Hejsan!
Håller på med en lägenhetsrenovering där jag står inför beslutet att mura in en slags insats, där man då kan koppla på en mekanisk fläkt som sedan kan blåsa ut den varma luften och därmed värma hela lägenheten mycket snabbt och mycket effektivt. DOCK är den katastrofalt ful jämfört med en helt vanlig murad öppen spis. Och man är begränsad till tillverkaren när det kommer till storlek, rutan, material, kostnad m.m.

Så här kommer min fråga, och alla lösningar oavsett kostnad är intressanta, KAN man mura en öppen spis, där jag alltså själv kan välja utformning m.m. OCH som också går att ha en mekanisk fläkt som blåser ut varmluften?

Funktionen i en insats är ju att "håligheten" under och bakom elden har luft, denna värms upp av värmen som strålar genom "väggen" och då värmer upp luften i håligheten. Sedan blåser en fläkt ut denna uppvärmda luft genom ett galler på sidan.

Självklart kan man omöjligt få en lika effektiv lösning om man murar allt själv, då insatsen är byggd för detta syfte, men även om man bara skulle kunna få ut hälften av värmen skulle det vara super intressant då designen är mycket viktig för mig.

Så vad tror ni? Kan man mura någon slags "hållighet" bakom på liknande sätt? Eller finns det någon annan smart lösning någon hört om där man kan koppla på ett utblås på en vanlig murad historia? Man måste alltså på något sätt värma upp "ren" luft som man sedan kan blåsa ut.

I stort sett handlar det om, HUR kan jag konstruera en murad öppen spis så jag kan koppla på en mekanisk fläkt som blåser ut varmluft på sidan?

Är ni dessutom murare eller känner någon så får ni jobbet direkt. Finns i Stockholm, kan betala för resa och logi om någon är villig att göra resan.

PS. Bifogat en snabb ritning på så jag skulle vilja den murade öppna spisen att se ut.
Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Emile
 
  • Ritning_oppen_spis_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en väldigt stor spisöppning ser det ut som, är du ute efter värme eller estetik? Både och uppenbarligen. Ett problem med din spis är att eldstaden ser ganska grund ut och det vill till att få ut rökgaserna genom skorstenen och inte genom lägenheten.. det hänger på rökkanalens dimension kåpan/gasfångets utformning samt övrig ventilation i lägenheten. Man kan göra en bit av rökkanalens nedre del i smide/stål och ventilera ut detta med en fläkt i lägenheten. I denna kan konvektionstuber placeras som ökar den värmeavgivande ytan men jag tror ärligt talat inte det är möda värt i pengar och kilowatt räknat, men det är upp till dig som kund att avgöra.
 
Ett altenativ är att dra rökkanalen uppe i "kåpan" fram och tillbaka för att på så sätt kyla ner rökgaserna och värma upp öppenspisen ovan eldstaden för att på så sätt få ut mer värme i rummet. Ungeför samma prinsip som i en kakelugn.
 
Nej, här finns problem redan innan, främst på grunda av det ringa djupet på eldstaden, inga kringelikrokar på kanalen som bromsar upp draget. rökgasfläkt behövs nog i vilket fall som helst. Jag hade noga räknat på ett jobb som detta.
 
Tack för alla svar.

Läste det att det var ett stort problem med det grunda djupet och där är det dels så att jag nu insett att jag varit lite klantig och postat en gammal ritning. Dels så lyckades vi ta 5 kanaler i anspråk som gjorde att vi kom in ca 20-30 cm i väggen SAMT att jag öka på hela djupet då det bara handlar om hur mycket jag vill att den skall komma ut från väggen. Så jag tror att detta skall gå att ordna på ett sätt eller annat. Vet inte vilket djup som skulle behövas?

Sen precis som ni säger så är det projekterat för en fläkt på taket där redan el och allt är framdraget och allt är godkänt från föreningen/sotare m.m. Så vi kan både öka djupet på "hålet" och det kommer också sitta en fläkt på taket så vi undviker risken att röken kommer in i lägenheten.

Ni nämnde lite kort om två lösningar, jag är ju själv inte så insatt i själva "lingot" så hängde inte riktigt med, men med förutsättningen jag nämnde ovan skulle man då kunna genomföra någon av dessa som skulle kunna fungera?

Kan kort också säga att OM det skulle förbättra funktionen skulle jag självklart även göra "hålet" mindre också, det kanske behövs det också även fast man har en rökgasfläkt på taket.

Återigen stort tack för era svar och jag ser fram emot att höra med från er.

Med vänliga hälsningar¨

Emile
 
itkonsult: Du verkar vara duktig på ämnet. Arbetar du eller har arbetat inom just denna bransch?
 
Det finns en mängd insatser som har ganska lika mått som de önskade. se bl.a www.brunnerkaminer.se eller Caminetti Montegrappa Eurofire modulo Om där inte tidigare varit en skorsten kan många fås med glas på både bak o framsida dvs elden syns från både sängkammare o vardagsrum.Glasluckorna är oftast hissbara pga storleken. Konvektionsdelen finns i olika utförande beroende på om den skall ge mycket värme till rummet (vilket den iallafall kommer att göra med den stora luckan) eller lagras upp i keramik eller stenmagasin.Fläkt är i de flesta fall onödig om inbyggnaden utformas rätt och låter mer än den gör nytta. Enda gången den är befogad är när kaminen har kanalanslutningar för inblås till flera rum.
 
Adressen ska vara :
http://www.brunner-kaminer.se/

De hade väldigt fina, stilrena kaminer med glasfront! Fast jag förstår inte vid en snabbtitt om de kan sättas in i befintlig öppen spis (som braskaminer) eller om man måste mura från grunden.

Är det någon som känner till prisnivån? Hittar inte det heller.

Är rädd för att ytterligare en sak hamnade på önskelistan.:cool:
 
Redigerat:
Till en befintlig rökkanal kräver denna sannolikt rökgasfläkt, exodraft(fd exhausto) rsv 12 och uppåt gissar jag på.
 
Har lite mer tid nu, skall försöka svara efter bästa förmåga

Emilestjernlof skrev:
Tack för alla svar.

Läste det att det var ett stort problem med det grunda djupet och där är det dels så att jag nu insett att jag varit lite klantig och postat en gammal ritning. Dels så lyckades vi ta 5 kanaler i anspråk som gjorde att vi kom in ca 20-30 cm i väggen SAMT att jag öka på hela djupet då det bara handlar om hur mycket jag vill att den skall komma ut från väggen. Så jag tror att detta skall gå att ordna på ett sätt eller annat. Vet inte vilket djup som skulle behövas?

Sen precis som ni säger så är det projekterat för en fläkt på taket där redan el och allt är framdraget och allt är godkänt från föreningen/sotare m.m. Så vi kan både öka djupet på "hålet" och det kommer också sitta en fläkt på taket så vi undviker risken att röken kommer in i lägenheten.

Ni nämnde lite kort om två lösningar, jag är ju själv inte så insatt i själva "lingot" så hängde inte riktigt med, men med förutsättningen jag nämnde ovan skulle man då kunna genomföra någon av dessa som skulle kunna fungera?

Kan kort också säga att OM det skulle förbättra funktionen skulle jag självklart även göra "hålet" mindre också, det kanske behövs det också även fast man har en rökgasfläkt på taket.

Återigen stort tack för era svar och jag ser fram emot att höra med från er.

Med vänliga hälsningar¨

Emile
De flesta seriösa entreprenörer räknar på detta och vill veta kanalens längd dimension, eldstaden mått och hur övrig ventilation fungerar. Det går nästa alltid att få ok flås med en fläkt men man får då också om kanalen är för liten problem med ljud, speciellt om kanalen är tätad eller ny i övrigt.

Du skriver att eldstaden blir 20-30 cm djupare + det du lägger till utåt i lägenheten? stämmer? ett djup på ca 70-80 cm, ganska djupt helt plötsligt.. då finns gott om plats för att leda upp rökgaserna och lite marginal utåt rummet,

Rökgasfläkt bör du ha ändå, om inte annat för komforten skull.

Ang. "lösningarna", insats vore MYCKET bättre, den jag länkade till tidigare kan du hissa upp luckan på och elda som en öppen spis när du känner för det, vill du lämna lägenheten eller gå till sängs så drar du bara ner luckan igen.

Men, allting går, i en så här "bred" eldstad eldas det mest i hörnet och en bit utåt i ena långväggen, däröver kan ett gasfång i smide placeras, med det menas en uppsamlande tratt utformad så att rökgaserna passerar lätt på insidan och rumsluft värms på dess utsida och återförs till rummet. Innan fanns det produkter som var snarlika denna princip.
Du får hitta en kreativ firma att jobba med, för detta är ingen standardlösning och det finns mycket att tänka på. Förvänta dig inte underverk värmemässigt då mycket rumsluft späder rökgaserna. Bra är att din eldstad är ganska låg då kan du fortfarande ha en del fart i värmen men som sagt detta är mer ett kul projekt och omöjligt att räkna hem i energi.

Vore intressant om du kunde delge oss mer info i detta projektet vart det lider.

Vilken yta skall spisen ha, skall den kläs eller putsas?
Är kanal för förbränningsluft förberedd?
 
Om man nu förväntar sig någon värme från eldstaden kan det vara intressant att veta att en öppen spis kan ha en verkningsgrad kring 7% medan en kassett eller kamin kan nå 70-80%. Är ganska osäker på siffrorna, kanske kommer från någon kaminleverantör och de är hämtade långt bak i minnet, så ta dem med en nypa salt. Det kan ju ge en signal om vilket utbyte man kan förvänta sig i alla fall. Största orsaken till dålig verkningsgrad är all uppvärmd rumsluft som sugs ut i skorsten eftersom man inte vill att det skall ryka in. Om man bara vill ha en vacker eld att titta på så spelar verkningsgrad och uppvärmning ingen roll.
 
-stämmer hyfsat,
Insats är rådet. mycket pengar blir det i vilket fall
 
Återigen tack för alla svar. Uppskattas väldigt mycket!


Ytan skall matchas med väggarna bredvid, så det är väl "kläs" samt att kanalen är redan tätad och provtryckt och helt klar för användning.

Precis som många skrivit så är en insats det ultimata valet och har tittat på flera som skulle fungera. Dock är det designen som jag inte riktigt gillar. Dels har man den kanten som hamnar mitt i eldstaden. Det vill säga den kanten som rutan går emot när man stänger rutan. Och sen också att det blir olika färger/material utanför denna kant och innanför denna kant.
Så istället för i en vanlig öppen spis där man har en stor, fin jämn yta som ser likadan ut överallt, så ser man verkligen här att det är en insats, då kanten sticker upp ett par cm och man får ett annat material innanför kanten.

Så enda problemet med insats är själva utseendet.

Men om du "itkonsult" får gissa, var tror du en sådan special lösning som du nämnde skulle hamna på? Och OM man skulle använda sig av en mekanisk fläkt för att blåsa ut den uppvärmda luften, tror man skulle kunna få någon hyfsad värme från den? Vet att det är svårt att gissa, men skulle vara mycket intressant även att bara få ta del av din kvalificerade gissning.

Tack på förhand.
 
Var inne på deras internationella sida och hittade denna bild under den produkten som var mest intressant för mig.

Bilden visar en hörninsats, MEN precis som jag efterfrågade så ser det ut som den INTE har någon kant och därmed samma material innanför som utanför.

Är detta en synvilla eller går det faktiskt att lösa?

LÄNK TILL STÖRRE BILD:

http://www.brunner.eu/images/brunner/produktgalerie/download/287groß.jpg
 
  • 287groß.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.