Som sagt de har ju formellt rätt att göra så. Samtidigt så blir man ju minst sagt sur som köpare.

Om jag fattar dig rätt så har alltså ert bud varit det högsta under 4 veckor? Mäklaren har inte hittat ngn. annan som faktiskt bjuder på den tiden. Nu vet jag ju inte hur speciellt det här huset är i förhållande till era önskemål, men ta e n funderare om ni vill ha just det här huset till varje pris. Är svaret ja, så ställ in er på att säljaren kommer att hitta på något mer som motiverar en höjning när ni väl accepterat 100 000 extra.

En variant är ju att ni erbjuder 50 000 extra, mot att ni får skriva kontrakt nu i kväll, annars hoppar ni av.
 
:) ja, precis, vi la utgångspriset & ingen annan har valt att lägga nått bud. kanske pga en granne, som stått & snackat skit om huset vid visningarna :) för att han oxå va intresserad av å köpa huset, men inte för det priset. (till vår fördel, kan man ju säga ) jag hittade en artikel om skandalen.
 
Om ni är intresserade av inventarier (traktor eller vad som nu eventuellt finns där.) så kan ni kanske försöka med att de då ska ingå, eller?
 
Om ni verkligen vill ha huset skulle jag göra som hempularen föreslår; lägg det bud ni vill ge och kräv att få skriva kontrakt direkt, annars förklarar ni att det inte blir någon affär.
 
Spontant så tycker jag att det är läge att syna det hela. Jag tror inte det finns så stora möjligheter till att få ett bättre pris vid en ny omgång med visningar och försök att få bud. Räntorna har inte blivit lägre, och bankerna har inte blivit mer givmilda med lån.

Det kan kanske tänkas ta några månader för säljaren att inse det. Är det inte en bluff kan banken behöva lite tid för att förstå att en exekutiv auktion i höst där man slår klubban i bordet på 1,25Mkr inte precis gynnar deras sak. Vill ni verkligen flytta in i just det huset till sommaren får man väl bita i det sura äpplet, men det är verkligen surt och inget jag skulle vilja rekommendera.

Snacka lite med mäklaren och få denne att förstå att ni kan göra affär i morgon när banken öppnar, tillträda vid månadsskiftet om det skulle behövas, och få saken ur världen. Mäklare har ibland lite innanför pannbenet som gör att de förstår att det kan vara en mycket bra affär att sälja för 1,5Mkr nu istället för att vänta. Om inte annat så får mäklaren betalt för det jobb som denne lagt ned, istället för att börja om en vända till med mycket oviss utgång.

Se upp för den där grannen bara. Det låter som det kan vara en jobbig typ att ha som granne.
 
Nyfniken skrev:
Jag hade aldrig gått med på det.

[länk]
Nån som vet hur det gick till slut?
 
Instämmer helt med tidigare synpunkter att sannolikheten för att få ett bättre bud när utgångspriset höjs och objektet läggs ut igen är liten. Detta vet mäklaren. Jag tror att du har en bra chans om du sätter hårt mot hårt.
 
Låt de lägga ut huset med +100 000 "syna bluffen"
 
Säg att ni kan skriva direkt om det är så att det går med på +50 tkr, försök sedan att hala lite på skrivtillfället och när ni väl sätter er vid bordet för att skriva så säger ni att ni inte vill betala mer än -50 tkr. Det viktiga här är att försöka förhala skrivtiden så långt som möjligt.

Klart att det inte är snyggt men det är ju precis så som ni blivit bemötta.

Har själv gjort en affär där mäklaren ringde 15 min innan vi skulle skriva och sa att det kommit in ett bud i sista minuten. Vi gjorde affären, men bestämnde oss direkt för att helt enkelt bortse från denna fördyring, gick bra trots att säljaren bodde kvar i samma trappuppgång :) Det viktiga är dock att lämna det bakomsig och gå vidare...
 
Priset är inte bestämt förrän kontraktet är påskriver. Fram till dess kan man ändra sig. Jag vet folk som råkat ut för det motsatta, att köparen börjat pruta precis innan de skulle skriva på. Säljaren i fråga satt i en rävsax, han hade redan skaffat annat boende och var tvungen att få huset sålt.

Problemet för TS är ju att affären är ju inte i hamn bara för att de accepterar en höjning på 100000. Då kanske säljare åker på en "skattesmäll" till och måste höja ytterligare 100000. Om ni nu inte är tvungna att köpa just det huset så kan ni bara ge som motbud "vårt ursprungliga bud står kvar till yyyy-mm-dd sen är vi inte intresserade längre".
 
Fick inte tag på mäklaren, ringde antagligen för sent. Men vi har diskuterat lite fram & tillbax gumman & jag, vi skall nog köra på 50.000 kr linjen. så får vi se vad dom säger.
 
BlackDragon skrev:
Mäklaren sa oxå att han hade fått in fler spekulanter som ville kolla på det, men väntar med ytterligare visningar innan vi har bestämt oss, så om vi säger nej, skulkle dom göra om anonsen fast med 100.000 extra på utgångspriset.
Det ovanstående låter väl ändå ganska märkligt?
Säljaren har inte fått objektet sålt på 4 veckor under en period på året som brukar vara lugnt. Men han tror att han kommer kunna klämma ut 100.000 mer om han väntar lite längre och fler objekt finns på marknaden? Om mäklaren hade hittat nya spekulanter på det här svårsålda objektet så borde det väl rimligtvis blivit visning samma kväll?

För mäklaren är det ingen strålande affär att lägga ut en ny annons när det handlar om någon procent av 100.000 extra i mäklararvode. Dessutom får de inte dit fler budgivare med ett högre pris.

Om du skulle lita lika mycket på mäklare som på bilhandlare, hur skulle du då göra? ;)
Först pressar säljaren dig på 100.000, sen är de "justa" och ger dig lite tid att fundera.. Låter som en bilhandlare i mina öron!
 
Om ni nu kör på 50 000 kronors varianten så diskutera med mäklaren hur ni skall göra för att ha säkerhet för handpenningen utifall säljaren inte klarar att avsluta affären, de har ju tydligen indikerat att de inte har råd (för banken) qatt sälja till det priset. Eller försök få ned hanpenningen till en acceptabelt låg nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.