Mitt första utkast på en enkel kalkyl på bygget. Första husbygget för mig så detta är bara utifrån information jag funnit här på forumet:

  • Stuga i moduler ca 60 m2. Med innerväggar, betongtakpannor, tillvald god isolering? (tak 195, golv 170, vägg 145) 2-glasfönster, dörrar: 300.000kr?
  • Fabriksmålad fasad: 10.000kr?
  • Transport och resning inkl arbetskraft: 20.000kr?
  • Krypgrund och framdragning av vatten,avlopp,el inkl hantverkare: 40.000kr?
  • Luftsol, luftvärmepump, el-elemen, frostvakt, täljstenskamin, vvb, installation: 50.000kr?
  • Kök inkl vitvaror. (el&vatteninstallation i övrigt installerar jag själv) 30.000kr?
  • Badrum inkl porslin, dusch, tvätt. (el&vatteninstallation i övrigt installerar kompis) 30.000kr?
  • Snickare från start till nyckelfärdigt för allt utom finsnickeri som jag som lekman kan fixa. 20.000kr?
  • Elektriker för all eldragning och anslutning inkl dosor, rör, central. (med mycket tillgängliga dosor ute som inne som önskemål) 20.000kr?
  • VVS instalatör för all dragning och anslutning. Toa, dusch, tvättställ, tvättmaskin, vask, vattenutkastare. 20.000kr?
  • Altan, stor. Kanske 30 m2. Endast material, jag bygger den med farsan. 30.000kr?
  • Material till det jag färdigställer själv. Tapeter, panel, färg, virke, lister, golv: 25.000kr?
Kan jag få input på vad som är helt åt skogen, eller vad som är rimligt. Vilka kostnader jag missat. Något jag räknat för saftigt? Något jag bör specificera tydligare?

Tacksam för alla synpunkter!
 
Jag vet inte, men tror inte på fabriksmålat fasad. Skyddsgrundat? Ja.
Trädfällning, schaktning, anslutningsavgifter?
 
kamilenski skrev:
Jag vet inte, men tror inte på fabriksmålat fasad. Skyddsgrundat? Ja.
Trädfällning, schaktning, anslutningsavgifter?
Fabriksmålad=Lat, och tycker det är tråkigt

Trädfällning,schaktning fixar farsgubben.
Anslutningsavgifter: 20.000kr?
 
Krypgrund och framdragning av vatten,avlopp,el inkl hantverkare: 40.000kr?

Hur nära har du till el samt va-stam?
 
MagnusSt skrev:
Krypgrund och framdragning av vatten,avlopp,el inkl hantverkare: 40.000kr?

Hur nära har du till el samt va-stam?
El-ledningen går idag rätt över tomten :). Eon ska gräva ner den och sätta ett elskåp brevid granntomten. Så då blir det kanske 50m till elskåpet. va-stammen är något bortom det vill jag minnas. Kanske 75 meter från min tomtgräns.

Nu kommer jag om jag förstår det rätt dela kostnaden något med granntomten. Jag vill ju inte betala allt fram till mitt, så har grannen en bredd macka gratis.
 
Nu vet ju inte jag vad det kostar där du bor men det låter oerhört svårt att få ihop till anslutningsavgifter samt en krypgrund för 40k
 
MagnusSt skrev:
Nu vet ju inte jag vad det kostar där du bor men det låter oerhört svårt att få ihop till anslutningsavgifter samt en krypgrund för 40k
Ok elanslutning 15.000 om vi delar på det.
Vatten & Avlopp 90.000!! (Gulp! Vad är det jag får för dom pengarna. Vad tar dom betalt för?)
Krypgrunden 15.000?

Är 120.000kr ett rimligare belopp?
 
Fått in ett pris från Värsåsvillan på stuga med loft ca 60 m2. 520.000kr
Men då är det mera komplett med innerväggar och listverk. 3-glasfönster men dock "bara" 120 isolering i vägg. Även frakt och kranbil ingår.

Även om jag drar ifrån några poster från min kalkyl och lägger dem till mitt ursprungliga pris på 300.000 för stugan så ligger det högt över. Är jag för optimistisk med 300.000 för stuga?
 
Att bygga "första" gången är nästan som att renovera. Allt blir dyrare och tar längre tid.
Jag har svårt att tro du klarar dig med 300 000. Snarare 450 000. I Värsåsvillan ingår ej avgifter eller arbete med tomten.
Men kan du skaffa billigare virke, isolering och fönster ...
Vem vet?
 
Jag byggde en 45 kvm stuga m 6 kvm förråd för ca 250000 kr - men då gjorde jag utom el+schakt själv.
Jag tror du tagit i lite för lite på VVS men för mkt på altan (för 30000 kr får du en enorm självbyggd altan, min 30 kvm stora gick på ca 5000 kr iof med 22mm trall men ändå...

På min blogg har jag en sammanställning av min budget inkl utfall: http://klasoida.blogspot.com

/K
 
klaskarlsson skrev:
Jag byggde en 45 kvm stuga m 6 kvm förråd för ca 250000 kr - men då gjorde jag utom el+schakt själv.
Jag tror du tagit i lite för lite på VVS men för mkt på altan (för 30000 kr får du en enorm självbyggd altan, min 30 kvm stora gick på ca 5000 kr iof med 22mm trall men ändå...

På min blogg har jag en sammanställning av min budget inkl utfall: [länk]

/K
Tack. Jag minskar altan till 10.000 kr. VVS installatör petar jag upp till 30.000 kr. Nu fick jag 10.000 kr över att peta in någonstans.
 
Jo ett par puckar till:
Snickare kanske sticker iväg mer - det beror på vad som skall ingå och hur många dom är osv
Elen: Min el gick på 13 000 ink moms (ca 8kkr för arbetet) med visst kompletterande material, det mesta köpte jag dock på sidan om. Elmateriel via elektrikern är sjukt dyrt ! Skall du inkludera det så får du nog dubbla kostnaden där...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Jo ett par puckar till:
Snickare kanske sticker iväg mer - det beror på vad som skall ingå och hur många dom är osv
Elen: Min el gick på 13 000 ink moms (ca 8kkr för arbetet) med visst kompletterande material, det mesta köpte jag dock på sidan om. Elmateriel via elektrikern är sjukt dyrt ! Skall du inkludera det så får du nog dubbla kostnaden där...

/K
Kanontips! Då plockar jag också hem elmaterialet själv. Jag har dragit en del rör och dosor i väggar och tak när jag renoverade köket. Men när man inte har stenkoll är man ju lite rädd för att man drar något tokigt så elektrikern bara skakar uppgivet på huvudet när han kommer och bara ska dra all el.
 
som sagt, elektrikern kostar betydligt mer.
16 000 betalade vi för våran anslutnign till Eon nyligen, kommunen tog 52 000 för anslutning till VA.
och vad räknar du med för dom 20 000 på snickarna mm?
allting beror ju på var det ligger i vilket område i sverige. här i öresundsregionen får manite mycket arbetskraft för 20 000, ca 50h. räkna 10 000 på sin höjd med en altan med tryckta brädor.
krypgrunden, köpte jag en nyligen för 13 000. (64 kvm)
 
bränski skrev:
som sagt, elektrikern kostar betydligt mer.
16 000 betalade vi för våran anslutnign till Eon nyligen, kommunen tog 52 000 för anslutning till VA.
och vad räknar du med för dom 20 000 på snickarna mm?
allting beror ju på var det ligger i vilket område i sverige. här i öresundsregionen får manite mycket arbetskraft för 20 000, ca 50h. räkna 10 000 på sin höjd med en altan med tryckta brädor.
krypgrunden, köpte jag en nyligen för 13 000. (64 kvm)
Tack, din grund är i samma storlek som det jag tänkt mig. Jag har svårt att sätta fingret på exakt vilken snickarhjälp jag behöver. Jag har själv bara pysslat med renovering (lister, foder, klickgolv, tapetsera etc). Men jag räknar kallt med att jag behöver hjälp av snickare i mångt och mycket, bara det att jag inte vet vad bygga hus innebär så jag vet egentligen inte vad dom ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.