Jag har en Renault laguna idag. Den börjar bli lite skramlig, och den är onödigt stor. Jag är ute efter en aningen mindre kombi. Funderar på Ford focus, Opel astra, Skoda octavia och Renault megane. Har jag missat någon annan?

Jag vill ha en komfortabel bil. Mjuk fjädring och mjuka säten. Bränsleförbrukningen är viktig. Budgeten är c:a 30000.

Tacksam för tips och jag hoppas ingen störs allt för mycket av detta missbruk av forumet.

Erik
 
Avemo skrev:
Tacksam för tips och jag hoppas ingen störs allt för mycket av detta missbruk av forumet.

Erik
I övriga diskussioner ska det väl gå bra, här har vi diskuterat både bilar, dubbdäck och 4-hjulsdrift så det är ok, bara folk håller sams i ämnet så :rolleyes::D

Jag kan dock inte råda i frågan, då Passaten är för stor och V8 knappast är vad Du vill ha? :cool:
Jag känner iofs ett par människor som åker Ford Focus och är nöjda med det så det är nog en ok bil i den klassen.
 
Focusarna finns det drösvis av och dom kostar "ingenting". Antagligen mycket bil för pengarna i många fall. Octavian tror jag också är ett förståndigt köp. Kör själv skoda sedan flera år och det går faktiskt riktigt bra även om det inte är så roligt. Förståndigt är ofta tråkigt.

Focus och Octavia är väl dock inte riktigt i samma storleksklass. Forden borde kanske jämföras med en Fabia kombi istället. Det senare är också en prisvärd bil men dom är ju rätt "plåtiga".

Ska du ha en mindre bil rekommenderar jag min Fabia. Årsm 2001 och har rullat 4700 mil......dock ej kombi.
 
Jag har en Focus kombi -06 som jag är jättenöjd med (jag hatar egentligen nya bilar men denna gillar jag).
Hyffsat bränslesnål, stort lastutrymme och bra väghållning.



edit: ooops, såg inte att budgeten var 30000:-. Men dom äldre Focus modellerna (mk1) är nog tillräckligt billiga.
 
Min "tredjebil" VW Polo Variant -97 med 11 000 mil?

Tråkig, men går aldrig sönder, kanske för att jag inte använder den..
 
För 30 000 bör du kunna få en Focus 2003 på 12 000 mil. Bensinvariant kan man i verkligheten köra på 0,67 L/mil. Focus har vad jag vet den bästa lastförmågan i pris och storleksklassen. Nästan samma bil som Volvo V50 men lastar bättre.
 
Jag får tacka för svaren så långt. Focus verkar vara ganska vanliga. Att den lastar mer än en V50 säger inte så mycket då dessa har osedvanligt dåligt bagageutrymme för sin storlek. Hur mycket har de gemensamt?

Jag har inte tittat närmare på polo variant, men vanliga polo är ganska små. Hur mycket mer rymmer skuffen på varianten? Min bil får gärna vara tråkig om den bara är komfortabel.

Erik
 
  • Gilla
gronfelt
  • Laddar…
Golf Variant menar jag..
 
I mina ögon är alla VAG-produkter för dyra i andra hand och dessutom ganska tråkiga att köra. Har man vågat åka franskt tidigare så skulle jag titta på Peugeot. 406 kanske är lite för stor, men de går snålt.
Opel har alltid gjort snåla motorer, men där får man ju titta så man inte köper en bil med Rekord i rost, men Astra kombi är väl OK om de skötts.

Många moderna kombibilar har inget avstånd mellan bakre ryggstödet och luckan så man har ingen nytta av att bilen ser baktung ut, men någorlunda rymligt baksäte.

Jag vill också ha en Passat 4.0...
 
Astrorna rostar inte mer än andra bilar, sålänge det är Astra från -98 och framåt. Bagaget på kombin vet jag inget om på dom som är såpass gamla så dom kostar 30000kr. Har ägt en kombikupe Astra -00, inte så mjuk fjädring tycker jag men hyffsat snål. Kombin f.o.m. -04 har däremot ett rejält bagage.
 
L. Mäkinen skrev:
Jag vill också ha en Passat 4.0...
Hm, ja så kan man förstås också tolka det förstår jag nu :blushing:

och även om jag kollade noga på en Passat 4.0 på STCC-finalerna -09 i en paus så är det inte en sån jag har utan en 2,0 TDI 4motion R-line vilket iofs är helt ok det mä.

Och så har jag en Jeep Grand Cherokee med 318 V8 och båda dom är för stora och Jeepen drar nog betydligt mer bensin än TS önskar :D speciellt efter att den fick 33" hjul å lite annat godis :wow:
 
Jan-Å, du gissar rätt. Jag kör sällan på traktorstigar, och över huvud taget undviker jag dem när de är som lerigast eller täckta med snö. Därför behöver jag ingen Jeep. Även omkörningar är något jag ganska sällan praktiserar, och en stor motor drar mer soppa vare sig man använder effekten eller inte. Din Jeep låter mer som en leksak än en bil. Inget ont om det, leksaker är bra, men nu var det ett transportmedel jag var ute efter.

Erik
 
Mitt tips är sidan 4 på Nimanjebs lista. Jag kör runt i en Citroen Xsara från 01 och har aldrig varit nöjdare. Jag vågar sätta pengar på att den senaste volvo som lastade mer var Duetten och då är inte Xsaran särskilt stor. 0.64 liter milen har jag legat på men misstänker att trippmätaren rullar något för fort.
 
0.64 låter bra. Vilken motor har du och kör du mest landsväg? Jag är ganska kluven till Citroën. De är komfortabla, men både den BX jag haft och de Citroëner som min pappa haft har varit behäftade med en del problem. Det kanske å andra sidan har hänt en del sedan BX.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.