Snarare Byggahus Busters!
Samla alla från tråden, lite Hilti, Makita och Meec och vi grejar det!

Inga Festool spöken sen!
 
x-amin skrev:
En schäfer hjälper väl inte skynet, jag behöver väl en Cyberdyne Systems Model 101, aka T-101 d^_^b

Skämt o sido, Jag hade gärna haft hund, är en riktigt hundmänniska, men jag är hemma så få timmar om dagarna så att det vore djurplågeri att ha en hund nu. Får nöja mig med katt än så länge.

Jag är närmare att betala en snickare att sova över hos mig och sen peka ut vilka brädor det är som låter än jag är att gå till nån söt sjuksyster som binder ner mig (låter rätt nice iof) :D

Mvh micke...
Eller en VVS, för metallrör ändrar sig i dimension och även i längsled utifrån stora temperaturförändringar om det finns spänningar. Så du måste kolla på fastsättningar som inte är i direkt kontakt med själva badrummet men påverkar. Tjatar åter om detta då du trots allt kunnat konstatera att ljuden oftast uppstår efter det du duschat.
Som jag skrivit tidigare kan lösningen vara att släppa alla fastsättningar runt ett större område, känn på rören för att se om de går emot och justera och sedan fixera rören igen. Men dra då inte varje fastssättning hårt med en gång, utan dra samtliga lite lagom och gå runt dem 2-3 gånger tills det sitter ordentligt.
Samma princip som om man själv skulle få för sig att byta ett avgassystem på bilen själv (kanske inte så vanligt längre). Man hänger upp HELA det nya system i gummibussningar innan man justerar det så det hänger fritt utan spänningar och sedan succesivt börjar fixera det genom att dra klamrarna stegvis i omgångar så att det behåller sin position.
Jag fick efterjustera ett utbyte av, i detta fallet, 10m kallvattenrör i järn till koppar som började knaka, knacka och smådunka efter utbytet.
 
Dax för en uppdate tror jag...

Jag är nästan helt hundra på att jag har hittat ett fel i rördragningen i en vägg som gjort läten. Det har jag ännu inte fixat men det står i min filofax iaf att de ska göras :) Så, högt smällande trä har jag strukit på min lista som möjliga läten från spöken.
Dock fortsätter andra småljud som varken jag elr min katt har lokaliserar för katten springer och letar efter nåt vissa kvällar. Och som jag påstått tidigare borde katten vants sig vid "normala" ljud vid detta laget och sållat bort de som möjliga saker att jaga.

Nåt annat intressant har hänt. Två personer i min omkrets, som påstår sig kunna se spöken, har varit hos mig och de har båda sett spöken, elr andar påstår de.

Jag har vetat nån månad nu att en person sett ett spöke men idag fick jag veta att även en annan person sett två spöken hos mig och han var bara inne i två timmar o drack kaffe. Han sa inget till mig när han va och fikade för han trodde jag skulle bli upprörd, men nu har jag fått veta det.

Jag e inte upprörd, tycker det är intressant och ska forska vidare i ämnet ;)
Vissa ljud kan varken jag elr katten förklara. Får se om de som sett spökena kan det..

Mvh Micke..
 
Folk som "kan se spöken" tenderar att se spöken och andar lite här och där... Inget att bry sig om. :rolleyes:

Rördragningarna lät ju däremot som ett lämpligt spår att jobba vidare på. De andra "småljuden" har sannolikt samma ursprung/orsak?

OM spöken/andar hade existerat som fenomen (vilket de enligt vetenskap och beprövad erfarenhet INTE gör) hade de inte kunnat orsaka några ljud. Detta p.g.a. av att de då hade varit tvugna att manifestera sig i den fysiska världen med de fysiska attribut som hör till. Skulle nödvändig materia då bara uppstå ur tomma intet? (Materia behövs nämligen för att alstra ljud)

Nja... jag tror att knepiga rördragningar är mer troligare än fenomen som trotsar både naturlagar och sunt förnuft.

Lycka till med rörpulandet... d^_^b
 
Material behövs för att göra ljud, hus är fulla av material :) sen behövs bara energi i någon form. Jag säger inte imot dig evilJava, jag är otroende som du, men det är intressant tycker jag.
Även om jag är fullständigt otroende tycker jag mig hört för mycket skumt som jag inte kan förklara, hänvisar till tidigare inlägg...
 
Istället för att redigera mitt inlägg lägger jag till strängteorin och med den 7 dimensioner, ännu obevisat ( annat än teoretiskt ) men något som verkar troligt för många forskare. Vetenskap i all ära, men vår vetenskap kan inte bevisa allt än, troligtvis kommer den aldrig kunna det. "vi" har trott att jorden varit platt en gång i tiden :)

Vem vet, plötsligt händer de säger svenska spel ;)
 
Jo, men materia är energi. Det är alltså lika otroligt att energi uppstår ur tomma intet som att materia gör det. Det är nämligen två sidor av samma mynt.

Men å andra sidan uppstod ju all materia/energi ur "Big bang" (eller fanns allt innan?).

Jaja... Det jag ville säga med detta var nog bara att dina ljudprolem sannolikt är av enklare art. De beror förmodligen inte på fenomen som åsidosätter mänsklighetens samlande vetande inom fysik. ;)

Men jag har å andra sidan inte varit på plats och gjort mätningar/observationer och kan därför inte uttala mig i termer av empiriskt vetande i denna fråga. :D
 
Redigerat:
Företaget jag jobbar på äger en herrgård som används som representationslokal och det finns många nattgäster som som skulle kunna ta gift på att det spökar där.
Första gången jag råkade ut för det så blev jag riktigt skraj men nu när jag vet vad det är som händer så är det inte lika kul längre.
Mitt i natten är det nämligen någon som går i trappan. man kan tydligt höra stegen som ibland går upp och ibland går ner. Ibland hörs knarret från samtliga trappsteg och ibland hörs det bara från några enstaka.

Tyvärr är det ju inga spöken som kutar runt i huset utan det är bara spänningarna efter den person som sist gick i trappan som släpper, och fördröjningen brukar vara runt 1 timma men kan variera rätt mycket beroende på väderlek.

Så. De stackars gästerna blir ju itutade lagom mängder alkohol och spökhistorier på kvällen och går sedan upp/ner för att lägga sig. Och efter ungefär en timma, precis när de har börjat slumra in, hör de någon som går i trappen! Jätteläskigt eftersom de oftast är ensamma vid övernattningen, ännu läskigare när de inte kan se någon i trappen trots att den knarrar mitt framför näsan på dom.
 
Antagligen är spöket tok-kristet och vet att man jobbar i 6 dagar och vilar den sjunde....
 
Hubbe2 skrev:
Antagligen är spöket tok-kristet och vet att man jobbar i 6 dagar och vilar den sjunde....
Spöket kan ju vara jude också , dom vilar på lördagarna och jobbar söndag ....
 
Sitter och blir mörkrädd här, jag som fått för mig att köpa ett hus på landet igen och hade glömt bort hur mörkrädd jag är eller iaf var...Jag söker i alla trådar jag kan hitta om tips och idéer om friskrivningsklausuler, jobbiga grannar, mäklare, hantverkare, bergvärme och annat men inte kommit på spökrisken tidigare så jag vete 17 om det blir nåt hus på landet nu :)

Jag var med om en märklig situation i vår förra bostadsrätt från 1920-talet. Min fd sambo, som är VÄLDIGT misstänksam mot allt andligt och en aning fyrkantig, vaknar på morgonen och kommenterar lugnt att det stått någon diffus figur vid vår säng på natten. Han vaknade av ett knarrande i parketten och tittat upp, "personen" försvann direkt. När han berättade om händelsen kom jag ihåg min märkliga dröm. Det är sällan jag drömmer mardrömmar, det var väl mest när jag var liten det inträffade, men på natten hade jag drömt om ett halvrenoverat kök (ja, vi bytte kök just då...) och längst in i köket i drömmen blev skåpen äldre, taket lägre och rummet mörkare. Jag försökte öppna det sista gamla skåpet men då var det som om någon höll emot och en märklig energi tryckte mig ner mot golvet. Det kändes som elektricitet och en kraftig tyngd som strålade ner genom kroppen och tryckte mig mot golvet. När jag öppnat skåpet fanns där en gammal kaffeservis och en röst skrek: "Stäng skåpet!". Sen minns jag inget mer från drömmen. Min teori blev då att det var någon av de två döda kvinnliga släktingarna som jag ärvt kaffeserviser av. Båda serviserna stod i kartonger uppe på vinden och de fick stå kvar där, även om släktingarna säkert ansåg att de borde stå i mina skåp i köket istället. Men inget spöke bestämmer över min inredning :)

Jag har haft en liknade dröm i min nya lägenhet men minns inte detaljerna. Vaknade iaf av drömmen exakt kl 24,00 och var helt svettig. Vet inte vad det var för inredningsdetalj som var på "tapeten" den gången...

Antagligen är två sorters hemsökelser möjliga. Antingen husspöken som stannar kvar på stället och ser om sina nya gäster eller också kan man ha sina gamla släktingar som söker upp en var man än befinner sig. En låst dörr spelar nog mindre roll. Jag tyckte om båda damerna när de levde, de var bara mycket bestämda av sig så det gäller att vara lika bestämt tillbaka så de förstår vad de inte kan lägga sig i.

TS besvär är säkert naturliga, det har ju kommit många kommentarer om det, det vore kul med en uppdatering, vill ju gärna veta om jag ska gå vidare med min husdröm. Men frågan är om det är spökena som avskräcker mig eller om det är värre med vattenrör som inte är rätt dragna osv. Det kanske är en större "mardröm" :)
 
Veasel: Du ska ju inte låta någon rädsla för mörker hindra dig från att köpa hus. Finns inget i mörkret som inte finns där när det är ljust.

Hos mig är de förhållandevis lugnt numera, antingen har jag börjat vänja mig vid alla läten elr så har det helt enkelt blivit lugnare. Händer fortfarande att jag kollar runt i rummet när man hör att trappan knarrar och ljudet fortsätter till sängen men eftersom jag aldrig sett något elr märkt nåt annat än ljud så blir de att man ignorerar det i de flesta fall.

Vet inte hur jag ska gå vidare med detta faktiskt.

Mvh micke.
 
Det kan inte vara gamle Blixt som har åsikter om din utbyggnad då?

Själv har jag två gamla trähus, ett byggt på 40-talet där jag många gånger undrat om det spökar, inte bara på grund av alla konstiga ljud, utan även för att saker försvinner och dyker upp igen på de mest märkliga ställen.
Sen har jag ett hus med timmerstomme byggt i början av 1900-talet som är helt tyst. Nån enstaka gång kan det knäppa till nånstans, men det är sällan, det spelar ingen roll vad det är för yttertemperatur eller om det blåser... Så visst finns det tysta trähus också.
 
AnneFi
Jag har sovit på ett ställe som var en gammal tågstation med rälsen var borta utom precis utanför stationen.
Mitt i natten vaknade alla av ljudet av ett tåg som gick förbi precis utanför huset. LIVRÄDD var jag.

Vet inte om någon har skrivit detta men jag har bott i ett trähus från 1929 och där lät det som att någon gick alltid.
Allt trä sjönk ner när man gick på det och lyfte i samma ordning en stund efter vilket gjorde att det alltid lät som att någon gick efter en fast med flera minuters mellanrum.
 
Mikael_L
Kirre2 skrev:
... utan även för att saker försvinner och dyker upp igen på de mest märkliga ställen..
JA, det där händer mig också...


...överallt ...

... och hela tiden ...

;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.