Bygger nytt och fick den konstiga frågan från kakelsättaren om vi ska ha taklist i badrummet. Självklart inte svarade jag, det finns det väl ingen som har??? Jo... säger kakelsättaren, det är det absolut vanligaste och om ni inte vill ha det så blir jobbet något dyrare då jag måste se till att kapa plattorna snyggt vid taket. Dessutom spricker det gärna uppe vid taket när huset rör sig.

Så hur gör ni andra? Jag för min del har aldrig sett ett helkakalat badrum med taklist... Inget av våra nuvarande badrum har det utan bara en fin fog mot taket som vi fått fylla i efter att huset rört sig. Tips på bilder tas tacksamt emot, har inte lyckats hitta något bra på nätet.
 
Kör aldrig med taklist i badrum. Kapar snyggt och har lite mjukfog mot taket.
 
Tack Stefan N precis min åsikt men enligt hantverkarna är det vanligt med taklister... antagligen föredrar de de för att slippa göra ett ordentligt avslut uppe mot tak?
 
The easy way out ??
Håller med de andra . Ingen taklist. Betala hellre lite extra för att slippa det. Sen ska du leva med badrummet en massa år och gå och ångra att du satte taklist.
 
Tack Tessan100, känns helt klart som det alternativ vi kommer välja men finns det någon därute som faktiskt har taklister i badrumm eller wc?
 
Jag fick också frågan av min plattsättare, men det var inget knussel när jag sa att jag inte ville ha taklist, han gjorde ett snyggt avslut o sen mjukfog, men visst. Det tar säkert en stund extra men det var inget som min plattsättare ville ha mer betalt för, Är man seriös som hantverkare så räknar man väl med att göra ett sånt avslut o om kunden går med på taklist så ser man kanske det som en vinst att man slapp.
 
Jaså, där ser man :) Vi har taklist i båda våra badrum, tycker taklist är snyggt, betydligt snyggare än att väggen avslutar mot taket med en latexfog.
Men smaken är ju olika ;)
 
  • Gilla
Fogde och 1 till
  • Laddar…
har man ett slätt tak kan jag tycka att man kan skippa taklisten, paneltak, gjutna betongbjälklag med stora v-formade fogar blir det bättre med taklist

Har ni inga foder heller?
 
nino skrev:
har man ett slätt tak kan jag tycka att man kan skippa taklisten, paneltak, gjutna betongbjälklag med stora v-formade fogar blir det bättre med taklist

Har ni inga foder heller?
Exakt vad jag tänkte säga, med paneltak skulle det se risigt ut utan taklist.
 
Precis...har paneltak nu och det blir lister....men om vi hade haft slätt gipstak så hade det varit mjukfog som gällt...

Egentligen tycker jag taklister är det fulaste som finns...men det beror så mycket på husets stil och ålder...och vi som nu bygger ett trähus på träbjälklag i fuktig kustmiljö...om man inte vill mjukfoga hela huset med silikon så får det bli lister överallt med tanke på hur mycket det rör sig...
 
Mina föräldrar har en list av kakel längst upp, enkel och rent blir väldigt snyggt avslut då de har slätt tak
 
Nillinsim skrev:
Mina föräldrar har en list av kakel längst upp, enkel och rent blir väldigt snyggt avslut då de har slätt tak
Men det har jag svårt att förstå hur det ser ut? Har du några bilder? Hur sjutton är de uppsatta?
 
Om man gör ett snyggt avslut mot taket direkt, så kan man ju om man vill sätta en taklist om man skulle vilja det, men tvärtom är lite lurigare om plattorna inte är kapade riktigt...
 
AnneFi
Vi har mjukfog i vårt badrum. spelar ingen roll vad vi hade gjort, Det är skitfult i taket ändå. Har badrummet i källaren och hela vårt tak lutar, går inte direkt att trolla bort det när man kaklar.

På vår lilla toalett som är helkaklad valde vi taklister för att dölja en del skit.

Vi bor i ett stenhus och jag känner inte att det är standard med taklister och vill inte ha det.
Tycker inte att det blir något vidare snyggt heller i gamla hus som oftast verkar ha blivit murade av alkoholister.
Hade jag bott i ett hus med innertak av trä hade jag förmodligen haft taklister överallt.
 
För ganska många år sedan så fanns det en formulering i fastighetstaxeringen att om man hade kakel på väggen ända upp till tak så gav det 2 extra poäng (som kunde ge typ 5 000 kr extra i fastighetsskatt per år).

Vad man menade med frågan var ju givetvis att det skulle vara högre taxeringsvärde på "helkaklat" än på halvkaklat som ju typiskt bara gick upp till en dryg meters höjd.

Många tolkade reglerna så att om man hade taklist så gick ju kaklet inte ända upp, och så slapp man en ansenlig mängd skatt. Jag gjorde själv den tolkningen i förra huset, där hade vi visserligen ingen taklist, men jag tänkte att kommer de och inspekterar så får jag väl hävda att listen är ivägskickad för ommålning...

I de senare taxeringarna hade man infört en tydlig definition på vad som menades med helkaklat, så tricket fungerade inte längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.