I fredags skrev vi kontrakt och nu är det dags för besiktning.

Är det något särskilt man ska tänka på själv vid en besiktning, något man ska fråga om som kan vara bra att veta när man sen flyttar in tex.

Eller är det nåt annat som man inte får glömma?
 
Det ät väl kanske framförallt sådant som inte ingår i en besiktning. Och sådant som är lite i gråzonen. Se till att våtrummen kontrolleras noga, låt besiktningsmannen visa hur det skall se ut i en golvbrunn, man skall kunna se att det finns en brunnsmanschett som går ned i brunne och där kälmms fast av en klämmring. Se till att det kontrolleras att det är fall i badrummet, framförallt vid och omkring duschen. Man kan ex. spola med duschen och slabb lite extra, behöver ju inte blöta ned hela badrummet för det, och se att det inte blir kvarvarande pölar.

Ta med en kamera och plåta själv detaljer du tycker är ijntressanta. Ex. rakt ned i golvbrunnen, om du vill få rn "second opinion" av ngn. här på forumet.

.
 
Plus en sak som hempularen "brukar" påpeka i trådarna men nu missade och det är att göra en översyn av elanläggningen. Det glöms/skits i på säkert 99% av köpen. Man vet ju som sagt inte vad tidigare ägare haft för sig.
 
Läs på vad undersökandeplikten betyder och se till att du förstår vad den innebär.
 
En sak till som du borde ha kollat redan innan du vinner en budgivning, det är diversee kommunala källor. Kolla att det inte pågår några planearbeten i området, dvs. att det inte projekteras en 6 filig motorväg över granntomten eller liknande. Stora vägar planeras ibland på de mest osannolika platser, även mindre men irriterande ändringar i närområdet är ju bra att undersöka. Detta får du via stadsbyggnadskontoret.

Om du har enskilt avlopp så bör man kolla med miljö och hälsovårdsförvaltningen dels att det inte redan finns några förelägganden mot den befintliga anläggningen, dels hur statusen är i förhållande till gällande regler (kan ex. vara på gång med tvångsanslutning till kommunalt avlopp för 150 - 250 000).
 
  • Välj en bra besiktningsman. Mäklarens rekommendation är inte nödvändigtvis den bästa. Om mäklaren rekommenderar en besiktningsman så har de en relation. Och besiktningsmannen vet att mäklaren vill få ihop affären snabbt..
  • Besiktningsmannens ansvarsförsäkring. Är det de vanliga SBR anslutnas 15 prisbasbelopp så OK. Är det mindre, byt besiktningsman. Är det mer så bra.
  • Läs kontraktet. Vad ingår / ingår inte i besiktningen.
  • I besiktningen så kommer kommentarer att utgå från huset generella skick och ålder. Mycket blir beroende på vad det är ni potentiellt köper. Ett nybyggt hus kan få kommentarer om en dörr som inte stänger rakt medan ett gammalt ruckel kanske inte ens bevärdigas med en kommentar om det är hål i en yttervägg... Något överdrivet men ni bör vara medvetna om att nivån justeras efter generellt skick och ålder.
  • Ta med skruvmejslar. Besiktningsmannen får inte göra ingrepp – De arbetar strikt ”okulärt besiktningsbart” vilket egentligen är en lite märklig formulering då näsan kan vara ett rätt kraftfullt verktyg. Hur som, ta bort trösklar tex. Med säljarens tillåtelse får du göra det. Vill säljaren sälja så kommer du få tillåtelse. Ta bort trösklarna om det går mot våtrum, pannrum, tvättstuga. Se till att besiktningsmannen kommenterar tätskikt där det går om trösklarna kan tas loss. Och flytta badkar, tvättmaskin och torktumlare. Detta är det kanske bara lata besiktningsmän som inte ser till att det händer men även lata besiktningsmän är försäkrade (oftast med Länsförsäkringar) och försäkringsbolagen anställer bra advokater när det hettar till.
  • Läs på relevanta branschregler innan. Dels om våtrum men också BBR. Detta är speciellt viktigt om huset är nybyggt. Verkar som om många besiktningsmän inte riktigt har hängt med gällande slitsbottnar, golvnära fönster, brunnar och dylikt.
  • Säkerställ med mäklaren innan att säljaren kommer ha en stege tillgänglig – du betalar för besiktningsmannen och vill inte betala för att han ska komma tillbaka pga missad stege eller få undantag i protokollet gällande tak.
  • Är badrummen nya; golvbrunnar, golvbrunnar, golvbrunnar. Lär dig hur klämringar ska vara monterade. Ta kort på när besiktningsmannen inspekterar dem. Se också till att besiktningsmannen försiktigt knackar på klinker på golv för att försöka bilda sig en uppfattning om att de sitter bra (åtminstone om det är stora plattor).
  • Genomföringar i vägg i badrum. Många besiktningsmän kollar trots allt golvbrunnarna men om de som byggde våtrummen visste vad de gjorde så ser genomföringar mot vägg bra ut också.
  • Var extremt noggrann. Ni har redan köpt huset med hjärtat. Lämna hjärtat hemma nu. Leta efter varenda inspektionslucka, hål, vinkel eller annat i huset som ni kan sätta näsa eller ögon mot. Gör det och se till att besiktningsmannen också gör det. Kolla speciellt efter inspektionsluckor gällande vatten (inspektionslucka på insidan för vattenutkast ute tex.)
  • Installationer är nästan alltid undantagna. Men fråga; se om ni kan få besiktningsmannen att antingen säga att tex el är OK eller att notera det under vidare teknisk utredning alt. risk.
  • Vad är de specifika farorna med just ert potentiella hus? Putsat på cellplast? Dåligt ventilerad krypgrund? Risigt tak?.... Läs på och tjata på besiktningsmannen om allt. Och kom hela tiden ihåg att besiktningen är ett komplement. Det undantar er inte från undersökningsplikten.
  • Även om det inte har med besiktningen att göra; som hempularen skriver, prata med kommun, begär handlingarna om huset. Google är din vän, kolla säljare, mäklare, grannar område….
Lycka till.
 
Liten fundering efter helgens duschkabinrengöring. Kan man anse att besiktningsmannen har brustit i sin undersökning om han inte har inspekterat fall i ett badrum? eftersom där står duschkabin så går ju allt vatten automagiskt ner i avloppet. Men nu när jag tvättade runt brunnen och sånt så visar det inte tillstymmelse till fall? inte ens i närheten av golvbrunnen. I detta fall ligger golvbrunnen under kabinen, men då vi tog bort främre skyddet för att inspektera brunn så var han ju och kikade på brunnen.
Är det liksom inte standard för en besiktningsman att ha med sig en liten kula för att se vart rummet lutar?

Det jag frågar är egentligen, har jag ett case gentemot besiktningmannen/firman då fall verkar saknas eller vara mkt dåligt? Borde han inte uppmärksammat detta i ett badrum som renoverades 2009?
 
Det behöver nödvändigtvis inte vara fall i hela rummet kanske. De besiktningar jag varit med på (ca 300-400 st) så spolar dom vatten runt brunnen och ca en meter ut och ser att det rinner åt rätt håll. Ett case mot besiktningsman kommer du aldrig att kunna ha, de är konsulter och har typ aldrig ett sånt ansvar, om man har ett case i någon form så är det mot byggaren.
 
nja, nu har jag anlitat en firma som skulle stå för en besiktning. I hans protokoll står inget om avsaknad av fall. Spolade vatten gjordes inte, inte heller ngn kula för att se att den rullar åt rätt håll.
Besiktningsmannen var anlitad vid överlåtelse av hus i våras, inte vid renoveringenn av badrummet.
Byggaren var tidigare ägaren, och jag skulle aldrig gå på denne om detta då vi fått möjlighet att besikta det och det är som sagt inte speciellt svårt att kontrollera.
Jag tror inte heller att jag har möjlighet att få besiktningsföretaget att ersätta ngt badrum, men jag anser att jag inte bör betala fullpris på en undermålig besiktning.
 
Iom. att det finns en kabin så tror jag att det gäller lite andra regler, då är det inte säkert att man ens har en brunn.
 
Fast vi har en brunn?avloppsslangen från kabinen går ner i den vanliga golvbrunnen, dvs så länge allt är helt så är det aldrig blött på golvet.
 
Fofof skrev:
  • Välj en bra besiktningsman. Mäklarens rekommendation är inte nödvändigtvis den bästa. Om mäklaren rekommenderar en besiktningsman så har de en relation. Och besiktningsmannen vet att mäklaren vill få ihop affären snabbt..
  • Besiktningsmannens ansvarsförsäkring. Är det de vanliga SBR anslutnas 15 prisbasbelopp så OK. Är det mindre, byt besiktningsman. Är det mer så bra.
  • Läs kontraktet. Vad ingår / ingår inte i besiktningen.
  • I besiktningen så kommer kommentarer att utgå från huset generella skick och ålder. Mycket blir beroende på vad det är ni potentiellt köper. Ett nybyggt hus kan få kommentarer om en dörr som inte stänger rakt medan ett gammalt ruckel kanske inte ens bevärdigas med en kommentar om det är hål i en yttervägg... Något överdrivet men ni bör vara medvetna om att nivån justeras efter generellt skick och ålder.
  • Ta med skruvmejslar. Besiktningsmannen får inte göra ingrepp – De arbetar strikt ”okulärt besiktningsbart” vilket egentligen är en lite märklig formulering då näsan kan vara ett rätt kraftfullt verktyg. Hur som, ta bort trösklar tex. Med säljarens tillåtelse får du göra det. Vill säljaren sälja så kommer du få tillåtelse. Ta bort trösklarna om det går mot våtrum, pannrum, tvättstuga. Se till att besiktningsmannen kommenterar tätskikt där det går om trösklarna kan tas loss. Och flytta badkar, tvättmaskin och torktumlare. Detta är det kanske bara lata besiktningsmän som inte ser till att det händer men även lata besiktningsmän är försäkrade (oftast med Länsförsäkringar) och försäkringsbolagen anställer bra advokater när det hettar till.
  • Läs på relevanta branschregler innan. Dels om våtrum men också BBR. Detta är speciellt viktigt om huset är nybyggt. Verkar som om många besiktningsmän inte riktigt har hängt med gällande slitsbottnar, golvnära fönster, brunnar och dylikt.
  • Säkerställ med mäklaren innan att säljaren kommer ha en stege tillgänglig – du betalar för besiktningsmannen och vill inte betala för att han ska komma tillbaka pga missad stege eller få undantag i protokollet gällande tak.
  • Är badrummen nya; golvbrunnar, golvbrunnar, golvbrunnar. Lär dig hur klämringar ska vara monterade. Ta kort på när besiktningsmannen inspekterar dem. Se också till att besiktningsmannen försiktigt knackar på klinker på golv för att försöka bilda sig en uppfattning om att de sitter bra (åtminstone om det är stora plattor).
  • Genomföringar i vägg i badrum. Många besiktningsmän kollar trots allt golvbrunnarna men om de som byggde våtrummen visste vad de gjorde så ser genomföringar mot vägg bra ut också.
  • Var extremt noggrann. Ni har redan köpt huset med hjärtat. Lämna hjärtat hemma nu. Leta efter varenda inspektionslucka, hål, vinkel eller annat i huset som ni kan sätta näsa eller ögon mot. Gör det och se till att besiktningsmannen också gör det. Kolla speciellt efter inspektionsluckor gällande vatten (inspektionslucka på insidan för vattenutkast ute tex.)
  • Installationer är nästan alltid undantagna. Men fråga; se om ni kan få besiktningsmannen att antingen säga att tex el är OK eller att notera det under vidare teknisk utredning alt. risk.
  • Vad är de specifika farorna med just ert potentiella hus? Putsat på cellplast? Dåligt ventilerad krypgrund? Risigt tak?.... Läs på och tjata på besiktningsmannen om allt. Och kom hela tiden ihåg att besiktningen är ett komplement. Det undantar er inte från undersökningsplikten.
  • Även om det inte har med besiktningen att göra; som hempularen skriver, prata med kommun, begär handlingarna om huset. Google är din vän, kolla säljare, mäklare, grannar område….
Lycka till.
Tack så mycket för alla tips!
Vad menar du med inspektionslucka för vatten? Vattenutkast? Jag fattar nada:) haha
 
moestberg skrev:
Vad menar du med inspektionslucka för vatten? Vattenutkast? Jag fattar nada:) haha
Jag ber om ursäkt, jag formulerade mig slarvigt. Enligt dagens standard får man inte ha inbyggda vattenkopplingar i vägg utan måste ha en inspektionslucka då kopplingar finnes. Så tex ett vattenutkast på utsidan bör ha en inspektionslucka på insidan. Denna inspektionsyta ska i sin tur vara byggd enligt Säker Vatteninstallation med slitsbotten osv. Vatteninstallationer är nuförtiden en hel vetenskap och många byggare samt en del besiktningsmän missar detta. Men som sagt dessa är dagens regler och kanske inte applicerbart på ert hus. Min poäng är dock att de flesta ser dessa inspektionsytor som en vatteninstallation som de facto är undantagen i de flesta överlåtelsebesiktningar. Men – och det här är viktigt – hur det är byggt runt vatteninstallationen för att minimera skador vid läckage är inte undantaget vid en överlåtelsebesiktning och en besiktningsman är ålagd att inspektera och kommentera dessa ytor.
 
Glufsglufs skrev:
Det behöver nödvändigtvis inte vara fall i hela rummet kanske. De besiktningar jag varit med på (ca 300-400 st) så spolar dom vatten runt brunnen och ca en meter ut och ser att det rinner åt rätt håll. Ett case mot besiktningsman kommer du aldrig att kunna ha, de är konsulter och har typ aldrig ett sånt ansvar, om man har ett case i någon form så är det mot byggaren.
Med respekt undrar jag om vi inte blandar ihop slutbesiktning med överlåtelsebesiktning nu. En slutbesiktningsman är typiskt en konsult utan något juridiskt eller ekonomiskt ansvar för missade fel eller brister medan vid en överlåtelsebesiktning så är besiktningen gjord enligt uppgjort avtal med uttalat maxbelopp på ekonomiskt skadestånd. Utan att känna till några detaljer om Hubbe2s fall så har han definitivt ett case mot byggaren om han har låtit renovera badrummet. Kanske ett case mot besiktningsmannen eller möjligen ett case mot säljaren om han köpt huset med badrummet som det är. De två sistnämnda fallen är dock snåriga.
 
Fofof skrev:
Med respekt undrar jag om vi inte blandar ihop slutbesiktning med överlåtelsebesiktning nu. En slutbesiktningsman är typiskt en konsult utan något juridiskt eller ekonomiskt ansvar för missade fel eller brister medan vid en överlåtelsebesiktning så är besiktningen gjord enligt uppgjort avtal med uttalat maxbelopp på ekonomiskt skadestånd. Utan att känna till några detaljer om Hubbe2s fall så har han definitivt ett case mot byggaren om han har låtit renovera badrummet. Kanske ett case mot besiktningsmannen eller möjligen ett case mot säljaren om han köpt huset med badrummet som det är. De två sistnämnda fallen är dock snåriga.
Ligger det eventuella skadeståndskravet på besiktningsman eller säljaren i det fallet då?
Hur som helst så har jag iaf gett ett exempel på hur det går till när fall kollas och var.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.