Behöver en lättfraktad såg för köksinstallationer.
Behovet är väl mest en kap/ger-såg, har länge spanat in Bosch GCM 8SJ med GTA3800 men har nu börjat titta på GTM 12 då man får klyv och inte så mycket extra vikt.

Klyv är ju nice att ha till socklar, passbitar m.m.

Men mitt va det är vill kunden ha golv också och då är ju GTM 12 max kapbredd 151 mm lite för lite.

En GTM 12 med slide vill jag ha :)

Någon som har användarintryck av GTM 12?
 
Redigerat:
Jaha, då hittade jag DeWalt D27112 kombisåg med slide klarar 285mm.

Sån nu står det mellan:
Bosch GTM 12 + GTA 3800, 8 000 kr i Sverige. Går att få för € 600 med GTA 2600 hos Seltmann
och
DeWalt D27112 + DE7023, 10 000 kr i Sverige. € 1 000 hos Seltmann

Bosch kommer med 40 tandad klinga och DeWalt med 48 tandad, troligtvis måste det bytas på båda då det verkar grovt på en 305mm klinga.
 
Jag kan bara tala för Dewalt:en. Jag köpte en sån ihop med min pappa, men jag tycker inte det är nån superbra kompromiss. Visst det går att kap&gera men det är lite drygt att man måste starta sågen på en knapp och sen stanna den på en annan. Klyva funkar ännu sämre, sågbordet är väldigt smalt, anhållet är inte så stabilt, och det går inte att vinkla varken klingan eller bordet så det går alltså inte att klyva med vinkel. kvaliten tycker jag dock är helt ok, känns stabil och sågar snyggt. Fantastiskt tyst då den har induktionsmotor, vilket även ska vara bra om man vill undvika att bränna motorn. Jag skulle inte köpt den igen, hade hellre lagt pengar på 2st separata sågar, vilket jag kommer att göra då farsan ska köpa ut mej och han har lite andra krav på grejerna.

Mvh Fredrik
 
Var och kände på en D27111 och håller med anhållet var under all kritik. Tror Boschen har ett anhåll som även greppar i bakkant.

Kanske en kombination av GCM 8SJ + GTA3800 och GTS 10 + GTA 60 W för totalt 12 000 kr är en bättre lösning, men mycket klumpigare och tyngre att frakta mellan jobb
 
GCM8 funkar dåligt ihop med ljusrampslister och speciellt högre krönlister som man har i en del kök. GCM8 tar knappt 70 på höjden och att lägga ner en krönlist och få ihop vinklarna blir inte bra.
 
har du kollat in DW745? Det är en mindre "portabel" bordssåg. Den har fått mycket bra kritik och är något mindre än GTS10 alt DW744.

Själva har jag en GTS10 hemma som jag är mycket nöjd med. Har även en GCM8 men ångrar bittert att jag inte köpte en GCM10SD som går att vinka 45 åt både höger och vänster. dock har inte hag behov av att kunna flytta runt prylarna ofta. Men även om hade det skulle jag starkt överväga fördelarna med med GCM10 konta GCM8 framförallt när man håller på med lister med lite luriga profiler och gerningar.

/Mattias
 
verktygsgurun skrev:
GCM8 funkar dåligt ihop med ljusrampslister och speciellt högre krönlister som man har i en del kök. GCM8 tar knappt 70 på höjden och att lägga ner en krönlist och få ihop vinklarna blir inte bra.
Det är då man kan såga med kombinerade vinklar så att man kan såga listen "på platten". Det krävs lite matematik för att beräkna de s.k. compoundvnklarna. Jag har lagt in en lathund och en excelfil i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41103-ger-kapa-halkaels-list-hur-goer-man.html
 
Jag är ingen ingenjör som du mattias !! ser avancerat ut...köp en större såg är mitt tips :)
 
Jag har ju redan gjort ingenjörsjobbet. Om du använder excelbladet så är det bara att ställa vinklarna på sågen. Det finns en massa färdiga kalkyleringsprogram på nätet. Men hur ofta har man en dator med sig när man snickrar?Jag funderar på att göra en iphone app som kan beräkna vinklarna. Jag vet bara inte hur man gör appar. Dessutom har jag ingen iphone.
 
verktygsgurun skrev:
GCM8 funkar dåligt ihop med ljusrampslister och speciellt högre krönlister som man har i en del kök. GCM8 tar knappt 70 på höjden och att lägga ner en krönlist och få ihop vinklarna blir inte bra.
När stöter man på krönlister större än 70? Mina är dryga 65 och sällan skådat större än det...

Jag har jobbat lite med föregångaren till GTA 12 och måste säga att jag inte är ett dugg imponerad - Man kan inte tilta hela ekipaget i sidled och kapa gira höga socklar. Dessutom är det lagom störigt med bordet som skymmer sikten vid kapning...

jag kör en sänksåg med skena för passbitar, täcksidor och socklar - Skulle inte våga kapa på min GTS10 när det kommer till passbitar - Socklar däremot absolut! Sen är det ju sällan man ställer köket på annan höjd som verkligen kräver klyvning av socklar...

Mao - Jag har en GTS10 med GTA60W men det åker ALDRIG med ut på en köksinstallation. Och ta med den bara för att kunna klyva.. njaa..
Däremot åker alltid GCM8S och Sänksågen med. Stativet får stanna hemma det med.. Bara när man skall lista en hel eller delar av en lägenhet som jag anser att bordet fyller ett syfte.
 
Ett alternativ är att ha en bra kap/ger och sen en bra handcirkel som man sätter i en workmatebänk för ev klyvning. Bänken funkar som stativ för kap/geren med.
För inredning lär man knappast behöva klyva mer än 45 mm så en handcirkel funkar där för höjden.
Släpa med sig en DW744'a etc nej tack, det är tungt nog som det är.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Släpa med sig en DW744'a etc nej tack, det är tungt nog som det är.

/Kent
Hehe, 744an är verkligen ett as att dra runt med, men helt underbar när den är på plats:)
 
slacker, det blir din variant
Smidig kap/ger + sänksåg fungerar nog ypperligt

Lindarn
Bosch GCM 8SJ + GTA3800

Aminster
Makita SP6000 paketet med 2 skenor
Fein Dustex 25
Festool C15 Li Set, sålde just mitt C12 set med Ni-Cd

Tackar för alla tips och förslag.
 
någon med erfarenhet av en kombisåg? är i behov av både kap/gersåg och en bordssåg.
Kommer att användas i huset så den kommer inte gå på högvarv 8h/dag
vad rekomenderar ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.