Hej,

Jag ska bygga ett fritidshus på en ö vilket gör logistiken svår. Jag ska ha liggande panel och vill använda färdiga block. Jag har två alternativ, det ena är att lyft blocken på plats med helikopter och det andra för hand. Det sista skulle vara ett betydligt billigare alternativ, men jag är osäker på hur tunga block man orkar lyfta för hand.

Är det någon som har erfarenhet av detta och i så fall hur var förutsättningarna?

Mvh Mats:wow:
 
För hand blir det inte stora block, kan du inte bygga i lösvirke på plats?
 
Att bygga på plats innebär andra problem såsom ex.vis många transporter och många mantimmar vilket inte är bra när det är svårt att ta sig till ön så den varianten har jag lämnat bakom mig.

Jag tror att jag kanske kn få ned de största blocken till ca:3-400 kg och då har de storleken ca: 4x3 meter. 4 man på var sida blir ca: 40-50 kg/man. Frågan är om det går? Jag skulle gärna vilja veta om någon lyft liknande block tidigare.

Mvh Mats
 
B
hur har du tänkt transportera blocken? har ön färjförbindelse eller blir det båt?
 
Hej,

Jag har tänkt mig att anlita en transportbåt med kran som lastar av vid kaj på ön. Därifrån kan jag med fyrhjuling och släp transportera blocken fram till 10 meter från färdigt bjälklag på plintgrund som platsbygges i tidigare skede. Det är i deta moment blocken ska lastas av från släpet och monteras på bjäklaget jag inte får till?!!!!

Mvh Mats:S
 
50 kg/man i 1 meter måste vara en bagatell.
 
B
om du anlitar en transport"båt" så ser jag ingen nackdel med bygga lösvirkes.
all matriall kan du ju ta dit genom den.
eventuellt kan det även gå snabbare att bygga allt på plats.
 
Platsbyggt är inte ett alternativ för mig. Det tar lång tid, är dyrt och ger lägre kvalitet. Jag har tagit in priser och det är många hundratusen dyrare.Prefab ska det vara, helikopter eller mankraft ??

Mvh Mats
 
Kan du inte få över en minigrävare till ön och använda den för att lyfta blocken på plats?
 
Man kommer inte åt pga terrängen. Räckvidden får att kunna lyfta måste uppskattningsvis vara 10 meter.

Mvh Mats
 
Är det ingen som lyft ett väggblock?
 
Har aldrig byggt något helt med handkraft, på fastlandet är man är ju bortskämd med truck, kran, lastare eller liknande. Jag tror man orkar bära en hel del. Se på flyttfirmorna som flyttar piano.
Två remmar eller spännband under väggsektionen och upp över nacken, då klarar 4 man säkert ett väggblock på 3 x 4 m. Fönster monteras lämpligtvis i efterhand.
 
Jag tror det också, om jag monterar handtag på blocken på lämplig höjd. Ett block som är 4 meter på bredden och tre på höjden väger 396 kg enligt mina beräkningar. Att lyfta ett block på sex man betyder 66 kg/man vilket borde gå även om det är lite terräng och vingligt. Det är förmodligen på gränsen så man får nog ladda upp med pilsner och tårta som belöning.
Det får bli en chansning vilket skulle innebära ca: 50 tusen mindre i kostnader än helikopteralternativet.

// Mats
 
Gå ut och bär 66kg 10m innan så att du vet hur tungt det är.
Kolla också med dina kompisar, det är ju inte roligt att upptäcka att det inte går som man tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.