Tyresö
saturnus skrev:
visst går det att få rent, använder man byggplyfa till formen på karets insida, så får man en slät yta. Innan man lägger i betongen bör man vattna/dänka formens insida, för att betongen lättare skall glida ned i formen.
Byggplyfan kan man sedan tvätta av, och tillverka ett lock av.

Jag vet att du har helt rätt, men jag vill ändå leka ordryttare, för du menar väl formplyfa när du skriver byggplyfa?

Byggplyfa är för mej helt vanlig plyfa.
 
Tyresö
flymax skrev:
Om man tar sig tid och råd att gjuta en sån här pjäs vill man att det skall bli bra. :S

Ngn måste har gjort det här innan?


För ett par år sedan pumpade jag betongen till ett sånt badtunna-projekt, till en spa-anläggning på Liiiidingö.

Det blev en rund tunna byggd med en hängform. Dom gjöt in rör (in-ut) så att vattnet skulle kunna cirkulera/filtreras och kunna hålla en konstant temperatur på +4 grader - året runt. Betongtunnan var tänkt att fungera som isvaksbad i anslutning till bastun.

Ovankanten på tunnan skulle kläs med en falsad rostfri plåt - gjutformen skulle byggas exakt så att plåten sitter som en handske över betongkanterna - inget för en hemmafixare att formsätta en rund hängform och gjuta med den exaktheten.

Verkligen en avancerad och imponerande formsättning och gjutning. Riktigt duktiga yrkesmän.
 
Tyresö skrev:
Jag vet att du har helt rätt, men jag vill ändå leka ordryttare, för du menar väl formplyfa när du skriver byggplyfa?

Byggplyfa är för mej helt vanlig plyfa.
Du har helt rätt Tyresö, vet inte vad jag tänkte på....tretex eller något
 
flymax skrev:
Bra med input från många!d^_^b Ts och jag verkar vara inne på samma spår.

Är det ngn som värmer sin spatunna med kamin som står en bit ifrån? Finns det en smidig pump man kan koppla för att dra runt vattnet? Sen funderar jag på om man helst skall ha till & från i botten eller ngn annanstans i karet?
Detta är också något jag har tänkt göra om jag bara får lite tid över...

Ang att värma en sådan är jag inne på att använda mej av en gammal kombi panna.
El/olja/ved med pumpar och allt.
 
Enk Projektet skrev:
Detta är också något jag har tänkt göra om jag bara får lite tid över...

Ang att värma en sådan är jag inne på att använda mej av en gammal kombi panna.
El/olja/ved med pumpar och allt.
Ska du använda vv beredaren då el köra med vvx??

För de är ingen höjdare att pumpa vattnet direkt via pannan, Det kommer bli väldigt svart o skitigt vatten då ;)
En kompis gjorde de enkelt för sej då han hade en gammal panna stående o kopplade på slangar in/ut till sin 50m3 pool sedan dit med oljebrännaren o på med pumparna för att snabbt kunna få sej ett dopp.. KAn medd att de blev inget bad pga att vattnet inte blev så inbjudande:D
 
VVX och kanske med glykol i pannan.
Tyvärr är det inte jag som hittat på detta, en kompis gjorde något liknande som din kompis när vi skulle ha Nyårs fest med utomhus bad -99, och jag tänkte bara kopiera den lösningen:)
 
Många med poolvärmande kompisar här...:rolleyes:

Det jag har sett är ett antal varv PEM-slang i botten på tunnan, kopplad till en vedpanna. Enklare än en riktig VVX, och funkade bra.

Ang. gjutningen så kan det väl vara vettigt att isolera mot marken också? Man får väl elda en bra stund innan betongen blir varm, men sen borde det hålla sig länge om det är isolerat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.