Har en fråga ang. pris på gjuta en platta på 150 m2.

Tänkte anlita två lokala snickare som vill ha nästan 2000 kr/m2.

Själva materialt per m2 kan väl inte vara så dyrt utan det måste vara schakt kostnad osv som kostar.
Lite betong, armering och frigolit är ju billigt.
Hur stor är materialkostnaden per m2???

Hur många timmar kan man räkna att det bör ta att gjuta en platta när schaktningen är klar??
 
Mikael_L
Material för 300mm isolerad platta blir ca 900:-/kvm.
Då räknar jag cellplast, kantelement, armering, golvvärmeslang + fördelare och betong.

Markarbeten och fyllnadsmaterial, markduk, kapillärbrytande skikt och VA är inte inräknat.
Inget arbete heller inräknat, då inte frågan gällde det.
 
Mikael_L
Vi hade väldigt lättschaktat, rätt bra höjd på marken innan, bra mark och relativt "billig" grävare (alltså han var duktig och därmed prisvärd, skulle jag kanske säga)
Han grovplanerade, bredde ut kapillärbrytande 8-16 och grävde lite VA-schakt för 31' inkl moms.
Där ingick 130 ton massor (bärlager, makadam och stenmjöl) inkl frakt för dessa.

Sen jobbade jag ca 8 dagar (långa, mer än 8 timmar varje dag) med att dra VA, padda, sätta kantelement, isoleringen, golvvärmeslangen, armeringen osv.
4 sista dagarna var vi två. Dvs 12 mandagar, och ca 16 mandagar räknat i 8-timmars-dagar.
Helt novis på området, så det tog väl lite längre tid.

Sen vid gjutningen hade jag fått tag i två killar som gjöt för 70:-/kvm.
9500:- för 108 m2 platta. Då ingick alla verktyg, laser, sloda, vibb och glättningsmaskin.
(Ett fynd, enligt min mening.)

Summa summarum stod vi med klar platta (108 m2) för ca 130'-135' och två veckors eget jobb.

edit:
2000:-/kvm tycker jag inte låter anmärkningsvärt på något vis, jag har uppfattningen att det ofta ligger däromkring. Men då vet jag inte riktigt vilket åtagande detta avser. Dvs antingen allt! från schakt till färdig yta, eller bara formsättning och gjutning och ej VA. Det är rätt stor skillnad nämligen.
 
Redigerat:
husen skrev:
Har en fråga ang. pris på gjuta en platta på 150 m2.

Tänkte anlita två lokala snickare som vill ha nästan 2000 kr/m2.

Själva materialt per m2 kan väl inte vara så dyrt utan det måste vara schakt kostnad osv som kostar.
Lite betong, armering och frigolit är ju billigt.
Hur stor är materialkostnaden per m2???

Hur många timmar kan man räkna att det bör ta att gjuta en platta när schaktningen är klar??
Låter ganska normalt pris. Inte billigt och inte dyrt.
3 gubbar på 5-6 dagar skulle jag tippa på bygga en grund på 150 kvm inkl gjutning.
Bara i arbetskostnad har du minst 70 papp, sen tillkommer grävning,grus,VA,markduk m.m
Grunden är dyr i ett hus men också väldigt viktig att den görs på rätt sätt och att man inte "dumsnålar" för det är enda stället du inte kan tilläggsisolera...
 
husen skrev:
Lite betong, armering och frigolit är ju billigt.

Jo just det, du kan ju kolla lite vad det kostar, byggmax här till höger har priser på nätet för frigolit och armering.

Min 150 m2 platta drog betong för 28 papp för 8 år sedan
 
husen skrev:
Hur stor är materialkostnaden per m2???
Jag räknade just ut att jag betalt ca 600:-/m² för betong, cellplast, kantelement och armering.

husen skrev:
Hur många timmar kan man räkna att det bör ta att gjuta en platta när schaktningen är klar??
Menar du själva fyllandet av betong och efter behandling så går det på en tre-fyra timmar, och det behövs kanske två man på plattan och en som sköter betongbilen.
 
material, 600 kr m2 *150 m2= 90 000:-
Arbetskostnad för plattan 70 000:-

Schaktning("normal") 70 000:-
Spränga bort en liten bergsknalle 70 000:-

Totalt 300 000:-

Oj, en fråga till...

Mura upp första våningen med leca sten på plattan som är 150 m2.
Mått på sten19*19*59
100 sten blir en ram runt plattan
13 lager ger en höjd på 250 cm
13*100= 1300 stenar à 25 kr/st
32500:-
Murbruk 7500:-
Total material kostnad 40 000:-
Tar det 5 arbetsdagar och mura upp eländet??
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Jag räknade just ut att jag betalt ca 600:-/m² för betong, cellplast, kantelement och armering.
Hur länge sedan då?
Betong och armering har gått upp hiskeligt i pris de senaste åren.
Räknade du inte med golvvärme?

Vi landade bortåt 900:-/kvm i somras. Valde bland offerter från tre leverantörer av material.


husen skrev:
material, 600 kr m2 *150 m2= 90 000:-
Räknade du med andersmc's pris?
Golvvärme ?
 
Det var i juni i fjol. Nej, ingen golvvärme eller annan VVS ingår i det.
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Det var i juni i fjol. Nej, ingen golvvärme eller annan VVS ingår i det.
Ja typ samtidigt som oss då. Just före midsommar i somras. Får man fråga vem som fick leverera?

@husen, jag skulle gissa att komplett golvvärmepaket inkl fördelare till dina 150' går på ca 20'. I runda slängar.
 
Ang. värme så vet jag inte om jag ska ha det för undervåningen kommer till största delen att vara garage.
Jo, jag räknade med andersmc´s siffror.

Undrar hur mycket vvs brukar kosta att få till i plattan.
vvs finns tedan på tomten..

material, 600 kr m2 *150 m2= 90 000:-

material, 600 kr m2 *150 m2= 90 000:-
 
Jag byggde en 3.6X7 meters platta förra sommaren.
den gick då 30' om jag räknar in ett par hundralappar för svalkande dryck till oss byggare.
300 höjd på den och vanlig S100 frigolit

Edit: markarbeten ingår i denna kostnad så den täcker från avstädad yta till färdig platta
 
Jag betalade 293700kr för 151kvm
Då ingick allt och vi höjd grunden med 85cm.
Gick åt över 500 ton kross, bärlager, makadam, stenmjöl.

Detta gjordes i aug 2009 och i Södermanland.

Kan kolla exakt på materialet ifall någon vill.
 
husen skrev:
Har en fråga ang. pris på gjuta en platta på 150 m2.

Tänkte anlita två lokala snickare som vill ha nästan 2000 kr/m2.

Själva materialt per m2 kan väl inte vara så dyrt utan det måste vara schakt kostnad osv som kostar.
Lite betong, armering och frigolit är ju billigt.
Hur stor är materialkostnaden per m2???

Hur många timmar kan man räkna att det bör ta att gjuta en platta när schaktningen är klar??
2000 kr/M2 låter rimligt, tycker jag.

Gjutningen får du nog räkna tar en dag..minst 8 tim iaf, det beror på så mycket: Betong, väderförhållanden bl a.
 
bengan24 skrev:
Jag betalade 293700kr för 151kvm
Då ingick allt och vi höjd grunden med 85cm.
Gick åt över 500 ton kross, bärlager, makadam, stenmjöl.

Detta gjordes i aug 2009 och i Södermanland.

Kan kolla exakt på materialet ifall någon vill.
500 ton!!
Det var inte lite det! Måste kostat en hel del?

Vårt hus ska byggas på ett berg så vi slipper nog dom mängderna.
Vi får spränga istället och det kostar säkert lika mycket som dina 500 ton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.