Min gamla 3310 är från 2000 och går fortfarande som om den nyss plockats ur förpackningen. Pappa har ärvt den (jag byter av någon form av princip alltid telefon efter 24 månader) och den har aldrig - aldrig - krånglat.

Sedan dess har jag aldrig träffat på en telefon som både håller sig levande och dessutom hippt aktuell under mer än ett år. Förrän iPhone 3Gs, faktiskt.
 
tompas11 skrev:
Motorola d160
En sån där hade min pappa. Första mobilen i familjen (förutom "väsktelefonen" som han hade i skogstraktorn).
Jag minns att jag kom hem från skolan runt 1999-00 och fick höra av min ena syster att mamma och pappa hade nappat på ett erbjudande att få köpa en mobiltelefon för endast 1 kr och åkt in till stan för att köpa. Det var stort. Men snacka om värdelös telefon. :wow:
Men det var väl i den vevan som de där erbjudandena kom på mobiler? Mobil för endast 1 kr.

Min första mobiltelefon fick jag av min mormor när jag fyllde 10 år. En Nokia 5110, dock så var det bara jag och en tjej i klassen som hade mobiltelefon vid den tiden så det var mest en leksak. Den gick även sönder efter ett år (skärmen dog) och då började typiskt nog alla få mobiltelefon.
Dröjde tre år innan jag fick min nästa mobil. En Nokia 2111 som jag fick som betalning för att jobbat på bondgården under den sommaren. och på den vägen var det, nu är jag inne på min 8-9:e Nokia-mobil (inräknat två firmamobiler).

//Patrik
 
Sen kamera kom till mobilen så har det blivit mer eller mindre ett måste för mig i jobbet. Kamera har jag haft mycket nytta av för div dokumentation samt att man vid ev funderingar kan skicka ett mms och visa problemet direkt, allt går så mycket snabbare på det viset. I övrigt så har jag inget behov av en massa lull lull till mobilen.

Är det ingen som kommer ihåg dom där fåniga och fula mobilerna som comviq kampanjade med under 94-95 och nästan varenda en köpte (kommer inte ihåg fabrikatet) som hade en lucka över knapparna som man vek ner. Det måste ju ha varit den första "allmänna" gsm mobilen det.
 
Minns ni Comviq när man fick några ören/per samtalad minut som samlades till en pott som man sedan fick nästa gång man laddade på mobilen med pengar? Jag brukade ringa från hemtelefonen till mobilen och låta det stå så ett litet tag. Tokigt.

//Patrik
 
Det var något liknande denna som far min fick -93 när han fyllde 40 år.
Vilka grejer.. :D

(Visste ni för övrigt att världens första mobilsamtal ringdes i Sverige 1950?)

ericsson_hotline_450_phone.jpg

//Patrik
 
Några mobiler har det blivit sedan första Philips början på nittiotalet (eller snarare senare delen). Använder gärna Nokia 5401i för "grovjobb" men en iPhone annars. Nokian tål det mesta, har bytt skal en gång (original) men batteriet är samma sen början.

iPhone är kul att leka med men eftersom jag fått byta glaset två gånger så är den otrooooligt dyr jmf med andra val. Kan inte se att den eller andra smartphones någonsin skulle kunna användas av hantverkare?

En kollega ärvde Nokia 3210 av yngsta dottern, hans första mobil och den kör han med än. Han var väldigt glad över att lära sig sms:a och ännu gladare för vibrationssignalen som satte igång i fickan. "Nu ringer nog frugant" :)

Kjell G
 
Nimajneb skrev:
kostar inte 29öre dit jag ringer eller roomar tyvärr :(
Kostar 9,90 per minut? :D
Dessa betalsamtal.....

Sorry för OT, kunde inte låta bli det upplägget :blushing: ;)
 
Nimajneb skrev:
kostar inte 29öre dit jag ringer eller roomar tyvärr :(
Menar du groomar? Det är väl olagligt med grooming via telefon numer?

(eller så pratar du om roaming) ;)
 
ordain skrev:
Menar du groomar? Det är väl olagligt med grooming via telefon numer?

(eller så pratar du om roaming) ;)
Tack för att du hjälper till med stavningen:p
 
Mikael_L skrev:
Men det mest intressesanta nu är väl:
-Använder du den fortfarande, idag? ;)
Jepp , den är överlägsen som fisketelefon och i fjällen .

Kan tyvärr inte ha den på jobbet eftersom den vill ramla ur
bröstfickan på svetsoverallen så fort man rör sig .

Har fått en sån där modern touch-screen-telefon också .

Den tycker inte om skitiga stora mekanikerfingrar .....
 
Kjell_G skrev:
Kan inte se att den eller andra smartphones någonsin skulle kunna användas av hantverkare?
Trodde inte jag heller förut, men nu när vi drog in bergvärme visade det sig att båda elektrikerna och rörmokaren alla hade iPhone fyror. De var dessutom mycket nöjda med dem, vilket gladde min sambo som är en aning äppelskadad. :)
 
Där ser man, de är kanske tåligare än man tror! Men det kanske också är en fråga om status? Och då brukar det praktiska få kliva åt sidan :)

Kjell G
 
Jag skulle tro att det handlar mer om status då Iphone telefonerna ändå ser ganska så plastiga ut!
Ja vet att någon polare till mig som alltid vill ha nya telefoner äger en konkurent till iphone eller återminstone en som är väldigt lik.
Han tappade den i mitt köksgolv när han var förbi & fikade telefonen föll i flera delar.
Dock så hade han sån tur att den fungerade igen efter att ha pusslat färdigt så den måste ha landat på nåt hörn eller så.
 
Jag googlade lite på gamla mobil telefoner & ja tror att om ja inte minns fel att det var en sån här telefon som min pappa hade när jag & min äldre bror var små!

Jag tror även i efterhand att telefonen var riktigt dyr då han köpte den ny på 80talet.
Någon som känner igen den?
Ja minns att det var oslagbar teckning på den oavsett om man befann sig uppe i tärna fjällen så gick det att ringa.
Men det var svindyrt att ringa med den.
 
  • Mobira pappas telefon.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina första mobiler. Kommer bara inte ihåg i vilken ordning jag hade dem.
Dessa tegelstenar var riktiga kvalitetsbyggen,
Technophonen tappades från en balkong 4tr ned på en grusgång under pågående samtal, bara springa ner o fortsätta samtalet.
Spectronicen for genom en vägg (iofs bara 2 gipsskivor, men men) under ett idrottsevenemang på TV. Ni kan ju gissa hur bra den matchen gick :D
 
  • technophone.jpg
  • Spectronic.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.