jag räknade också på bjälklaget ju, 250kr kvm, varenda krona över 300 är rena rånet. då räknade jag in botten, reglar, isolering och spånskiva. som jag skrev innan, 28 000 plus schakt, sen är det bara väggar och tak att göra...

skillanden om man ska göra en platta så är et minst 40 00 till ju... rätt mycket pengar om man har en snäv budget som TS har...
 
Redigerat:
bränski skrev:
jag räknade också på bjälklaget ju, 250kr kvm, varenda krona över 300 är rena rånet. då räknade jag in botten, reglar, isolering och spånskiva. som jag skrev innan, 28 000 plus schakt, sen är det bara väggar och tak att göra...

skillanden om man ska göra en platta så är et minst 40 00 till ju... rätt mycket pengar om man har en snäv budget som TS har...
Var köper du byggmaterial?
 
Efter att ha pratat med dom som ska göra grunden så lutar det åt att jag kollar på krypgrund igen. Det kommer snart två prisbilder i brevlådan för både platta och krypgrund. Kikade på stugan som en granntomt bygger. En mycket flådigare variant med panoramafönster och fräcka vinklar etc. Där tog jag först för givet att det var en platta tills jag gick runt huset och såg att det var öppna gavlar i grunden. Kan dom bygga miljonstugor på krypgrund bara ett stenkast från mig så ska väl inte jag vara bror duktig och lägga pengar på platta med en stuga för 500.000.
 
klaskarlsson skrev:
Får man fråga vilken leverantör ni tittat på ?

/K
Vi har fastnat för borohus, vitsippan 79. Fyrkantigt, enkelt och okomplicerat. Rött med vita knutar. Vi vill ha alla stommar på plats med fönster, och ytterdörrar samt innerväggar. Sedan vill vi fortsätta själva på insidan. Fått 68000 i avdrag för att plocka bort allt invändigt som kök, badrum, garderober, dörrar, innertak, vitvaror, lister. Hittar ingen vinkel för prutmån :(
 
Finns ju plintgrund med lyx - se den fantastiske danske arkitekten på en golfbana i norra skåne t ex - 5 miljoner för 130 kvm
 
andersmc skrev:
Var köper du byggmaterial?
finns ju hur många bygghandlare som helst här nere.. men woody, x- bygg eller byggmax
 
Instämmer med bränski 450 för 60 kvm är bra att utgå ifrån
 
Ett sätt att räkna är att se vad det byggsystem man vill använda kostar per kvadratmeter i material. Ett fritidshus klarar sig med 145mm isolering i väggar och 195 i tak och golv. Att satsa på luftspalter och sådant och brutna köldbryggor kan löna sig det med. Det som betyder mest för isoleringen är noggrannheten i arbetet. Gör det själv och se till att det är heltäckande och att alla fack är helt fyllda. Då funkar det bättre än 30cm lösull som är illa utfört.
Väggar med plyfa+gips invändigt går att räkna hem för ca 500/m2. Tak och golv ungefär lika mycket. Räknat på 32lpm yttervägg gånger tre meters höjd och 2 ggr 60 m2 till det så blir det ca 110000 för själva lådan. fönster och dörrar tillkommer och även grund och all inredning.

Grund går att göra med prefabricerad betongbalk. Bär en tvåvåningskåk med spännvidder på 6 m. Kostade ca 300/lpm sist jag frågade(Ärla-betong. Sökbar via Eniro). Med nio plintar går det att lägga på direkt med kran från lastbilsflaket för ca 6x10m med bärlina i mitten för mindre än 20000 inkl transport.

VH/Findus
 
Har fått in sista offerten nu på grunden. Det får bli en krypgrund, 60.000 kr inkl momsen.

Nu skickar jag iväg alla siffror till husleverantören så får han sammanställa en produktionskalkyl till mig. Jag kommer nog närmare 900.000 skulle jag tro.
 
Typiskt hade inte räknat på bjälklaget. Vad kan materialkostnaden vara för ett bjälklag på 70 kvm?
 
Då jag inte hittar hur jag kan uppdatera mitt första inlägg så delar jag istället med mig här av vår nu färdiga kalkyl:
  • Stuga i moduler ca 70 m2. Med innerväggar, betongtakpannor, isolering (tak 230, golv ---, vägg 190) 3-glasfönster, el-element: 495.000kr
  • Färg utvändigt och invändigt: 10.000kr
  • Transport och resning inkl arbetskraft: 10.000kr
  • Krypgrund, bjälklag och framdragning av vatten,avlopp: 70.000kr
  • Anslutning vatten och el: 125.000kr
  • Luftsol, luftvärmepump, täljstenskamin, vvb, installation: 45.000kr
  • Kök inkl vitvaror. 30.000kr
  • Badrum inkl porslin, dusch, tvätt. 20.000kr
  • Snickare från start till nyckelfärdigt för allt utom finsnickeri som jag som lekman kan fixa. 0kr (Det vill säga vi får göra allt själva)
  • Elektriker för all eldragning i befintliga rör 10.000kr
  • VVS instalatör för all dragning och anslutning. Toa, dusch, tvättställ, tvättmaskin, vask, vattenutkastare. 10.000kr?
  • Altan, stor. Kanske 30 m2. Endast material, jag bygger den med farsan. 10.000kr?
  • Material till det jag färdigställer själv. Tapeter, panel, dörrar, innertak, klinkers/kakel, lister, golv: 50.000kr
Summa: 885 000
(Tillkommer gör administrative kostnader såsom bygglov, avstyckning etc)
 
har du kontaktat dessa för ett cirka-pris...jag ringde några i bygden där jag tänkt bygga varav en vvs-are tyckte 100 tkr var rimligt och svaret blev om han blivit berusad av rot-avdraget eller om det ingick kran och rör i guld

läste förresten en artikel som hävdade att krypgrund är dyrare än platta på mark...finns ju många sätt att göra platta och är lite fascinerad av engelsmännens sätt att bygga den med färdiga betongelement som sedan läggs ett tunt lager för tätning

om krypgrund är det varmgrund du tänkt dig då för det är väl bättre åtminstone enligt sp d v s isolering utanför grunden såsom källare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.