Rikard Ågren skrev:
Vad menar du med "blandar jord och jord i anläggningen"?
Tänkte precis detsamma....har vi olika typer av jord?
 
Dags att stänga ner denna tråd.........?
 
Nej, jag skulle först vilja ha utrett var det står att en elcentral måste vara CE-märkt i sin helhet. Varför då dra gränsen vid just centralens olika delar, varför inte inbegripa gruppledningar och anslutning. Dvs om det inte skulle vara OK att t ex i efterhand komplettera med en ABB-säkring i en Häger-äger central varför då låta någon koppla in något annat än exv. kabel från Ericsson?

Nej, att delarna måste vara CE-märkta det är jag helt på det klara med, men att en sammansättning av delar där dessa är standardiserade för att vara utbytbara, också måste vara det håller jag inte alls med om, så det vill jag definitivt se hänvisningen till.
 
CE kravet gäller för all elektrisk utrustning, vad jag vet och absolut för centraler/apparatskåp.
En central eller ett apparatskåp består av många, oftast olika normprodukter ibland av olika fabrikat.
Nu är det så att alla normprodukter inte harmonisera med varandra och det kan bli fel om man blandar fabrikat på t.ex automater i en gruppcentral.
Monteras samma fabrikat i en befintlig gruppcentral, så anses EG-kravet uppfyllt, men om du monterar in en apparat av annat fabrikat än tidigare i en gruppcentral så måste du göra en ny bedömning och därefter ev. CE-märka.
Kablar, uttag, och andra delar som ingår i en elanläggning gör man sällan några ändringar i eller kompleterar, men om man gör det så ska man upprätta en EG-försäkran och en teknisk dokumentation.
Denna dokumentation skall innehålla en allmän beskrivning av produkten, konstruktionsritningar, schema över komponenterna med mera.
Du kan söka vidare här:
ELSAK-FS 2000:1 och ELSAK-FS 2007:1.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2000-1.pdf
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2007-1.pdf
 
Jag har läst dem och hittar inget som säger att CE-märkningen inte skulle gälla för en ABB-automat i en Hager-central. Jag har inte förändrat någon av produkterna och använder dem i enlighet med tillverkarens normer. För att förenkla så kan vi anta att jag köper lösa delar. Dessa är "släppta på marknaden" CE-märkta och jag gör inga förändringar i dessa utan använder dem bara enligt CE-märkningen (dvs monterar ihop dem till en central). Jag kan inte få till det till att jag skulle behöva göra en egen CE-märkning av centralen. (Om jag *säljer den* färdigmonterad så kommer saken ev. i ett annat läge, det är möjligt, men inte säkert att jag skulle behöva CE-märka *hela* centralen då. Men vi bortser från det fallet.).

Vidare så vänder jag mig mot: "Nu är det så att alla normprodukter inte harmonisera med varandra och det kan bli fel om man blandar fabrikat på t.ex automater i en gruppcentral." Om det var så så skulle elsäkerhetsnormerna inte vara vatten värda. Jag hävdar motsatsen. Alla automater passar i alla normcentraler och det finns ingen "harmonisering" att tala om. (Detta förutsatt att man följer tillverkarens normer.) (Vi inskränker oss till säkerhet här, att vissa saker är skräp är en annan sak).
 
Redigerat:
Kan bara hålla med att CE märkning gäller bara den som är märkt och vill man att ha sammansatta saker av olika fabrikat så innebär det inte automatiskt att sammansatta produkten kan CE märkas.

CE märkningen innebär att den som tillverkar den ansvarar för vissa saker och om nu elektriker tror att det går att CE märka en hel el-anläggning så visst kan det vara möjligt.Men det räcker inte att hänvisa till att alla ingående delar är CE märkta utan man måste peka ut ingående delars tekniska dokumentation och sedan skriva en sk.suppliers deklaration of conformity..Sdoc.(EG försäkran och teknisk dokumentation)
I det dokumentet så ska den som är ansvarig för företaget VD skriva under och denne är personligt ansvarig.

Sålunda är VD ansvarig för att produkten(el-anläggningen) uppfyller kraven för CE märkning tillsammans och om det händer något som ger anledning till att det inte skulle vara uppfylt tex...en jordfelsbrytare som inte löser inom 20millisekunder..med diffström x mA..så har VD 24 timmar på sig att visa upp dokumentation på att den uppfyller kravet på CE märkning..under fängelse ansvar..denne kan inte hänvisa till jordfelsbrytarens Sdoc

Detta är teori och fungerar mycket slarvigt i praktiken men Lars-Stefan Axelsson har rätt i att det ska inte spela någon roll om det är olika fabrikat..skit eller bra saker .Detta gör att i praktiken så blir CE märkningen inte den hjälp till standardhöjning i annat än fallet dokumentationen.
I verkliga fall så slarvas det här också tyvärr.
Kinesprodukter trafos etc har CE märkningar men brinner ändå utan att någon ställs till svar och då hjälper det inte..
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har läst dem och hittar inget som säger att CE-märkningen inte skulle gälla för en ABB-automat i en Hager-central. Jag har inte förändrat någon av produkterna och använder dem i enlighet med tillverkarens normer. För att förenkla så kan vi anta att jag köper lösa delar. Dessa är "släppta på marknaden" CE-märkta och jag gör inga förändringar i dessa utan använder dem bara enligt CE-märkningen (dvs monterar ihop dem till en central). Jag kan inte få till det till att jag skulle behöva göra en egen CE-märkning av centralen. (Om jag *säljer den* färdigmonterad så kommer saken ev. i ett annat läge, det är möjligt, men inte säkert att jag skulle behöva CE-märka *hela* centralen då. Men vi bortser från det fallet.).

Vidare så vänder jag mig mot: "Nu är det så att alla normprodukter inte harmonisera med varandra och det kan bli fel om man blandar fabrikat på t.ex automater i en gruppcentral." Om det var så så skulle elsäkerhetsnormerna inte vara vatten värda. Jag hävdar motsatsen. Alla automater passar i alla normcentraler och det finns ingen "harmonisering" att tala om. (Detta förutsatt att man följer tillverkarens normer.) (Vi inskränker oss till säkerhet här, att vissa saker är skräp är en annan sak).
Skulle du vilja köpa en spritt ny BMW som har bromsar, avgassystem och motordelar från Dacia utan att fått ordentliga papper på att sakerna är kompatibla och funkar exakt lika bra som utprovade orginaldelar?
 
Det är inte det CE märkningsdiskussionen gäller ..och det är trist att du kan få skit i en CE märkt anläggning men då kan du i alla fall se det i "technical files" har du specat hager hager hager och inte får det då kan du stämma den som skrivit på Sdoc!
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har läst dem och hittar inget som säger att CE-märkningen inte skulle gälla för en ABB-automat i en Hager-central. Jag har inte förändrat någon av produkterna och använder dem i enlighet med tillverkarens normer. För att förenkla så kan vi anta att jag köper lösa delar. Dessa är "släppta på marknaden" CE-märkta och jag gör inga förändringar i dessa utan använder dem bara enligt CE-märkningen (dvs monterar ihop dem till en central). Jag kan inte få till det till att jag skulle behöva göra en egen CE-märkning av centralen. (Om jag *säljer den* färdigmonterad så kommer saken ev. i ett annat läge, det är möjligt, men inte säkert att jag skulle behöva CE-märka *hela* centralen då. Men vi bortser från det fallet.).

Vidare så vänder jag mig mot: "Nu är det så att alla normprodukter inte harmonisera med varandra och det kan bli fel om man blandar fabrikat på t.ex automater i en gruppcentral." Om det var så så skulle elsäkerhetsnormerna inte vara vatten värda. Jag hävdar motsatsen. Alla automater passar i alla normcentraler och det finns ingen "harmonisering" att tala om. (Detta förutsatt att man följer tillverkarens normer.) (Vi inskränker oss till säkerhet här, att vissa saker är skräp är en annan sak).
Det är tyvärr, inte alls så att alla normproduker passar så bra ihop.
Inte alls ovanligt att t.ex faskenan bara nästan passar, melan två olika fabrikat.
För en ovan person kanske det inte är uppenbart att det blir fel Detta om något kan orsaka brand.
Om du inte hittade det du sökte får du leta vidare,jag länkade bara i all hast så du skulle komma på rätt spår.
Till "byggrätt" : Elinstallatören CE-märker aldrig en hel elanläggning, med om h*n byggt en central av div hopplock så ska h*n göra det.
 
Glufsglufs skrev:
Skulle du vilja köpa en spritt ny BMW som har bromsar, avgassystem och motordelar från Dacia utan att fått ordentliga papper på att sakerna är kompatibla och funkar exakt lika bra som utprovade orginaldelar?
Den liknelsen funkar bra om du tänker på Hager och RUTAB, men om jag säger så här.
Om vi byter ut Dacia mot Merceders i din liknelse så blir den kanske lite annorlunda.
(Tänk blanda Hager och Garo typ.)(Men nu har jag aldrig blandat Hager och Garo så vet i.o.f. inte om de funkar bra tillsammans) :rolleyes::)

//Patrik
 
Tex. Hager "testar" sina produkter och CE märker dom för att användas med övriga Hager produkter, dom är ju inte så "dumma" att dom CE märker sina produkter för att dom ska användas tillsammans med konkurrerande fabrikat. Lika gör dom andra tillverkarna, så blandar jag komponenterna mellan olika fabrikat har naturligtvis ingen av tillverkare nått intresse av att medverka till att en konkurrents matr. används och då får jag som "konstruerar" centralen ta ansvaret för att dom olika fabrikaten fungerar tillsammans. Och CE märka.
 
Om man får fråga, rent praktiskt, hur gör man för att CE-märka en sådan central då? Fyller man i något papper eller?

//Patrik
 
Ni snackar fortfarande ser jag :)

Elektrikern har iaf påbörjat och bytt alla kablar i huset, samt installerat spottar och dragit nytt till köket för ett modernare kök som ska klara mer amper.

Ser bra ut och kommer nog bli jättebra.
 
Man samanställer produktblad, dokumenterar med scheman m.m alla ingående komponenter och klistrar på CE-märket/försäkran på centralen.
Dokumentation är i princip densamma som vi brukar sätta i Drift och skötselinstruktionen, när vi överlämnar anläggningen till beställaren
 
Hej wattis
Om detta används för att se till att man inte kan använda andra produkter så är det inte ok från tillverkarna...

Det finns faktiskt något som är lika tufft krångligt som el och det är Tätskikt i badrum där Sverige hamnat rejält fel i förhållande till vår omvärld utan anledning.

På elsidan borde det i alla fall vara bättre än hos rörisarna..eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.