Jag tror inte det går att välja bort triangeln.
Spisen, vasken och kylen är tre punkter som besöks ofta vid matlagning, därav triangel. Om de tre punkterna är placerade i linje eller omständigt utspridda spelar egentligen ingen roll. Det är fortfarande tre punkter med mer eller mindre raka vägar mellan.

Vill man ha ett lättjobbat kök så gäller reglerna från 40-talet än idag, kanske ännu viktigare när hemmafrun är utbytt mot en heltdisjobbande förälder som ska stressa ihop mat till tre hungriga barn efter jobbet. Men det är naturligtvis ingen lag man måste följa, det finns många opraktiska kök och folk lyckas laga mat där också.

Fast det är intressanta tankar om att jobba flera i köket. Dan absolut köpa teorin att det förnämliga är att ha var sin triangel att jobba i, alternativt vara ordentligt samspelta.
 
It's alive.... ;)

Stouf, att riva den sektionen är dessvärre inte görligt, det är lite för mycket av "husets stomme" som går där

Mellanbarn, jaaaa, två kök, det vore faktiskt nåt!!! Så kan den som inte lagar mat hålla på och röja upp i det andra köket under tiden, och sedan vid nästa mål mat byter man kök... Perfekt! d^_^b

Nu, kära vänner, får ni en utmaning... Jag bifogar två tomma skisser, en med måtten utsatta (hyfsat korrekta, ej mätta på plats men tagna mha originalritning, så ja, det kan säkert diffa några centimeter hit och dit) och en blank.
Förutsättningar :

  • Gråa väggar fuckar vi inte med.
  • Nederdel av fönster är på låg höjd (under normal bänkhöjd iaf)
  • Vatten, avlopp & fläkt finns där jag noterat dem
  • Ljusgrå streckade linjer är nuvarande väggar som vi tänkt riva.
  • Mot entré/kapprum kan det antingen byggas upp ny vägg eller lämnas öppet, det är valfritt
  • Den gulbeiga sektionen mot matsalen är rivningsbar vägg, jag vill gärna ha direktaccess till matsalen, men kan leva med enbart "serveringslucka" och att människor får vandra runt
  • Jag är en hopplös bakåtsträvare, och vill alltså ha en vanlig hederlig spis med ugn, och inte inbyggnadsugn+spishäll
  • Sambon vill gärna ha två diskmaskiner
  • Två separata fullhöjds kyl resp. frys behövs
  • Matplats för 4 personer ska få plats
Jag har en påse idéer (typ 20 alternativ) som jag skissat på, det ena konstigare än det andra, men vad kan ni hitta på åt mig?
 
det där med triangeln verkar inte vara lika viktigt om man ser till feng shui av det lilla jag läst på i ämnet - men visst ligger det någonting i det att inte ha spis , kyl och vatten för nära varandra av det jag läste
el kontra vatten
värme kontra kyla

ser man till att saker ska vara utbytbart är det inget fel med en traditionell spis förövrigt bättre ur strålningssynpunkt kontra induktion om det nu stämmer att folk med pace-maker inte ska ha en sådan i sitt kök - ja fadern min ska nu byta ut sin för 4-e gången så visst tänker man en del på sånt - det vimlar ju av snygga sådana med smarta finesser bl a vattenburen värme integrerat för att värma typ varmvattenberedaren i stället för en vattenburen kakelugn eller kamin
 
Jag förstod av första skissen att de fönster som finns inte är lämpliga att sätta skåp framför, hur högt är det från golv till underkant fönster? Ska bli spännande att se var detta hamnar, jag gör gärna ett försök att rita något kul :)
 
yens skrev:
Jag förstod av första skissen att de fönster som finns inte är lämpliga att sätta skåp framför, hur högt är det från golv till underkant fönster? Ska bli spännande att se var detta hamnar, jag gör gärna ett försök att rita något kul :)
Kul att du vill spåna lite! Det är ca 80 cm från golv till underkant av fönster. Jag är inte helt främmande för att ha bänk framför fönstren, det går väl att lösa med en glasskiva i bakkant på bänken, har sett den lösningen i lite olika hus vi tittat på, och det är ju ganska snyggt. Kanske opraktiskt som satan när fönster ska putsas, men, men.... :rolleyes: Det är sambon som putsar fönster.........:wow:
Dock kräver det att element som sitter under fönster omvandlas till golvvärme istället, vilket förvisso också är en tilltalande tanke, men jag vet inte hur görlig den är...
 
Kul utmaning Filurskan! Här är mitt förslag, utan ritning tyvärr, men om du har din måttsatta ritning framför dig hoppas jag att det ska gå att hänga med:

Behåll den streckade väggen i förlängningen av den toavägg där det står 186, så att väggen totalt blir 340/341 och öppningen 99/100. På den väggen ställer du "nerifrån och upp" på ritningen först underskåp (bredd 80-100), därefter kyl, frys och högskåp. Ovanför underskåpen sätter du väggskåp/öppna hyllor/ingenting, allt efter tycke och smak.

I hörnet mot fönsterväggen bygger du igen de sista 40-45 cm. Därifrån får en 40 cm djup bänkskiva gå på lämplig höjd förbi första fönstret - här är det öppet under så man kan sitta vid fönstret. (I stället för att helt bygga igen "blindhörnet" skulle man kunna bygga det som en hylla för kokböcker, papper, pennor över bänkskivans höjd.) Efter fönstret fortsätter bänkskivan ytterligare ca 170 cm, men då monterar du 2 st väggskåp (80 breda) eller andra hyllor/hurtsar med djup 35-40 cm som underskåp för ytterligare förvaring. Bänkskivan slutar alltså i höjd med/linjerar med murstocken. Allt utrymme till höger om murstocken på ritningen blir matplats.

Gör en öppning till matsalen (beigemarkerat) 120-150 bred. Inga dörrar alls eller pardörrar.

Dags för längan med spis och disk, som alltså blir en rak länga rakt fram sett från hallen. Från väggen mot matsalen räknat ("nerifrån och upp"): passbit, smalt underskåp (30?) diskbänksskåp 80, diskmaskin 60 och spis 60, då är man framme vid murstockens slut. Från matsalsväggen och fram till fläkten har man överskåp. Till vänster om spisen kommer sedan en 60-enhet för kastruller etc (total längd alltså ca 295 cm) Den kompletteras mot murstockens kortsida av ytterligare en 60-enhet, som öppnas antingen mot fönstersidan eller mot matplatssidan. På dessa båda enheter får man då en arbetsyta på 60x135, mittemot väggskåpen som är monterade som underskåp.

Mittemot det platsbyggda skåpet som ska sparas får det bli ännu ett serveringsskåp eller högskåp eller en skrubb med dörr så att man kommer i liv med matsalsväggen där.

Blir kul att läsa andras förslag! / Cecilia
 
Tack Cecilia/Familjen K,

jag kunde föreställa mig och följa med på ritningen. Skulle kunna fungera, men, och det är ett stort men, det blir för nära mellan "matberedning" och "diskhantering" med att ha diskmaskin så nära spisen (grund för att bli osams i vårt hushåll), jag vill ha de sektionerna så långt ifrån varandra som är vettigt för att undvik att vi trampar varandra på tårna :blushing:

Men ditt förslag petade iväg min hjärna till ett alternativ som iofs inte riktigt liknar det du föreslår (ganska långt ifrån, för att vara ärlig), men som jag tror på! Ska försöka få till en skiss, så får vi se om min idé om ett "felvänt L-kök" blir totalsågad eller inte, som vanligt så fungerar det i min fantasi, men mina fantasier och verkligheten vill inte alltid samsas, tyvärr :wow:
 
Blir intressant att se din nya idé!
Om jag skulle justera mitt förslag efter din respons tänker jag så här:

Jag tycker min grundform har flera styrkor, till exempel öppningen till matsalen, sittplatsen vid fönstret, övergången/bänkytorna mellan köksdel och matplats och att den känns enkel och logisk, så jag skulle behålla samma grundform men separera disk och mat från varandra.

Då skulle längan mot hall- och toaväggen innehålla diskmaskin, diskhoar, kyl och frys och ett smalt fack/skåp för att fylla ut undertill. Kanske skulle det då vara bäst att ha kyl och frys närmast ingången från hallen, för då står de i stort sett mittemot spisen (den där kökstriangeln...) och så får man diskbänk och diskmaskin rakt fram när man kommer från matplatsen i köket. Dessutom kommer man ju ganska nära fönstret vid diskbänken, vilket är trevligt. Med väggskåp/hyllor över diskbänk och diskmaskin får du in mycket porslin.

På matlagningssidan skulle man då sätta skafferiet närmast matsalsväggen. Sedan en utslagsho och kran så man kan skölja saker och så bara bänk fram till spisen. Kan du klara dig på ett 40-skåp som skafferi blir det runt 90 cm mellan spis och utslagsho och sedan har du ju 60 cm till vänster om spisen också. Överskåp om man vill och nu blir det ju mycket förvaring undertill.

/ Cecilia
 
:surprised:) Skafferiet finns ett riktigt gammalt hederligt kallskafferi på ett par kvadratmeter, så det är inget som bekymrar (Lilla dörren till höger på ritningen)

Bifogad pdf blir mer en principskiss, Ikeas verktyg är bra, men inte tillräckligt bra för att få till rumsformen så det stämmer när det är massa vinklar och vrår...

B- och D-väggarna är alltså inte en vägg alls hela vägen (fuskade och la dit öppningar bara för att få måtten hyfsat.
Mellan C och D är finns murstocken, och C är då en delvis ny vägg upp i riktning mot skaffer/trapphusvägg (kanske inte helt upp till tak) upp. Smatten som blir bakom där blir då en slags hall för bakdörren ut i trapphuset och som jag ser en ypperlig plats för "torrsortering" av skräp (typ pappersåtervinning, kartong etc) och lite annat sånt där bra att ha som man kanske inte vill ha framme, men gärna tillgängligt, typ lilla trappstegen, kattsandskartonger mm.

Där D-väggen egentligen inte är någon vägg (gamla serveringsgången från matsal till murstock) funderar jag på att låta bänkskivan gå in ca 30-40 cm i smatten och avsluta med en ca 1,40m hög och 30cm djup halvvägg som mynnar ut i ett skåp/hyllor åt andra hållet (mot det platsbyggda skåpet. Visst, det blir en fånig liten smatt, men jag tror det kan bli praktiskt, det skåpet/hyllorna blir bra till såna där "sällansaker" som blomvaser, säsongspynt mm.

Dom vita enheterna 12 och 13 symboliserar en låg sittbänk under fönstret med förvaring, perfekt att sitta vid när man inte vill gå för långt från spisen men ändå inte behöver stå och röra konstant i grytorna.

Bänkskivan under det vänstra fönstret är nu inritat som ~60 djupt (fanns inte annat som val) och kanske den kan vara det, annars får det bli ~40 nånstans

Diskmaskin är till höger om hon. Jag skulle iofs gärna ha upphöjd diskmaskin, men man kan inte få allt...:blushing:

Matplatsen hamnar nu lite halv till vänster om B-väggen (som då med bristen i verktyget inte gick att få med i ritningen), och pja, det kanske räknas som fel att inte ha matplats vid ett fönster? Jag ser det inte som ett problem.

Hmmm.... Misslyckas med att bifoga ritningen, men jag skickar svaret iaf för jag orkar inte skriva om det sen!
 
Redigerat:
Det går inte att bifoga pdf. Ett sätt att byta format är att skriva ut, ställ in microsoft image writer så får du det i tiff format, dvs bild. Ett annat är att köra print screen och spara i paint.
 
lavin skrev:
Det går inte att bifoga pdf. Ett sätt att byta format är att skriva ut, ställ in microsoft image writer så får du det i tiff format, dvs bild. Ett annat är att köra print screen och spara i paint.
Nu funkade det! :p
 
Vad bra, jag blandade ihop det med uppladdningsformatet på odla.nu!
 
Det där ser väl ut att kunna bli jättebra!
Hade själv glömt bort det stora skafferiet och hade nog inte heller fattat att matplatsen kunde ligga så långt till "vänster" (trodde huvudentrén var nära där). Lycka till med de fortsatta funderingarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.