Borde inte vara ett jättejobb att lägga en balk utifrån. Bort med panelen ovanför fönsterna. Fäll i stolpar på bägge sidor om dörren då det ej håller i längden att fästa dörrkarmen i fönsterna bredvid pga vikten i dagens treglasfönster. Då kan du dessutom använda kortare balkar och blir då mer hanterbara.
 
verktygsgurun skrev:
Bärande fönster är inget ovanligt ...finns nästan på varenda 70 tals hus, oftast i vardagsrummet men även på andra ställen beroende på hustillverkare.
Hultfredshus= Bärande vardagsrum, samt altandörrar.
Mockfjärdshus= Allt bärande.
Aneby= Bärande vardagsrum
Nordiska trähus= Bärande alla.

Tack för listan! Har bara råkat ut för Hultsfreds variant, men det kan ju vara bra att veta hur det är med de andra också...
 
Har du funderat över en smäcker stålbalkskontruktion? Pelarna mellan fönsterkarmana kan göras av gaska smal bandjärn, dom kan ju inte vika sig eftersom dom hålls på plats av karmana. 6x60 mm tvärsnit bär ganska duktig. Och sedan en stålbalk längs uppe. Kostar ju mer än en träkonstruktion men kan vara mycket smidigare.

Vad gäller diskussionen om temperaturgradienten så är det ganska lika var i livet fönstret sitter. Värmeförlusten är helt enkelt yta gånger temp-differens + k-värdet. Och om det är -20 ute och 20 inne så blir det automatisk 0 vid fönstret oavsett var det sitter. Enkel fysik.
 
tommy3 skrev:
Har du funderat över en smäcker stålbalkskontruktion? Pelarna mellan fönsterkarmana kan göras av gaska smal bandjärn, dom kan ju inte vika sig eftersom dom hålls på plats av karmana. 6x60 mm tvärsnit bär ganska duktig. Och sedan en stålbalk längs uppe. Kostar ju mer än en träkonstruktion men kan vara mycket smidigare.
Det lät intressant. Är det någon som vet vad det skulle kosta?

En annan lösning jag funderar på är att sätta stolpar lika breda som fönsterkarmarna och sedan sätta fast fönsterna på utsidan i dessa.
Skulle det fungera?
 
tommy3 skrev:
Vad gäller diskussionen om temperaturgradienten så är det ganska lika var i livet fönstret sitter. Värmeförlusten är helt enkelt yta gånger temp-differens + k-värdet. Och om det är -20 ute och 20 inne så blir det automatisk 0 vid fönstret oavsett var det sitter. Enkel fysik.
Fast det spelar roll...Det är ju inte så bra att karmen/glaset hänger ute i luftningen pellan Tegel/panel och därmed blir nedkylt.
Ett kallt glas får du dessutom kondens på.
 
Är det ingen som gjort som jag tänkt mig eller vet om det kommer att fungera?

Jag bifogar en skiss sedd uppifrån.
 
  • fönst1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag kommit fram till hur jag skall göra.
Jag sätter nya pelare med 1m mellanrum istället för 90cm.
3 fönster på ena sidan om dörren och två på andra sidan.
Då får jag ungefär de mått jag vill ha, d.v.s att dörren flyttas lite till höger och fönsterpartiet slutar lite tidigare på höger sida, utifrån sett.
Nu är det 630cm och det kommer att bli ca 590cm.

Pelarna fasar jag ur med cirkelsågen för att montera glaskasetter, som jag beställer hos glasmästaren.

Tror ni detta är en svår operation(tar jag mig vatten över huvudet) och vad bör jag tänka på?
 
Redigerat:
Varför fasa ur med cirkelsågen ? Montera glaslist på "insidan" i med glaskassetten och på med glaslist på "utsidan" färdigt.
 
verktygsgurun skrev:
Varför fasa ur med cirkelsågen ? Montera glaslist på "insidan" i med glaskassetten och på med glaslist på "utsidan" färdigt.
Hade ingen aning om att man kunde göra så eller tänkt tanken. Kollade bara hur det var gjort tidigare.
Skall kolla upp hur en sådan där list ser ut på insidan och se om vi tycker det ser estetiskt bra ut.
Tack!
 
Blir ingen list då vi vill ha det slätt hela vägen till rutan.

En annan fråga som någon kanske kan svara på:
Är det bara att sätta en regel mot taket och en mot golvet en bit in på insidan och sedan stämpor mellan dessa?
Är en stämpa per meter tillräckligt?
 
Nu har jag jobbat en dryg vecka med detta och tänkte lägga upp lite bilder:)
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att se att du körde på, riktigt bra utfört också.
 
Bra jobbat! Varför olika bröstning på dörr o fönster?
 
Anledningen till att bröstningen blir olika är att jag först tänkte göra fönsterna på den höjden,
men sedan ångrade mig och då var redan altandörren beställd :blushing:
 
Jobbet att göra fönsterlister var större än jag trodde.
Jag använde de gamla fönsterbrädorna till detta och färg samt gummilist hade jag redan, så jag sparade iaf 1500:-:D
 
  • fönster_klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lister.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.