Mikael_L
elmont skrev:
Man kan bara hålla inne den summan som felet skulle kosta att åtgärda, så du skulle nog åka på en delbetalning om du inte vill hamna på tinget. ;)
I min värld är CE-märkning mot elektromagnetisk kompatibilitet en relativt dyrbar historia på 15-50' utförd i EMC-rum som kostar 5 miljoner att bygga, samt mätning av utstrålad och påstrålad störning via all anslutande kablage.
Ja jag har många ggr sett EMC-mätningar utföras i vårt EMC-lab, så jag vet ungefär hur länge varje pryl brukar ligga där.

Så jag känner att jag ganska tryggt kan hålla rätt mycket pengar.
Jag vet vem jag ska ta med som expertvittne till tingsrätten :)
 
Mikael_L skrev:
Ok OK WATTisPOWER.

Men för att återföra diskussionen till en ren konsumentfråga, eller upplysning ska det kanske kallas:

Sätter en elektriker upp en central åt mig ska en CE-märkning av centralen alltså utföras av denne elektriker, annars är det inte enligt lagar och regler?
Om elfirman inte CE-märker min nya central så vägrar jag alltså att betala fakturan till dess att installationen är färdigställd, för annars lär man väl inte få dom att ta sitt ansvar.

Kan ju vara bra att veta lite hur det funkar, tänkte jag.
Det finns som sagt inte många vanliga som har CE märkt central...och som resonemangen går så verkar det som att en praxis har uppfunnits som gäller större arbeten.
Jag kan inte se hur den praxisen skulle fungera på ett vanligt villabygge?

Sedan när vi vill att EMC och annat ska täckas så är detta inte så helt lätt för precis som någon i tråden säger så kostar en EMC testning massor och måste utföras i speciella omständigheter.

CE märkningen kan du säkert få men då är den inte värd något om den inte täcker rätt el-standarder så om du vill betala för CE märkning kontrollera vad den täcker för standarder och hur el-firman kan garantera att dessa stöds!
 
Mikael_L
Jag ska villigt erkänna att jag inte alls är säker på vilka direktiv och harmoniserade standarder som kan tänkas vara tillämpliga för tester av just säkringscentraler.
Det var ju anledningen till att jag var nyfiken på just detta. Elsäkerhetsverkets föreskrift är ju inget att ha i just detta. Det är antagligen bara en skriven anpassning av sina bestämmelser för att harmonisera med genelec's övergripande direktiv.

Sen vilken standard man väljer (och bör välja) för testning av sina centraler är ju en annan sak.
Jag har verkligen ingen bra koll på den uppsjö av standarder som finns, det kan mycket väl finnas någon "skitstandard" som anger att man bara ska kolla att alla ingående komponenter är CE-märkta, upprätta en förteckning på komponenterna och sen har man uppfyllt standarden.

I så fall är det inte konstigt att det anses, så där lite i allmänhet, att CE-märkningen bara är skit och inte värd den självhäftande plasten som CE-märket är tryckt på.
 
Hmm det du säger om att kontrollera att alla ingående delar är CE märkta i sig fungerar tyvärr inte...
Att CE märkningen är än det ena än det andra är tråkigt ..men kan också bli bra om man använder det för att göra något bra..
Dessvärre så finns inget annat sätt att få ordning på saker och ting för att få en anläggning bra så krävs det att man kan räkna upp dom standarder som man byggt anläggningen efter samt ett gott hantverk och till sist tester som verifierar det hela och om då CE märkningen kvitterar detta ja då är det bra...
Du har ju sett hur resonemangen förts i tråden och innan man kontrollerat vad som ligger bakom CE märkningen så kan det vara nästan hur dåligt som helst...
 
Mikael_L
"Vi" testade i alla fall mot i huvudsak EN-61010 och en EMC-test-standard som jag inte alls kan beteckningen på just nu. Sen var det tester enligt maskindirektivet också i tillämpliga fall.

Och det var då verkligen inte snutet ur näsan, dessa tester.

EMC testades dels i EMC-tätt rum.
Utstrålad energi under drift i apparatens alla riktningar upp i GHz-området.
Påstrålad energi mot apparaten, och all funktionalitet intakt under testet.

dels på nätburna störningar, dvs utstrålad och påstrålad energi genom kraft och signalkablar.

dels känslighet mot elektrostatisk urladdning.

Sen en61010, där testas elsäkerhet, testfinger, isolationsavstånd, överspänningtester, slagtester (att inte kåpor och sånt går sönder och blottar farliga saker) IP-klass osv osv.


Men jag är så gott som helt säker på att En-61010 inte är tillämpbart för en säkringscentral, så andra standarder är det förmodligen som gäller.
 
Nej testning på platsbyggda anläggningar är som sagt inte lätt och här borde man ju kunna få hjälp av att kontrollera hur våra svenska kärnkraftverk gjort?
Finns det egentligen någon som granskat en el-central utöver IP-klass för det måste ju finnas specifika användningsfall i vanliga villor som verkligen inte täcks av EN-61010 ?
 
Mikael_L
Ja en-61010 är nog inte applicerbart på en villacentral:
IEC/EN 61010-1; elektrisk utrustning för mätning, styrning och laboratorieändamål

Men någon annan standard finns det väl.

Men elsäkerhetsverkets direktiv pekar ju på att även elektromagnetisk kompatibilitet ska uppfyllas, och detta har jag svårt att se hur det ska göras utan att testa i EMC-rum.
Sladdburna störningar går nog att mäta ute på fält, men inte utstrålad och påstrålad energi.
 
Hmm det är inte säkert att man tänkt på den delen av el-näten?
Vi har ju hela iden med överlagrad datatrafik på kraftsidan...och radio..i form av RFid...inga energier att tala om men battericeller med läckagerisk etc..

Nej det finns nog en hel del arbete nu i dessa tider av optisk signalering och övergång till höghastighets Ethernet blandat med kraft för att standardisera byggsätt och annat...

Det finns väl ingen som arbetar för att ta fram en lämplig arkitektur på området el-centraler ?
Inte undra på att hela ämnet är lite svårt att prata om då..alla bygger sina egna..det blir liksom som det blir!
 
Rrrrr skrev:
Vore roligt att veta hur många som har en CE-märkt central hemma! Eftersom jag har aldrig ens hört talas om en elektriker som CE-märker en liten central i ett bostadshus (på byggen är det dock vanligare).

Och detta gäller bara om man har en central med blandade fabrikat i. Annars behöver man inte CE-märka
Nja, det beror nog på vad tillverkaren skriver..
Köper man en färdigbyggd central från hager så brukar det stå att du kan fortsätta med hager säkringar utan att utföra ny CE märkning.
Men köper du en tom hager kapsling och själv bestyckar den med hager så tror jag att även den måste CE märkas?? Eller?? Så har jag uppfattat deras beskrivning iallafall.

Ibland köper jag färdig byggda centraler från skåpsbyggare dessa är alltid ce märkta.
 
Hej hela centraler som är färdiga kan tillverkaren CE märka och ska göra det tycker jag det är inte något konstigt.

Om du monterar Hager i Hager eller kompletterar din färdiga så måste den ombyggda CE märkas om.
Tillverkaren Hager kan inte CE märka den central som du byggt ihop.

Så det finns en del att få ordning på när det gäller el-säkerhet i privatbostäder.
 
Jag förstår fortfarande inte vad det är som jag som villaägare saknar?

Alstrar alla villacentraler idag en massa obra och farliga störningar eller?

Vad är det som vi (VILLAÄGARE) idag saknar och som vi kan uppnå med en CE märkning?

Jag förstår inte helt enkelt, vad som kan bli så mycket bättre mot idag att det kan motivera den kostnadsökning det medför för konsumenten?
 
1.Standarden på el-centralerna i vanliga villor behöver bli bättre

2.Ja dom alstrar störningar när man kör bredbandet via kraften,har tidur,reläer etc..

3.Om du vill ha höghastighets internet i huset så stör en dålig el-central ofta beroende på en dåligt fungerande nolla...och osymmetriska belastningar på faserna

4 Hela problematiken med åska och integrerad logik

En enda strömspik kan ju ta kål på samtliga dina datorer och annan utrustning tv,diskmaskiner etc...
 
lillePer skrev:
Jag förstår inte helt enkelt, vad som kan bli så mycket bättre mot idag att det kan motivera den kostnadsökning det medför för konsumenten?
Ingenting
 
byggarätt skrev:
1.Standarden på el-centralerna i vanliga villor behöver bli bättre

2.Ja dom alstrar störningar när man kör bredbandet via kraften,har tidur,reläer etc..

3.Om du vill ha höghastighets internet i huset så stör en dålig el-central ofta beroende på en dåligt fungerande nolla...och osymmetriska belastningar på faserna

4 Hela problematiken med åska och integrerad logik

En enda strömspik kan ju ta kål på samtliga dina datorer och annan utrustning tv,diskmaskiner etc...
Ok kanske något mer förstående men
1. Frågan var ju just vad det var som var dåligt...
2. Är störningarna så stora så det att det är ett problem?
3. Förstår inte hur en CE-märkning kan avhjälpa det?
4. Förstår inte heller här hur en CE-märkning kan hjälpa? Vill man ha överspänningsskydd kan man väl bara köpa det?

Eller menar du/ni att alla skall bygga centraler i sin villa för att uppnå bästa möjliga förhållande för ovanstående...?
Och dessutom vid all utbyggnad/ombyggnad skall man uppföra centraler för att uppnå det här?
 
lillePer skrev:
Ok kanske något mer förstående men
1. Frågan var ju just vad det var som var dåligt...
2. Är störningarna så stora så det att det är ett problem?
3. Förstår inte hur en CE-märkning kan avhjälpa det?
4. Förstår inte heller här hur en CE-märkning kan hjälpa? Vill man ha överspänningsskydd kan man väl bara köpa det?

Eller menar du/ni att alla skall bygga centraler i sin villa för att uppnå bästa möjliga förhållande för ovanstående...?
Och dessutom vid all utbyggnad/ombyggnad skall man uppföra centraler för att uppnå det här?
1.Titta in i vilken villa som helst så ser du vilken generation och status på el vi har..
2.Svar ja när det gäller om man vill använda höghastighets ethernet.
3.Läs här i tråden så begriper du att dom förbättringar som man gör kan man visa för kunden man kan få A,B,C klassning map. El-säkerhet kanske?
4.När det gäller åska ja men andra transienter från glappande fasskena..dåliga reläer etc...ingen kul sak för din 1 volts elektronik...69 tum skräp på väggen vem vill betala det?

Nej jag är ingen gnällspik utan en representant för en utdöd typ svenskar som trodde på rejält arbete baserat på en solid kunskap.
Det rejäla arbetet har vi sett exempel på i tråden vilket glädjer mig mycket och vi har också sett exempel på goda kunskaper men vi har inte riktigt lyckats få dessa bägge läger att förstå att det endast är tillsammans som det blir något riktigt bra.

Fel i nolledaren är ett bekymmer med stora enfaslaster med kapacitiv last och därmed så borde man se till att alla fick femtråd åtminstone till ett jordspett...
CE märkningen är ju bara ett av verktygen som man kunde använda när det nu ändå finns så är det väl synd att göra skit av det.

Att bygga bra installationer i villor blir svårare och svårare eftersom prefabricerat junk inte har utrymme för utbyggnad eller annat.
Garderoben där elektrikern förr höll till finns ju inte längre.
Bygg metoder med platta på mark gör att finns det inte rör lagda så blir det trådlöst...
Väggar i öppna planlösningar...???
5m i tak hur installerar man armaturer där???
Nej det krävs att el integreras i arkitekturen från början och då krävs det byggsystem och teknik i takt med tiden och inte från 1900talet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.