Om det i ett prospekt står att anslutning för vatten och avlopp tillkommer med 110.000 kr och det i verkligheten när jag pratar med kommunen blir en kostnad på 162.000kr är det något jag kan kräva mäklaren på? Känns som de sålt till oss med en falsk uppgift i prospektet (deras uppgift trodde kommunen var några år gammal från den gamla taxan)

Jag har inte kontaktat mäklaren ännu, tänkte höra om det finns någon med erfarenhet här först så jag har något på fötterna :)
 
Normalt får säljaren objektsbeskrivningen från mäklaren, för kontroll och godkännande. Detta godkännande bekräftas också, vanligtvis med säljarens underskrift på objektsbeskrivningen.

När sedan kontrakt skall upprättas mellan köpare och säljare så bilägges normalt objektbeskrivning och blir då en del av partsöverenskommelsen. Parterna är säljare och köpare. Säljaren är juridiskt ansvarig i partsförhållandet mot köparen. Är det fel i objektbeskrivning så blir det i partsfrågan något mellan köpare och säljare. Således är säljaren ansvarig mot köparen om felaktigheter föreligger, som kan leda till ansvar gentemot motpart.

Är det sedan så att säljaren anser att mäklaren självsvåldigt fört in uppgifter i objektbeskrivningen och att säljaren därigenom blivit ”vilseledd” av mäklaren, så får säljaren i så fall driva den frågan mot mäklaren, om säljaren därigenom drabbats av ansvar och kostnader.

Slutsats: Gentemot köparen så blir säljaren ansvarigt för felaktigheter - av den typ som här omfrågats - i objektsbeskrivningen.
 
Tack huggan, låter som vår stackars säljare kommer få två krav från oss då, det trista i det hela är att de är så trevliga och ställer upp och åker ut till tomten och försöker hjälpa så gott de kan med de frågor som uppstår. Men jättebra att veta och vi får ta det med dem och höra vad de säger.
 
Ja fast det hade varit ännu tristare att ni skulle åka på att betala 52.000 extra.
 
O
Frågan om, du har så mycket att hämta. För uppgiften kanske stämde när säljaren kollade med kommunen. Men jag ska inte svära på saken. Men kan nog bli svårt att vinna något vid en ev. tvist.
 
Det har du nog rätt i men jag tycker kommunen saftat till lite. Vill dom inte att folk bygger nytt eller flyttar till deras kommun? Bygger man nytt i vår kommun får man gratis anslutning.
 
huggan skrev:
Bygger man nytt i vår kommun får man gratis anslutning.
Vilken del av Kalmar gäller det? På nätet framgår det ju tydligt att anslutningsavgifter tillkommer för vatten och avlopp.
 
Okej vår förra kommun. Alltså Lessebo Kommun.
 
Jag är inte så övertygad om att det går att få ersättnin för detta, det här solklartt till det man som köpare bör kontrollera, eller ialla fall kontrollera var säljaren/ mäklaren har fått uppgiften, och under vilka förutsättningar.

Nu iom. att säljaren har skrivit ut det så kan det betraktas som en utfästelse som minskar köparens undersökningsplikt. frågan är då om utfästelsen är tillräckligt tydlig och specifik för att anses vara en utfästelse.
 
Redigerat:
Jag ska kolla detta idag med mäklarfirman, dock finns inte mäklaren kvar vid firman. Uppgiften som stod i prospektet stämde möjligen när säljaren hade tänkt bygga för 11 år sedan... den senaste prisbilden är från 2009 och den gäller fortfarande. 162000kr för att ansluta till vatten och avlopp och då måste vi själva ta hand om dagvattnet :(

Jag vet inte vad som ligger i vår undersökningsplikt men om det gör det så anser jag att mäklaren borde informerat oss om det eller? Att de uppger en ca kostnad för anslutningen i prospektet tycker jag är ok om slutpriset skiljer sig +- 10% men inte 50% som nu :(

Nåja, jag får se om vi kan få rätt någonstans!
 
mhg_3 skrev:
Jag vet inte vad som ligger i vår undersökningsplikt men om det gör det så anser jag att mäklaren borde informerat oss om det eller?
Har inte alla mäklare något finstilt i stil med: "Köpare av en bostad har en undersökningsplikt som är särskilt omfattande vid köp av fastigheter och tomträtter. Köparen kan inte kräva avdrag på köpeskillingen eller hävning av köpet för fel som köparen borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning."
 
Nej det står faktiskt inget alls i prospektet.

För att veta hur vi ska gå vidare träffade vi igår en advokat gratis genom kommunen och de klassade detta som ett väsentligt fel och det är säljaren som ska ersätta oss för detta. Advokaten sa att vi skriftligen ska ställa krav till säljaren på skillnaden i anslutningsavgift samt även den extrakostnad vi drabbades av då kartan över var anslutande rör låg inte stämde med verkligheten.

Så vi har rätten på vår sida, hoppas bara säljaren säger ok med en gång, annars sa advokaten att vi skulle få det rättsligt prövat. Hemförsäkringen betalar tydligen advokatkostnader. Trist!!!
 
O
Jag skulle nog stannat vid ett brev, beloppet känns för lågt får gå till rätten. För det är inte helt säkert att man vinner. Och frågan är om det är värt massa sömnlösa nätter.
 
För mig är 50.000 kr mycket pengar och enligt advokaten betalas eventuella advokatkostnader av hemförsäkringen. Advokaten sa att vi hade all rätt på vår sida och även hennes kollega, så jag kan inte tro att vi kan förlora? Visst risken finns ju alltid såklart. inget är 100%-igt
 
Om det leder til rättegång så brukar man ofta diskutera uppsåt. Har alltså säljaren skrivit 110000 i stället för den korrekta siffran 162000 i uppsåt att vilseföra er? Det som är troligare är väl det omvända, han har angivit anslutningsvagiften för att betona att den tillkommer. Lika troligt är det att siffran var korrekt när säljaren införskaffade den.

Man får ett par andra tankar runt det här:
1 Det var en väldigt stor höjning kommunen gjorde.
2 Om man säljer ett hus ska man som säljare absolut undvika att skriva in något som man inte själv har full kontroll över. Det är ju ofta man ser prospekt där det är angivet anslutningsavgifter, men jag har också sett att man skrivit in priser på busskort, dagisavgifter, greenfee på närliggande golfbanor etc. Det här är ju väldigt lurigt; blir man då tvungen att i varje ögonblick se till att uppgifterna är uppdaterade? Eller ska man ha nåt finstilt i stil med "prisuppgifterna är enbart avsedda som exempel, kontrollera alltid med aktuell leverantör för aktuella uppgifter"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.