Efter många funderingar kring bergvärme tog jag mig tiden att begära in offerter. Har suttit och utvärderat dem och enligt mina beräkningar (kanske ej korrekta) så verkar jag inte spara mer än ca 6000-7000kr per åt på att gå över till bergvärme. Dvs en avskrivningstid på ca 14-16 år innan det börjar löna sig.

Husinfo...
Bygnadsår: 1978
Storlek: 170+40 kvm (1.5 plans villa, vattenburen värme i alla rum + garage)
Elförbrukning: 10500 kW
Fjärrvärme: 20000 kW
Postnr: 70348 (Örebro)

Enligt anbud skall värmepumpen behöva mellan 6000-7000kW el per år och då ge mig omkring 20000kW värme.

Med tanke på att elpriset ligger på ca 1.15kr/kW och fjärrvärme 0,80kr(kW så blir inte besparingen så hög.

Tänker jag fel? Rätta mig gärna och om någon har bra länk till en "rättvis" bergvärme kalkylator är jag tacksam

/Gabriel
 
Har du tagit hänsyn till kostnad för ny värmeväxlare till fjärrvärmen? Misstänker att om den inte är bytt sedan 1978, så kommer det snart...
 
Du har ganska hög elförbrukning, har du någon kompletterande värmekälla eller är du helt enkelt storförbrukare av hushållsel? =)
Priset på el kan ju också variera lite, varifrån får du just 1,15? Är det ditt nuvarande avtal? Är det framräknat med fasta avgifter ex. abonnemangsavgift etc som du ändå måste betala?
 
Grop skrev:
Har du tagit hänsyn till kostnad för ny värmeväxlare till fjärrvärmen? Misstänker att om den inte är bytt sedan 1978, så kommer det snart...
Fjärrvärmeväxlaren är bytt 2003.
 
abrovink skrev:
Du har ganska hög elförbrukning, har du någon kompletterande värmekälla eller är du helt enkelt storförbrukare av hushållsel? =)
Priset på el kan ju också variera lite, varifrån får du just 1,15? Är det ditt nuvarande avtal? Är det framräknat med fasta avgifter ex. abonnemangsavgift etc som du ändå måste betala?
Vi har el golvvärme i båda badrummen. Finns kopplingar framdragna för element i badrummen, skulle kunna installera vattenburna element.
Därav lite extra på hushållselen.

1.15 är enligt EONs prisberäkningar, som du säger så är det inkl fasta avgifter, skatt med mera..
 
ja, det är lång tid innan man får några pengar över av ett byte från fjärr till berg. Det du tjänar på elräkningen får du lämna på banken.
Förbättrad isolering av huset är mer kostnadseffektiv :).
Du har redan en bekväm och underhållsfri uppvärmning och obegränsat med varmvatten så du kommer inte att märka någon plus varken i kassan eller i huset . Möjligen upplever ni ett förhöjd kostnad vintertid om ni behöver ovanligt mycket varmvatten som stundvis kan blir tillverkat av en elpatron när berget inte räcker till för både värme och varmvatten. Bergpumpen går bäst när man har stora radiatorer som kan värma huset med 35-40-gradig vatten. Är dina radiatorer för klena så kanske måste du byta dom till större för att utnyttja berget optimalt. Om du vet vilken temperatur du skickar till dina radiatorer idag så vet du om byte behövs.

Hade du eldat med ved eller pellets så skulle jag förstå att du vill byta men jag har svårt att se den stora förtjänsten i att byta från fjärrvärme.
gaia
 
Vi har enrörssystem i huset med väl dimmensionerade radiatorer. Dock är de i badrummen borttagna men ersatta av el golvvärme (därav lite högre elförbrukning). Har funderat på att koppla in ett fläkt-konvektorelement i hallen under trappen, detta mest för att få lite mer cirkulation på luften.

Framledningstemperatur till element idag ligger på ca 45C.
 
Då du har enrörs system & 45 grader fram idag, när det är ??? grader kalt ute??? (låter i mina öron som du har minst 55 grader eller med när det är -20 ute. Då bör du inte ha bergvärme.

Men om du vill göra en korekt uträkning så ska du räkna in att energikostnaden inte är konstant, utan ökar vearje år.
Sen tvivlar jag på att du idag har 1,15:-/kWh
måste fatas något i det priset.
 
CarMan skrev:
Då du har enrörs system & 45 grader fram idag, när det är ??? grader kalt ute??? (låter i mina öron som du har minst 55 grader eller med när det är -20 ute. Då bör du inte ha bergvärme.

Men om du vill göra en korekt uträkning så ska du räkna in att energikostnaden inte är konstant, utan ökar vearje år.
Sen tvivlar jag på att du idag har 1,15:-/kWh
måste fatas något i det priset.
Det var omkring +5C ute vid 45C framledningstemp. Vid -20C så är tempen över 60C.

Stämmer som du säger, missa fasta avgifterna på priset när jag räkna med 1,15kr/kW.
 
Då kan du inte ha nån form av värmepump i din anläggning utan att först byta ut alla radiatorer.

COP, verkningsgraden på hur mycke effekt du får ut för varje Kw du stoppar in, minskar regält när man gör varmt vatten. Helst ska man ha ett system som inte kräver mer än 50 grader när det är den kallaste dagen på året.
 
CarMan skrev:
Då kan du inte ha nån form av värmepump i din anläggning utan att först byta ut alla radiatorer.

COP, verkningsgraden på hur mycke effekt du får ut för varje Kw du stoppar in, minskar regält när man gör varmt vatten. Helst ska man ha ett system som inte kräver mer än 50 grader när det är den kallaste dagen på året.

Då får de va, har klurat och räknat och kommit fram till att det inte kommer löna sig de närmsta 15 åren. Någon som har något tips på kompletterande värmekälla till fjärrvärme?

Har funderat på lägga in någon större fläkt-konvektorelement element under trappen. Skulle det funka eller kanske en luftvärmepump?
 
Gabriel B skrev:
Då får de va, har klurat och räknat och kommit fram till att det inte kommer löna sig de närmsta 15 åren. Någon som har något tips på kompletterande värmekälla till fjärrvärme?

Har funderat på lägga in någon större fläkt-konvektorelement element under trappen. Skulle det funka eller kanske en luftvärmepump?
Vilken nytta kan du få av en luftvärmepump? Den kostar att installera och går på el när temperaturen ute sjunker under nollan.

Kompletterande till fjärrvärme? Hur tänker du nu? Fjärrvärmen är ju så komplett som det kan bli - den värmer ditt hus även den kallaste vinterdag och ger obegränsat med varmvatten. Eller fryser ni kanske? Eller har ni dålig ventilation? Något anledning måste du haft när du funderade på att byta till bergvärmen.
Vad var egentligen din viktigaste önskemål ?
gaia
 
Värme finns alltid att tillgå, men önskemålet är att minska kostnaden för uppvärmning samt att få en jämnare temperatur i huset. Känns som det är fläckvis varmt i vardagsrum/kök (ca 55kvm öppen planlösning) vintertid.

Har låtit justera in radiatorerna för att upprätthålla en bra temperatur, men vet om det beror på det sketna enrörssystemet som finns i huset. Går alltid att öka trycket på cirkulationspumpen, men känns som kW rasar iväg. Provade i december och räkningen nästan öka med faktor 2.
 
Gabriel B skrev:
Känns som det är fläckvis varmt i vardagsrum/kök (ca 55kvm öppen planlösning) vintertid.

Går alltid att öka trycket på cirkulationspumpen, men känns som kW rasar iväg. Provade i december och räkningen nästan öka med faktor 2.
Ja, när det är riktigt kallt som dom sista vintrarna så ökar ju värmebehovet i varje hus. Är det dubbelt så kalt som en vanligt vinter så blir ju räkningen därefter även om man har en värmepump. Vi också tömmer vår vedbod med större fart i år :)

Fläckvis kallt kan betyda att värmen fördelas ojämnt eller det drar extra mycket någonstans. Kallras från stora fönster? Högt till taket och värmen lyfter upp? Hur är isoleringen i golvet, i taket i väggarna? Kanske tättningslister i fönster och dörrar har blivit gamla och ej elastiska längre? Byte till nya kan faktiskt göra ett litet underverk. Kolla i första hand om du kan minska din förbrukning något och öka värmekomforten ....
gaia
 
För ett hus med källare 118+115kvm byggt -63, numera med fjärrvärme ca 26 MWh/år, räknande jag ut att en bra LLVP placerad i entréhallen med öppen planlösning runt om skulle löna sig på mindre än 3 år... "COP" för fjärrvärme ca 1,5 jämfört med direkt-el. För en bra LLVP inverter är COP upp till 5-6 vid några plusgrader och numera nästan 2,5 vid -15C. Fjärrvärme i övrigt utmärkt för att värma övriga rum, varmvatten och som spetsvärme när det blir kalla vintrar. LLVP kan också vara A/C varma sommarveckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.