinhall åt höger ca 2.70 vilket känns lite smalt.
Hälften blir därmed ungefär 3,2m, det ger ca 70cm frigång på varje sida, jag ska mäta på min bil hur mycket plats en helt öppen dörr tar och även hur mycket bredd fräsen tar som står i maskinhallen, man måste ju kunna komma åt att jobba med den smärtfritt.
Det ska in en trappa imellan oxå i maskinhallsdelen men troligen blir det runt 80cm frigång på sidorna, mer plats än så ska nog inte behövas för att kunna sitta brevid bilen och arbeta, slipa, svetsa m.m?

Kom gärna med åsikter, många hyreshusgarage är ju väldigt små, kanske 50cm frigång runt om, dom känns trånga, men med 100cm frigång runt om är det ju en helt annan sak, 80 kanske är för litet?
Får parkera bilen brevid en husvägg och öppna dörar o sitta brevid o se hur det känns :p
 
Förhoppningsvis är svaret från en konstruktör/byggingenjör, arkitekter är mest flummiga. ;)

Jag tänkte mest komma med en tråkig rättning, men 13591 N skall delas med 9,82 för att få fram hur många kilo det motsvarar.

Takpannor väger någonstans 35-40 kg/m2 så 50 kr/m2 känns ju ganska rimligt.

Kompletterar du takstolen med en stötta mitt ovanför väggen kommer den tåla väldigt mycket mer.

Även jag är emot innerväggar. :) Har själv valt att köra öppen planlösning och stor enkelport i garaget för flexibilitetens skull. En stund var jag inne på att göra ett utrymme med möjlighet till framtida lackbox, men jag slog snabbt det ur hågen, det skulle ta för mycket plats och det gick inte göra garaget så stort som jag hade tänkt mig från början.
 
Hej, ok ja hon är konstruktör och chef för takstolsfirman.
Efter lite mer nogrann räkning på takvikten så blir det ca 222kg/kvm enligt följande:
takstol 38kg
luftspalt 15kg
masonit 17kg
råspont 66kg
takpapp 14kg
bärläkt 10kg
ströläkt 32kg
plåt 30kg
(räknat på en halv takstol/6kvm).
Det medför att man redan där är uppe på maxbrottgränsen för takstolen.

Vad innebär det? Att jag inte kan belasta "loftgolvet" med någon vikt överhuvudtaget?
Eller vad ska man räkna med att kunna belasta sedan?
Ska jag bygga igen loftet och lägga golv så blir det stor vikt bara det, för att inte tala om isoleringen som inte är medräknad heller...
 
Kikade på saxtakstolens brottgränser och den ligger på 17900N dvs 303kg/kvm.
303-222 = 81kg
OSB 42kg/kvm, gips 10kg/kvm, isolering 10kg/kvm = 29kg kvar, eller 174kg/takhalva och takstol vilket är ungefär vad snöbelastningen är på 2dm snö på 6kvm? (15% vattenmängd och 2dm).

Så för saxtakstolarna verkar det ju inte vara några problem, nu ska jag visserligen heller inte ha OSB där utan läkt så vikten blir mindre dessutom.

Men känns som att dom andra takstolarna är lite väl klena???
 
Nu har jag nog rört ihop det lite.....
Om man kikar på LK P MAX på ritningen (vilket jag tolkar som maximal konstant last?) så är den 3213N resp 3421N för takstol1 (loftet), dvs 327/348 kg.

Jag får vikten på taket inkl takstol, luftdistans, masonit, råspont, takpapp, läkt, plåt, innerläkt, osb, isolering & golv till ca392kg räknat med golvspånskiva o reglat CC60, alternativt köra 22-95 råspont, men det blir rätt klent CC120, man tjänar runt 30kg vikt isf.

LK B MAX är som lägst 13028N = 1326kg.
Om man belastar vindsgolvet över stöttan i golvet bör det enligt ritningen tåla runt 100kg/takstol och det räcker ju gott och väl.

Om man räknar ihop dom 3 upplagspunkternas "normallast" blir det 3421+3213+1003N = 777kg dvs ca 389kg/takhalva och takstol. Vilket inte är så långt från 400kg.
Men om jag fattat rätt kommer jag alltså hamna över normal maxlast hur jag än gör?

En fördel är att jag har så pass brant taklutning att jag aldrig får någon direkt snölast, är det lätt snö kan jag få 1-2dm som mest och så fort det blir varm och snön börjar smälta glider den ner tack vare att jag har plåt.

För den andra takstolen är det inga problem då det kommer väga runt 350kg/takstolshalva och den tål 400.
Jag kanske räknar helt fel? Det verkar lite konstigt om takstolen skulle vara för klen för mina behov då det borde vara ganska enkelt att ha gjort den starkare isf från början, nu är ju garaget byggt så..
 
Redigerat:
Nu har jag pratat med konstruktören och dom räknar för plåttak med 30kg/m^2 för själva takvikten, (förutom takstolens egenvikt).
Detta medför dom 222kg som jag räknade ut, minus takstolens vikt 38kg = 184kg.
Jag har ju skrivit per kvadrat, men det är för 6kvm jag har räknat *snurrig på alla siffror*.
Det innebär 184/6=30,6kg vilket stämmer bra.
Tungt tak dvs tegel ligger tydligen på 65kg/kvm.

Sedan är takstolen konstruerad för 50kg/kvm nyttig last på vindsgolvet, och 30kg/kvm på undersidan av takstolen för innertak.
I mitt fall blir innertaket glesläkt CC30 21x70 och enkelgips vilket blir ca 13kg/kvm.
Golvspånskiva väger ca 17kg/kvm.

Totallast 50+30 - 13+17 = 50kg/kvm, vilket räcker gott och väl.

Hon föreslog att om jag vill förstärka takstolens underram lite kunde jag fästa en bräda på var sida förbi de två "upplagen" mitt på takstolen för att breda ut lasten.
Enklast är nog att spika på en runt 4m lång 21x120 på varje sida med 70mm spik från båda håll men det ska inte behövas, det skulle nog inte försvåra eller försämra heller och skulle kosta 400 spänn så får se hur jag gör sedan..

Skönt att få allt utrett iaf, jag har funderat vidare på idén om innervägg eller inte, men har för lite tid att koncentrera mig på garaget just nu, ett alternativ jag är inne på nu är att låta reglarna vara fria i luften, det blir ju bara CC120 mellan dom så det blir ganska luftigt att vistas runt dom isåfall.
Sedan är ett alternativ att hitta någon plåt med profil som lämpar sig och som finns med 120cm bredd, sedan borrar man hål och hänger upp plåtarna på skruvar.
Det blir 5 plåtar ca 120 breda o 240 höga, sedan skruvar man ett handtag mitt på så kan man haka dit/ur dom och flytta och därmed stänga igen vid mellanväggen, man kan då ta dän en plåt om det blir trångt, och man kan ha en borta för att kunna gå snabbt mellan garagedelarna.
Aluplåtar är ju ett alternativ, men kanske lite dyrt?

Framåt kan man göra en liknande lösning eller ha en port där.

Det blir ungefär samma lösning som med presenning bara att plåt står emot betydligt bättre mot slipstänk och svetsloppor :)
 
Riktigt monster garage.... Lycka till
 
Riktigt monster garage.... Lycka till
Tack, det blir säkert bra OM det bara blir klart någongång...
Hej, var ett tag sedan man skrev något här, det beror på att det inte har hänt så mkt..
Tänkte dock att jag skulle försöka få ur tummen nu o försöka komma vidare.

Håller på lite inne i friggeboden nu och monterar bänkskåp, jag köpte ju en garderob på IKEA, den har utgått ur deras sortiment nu, det var enligt dom björkfärg på luckorna på den, men alla mina andra björkfärgade möbler är betydligt ljusare, köksdelarna är NEXUS björkfaner, och jag funderade på att lämna tillbaka dessa o byta mot någon mörkare träsort men nu visade det sig att det finns inte så mkt att välja på, dessutom ska jag köpa ett skrivbord och har sedan tidigare ett soffbord som är i björk och är ganska ljusa, ska köpa en malmbyrå också även den ser ljus ut.
Funderar därför på om man kan måla med vit lasyr på garderobsluckorna, det är ju sådan vanlig faner från ikea, och vad ska man isåfall använda för lasyr och målningssätt?
Till mina väggar i friggan har jag använt en färg som heter vitbets, det är ju något liknande lasyr (tror jag?).
Att måla med pensel så man får en massa penselstreck känns inte så kul, kan det gå att rolla ett väldigt tunnt lager, dvs gno som fasen med roller fram och tillbaka så det blir väldigt tunnt skikt och ev. göra om det en gång till ifall det behövs?

Tips välkomnas! MVH

PS. uppdateringar i garaget får vänta ett tag till...
 
Jag funderar på hur jag ska bygga igen gavelspetsarna invändigt på garaget o ändå få till det så man kan lägga golv o sätta innertak, ju mer jag tänker desto mer förvirrad blir jag :S

Mätte lite spontant på min 945a igår och den är ca 3,30 bred med bakdörrarna öppna, så jag lär klara mig med en bredd runt 3,70 för att kunna jobba runt en bil.

Därmed i brist på tid o energi kommer jag nog bygga igen inre högra halvan av garaget som jag varit inne på flera ggr men inte kunnat bestämma mig, och sätta en luftvärmepump innan vintern.
Då får jag iaf värme i en del av garaget sålänge och det underlättar för vidare bygge i höst & nästa vår.

Hur breda båda delarna blir måste jag mäta upp ikväll, men med en mellanvägg på ca 15cm kan jag tänka mig att man kan landa runt 3,55m i vänstra delen o 3,2m i högra alt. 3,75/3 måste fundera mer på det..
Måste få plats med trappa, hoj, fräs, motorstativ/arbetsplats o gärna svarven oxå i högra delen.
6x3m ca 18 kvadrat hmmmm... man kanske skulle byggt 3 våningar ist :)

När det gäller luft/luftvärmepump har jag kikat på polarpumpen.se och det lutar åt en Bosch EHP 6,0 AA.
Den går "bara" på runt 17 papp installerad o klar, ger max 6kW.
Vid 7 grader ger den 5,3ggr tillförd energi och vid -18 grader ger den 2,4ggr tillförd energi, det låter kanon!

Ska ner till garaget senare idag o försöka komma fram till nå vettigt om hur man ska bygga vidare, jag har väll endel idéer men det mesta är rätt förvirrat just nu..
 
Titta åt Toshiba, dom vann mycket priser för sina pumpar 2010-2011...
Kommer inte ihåg namnet på nån av dom dock...
 
Toshiban kostar typ 2lök mer än boschpumpen men har exakt samma COP värden, känns inte som funktioner som antiallergi-negativa joner blahablaha är nått att eftersträva i ett garage iaf, så länge det håller sig några grader varmt är jag nöjd :)

Har inte fått så jvla mkt gjort på garage/friggebod i sommar, har jobbat för mkt :( får se hur långt man kommer innan de börjar snöa igen..... blää

Friggan e iaf hyffsat klar utv, det fattas nockplåtar & knutbrädor bl.a:
friggan2.jpg

Invändigt håller jag på med lite bänkskåp/diskbänk, spis, lyse, kyl/frys m.m:
friggan3.jpg

När det gäller garaget så har jag börjat isolera bakra gavelspetsen för att komma vidare, innan:
innergavel2.jpg

o efter:
innergavel3.jpg

Den mörka isolerskivan har legat exponerad för ljus nått år därför färgen, har haft lite möss o fåglar inne i garaget me som sabbat lite, inget allvarligt dock förutom att dom gnagt/hackat hål på en av mina rallystolar :(
Det var nog ett tag sen dock, hoppas jag slipper det framöver..

Är bara lagt ett lager 50mm isolering, ska dit 2 lager till. 150mm totalt som i väggarna.
Sedan ska jag börja bygga igen ett rum till höger nedanför loftet, men faan vad allt tar tid... har inte haft nå större ork heller... men jag har inte gett upp helt, än iaf.. :S
 
Tack detsamma!
Har du kvar eternitplattorna från gamla fasaden inne i nya väggarna och tilläggsisolerat utanpå, eller har du plockat ner eterniten?
Vad jag vet om eternithus brukar det vara träplank bakom och borde gå att regla upp utanpå eterniten sedan lägga i isolering och vindväv, sedan spikläkt och träpanel.
Skönt att slippa riva eterniten som i sig är bra fasad sålänge man inte ska riva med det och får man på 50mm isolering utanpå blir det ju iaf lite lättare att hålla värmen inne.

Skulle jag köpa kåk skulle jag nog leta efter eternithus och sedan byta tak fönster och bygga träpanel m.m.

Ert hus ser ut att ha blivit riktigt fint iaf! d^_^b

Själv ska jag jobba vidare med mina projekt ikv o jobbar bara 16-17 dar nu i sep så blir iaf 11 dar till att komma vidare ska bli roligt och skönt!!

(PS. Jag hittade bilderna från husren. nu, får kolla vidare senare när jag hinner nu måste man knega lite..)
 
Inte mkt kvar utv på garaget nu, förutom foder kring porten m.m.
Framsidan:
garaget2.jpg

Baksidan:
garaget4.jpg

Fått dit de sista knutbrädorna oxå:
garaget.jpg

Med hjälp av farsan har man äntligen fått dit nockplåtarna oxå, bara sådär 1-2 år för sent ;P hur som hellst såg det ut som nytt vad man såg under trots att det nog kommit in endel vatten, luftspalt is the shit!!
friggan5.jpg

Nu ser den nästan färdig ut på lite håll, fattar bara knutbrädor, lite färg nästa vår m.m:
friggan4.jpg

Det var allt jag hade att bjuda på just nu. Tanken var dock att man skulle få mer gjort denna månad, får se vad man orkar o hinner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.