2. Fortfarande, varför ska jag betala din dåligt underhållna anläggning??
3. Elfirmor använder det matr. som kunden (du) vill ha, men oftast vill kunden ha det billigaste och då får kunden det billigaste. Ingen seriös elfirma torde ha nått problem med svagström, datanät eller olika typer av "intelligenta" styrningar. Den energibesparing man skulle få är marginell, det är ändrade livsvanor som kan sänka förbrukningen.
4. Du och jag och alla andra har genom våra valda ombud bett om det system vi i dag har, jag är nog gammal för att minnas den stundtals hårda debatten om div. avregleringar och alla fördelar det skulle ge konsumenterna. Vill du ändra på det får du arbeta för en annan regering som har en annan syn på "avregleringar". För prisättningen är fri det är upp till var och en att förhandla om sitt elpris, lyckas man inte få l nog lågt pris är det inte systemets fel utan förhandlarens egna tillkortakommande.
 
2.om jag hamnar på sjukhus blir det dyrt och om jag startar brand så får du kostnaden på din försäkring...Jag hoppas du har en femtrådsanläggning med snabba säkringar!
3. Nej dom använder det matrial som dom av olika anledningar får bäst pris på..kunden skulle med samma påslag av elektrikern kanske välja bättre kvalitet men eftersom el är kostsamt så visst har du en poäng i att kunderna väljer för billiga saker.
Idag har många på saker som dom inte ens vet om att dom har på..se tråden om natt förbrukningen..
4.När USA håller på att gå i graven med sina marknads system som inte är fria marknadssystem..bankerna går ju inte i konkurs där heller..så tar våra valda ombud med Maud O i spetsen och sabbar den Nordiska el-marknaden..
47 000 miljoner kr som Svenska elkonsumenter betalar för fusket kring elmarknaden...där finns det pengar att rusta upp infrastrukturen med.
Kan bara säga att jag fick ett ootroligt pris en gång på min el men den leverantören gick i konkurs(norsk)
Jag blev svindlad eftersom jag tvingades av övriga aktörer köpa löspris och hamnade med urtaskigt avtal så nej elmarknaden fungerar inte
 
2. det är inte 4 eller 5 ledarsystem eller snabba eller tröga säkringar som gör en säker anläggning mycket viktigare är, rätt dimensionerade grupper, bra kvalitet på apparater och bra utförda förbindelser.
3. Eftersom det är kostnaden som till 99% styr kunden får kunden naturligtvis det billigaste, vill kunden ha pansarrör i sitt hus och är beredd att ta kostnaden får naturligtvis kunden det. Kostnaden för el i ett hus är inte speciellt hög, det ligger mellan 5 och 10 % av den totala byggkostnaden eller lika som bubbelbadet och stenskivorna på arbetsbänken kostar eller som klinker och kakel i ett badrum.
Spola några liter mindre varmvatten så spar du mer än alla stanby tillsammans
 
2 Du har helt rätt men 5 tråd är mycket lättare att mäta tråkigheter på...(jordfelsbrytare med lite mer finess)
3.Läckande varmvatten kran eller toalett visst..håller med

men visst finns det glömda förbrukare i en vanlig el-anläggning..frostvakter elvärmegolv i toaletten i källare etc...
 
Vad är det för snack byggarätt ena stunden hoar du om att det inte finns nån fri marknad gällande elinstallationer nästa stund vill du att elinstallatörer åker runt o dömmer ut anläggningar för att sen erbjuda folk att köpa nya
det verkar vacko i mina öron
Mvh Tille
 
byggarätt skrev:
2 Du har helt rätt men 5 tråd är mycket lättare att mäta tråkigheter på...(jordfelsbrytare med lite mer finess)
Vad är det för tråkigheter som går lättare att mäta i ett femledarsystem och vad har en finessrik jordfelsbrytare med detta att göra?
 
Hejsan wattis
Korrekt jord!
Jordfelsbrytare som bryter per plan eller per specifik belastning tex frysbox/VP (klarar start stopp )
Du får en bättre situation med central balanserad jord för dina jordfelsbrytare!
 
tille1 skrev:
Vad är det för snack byggarätt ena stunden hoar du om att det inte finns nån fri marknad gällande elinstallationer nästa stund vill du att elinstallatörer åker runt o dömmer ut anläggningar för att sen erbjuda folk att köpa nya
det verkar vacko i mina öron
Mvh Tille
Jag vill ha högre standard på el-anläggningarna inte stalinistisk el-marknad...el-besiktning ungefär som bilbesiktning vore bra för att få ordning på saker och ting sen får du tycka att det verkar tokigt om du vill.
 
byggarätt skrev:
Jag vill ha högre standard på el-anläggningarna inte stalinistisk el-marknad...el-besiktning ungefär som bilbesiktning vore bra för att få ordning på saker och ting sen får du tycka att det verkar tokigt om du vill.
Flytta till Norge, där ska visst ALLA elanläggningar inkl alla privatpersoners anläggningar regelbundet besiktas.

Protte
 
byggarätt skrev:
Hejsan wattis
Korrekt jord!
Jordfelsbrytare som bryter per plan eller per specifik belastning tex frysbox/VP (klarar start stopp )
Du får en bättre situation med central balanserad jord för dina jordfelsbrytare!
Förstår inte hur en jord (skyddsjord?) ska centralt kunna balanseras för en jordfelsbrytare?
Skyddjord har ingen koppling till jordfelsbrytaren!

Snacket låter som när Fredde ska köpa kamera eller när Bert Karlsson reklamerar för Nokia.

Jaja lite gnäll från Protte
 
prototypen skrev:
Förstår inte hur en jord (skyddsjord?) ska centralt kunna balanseras för en jordfelsbrytare?
Skyddjord har ingen koppling till jordfelsbrytaren!

Snacket låter som när Fredde ska köpa kamera eller när Bert Karlsson reklamerar för Nokia.

Jaja lite gnäll från Protte
Jaha dax att gå och se solsidan....
Nä du har rätt det är felströmmen mellan fas och nolla men om du blandar jord och jord i anläggningen och inte har femtråd så ja då får du skit...
 
Vad menar du med "blandar jord och jord i anläggningen"?
 
Låter som om byggarätt håller på att måla in sig i ett hörn i denna tråden också....
 
byggarätt skrev:
Hejsan wattis
Korrekt jord!
Jordfelsbrytare som bryter per plan eller per specifik belastning tex frysbox/VP (klarar start stopp )
Du får en bättre situation med central balanserad jord för dina jordfelsbrytare!
Hej du
...............................X-tra komiskt blir det när du framför dina teorier med så stor övertygelse.
 
Smart drag att "lära upp" en bunt elektriker..........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.