Schäfer skrev:
Transistorn
Så det borde fungera om jag sätter tillbaka den gammla transistorn igen?
 
Som jag skrev tidigare, testa. Om du inte kan se några andra synliga skador på komponenter så är det bara testa.d^_^b
 
Japp, ska skynda mig till jobbet imorgon och löda tillbaka den. :cool:

Tack för hjälpen d^_^b
 
Bytte transistorn på min DC18RA-S idag, använde den som Schäfer rekommenderade, samt en värmeledande film 75-605-36 från Elfa. Allt verkar funka prima med dom två batterierna jag laddat så här långt. Får väl också tacka suther för att han missade isolerbrickan och skrev om det, annars hade jag gjort det :)
 
Hej.
Har inte læst hela tråden - Kan det vara så att en billig omformare kan vara den billigaste, och enklaste løsningen?
På 220v DeWalt laddare, så står det 51VA, vilket jag tror ær det samma som 51Watt?
På den 110v laddaren jag har så står det ingent om Watt eller VA.
På denna omformaren ; http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=12873584
så står det max 45watt. Men det borde ju vara lite sækerhetsmarginal, så 5W øver kanske går bra?
 
bionicon skrev:
Hej.
Har inte læst hela tråden - Kan det vara så att en billig omformare kan vara den billigaste, och enklaste løsningen?
På 220v DeWalt laddare, så står det 51VA, vilket jag tror ær det samma som 51Watt?
På den 110v laddaren jag har så står det ingent om Watt eller VA.
På denna omformaren ; [länk]
så står det max 45watt. Men det borde ju vara lite sækerhetsmarginal, så 5W øver kanske går bra?
Nu handlar ju tråden om Makita laddare, och där kommer du inte långt med 45W, har mätt upp min till ~250W vid laddning. Hade tidigare en Dewalt (minns inte modell på laddaren) och den drog ~60W när jag laddade (110V laddare).
Det är ju givetvis enklare att köpa en transformator än att bygga om sin laddare, men det är inte lika kul och dessutom dyrare.
 
Obs! ska ni köpa en trafo, så är det angivelsen i VA som gäller. För W och VA är inte riktigt samma sak när man pratar om växelspänning, W är det man betalar för på elräkningen, VA är det som verkligen belastar elnätet.
 
Tänkte jag skulle blåsa lite liv i denna gamla tråden.
Jag ska modda min DC18RA S
Hur har det gått för er som har moddat nu när det gått ett tag?
Jag e inne på om jag ska byta MOSFETen för säkerhets skull.
Schäfer rekomenderade en transistor, denna klarar "bara" 800V.
http://www.schneordesign.com/Avi/Makita/makita_mod1.htm skriver han att det bör vara en på 900V som det är i 230V laddarna? Men den som ska vara verkar vara svår att få tag på. Ska man strunta i den och bara byta kondensator och varistor? Eller är det någon som har fått tag på en 900 V MOSFET som fungerar?

K_K skrev:
Bytte transistorn på min DC18RA-S idag, använde den som Schäfer rekommenderade, samt en värmeledande film 75-605-36 från Elfa. Allt verkar funka prima med dom två batterierna jag laddat så här långt. Får väl också tacka suther för att han missade isolerbrickan och skrev om det, annars hade jag gjort det :)
K_K Du som bytte till den på 800V, fungerar din laddare fortfarande?
 
Japp, min funkar fortfarande fint efter moddningen. Har dock inte laddat mer än kanske 10-15 gånger. Tror det finns MOSFET:ar som klarar 1200V på Elfa, vet dock inte om dom passar fysiskt i laddaren, eller om det ens är nödvändigt.
Tror i vilket fall som helst att det är bättre med 800V:aren än den som sitter i original.
 
Till en början i tråden var de bara snack om att de är 2 saker som behövde bytas på DC18RA-S laddaren.

(elektrolytkonding samt varistor)

Men lite senare snackas de även om transistor och värmeledande film.
Dom 2 sistnämnda är dessa 2 nödvändiga för att laddaren skall överleva i de långa loppet?

Håller fortfarande era laddare som ni konverterat?

(Fick hem ett paket idag med 4 batteri samt laddare+ 7 verktyg, alla från lxt serien)
 
Det är bara dom 2 förstnämnda som behöver bytas för att du skall kunna koppla den i ett 230V uttag. Transistorn är det vissa som byter och andra inte, men jag läste om ett par andra som moddat och där transistorn gett upp efter ett tag, så därför bytte jag den också.
Minns inte exakt hur dom insatta förklarade det hela, men jag fattade det som spänningen genom transistorn blev betydligt högre vid 230V och att den därför kunde bli överhettad.

Med tanke på hur billiga komponenterna var och om man ändå tar isär skiten tror jag det är värt att byta transistorn också.

Grattis till verktygen förresten, LXT är verkligen fina grejor.
 
Blir en tripp till microkit som lagerför hela elfas sortiment för att införskaffa samtliga 4 komponenter.. Men till frågan nu..

http://forumbilder.se686201190148P2b47.jpg


Har juh koll på kondingen samt varistorn, men vart sitter transistorn? Finns juh många svarta grejer mot kylflänsen.

Och är mosfet och transistorn samma sak?

Många frågor från en som inte är så klevver, hoppas bilder kan va till hjälp flera ggr..

/Lardi
 
Hitta vilken de var när ja sökte på modellbeteckningen på chippet..

6a6201110133450db.jpg

Dvs är de filmen/skyddet som sitter bakom den svarta transistorn mot den silvriga kylväggen som är komponent nr 4?
 
Japp det stämmer. Transistorn är strömförande vi drift så den måste isoleras från kylfänsen, dessutom agerar filmen värmeledare. Som du säkert sett tidigare i tråden går det dåligt om man inte har den.
 
Har precis kommit hem med mitt LXT211 kit och med USA laddare. Googlat lite och kommit in på denna eminenta tråd :)

Nu blir jag dock lite förvirrad av alla svar osv, är detta något att ge sig på ? och vad är det som jag exakt behöver i form av komponenter ?

Kan det bli så att man moddar fel och förstör batterierna ?

Jag har en RC18RA-S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.