Mikael_L
Locke skrev:
Sen att du betalar hantverkarens lön är ju en sanning med modifikation som många här påpekat. Klart är ju att du betalar en hel del skatt i alla fall. Rikta din ilska över hantverkarnas höga timdebitering mot hög marginalskatt, arbetsgivaravgift, moms och en oändlig byråkrati istället.
Tråden är gammal och jag orkar inte läsa genom allt igen, men jag kommer inte ihåg att det har riktats någon ilska mot timpenning.
Bara mot att det lovas runt men hålls tunt, dvs offert (eller att öht komma och titta på uppdraget) utlovas, men sen kommer det ingen.

Sen undrar jag hur du menar med att kunderna inte riktigt betalar hantverkarens lön, i alla fall sant bara med modifikation.
Vem betalar deras lön då?

OK, jag är inte dum i huvet, jag förstår att du menar att kunden betalar mer än lönen. Men likförbannat är det kunden som betalar hantverkarens lön, och därför kan man ju undra lite över nonchalansen mot kunderna, dvs de som föder en.
 
Om du läser TS-inlägg som jag citerade ovan så ser du att hon ondgör sig över att priserna "fördubblats på fyra år".

Det bolag med vilket hantverkaren har ett anställningsavtal betalar ut lön till den anställde. Innan det att något arbete utförts och någon faktura betalts så bidrar TS således inte till hantverkarens lön med ett enda öre. TS får den respekt hon gjort sig förtjänt av enligt de oskrivna sociala regler som präglar vårt samhälle av idag. Det står också bolaget fritt att tacka nej till bökiga kunder.
 
Locke skrev:
Om du läser TS-inlägg som jag citerade ovan så ser du att hon ondgör sig över att priserna "fördubblats på fyra år".

Det bolag med vilket hantverkaren har ett anställningsavtal betalar ut lön till den anställde. Innan det att något arbete utförts och någon faktura betalts så bidrar TS således inte till hantverkarens lön med ett enda öre. TS får den respekt hon gjort sig förtjänt av enligt de oskrivna sociala regler som präglar vårt samhälle av idag. Det står också bolaget fritt att tacka nej till bökiga kunder.
Jag antar att du menar mig när du skriver TS.
Ok, jag betalar kanske inte ordagrant en anställd hantverkares lön ,men som kund är jag den som gör att det bolag du jobbar för, i slutändan kan betala din lön. Precis som jag och alla andra kunder är grunden för varje företags existens. Inga kunder, betyder i slutändan inget företag och alltså ingen lön...eller hur?

Och jag tror nog att den som sköter sina kontakter väl när det, som i dessa dagar ,går att "tälja guld med kniv" är också den som överlever efter "slit och släng hysterin" och rotavdrag. Och då när jobben är färre, kan jag lova dig att attityd och skötsel av kunden blir viktig.

Jag blir lite förvånad över att några som gör sig besvär att svara på mitt inlägg tydligen känner sig provocerade över att jag som kund ger utlopp för min frustration i kontakten med hantverkare. Det är min verklighet jag belyser och jag riktar mig naturligtvis inte till de hantvekare eller företag som sköter sig.

Jag efterlyste kontakter med seriösa hantverkare och jag har fått 1 kontaktuppgift på ca 50 inlägg, Tack så mycket för det "Timmelstad" Det verkar vara en mycket seriös firma och jag väntar nu med nyfikenhet på offert.Han som var hos mig tog sig tid,var öppen för att specifisera offerten så att jag kan se var jag kan spara pengar genom att göra en del jobb själv. Heder åt en sådan kontakt. Om det i slutändan visar sig att han ändå är för dyr så har han ändå givit mig möjlighet att med ett bra underlag avgöra om jag har råd eller inte.

Sluta nu med att känna er påhoppade! Ni som vet med er att ni sköter era kontakter och är seriösa, förstår och vet vad jag menar med mitt inlägg.
 
D.Margaretha skrev:
Det är min verklighet jag belyser och jag riktar mig naturligtvis inte till de hantvekare eller företag som sköter sig.


Sluta nu med att känna er påhoppade! Ni som vet med er att ni sköter era kontakter och är seriösa, förstår och vet vad jag menar med mitt inlägg.

Rubriken riktar sig ju till hantverkare eller? Då är det väl inte så konstigt att just hantverkare tar åt sig.
 
Locke skrev:
Om du läser TS-inlägg som jag citerade ovan så ser du att hon ondgör sig över att priserna "fördubblats på fyra år".

Det bolag med vilket hantverkaren har ett anställningsavtal betalar ut lön till den anställde. Innan det att något arbete utförts och någon faktura betalts så bidrar TS således inte till hantverkarens lön med ett enda öre. TS får den respekt hon gjort sig förtjänt av enligt de oskrivna sociala regler som präglar vårt samhälle av idag. Det står också bolaget fritt att tacka nej till bökiga kunder.
Du menar på fullt allvar att hantverkarens lön inte kommer från mig som kund?

Då kan hantverkaren altså ge F*n i att åka på jobb, för lönen trillar ju in ändå.

Kan du förklara för mig var bolaget som har ett anställingsavtal med hantverkaren får pengarna ifrån som går till den anställde hantverkarens lön, om de inte kommer ifrån mig som kund till detta bolaget. (självklart inte enbart mig som kund utan bolagets samlade kundkets.)
 
Mikael_L
Locke skrev:
Om du läser TS-inlägg som jag citerade ovan så ser du att hon ondgör sig över att priserna "fördubblats på fyra år".
Ja där ser man. :blushing: Jag behövde inte alls läsa hela tråden utan bara vara noga och läsa hela ditt inlägg. :blushing:

Men återigen så tycker jag inte att det direkt varit priset som verkat vara stötestenen i det här fallet, trots det uttalandet.
Och sen kan man väl också konstatera att skatter inte har fördubblats under sista 4-årsperioden. Faktiskt inte höjts alls, så har priserna fördubblats efter ROT (vilken jag inte alls tror, dock) så beror det inte på skatter i alla fall.
 
Mikael_L skrev:
Ja där ser man. :blushing: Jag behövde inte alls läsa hela tråden utan bara vara noga och läsa hela ditt inlägg. :blushing:

Men återigen så tycker jag inte att det direkt varit priset som verkat vara stötestenen i det här fallet, trots det uttalandet.
Och sen kan man väl också konstatera att skatter inte har fördubblats under sista 4-årsperioden. Faktiskt inte höjts alls, så har priserna fördubblats efter ROT (vilken jag inte alls tror, dock) så beror det inte på skatter i alla fall.
Jag tror inte heller speciellt mycket på detta... q(;^;)p

Varken jag själv eller någon annan hantverkare jag känner i min omgivning har höjt priserna sedan rotavdraget började gälla...
Själv tar jag inte ens någon avgift som det också snackas om att de flesta gör så fort det är rotavdrag inblandat.

Jag tror det är en väldigt liten klick som tar ut avgifter och har höjt sina debiteringar men snacket gör att det verkar vara generellt överallt... :S

Tror snarare att anledningen till snacket är att inte folk nyttjar hantverkare så ofta och när de då väl ska göra det nu när rotavdraget införts så inbillar de sig att det är mycket dyrare än det varit innan trots att de ofta inte vet vad det kostade innan rot infördes...

Att det är dyrt att anlita hantverkare vet vi alla men det kan ni skylla på det svenska systemet som tvingar upp timdebiteringarna för att det ska gå runt.

Det är ännu dyrare att anlita bilverkstäder, tandläkare, hårfrisörer och annat, men det snackas det aldrig om !!!
 
Zixten skrev:
Du menar på fullt allvar att hantverkarens lön inte kommer från mig som kund?

Då kan hantverkaren altså ge F*n i att åka på jobb, för lönen trillar ju in ändå.

Kan du förklara för mig var bolaget som har ett anställingsavtal med hantverkaren får pengarna ifrån som går till den anställde hantverkarens lön, om de inte kommer ifrån mig som kund till detta bolaget. (självklart inte enbart mig som kund utan bolagets samlade kundkets.)
Hej Zixten!

Jag tror inte att du har läst så noga vad som står skrivet här ovan men självklart skall jag försöka förklara så att du förstår!

Du eller TS betalar inte en enda krona på min lön eller någon av mina anställdas löner. Inte heller har ni betalt en enda krona till den hantverkare som besöker er för att titta på ett potentiellt jobb hemma hos er. Före det att ett bindande avtal kommit till - oftast då genom offert-accept, är ni ännu inte kunder och det bolag som tittar på ert objekt är helt fria att tacka nej till uppdraget om det av någon anledning känns ointressant eller om de av någon anledning får dåliga vibbar.

Tiden är förbi då en daglönare med mössa i hand kom hem till doktorinnan och undergivet tackade för erbjudandet att få laga gärsgården mot ett par öre och en sup. Det innebär att den respekt ni bemöts av enbart är den ni i egenskap av en medmänniska gjort er förtjänt av.

Man skulle på kul kunna vända på ert resonemang och lite provocerande säga som så att mina bolag och de andra hantverkarnas bolag månatligen betalar in en massa pengar i skatt (99 % av företagen i Sverige är ju småföretag) som finansierar vägarna du kör din bil på och sjukvården du nyttjar när du blir sjuk. Så det kanske är ni som kunder som borde behandla snickarn eller rörmokarn med "RESPEKT" [sic].

Nä, ni hör väl själva hur dumt hela det där resonemanget låter? Det finns inga öronmärkta pengar - varken i samhället eller i ett bolag. De kronor som betalar hantverkarens arbetstid i samma stund ni träffas i ert kök är för länge sedan intjänade och betalade av någon annan kund. Först när ni tillsammans träffat en överenskommelse om det arbete som skall utföras, fått det utfört och sedan betalat fakturan kan ni känna stoltheten av att bidra till bolagets omsättning och mat på bordet hos snickarn, sekreteraren och bolagets revisor. Något som säkert alla anställda i bolaget känner glädje över och förhoppningsvis behandlar er därefter! På denna resa har också en ansenlig del av kontraktssumman hamnat på bolagets skattekonto.

Nu lägger jag för min del ner diskussionen om vem som skall behandla vem med "RESPEKT". Ömsesidig respekt människor emellan oavsett sida av förhandlingsbordet är väl det självklara.

TS skriver att hon med ljus och lykta söker någon som "VILL" utföra det arbete som efterfrågas. Dessutom skall det ske inom rimlig tid och till ett rimligt pris. Så bra - vad är haken? Varför kan man som beställare möta vad som kan uppfattas vara en ovilja från hantverkarnas sida?

Ja, det kan enligt min mening bero på flera saker. Det vanligaste kanske inte är att kunden verkar knepig (läs: verkar ha svårt med mellanmänskliga relationer) även om det förekommer. Det kan förekomma att kunden har en orealistisk idé om vad som är rimligt i tid och pengar.

Min erfarenhet är att, i de få fall det sker, vanligaste anledningen till att man tackar nej till att räkna på ett jobb eller räknar medvetet högt är att man känner att jobbet ligger utanför kärnverksamheten och den huvudkompetens som finns i bolaget. Kärnan i att bedriva näringsverksamhet är ju inte bara att omsätta pengar utan att också ha något kvar när allt är betalt. Det är ju vinsten som ger utrymme för att växa och att öka bolagets kompetens - och inte minst ge aktieägarna avkastning på sitt utlånade kapital. Det betyder att jag hellre bokar fem endagarsjobb som går snabbt och smidigt med bra marginal än ett femdagars strul/special/kunden-grejar-lite-själv-jobb som in princip bara betalar lön och material.

Jag vill att det jobb vi åtar oss skall gå att genomföra snabbt och effektivt med ett perfekt slutresultat som jag vågar lämna garanti på. Har jag anledning att tro att det kommer att strula så tackar jag hellre nej.

Sen instämmer jag med Mikael_L i att det låter konstigt att priserna fördubblats sedan ROT-avdraget infördes. De priser vi arbetar med på hantverksarbete har i princip legat konstant sedan -09. När det gäller material så har nog andra faktorer spelat in i högre grad än ROT-avdraget.

...och D.Margaretha - TS är en förkortning för "trådskaparen". Det är inte alltid man minns trådskaparens användarnamn när man svarar på inlägget så då är det smidigt att bara skriva TS. Detta är ganska vanligt på andra fora men förekommer kanske inte här på Byggahus.
 
Locke skrev:
Tiden är förbi då en daglönare med mössa i hand kom hem till doktorinnan och undergivet tackade för erbjudandet att få laga gärsgården mot ett par öre och en sup. Det innebär att den respekt ni bemöts av enbart är den ni i egenskap av en medmänniska gjort er förtjänt av.

Nu lägger jag för min del ner diskussionen om vem som skall behandla vem med "RESPEKT". Ömsesidig respekt människor emellan oavsett sida av förhandlingsbordet är väl det självklara.

TS skriver att hon med ljus och lykta söker någon som "VILL" utföra det arbete som efterfrågas. Dessutom skall det ske inom rimlig tid och till ett rimligt pris. Så bra - vad är haken? Varför kan man som beställare möta vad som kan uppfattas vara en ovilja från hantverkarnas sida?
------------------------
Jag vill att det jobb vi åtar oss skall gå att genomföra snabbt och effektivt med ett perfekt slutresultat som jag vågar lämna garanti på. Har jag anledning att tro att det kommer att strula så tackar jag hellre nej.

...och D.Margaretha - TS är en förkortning för "trådskaparen". Det är inte alltid man minns trådskaparens användarnamn när man svarar på inlägget så då är det smidigt att bara skriva TS. Detta är ganska vanligt på andra fora men förekommer kanske inte här på Byggahus.

Så bra, då fick jag reda på att TS betyder det. Huruvida det gäller i detta forum vet inye jag då det inlägg du svarat på är mitt första, Är allltså ingen "proffstyckare" här :).

Tacka nej ja! Om det vore så väl "Locke" att man tackar nej.
Inte en enda som har åerkommit och sagt att dom inte har tid,inte vill eller kan. För att ge några exempel:
  • 3 stycken har aldrig kommit med utlovad offert,
  • 1 snickare höll en bra prisnivå men han samarbetade med en elektriker som skulle ha betalt för två veckors jobb i ett kök där elen i värsta fall tar 4 dagar.
  • 1 hantverkare skulle komma och titta och istället för att ringa mig så får jag ett mail som är avsänt 1,5 timme före avtalad tid. Ren tur att jag just då satt vid datorn.
  • 1 kontakt lämnade en offert som jag var nöjd med, honom ringde jag och mailade och han lovade hela tiden att återkomma för att avtala en tid, men icke.
  • De senaste jag hade här räknade fel på 60 tusen.Dom sa att ganska kaxigt det skulle ta 3 veckor och två man att utföra jobbet och att dom aldrig brukar räkna fel. med deras timdebitering blir det 120.000 för bara snickeri och målning. När jag inte hörde av mig till dem pga att jag bara inte orkar diskutera ett så oseriöst pris ringer dom upp efter 4 dagar och ber om ursäkt för att dom beräknade så fel. Det skulle nu snarare handla om 60 tusen.
Förstår du nu vad jag menar... när jag efterlyser en hanverkare som vill göra jobbet och som behandlar mig med respekt.Jag kan inte för mitt liv tycka att det är respektfullt att göra det som ovannämnda rad av hantverkare har gjort. Du kan säga vad du vill i den frågan, men jag återger min verklighet och det jag har upplevt i min kontakt med hantverkare, sen kan det finnas hur många seriösa hanverkare som helst där ute. Uppenbarligen är detta ett ämne som ändå engagerar. Många har gjort inlägg och några hantverkare, bla "Paul i Staffandtorp" har svarat utan att signalera att han känner sig påhoppad utan snarare bekräftat min uppfattning om vad som är ett rimligt pris.

Jag hoppas att jag ska bli överraskad snart....jag har en på gång nu som jag hoppas ska hålla vad han lovat.


"Tiden är förbi då en daglönare med mössa i hand kom hem till doktorinnan och undergivet tackade för erbjudandet att få laga gärsgården mot ett par öre och en sup"

Ingen ska behöva stå med mössan i hand.....varken hanverkare eller kund.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
OT OT OT
"Locke lär att människan föds som ett oskrivet blad (tabula rasa) och att all lärdom kommer från erfarenheten."
[länk]

:)
Fniss,ja kanske det ....men jag hade verkligen velat leva utan den kunskap jag fått av min resa mot ett nytt fräscht kök. :(:D
 
Locke skrev:
Jag vill att det jobb vi åtar oss skall gå att genomföra snabbt och effektivt med ett perfekt slutresultat som jag vågar lämna garanti på. Har jag anledning att tro att det kommer att strula så tackar jag hellre nej.
Låter som om du jobbar hårt för att få långvariga relationer med dina kunder... eller inte...

Tror du att den som du tackt nej till att utföra ett "femdagarsjobb" bara för att det var för krångligt, kommer att åtekomma till dig nästa gång han behöver hjälp? Rekomendera dig för sina grannar??
Kanske detta inträffar när du är inne i en lågkonjuktur och behöver alla jobb du kan få.
Risken för dig är att du i det långa loppet förlorar kunder på detta, bara för att du vill glida runt på en räkmacka...

JAG hade i alla fall troligen inte återkommit till en hantverkare som tackat nej till ett svårt / krångligt jobb, eller huggt upp sig på pris på ett jobb.

Däremot kan jag garantera dig att om du åtar dig detta struliga jobb och gör ett bra arbete, till vettig prissättning så kommer du att bli rekomenderad till grannar och vänner...

Har jag anledning att tro att det kommer att strula så tackar jag hellre nej
Menar att den du tackar nej till verkar vara en strulpelle som kommer att klaga på ditt utförda jobb oavsett vad, kommer att utöka jobbet till en massa extragrejer och begära att det skall ingå i avtalat pris osv. så kan jag förstå att du tackar nej.

Men menar du att du tackar nej för att du misstänker att arbetet kan dra ut på tiden för att det kan finnas oväntade saker dolda som inte syns innan du börjar riva / montera isär.
Då tycker jag att du hellre skall utföra jobbet på timdebitering än att tacka nej för att du inte vågar chansa på ett fastpris.
 
H
Glufsglufs skrev:
Jag tycker inställningen/idén "jag är kund och betalar din lön" är lite konstig. Jag tex utför en tjänst åt någon, denne någon betalar till mitt registrerade företag. Företaget avsätter viss del av den totala omsättningen till min lön. Jag får lön från företaget.
Jag menar, det räcker ju sällan med en kund för att lönen ska komma till den nivå man får.
Så om man "tror" på det ordagrant, alltså att kunden betalar lönen så är man i mitt tycke lite fel ute. Det är väl mer riktigt att vi genom skatter betalar lönen till de som är offentligt anställda.
Peronligen skulle jag ha svårt att visa tillbördig respekt för någon som skulle uttrycka sig på liknande sätt.

Inga kunder = Ingen lön
 
D.Margaretha skrev:
Tacka nej ja! Om det vore så väl "Locke" att man tackar nej.
Inte en enda som har åerkommit och sagt att dom inte har tid,inte vill eller kan. För att ge några exempel:

(1) 3 stycken har aldrig kommit med utlovad offert
(2) 1 snickare höll en bra prisnivå men han samarbetade med en elektriker som skulle ha betalt för två veckors jobb i ett kök där elen i värsta fall tar 4 dagar
(3) 1 hantverkare skulle komma och titta och istället för att ringa mig så får jag ett mail som är avsänt 1,5 timme före avtalad tid. Ren tur att jag just då satt vid datorn.
(4) 1 kontakt lämnade en offert som jag var nöjd med, honom ringde jag och mailade och han lovade hela tiden att återkomma för att avtala en tid, men icke.
(5) De senaste jag hade här räknade fel på 60 tusen.Dom sa att ganska kaxigt det skulle ta 3 veckor och två man att utföra jobbet och att dom aldrig brukar räkna fel. med deras timdebitering blir det 120.000 för bara snickeri och målning. När jag inte hörde av mig till dem pga att jag bara inte orkar diskutera ett så oseriöst pris ringer dom upp efter 4 dagar och ber om ursäkt för att dom beräknade så fel. Det skulle nu snarare handla om 60 tusen.
Ja, det verkar som om du haft lite otur där. Jag har numrerat dina punker - se mina tankar nedan:
1, 3 - Håller med om att detta är respektlöst. Jag tror att det är viktig att man vid det första mötet kommer överens om vem som skall återkomma och med vad (offert). Sen kan det behövas att man stöter på. Vi är ju alla bara människor.

2 - Blir lite tveksam när du (som inte är elektriker antar jag) bedömer att arbetet "i värsta fall tar 4 dagar" och elektrikern satt mer än det dubbla. Kanske menade han inte två veckors arbetstid utan två veckor för att få hem material och sedan utföra arbetet?

4 - Om han offererat något och du lämnat accept har ni ju ett bindande avtal. Påminn honom om detta.

5 - Errare humanum est. Så fort man ser något skumt i en offert skall man ta upp det. Jag brukar be den som säljer något till mig att förklara offerten rad för rad så att man verkligen förstår vad man betalar för. Offerten måste ju vara glasklar - det är ju det enda beslutsunderlag man har som köpare.

D.Margaretha skrev:
Förstår du nu vad jag menar...
Ja, det verkar som om hantverkarna i Stockholm har fullt upp - eller så rör det sig om ett jobb som är synnerligen knepigt att räkna på eller otrevligt att utföra.

Zixten skrev:
Låter som om du jobbar hårt för att få långvariga relationer med dina kunder... eller inte...
Mina bolag arbetar idag tillsammans med tre av byggsektorns största företag och har gjort så sedan 2006 då jag startade mitt första bolag. På privatsidan har vi ett antal kunder som kommit tillbaka och beställt mer jobb. Vågar påstå att vi till dags dato har 100 % nöjda kunder trots ett par jobb som strulat lite. I ett fall var det kunden som avbröt jobbet på grund av att omfattningen blev större än väntat - denna kund kom tillbaka några månader senare och ville ha jobbet gjort. I ett annat fall hade den som gjorde jobbet klantat sig vilket ledde till problem när man tog resultatet i drift. I detta fall kompenserade vi genom att ersätta kunden på ett sätt som blev mycket uppskattat.

Zixten skrev:
Tror du att den som du tackt nej till att utföra ett "femdagarsjobb" bara för att det var för krångligt, kommer att åtekomma till dig nästa gång han behöver hjälp? Rekomendera dig för sina grannar??
Nej, om vi bedömer att vi inte kan utföra jobbet med det resultat kunden har att förvänta så kommer ju följaktligen den personen aldrig att bli vår kund. Bättre då att han hitta någon mer lämpad som kan utföra jobbet bättre och rekommenderar denne till sina vänner med liknande jobb.

Zixten skrev:
Kanske detta inträffar när du är inne i en lågkonjuktur och behöver alla jobb du kan få.
Risken för dig är att du i det långa loppet förlorar kunder på detta, bara för att du vill glida runt på en räkmacka...
Jag vet inte vad som får dig att tro att jag glider runt på en räkmacka. Du verkar ha svårt för att ta till dig vad folk verkligen skriver och tolkar hellre in saker mellan raderna så jag ser inte någon mening att fortsätta försöka förklara detta för dig.

Zixten skrev:
Däremot kan jag garantera dig att om du åtar dig detta struliga jobb och gör ett bra arbete, till vettig prissättning så kommer du att bli rekomenderad till grannar och vänner...
Även om det är ovanligt så kan det såklart hända att man tar åt sig ett jobb som inte går ihop. Det kan ju handla om att jobbet ligger helt rätt på en för bolaget ny marknad man vill in på eller att man som du beskriver vill ha jobbet som ett referensuppdrag - men detta hör till ovanligheten. Att åta sig ett "struljobb", "göra ett bra arbete till vettig prissättning" låter helt enkelt som en dålig affär och det har man inte råd att göra hur många som helst.

Zixten skrev:
Men menar du att du tackar nej för att du misstänker att arbetet kan dra ut på tiden för att det kan finnas oväntade saker dolda som inte syns innan du börjar riva / montera isär.
Då tycker jag att du hellre skall utföra jobbet på timdebitering än att tacka nej för att du inte vågar chansa på ett fastpris.
Problemet som man stöter på med privatpersoner är att dessa helst vill ha ett fast pris - vilket man såklart får ha förståelse för. Sen handlar det inte om att "chansa". Det gäller att räkna på allt som är mätbart och sedan antingen ta till en aning extra på det som icke är mätbart alternativt komma överens med kunden om att utföra resten på löpande.

Zixten skrev:
Kanske detta inträffar när du är inne i en lågkonjuktur och behöver alla jobb du kan få.
Risken för dig är att du i det långa loppet förlorar kunder på detta, bara för att du vill glida runt på en räkmacka...
Jag vet inte vad som får dig att tro att jag glider runt på en räkmacka. Du verkar ha svårt för att ta till dig vad folk verkligen skriver och tolkar hellre in saker mellan raderna så jag ser inte någon mening att fortsätta försöka förklara detta för dig.

OT OT OT
Mikael_L skrev:
"Locke lär att människan föds som ett oskrivet blad (tabula rasa) och att all lärdom kommer från erfarenheten."
[länk]
Haha. Ja, mitt namn var ju redan upptaget här så då tänkte jag att John Locke passar mig.
 
Jag tror att seriösa hantverkare har inte skruvat upp sina priser pga. ROT avdraget. Att det är svårt att hitta bra hantverkare tror jag vi alla har erfarenhet av.

Jag var i den sitsen själv för ett par år sedan här. Pratade med ett tiotal firmor med lite olika profil, några fick jag dåliga vibbar av, andra gav kostnadsförslag som låg (i mitt tycke) sky-högt. En av firmorna erbjöd sig att göra priset till fastpris till lägre kostnad än jag hade hört tidigare, men jag tycket fortfarande det var för högt. De vägrade jobba på löpande räkning med motiveringen att genom att ta det på fastpris så kunde de ta det lite lugnt...

Fick sedan tag på en toppenbra snickare via kontakter.

Skall man få tag på en riktigt bra hantverkare så är det kontakter som gäller. Fråga kolleger, grannar, fråga djupare så kommer någon av dem ihåg att deras fasters kusins barnbarn hade en bra snickare som byggde kök. Och räkna med lång kö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.