Man läser på forumet att nästan alla minst lägger 2.500.000kr för att bygga nytt, många betalar mer än så, närmare 3.500.000kr och uppåt.

Visst det är väl inget problem när räntan är 1-2%, men hur har ni råd när räntan blir 6-7%?
Eller har alla som bygger nytt väldigt höga löner? Själv drar vi i familjen in ca 40tkr netto/mån. Men jag anser inte oss ha råd att bygga nytt med enbart hantverkare.

Säg att man bygger för 2,5milj, 6% ränta, så blir ju det ca 12500kr/mån enbart i ränta, till det driftkostnad 2500kr+amortering 3000kr+buffert 2000kr=20.000kr

Och till det alla andra typer av räkningar, försäkringar, bensin osv.


Jag har ingen mening med att vara negativ med denna tråd, inte alls. Utan vill bara se hur alla har råd med att bygga nytt, för mig så går det inte ihop.
 
Dom tjänar helt enkelt mer än dig ;)
Och mig för den delen....
 
Blindnit skrev:
Dom tjänar helt enkelt mer än dig ;)
Och mig för den delen....
Jo det måste vara så :), men samtidigt tjänar ju de flesta mindre, fast dom kanske inte bygger hus å andra sidan.
 
Gäller att prioritera.
Angående din uträkning så är det nog inte många familjer förunnat att ha 20 000 över varje månad efter att boendekostnaden är betald.
Så bara bygg på ifall det är det ni vill :)
 
Man måste väl ha ngn form av startkapital - Handpenning på ett par procent?
 
Många har säkert haft lägenhet eller hus tidigare och tagit del av de senaste 15årens prisuppgångar och kanske får ut 3-4mkr för sina tidigare boenden som de inte betalt fullt så mkt för. Vi fick ju ge runt 4mkr för ett kedjehus från 1981.
 
Jag slantade 3.250.000 för en liten villa från 1949 på 68kvm + 68kvm biyta. d^_^b

Bygga nytt!? Är det dyrt? :wow:
 
Blindnit skrev:
Dom tjänar helt enkelt mer än dig ;)
Och mig för den delen....
Finns ingen anledning till en smiley. Det man glömmer är alla de som studerar, är sjukskrivna, har låga pensioner och bor i förortsghetton. Men fattiglapparna bygger inga hus. Du har förmodligen tänkt bort 75% av befolkningen som potentiella husbyggare utan att ens reflektera över det. När du tänker "Alla" är det kanske bara är de rikaste 5% av den vuxna befolkningen. Dessa tjänar helt enkelt bra med pengar. 40 000 netto ggr 2 är nog inte ovanligt, plus lite handpenning på ett par miljoner.
 
I vårt fall så fick vi i princip samma (nåja lite dyrare) boendekostnad när vi flyttade från en bostadsrätt till ett nybyggt hus, vi dubblade lånet... avgiften till bostadsrätter kan kosta en hel del...
 
Kan ju vara så att "alla andra har råd varför ska inte vi försöka" vi också-tankar som gör att alla andra tror att alla andra har råd. Eller känner sig tvungna att ha råd......
Själv skulle jag aldrig lägga 80 % av våra inkomster på ett hus. Man måste väl leva också, dvs köpa nya roliga verktyg så man "orkar" bo kvar och fixa.
 
Som andra är inne på är det ju inte direkt alla som bygger nytt. Det byggs ca 10 000 småhus per år i hela landet.

För det andra underskattar du nog folks löner. Medellönen för en tjänsteman i privat sektor (vilket är den största sektorn) var i december 2010 33 550 kr (visst drar de med extrema löner upp snittet, men inte astronomiskt mycket). Det blir efter skatt ca 25 000 kr. Har du två sådana i hushållet är det alltså 50 000 kr netto, och då pratar vi om två personer med medellön inom den största arbetsmarknadssektorn.

Tänk dig istället att det är två personer som arbetar i en storstad och har en lön över medellönen, så blir det inte så svårt att spara ihop en halv miljon och räkna hem ett lån på 2,5 miljoner, inte heller med betydligt högre ränta än idag.
 
slacker skrev:
Man måste väl ha ngn form av startkapital - Handpenning på ett par procent?
I en annan tråd har man kunnat läsa om villaköp på flera miljoner kronor som genomförs utan någon som helst egen insats av kapital. Det handlar om full belåning av hela köpesumman. Dessutom full belåning av renoveringar av huset som utförs direkt efter köpet. Enligt nya låneregler får banker maximalt bevilja lån på 85 % av köpesumman. Men resterande 15 % går ändå att låna på särskilda villkor.
 
Man måste ju bo någonstans och i och med att det är billigare att bygga nytt idag än att köpa ett gammalt hus, så föredrar väl många att få något nytt o fräscht som man vet inte behöver underhåll de närmaste åren. Dessutom lägre energiförbrukning på nya hus, så den kostnaden blir också mindre med nytt.
Pratar om huspriser i storstäder...
 
Det beror ju på hur man räknar också. Har man bara bottenlån behöver man inte amortera och buffertsparande är ju ingenting som ingår i själva boendekostnaden utan ligger utanför den. Jag skulle snarare säga att ett lån på 2,5 miljoner kostar ca 15 000 i drift och sedan har personerna som får ut 40 000 i månaden 25 000 kvar varje månad till mat, resor, sparande och nöjen. Och jag tror inte att det är något större problem att klara sig på 25 000 när boendekostnaden är betald.
 
Nä det borde va en baggis tycker man?
Vi har 25 000 innan allt ska betalas.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.